Пряма й непряма мова, її призначення й граматично - смислові особливості
Номер слайду 2
Очікувані результати: - повторити основні відомості про пряму та непряму мову; - опрацювати її особливості та призначення; - Повторити чергування у-в, і-й; - знаходити в тексті стилістично забарвлені засоби речень з різними способами вираження чужого мовлення; - формувати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови; - правильно їх оформляти на письмі.
Номер слайду 3
Розставити розділові знаки. 1)Видатний …країнський філософ Г. Сковорода говорив що найвищою цінністю є …міння кожної людини бути собою. 2).. людині має бути ..се прекрасним: … обличчя, … одяг, … душа, … думки зазначав А. Чехов. 3)Людина відбивається … своїх …чинках.( Ф. Шимер) 4)…се приходить до того, хто …міє чекати. 5)Той, хто створив азбуку, дав нам … руки нитки наших думок … ключ до природи. 6)При згоді … малі справи виростають … великі, при розбіжностях … великі справи розпадаються (Народна творчість).
Номер слайду 4
Самоперевірка 1)Видатний український філософ Г. Сковорода найвищою цінністю свого вчення проголосив уміння кожної людини бути собою. 2)У людині має бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.( А. Чехов) 3)Людина відбивається у своїх вчинках 4)Усе приходить до того, хто вміє чекати. 5)Той, хто створив азбуку, дав нам у руки нитки наших думок і ключ до природи. 6)При згоді й малі справи виростають у великі, при розбіжностях і великі справи розпадаються.
Номер слайду 5
1.За стильовими ознаками текст є А. науковим Б. художнім В. публіцистичним Г. офіційно-діловим 2.Засобом міжфразового зв'язку першого та другого речень тексту є А. лексичний повтор Б. вставне слово В. сполучник Г. займенник 3.Фразеологізм ужито в реченні А. "От опинився на невеличкім горбу по той бік місточка; став, обернувся лицем до його; глянув на рудку, перевів погляд на крайнє жито." Б."Спустившись в долину, повернув з курного шляху на обніжок." В."От де моя праця,- немов казали його очі,- немарно потрачена…" Г. "Ось і перейшов і драний місточок."
Номер слайду 6
4.З'ясуйте стилістичне забарвлення виділених у тексті слів (1 –й абзац) А. нейтральне Б. зменшено-пестливе В. слова із згрубілим відтінком 5. У тексті (2-й абзац) виділені слова це А. загальновживана лексика Б. просторічні слова В. діалектизми Г. професійна лексика 6.Якому реченню відповідає схема "Пм, - са, - пм…" А."Отже, тут, кращі хліба, ніж під селом,- подумав сам собі,- тут,мабуть, сильніший дощ пройшов…" Б." От де моя праця, - немов казали його очі, - немарно потрачена: вона зробила з мене чоловіка. хазяїