22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Презентація проекту "Лихослів'я в нашому житті"

Про матеріал
Актуальність: Людина не може без спілкування. Чи буде воно корисним та приємним, залежить від кожного підібраного слова. Кожна мова світу має свої особливості. Вона є однією з найважливіших ознак нації. На жаль, у наш час у мовлення все більше вкорінюються слова, не притаманні нашій мелодійній, солов’їній мові, які спотворюють стосунки та душі. Такими словами є лихослів’я, особливо нецензурна лайка. Викривлення моральних норм, ускладнення життя, безробіття та інфляція, постійна соціальна незахищеність викликають загальний стрес і призводять до того, що лаятися починають і ті, хто раніше якось утримувався від цієї звички. Така звичка поширилася у сімейне коло та у стіни школи. Особливо небезпечною стає ситуація для дітей – бо існує безліч негативних зразків для наслідування. Грубість і лайку сьогодні дитина може почути звідусіль. Лихословлять сусіди, власні друзі, друзі батьків, лихословлять однолітки і літні люди, лихословлять перехожі на вулиці. Навіть ненавмисний особистий вплив різних людей вчить дитину різноманітних форм лихослів’я. Повсякчас стикаючись із лихослів’ям, дитина починає вважати таку словесну поведінку нормою і стає емоційно спокійною до грубощів і лайки, перестає їх засуджувати. Ці негативні впливи змінюють у дитини образ реальності, і весь світ постає перед нею лихослівним. Так ламаються внутрішні перепони, які не дозволяли лихословити самому. Нам конче необхідно знайти способи впливу на внутрішній світ дитини, що можуть суттєво поліпшити її мовлення, вдосконалити культуру спілкування та поведінки, прагнення до морального самовдосконалення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

*

Номер слайду 2

* Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється – ожива, Як їх почує!.. Знать, од Бога І голос той, і ті слова Ідуть меж люди! Т. Г. Шевченко

Номер слайду 3

* Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. О. Гончар

Номер слайду 4

* Мета проекту: вдосконалювати власну культуру спілкування й поведінки; виробити позицію нетерпимості до лихослів’я, усвідомлюючи, що брутальна лайка – огидне явище, за яке має бути соромно всім, хто себе поважає; навчитися висловлювати свої думки і почуття без лайки, сприяти саморегуляції станів і контролю над собою; вчитися помічати власні грубощі, розуміти емоційний стан іншого і не провокувати нервових зривів; розвивати навички інформаційно-дослідницької роботи, усного мовлення, уміння висловлювати власну думку; виховувати ціннісне ставлення до свого здоров'я та здоров'я близьких людей.

Номер слайду 5

* Завдання проекту: Організувати опитування учнів 5 – 11-х класів та їх батьків щодо проявів лихослів’я у школі та сім'ї та зробити аналіз. Дослідити походження і значення поняття «лихослів’я». Встановити роль лихослів'я у мовленні та його психологічний вплив на поведінку людини. Простежити передумови виникнення лихослів’я. Розглянути результати досліджень науковців щодо впливу лихослів’я на воду, на природу, на здоров'я людини. Ознайомитися з нормативно-правовими документами щодо відповідальності громадян за вживання ненормативної лексики. Виробити пам’ятку для роботи над собою.

Номер слайду 6

* Група “Соціологи” Організація опитування учнів 5 – 11-х класів та їх батьків

Номер слайду 7

* Завдання: Розробити анкети для учнів; Розробити анкети для батьків; Провести опитування; Підрахувати результати; Підготувати звіт.

Номер слайду 8

*

Номер слайду 9

*

Номер слайду 10

*

Номер слайду 11

*

Номер слайду 12

*

Номер слайду 13

*

Номер слайду 14

*

Номер слайду 15

*

Номер слайду 16

*

Номер слайду 17

*

Номер слайду 18

*

Номер слайду 19

*

Номер слайду 20

*

Номер слайду 21

*

Номер слайду 22

*

Номер слайду 23

*

Номер слайду 24

* Група “Мовознавці” Дослідження походження і значення поняття “лихослів'я”

Номер слайду 25

* Завдання: Дати визначення поняттю “лихослів'я”; Дослідити:  Що означає це поняття?  Чи можна назвати лихослів'я мовою?  Зв’язок існування лайки з етносом. Підготувати звіт.

Номер слайду 26

* Лихослів'я – вживання лайливих, соромітних слів // грубі, недоброзичливі слова і вирази, вживані щодо кого-небудь. Інвектива – (лат. лайлива мова) – різкий викривальний виступ проти кого-небудь, чого-небудь; образлива промова, лайка, випад.

Номер слайду 27

* ЗНИЖЕНА ЛЕКСИКА (НЕНОРМОВАНА, НЕКОДИФІКОВАНА) ЛИХОСЛІВ'Я (ІНВЕКТИВА) СЛЕНГ (НЕПРОФЕСІЙНИЙ) ПРОСТОРІЧЧЯ ЦЕНЗУРНЕ НЕЦЕНЗУРНЕ НЕЦЕНЗУРНИЙ ЦЕНЗУРНИЙ ГРУБА ЛАЙКА

Номер слайду 28

* Кожен народ має свої уявлення про моральні, розумові і фізичні риси, характерні для представників різних етнічних спільностей Мова народу – це його дух, а дух народу – це його мова В. фон Гумбольт

Номер слайду 29

* Лихослів’я – це слова, які набувають образливо-оцінного значення у свідомості певної етнічної групи.

Номер слайду 30

* Класифікація лихослів'я (загальновживані слова) “Екзистенційне” лихослів'я – вислови, що заперечують, передусім, сам факт існування, буття людини як такої (“ти – ніхто”, “ти для мене не існуєш”, “нелюд”, “виродок”, “ти – покійник”, “щоб ти здох, провалився, щез” тощо). “Інтенційне” лихослів'я – заперечує здатність людини хотіти, зичити собі й іншим чогось власне людського, людяного (“Чому ти не хочеш стати людиною?”, “Чому тебе так і тягне до поганого?”, “Ти будеш хотіти того, що хочу я”). “Потенційне" лихослів'я – заперечує прихований у людині потенціал до людського існування, до успішного навчання (“нездара”, “задрипанка”, “телепень”, “безголовий”, “безрукий”, “дурень”, “дебіл”, “ідіот”, “псих” “урод”, “недоробок”, “дистрофік”) тощо.

Номер слайду 31

* “Віртуальне” лихослів'я – підкреслює нерішучість, невпевненість, нездатність людини самостійно визначатися в житті (“ні те ні се”, “ні риба ні м’ясо”, “вайло”, “гальмо”, “Усе за тебе треба вирішувати!”, “Тобі сказано – що і як потрібно робити! Чому ти сидиш, як пень?!”, “Чого лізеш поперед батька в пекло!” “Актуальне” лихослів'я - перекреслює у людини мотивацію і здатність до виконання того, що поставлено за мету (“нероба”, “слабак”, “сачок”, “трутень”, “Скільки вб'єш – стільки в'їдеш”). “Рефлексивне” лихослів'я – дає спотворену образливу особистісну оцінку людині, яку не можна прийняти (“полова”, “засранець”, “шмаркач”, “вонючка”, “З тебе як з козла молока”, “Який ішов – таку і знайшов”, “Горбатого могила виправить”, “брехло”, “і вашим, і нашим”). “Експірієнтальне” лихослів'я – заперечує здатність людини бути носієм позитивного досвіду (“Об нього як об стінку горохом”, “У нього нічого не тримається в голові”, “жмот”, “жлоб”, “Так і дивиться, щоб щось поцупити”).

Номер слайду 32

* Група “Психологи” Дослідження психологічних ознак лихослів'я

Номер слайду 33

* Завдання: Розглянути різновиди лихослів'я. Особливості використання лихослів'я людиною у різні періоди життя. Психолого-педагогічні причини лихослів'я.

Номер слайду 34

* Матюк — це неприкрашена, дрібна гидота, ознака дикої, первісної культури, цинічне, зухвале хуліганське заперечення нашого шляху до глибокої й справжньої людської краси. А. С. Макаренко

Номер слайду 35

* Лихослів'я і хамство – це зброя невпевнених у собі людей з нездоровим духовним станом “Яка людина, така її і мова” Сократ

Номер слайду 36

* Подивишся: і що воно таке? Не допоможе й двоопукла лінза. Здається ж люди, все у них людське, але душа ще з дерева не злізла Ліна Костенко

Номер слайду 37

* ЛИХОСЛІВ'Я (ОБРАЗА СЛОВОМ) АГРЕСИВНЕ НЕАГРЕСИВНЕ Агресивне лихослів'я – це будь-яка форма мовної поведінки, спрямована на образу або заподіяння шкоди іншій людині, яка не бажає цього (“випускання пари ”) Якщо людиною оволодіває гнів, то її рішення стають неправильними Арістотель

Номер слайду 38

* ЛИХОСЛІВ'Я (ОБРАЗА СЛОВОМ) АГРЕСИВНЕ НЕАГРЕСИВНЕ Неагресивне лихослів'я – це форма мовної поведінки, що використовується без наміру когось образити (лайка для «зв’язку слів у реченні», слова-паразити) Лихослів’я – це ознака обмеженого словарного запасу або невміння виражати свої думки, а інколи це і те, і інше.

Номер слайду 39

* Види лихослів'я Перший вид - звичне лихослів’я, яке властиве людям з невисоким рівнем культури. Другий вид – це афективне лихослів’я. Воно пов’язано з виразом будь-яких емоцій, як негативних так і позитивних. Третій вид – навмисний епатаж, виклик суспільству, намагання порушити правила поведінки.

Номер слайду 40

* Особливості використання лихослів'я людиною у різні періоди життя 3 – 5 років – дражнилки, які висміюють реальні або уявні вади дитини, порівняння з негативними героями улюблених казок та мультфільмів. Молодші школярі – найболючіше сприймають ті слова, які знецінюють їх як виконавців вимог вчителя. Підлітки – найчутливіші до вульгаризмів і до тих слів, що зменшують їхню “дорослість”, знецінюють їх як товаришів. Старші школярі – реагують на слова, які підкреслюють їх інтелектуальну і соціальну неспроможність, їх ображають сарказм і зла іронія. Дорослі люди – найдошкульніші прокльони від важливих для них осіб, від осіб із високим соціальним статусом.

Номер слайду 41

* Психолого-педагогічні причини лихослів'я

Номер слайду 42

* Мова – найважливіший чинник створення і розвитку особистості Мова – це знак, спрямований усередину, у внутрішній світ особистості, і покликаний змінювати його. Якщо ж це слово, цей знак є негативним, тоді і зміни в поведінці особистості будуть також зі знаком мінус Л. Виготський

Номер слайду 43

* дефіцит позитивного спілкування батьків із дітьми; відсутність у дорослих власних моральних установок; організація життя в сім'ї не сприяє формуванню в дитини моральних звичок; батьки не знають і не розуміють внутрішнього світу своєї дитини; недоброзичливе, грубе ставлення дорослого до дитини; розходження між словами і діями тих, хто виховує дитину; низький рівень культури батьків, їхня неосвіченість – позитивні і негативні емоції висловлюють однією і тією ж лайливою мовою; паузи в мовленні заповнюються тією ж лайливою мовою – діти копіюють. №1. Лоно сім'ї /помилки сімейного виховання/

Номер слайду 44

* №2. Взаємодія з однолітками, особливо з важковиховуваними бажання закріпитися у значущому гурті, самоствердитись, відчути себе дорослим; бажання “переговорити”, “передражнити”, “відстояти свою точку зору”; навішування словесних ярликів: “брехун”, “двієчник”, “підлабузник”. У мовленні старшокласників нормативна лексика становить від 27% до 40% 60% - просторіччя, жаргонізми, вульгаризми

Номер слайду 45

* лихословлять сусіди; лихословлять власні друзі і друзі батьків; лихословлять однолітки і літні люди; лихословлять перехожі на вулиці. в найпопулярніших телевізійних програмах на кожну інформаційну годину припадає в середньому 9 актів фізичного і 8 актів вербальної агресії. №3. Соціальна незахищеність №4. Засоби масової інформації

Номер слайду 46

* Зачудовано зупиняється часом розумна дитина перед агресією в’їдливої сивоволосої дурості Януш Корчак

Номер слайду 47

* Лихослів’я – слова і висловлювання, які заперечують цінність людини, її значущість.

Номер слайду 48

* Група “Історики-релігієзнавці” Дослідження передумов виникнення лихослів'я

Номер слайду 49

* Завдання: З'ясувати, коли виникли лайливі слова. Дослідити причини їх появи. Дізнатися, як пояснювали значення лихих слів у різні часи. Встановити думку церкви щодо лихослів'я. Підібрати міфи, легенди, повір'я, пов'язані з темою.

Номер слайду 50

* Лихослів'я – елемент духовного насилля, механізм примусу.

Номер слайду 51

* Той, хто вживає брудну лайку, перш за все, ганьбить честь матерів «Він уподібнюється до тієї потвори, яка слово «матір» пов'язує лише з блудом і брудом і знущається з неї, хоч і сама нею народжена». З богословських підручників

Номер слайду 52

* “Не лихослов. Бо коли людина вимовляє погані слова, від неї відлітає янгол-охоронець. Захисту не матимеш, крила над тобою не буде” Мудрість наших предків

Номер слайду 53

* В часи язичництва такі слова-закляття міг казати лише жрець на святах, коли звертався до темного боку світу. Потім ці слова стали закляттям проти нечистої сили.

Номер слайду 54

* Сварити дітей нецензурними словами не можна, бо їх будуть мучити біси. Вживати такі слова в домі не можна, бо нечисті сили будуть жити в домі. Лаятися не можна в лісі – лісовик образиться, На березі річки чи озера лаятися – водяник образиться. “Поле брані” - місце, де можна лаятись.

Номер слайду 55

*

Номер слайду 56

* Лихослів’я стає “офіційною мовою” в’язниці

Номер слайду 57

* Лихослів’я завдає шкоди всім, хто його чує. КОГО КЛИЧЕШ, ТОЙ І ПРИХОДИТЬ

Номер слайду 58

* Група “Науковці” Аналіз досліджень науковців щодо впливу лихослів'я на воду, на природу, на здоров’я людини

Номер слайду 59

*

Номер слайду 60

*

Номер слайду 61

* Досліди Масару Емото Вода з цілющого джерела

Номер слайду 62

* Слово “диявол” “Я тебе вб'ю”

Номер слайду 63

* Вода до молитви Вода після молитви

Номер слайду 64

* Група “Правознавці” Покарання за вживання ненормативної лексики

Номер слайду 65

* Кодекс України про адміністративні правопорушення

Номер слайду 66

* Стаття 173. Дрібне хуліганство

Номер слайду 67

* Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, тягне за собою: накладення штрафу від 3-х до 7-ми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або громадські роботи на строк від 40-а до 60-ти годин, або виправні роботи на строк від 1-го до 2-ох місяців з відрахуванням 20% заробітку, або адміністративний арешт на строк до 15 діб.

Номер слайду 68

* Підсумок

Номер слайду 69

* Щоб у житті щасливим стати, чи потрібно лайки знати? Одне хороше слово краще від тисячі слів лайки Приказка

Номер слайду 70

* Мова – дзеркало душі. Мова – найважливіший чинник створення і розвитку особистості. Лиха мова – шкідлива звичка.

Номер слайду 71

* Працюємо над собою: вдосконалюємо рідну мову, розширюємо свій словниковий запас; вчимося думати й говорити про гарне, пам’ятаючи, що слова матеріалізуються, а думки – реалізуються; використовуємо у своїй мові якнайбільше позитивних слів; виховуємо в собі гуманні риси – доброту, милосердя, повагу до старших; прагнемо гідного життя, несумісного з негідними думками і словами; виховуємо себе сильною особистістю, яка вміє керувати своїми емоціями і поважає почуття інших; вчимося об’єктивно оцінювати ситуацію, нейтралізувати свій гнів; пам'ятаємо про те, що лайка – гріх.

Номер слайду 72

* «Нехай жодне слово гниле не виходить із уст ваших, але тільки таке, що добре на потрібне збудування, щоб воно подало благодать тим, хто чує». Апостол Павло

Номер слайду 73

*

Номер слайду 74

*

ppt
Додано
21 лютого
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку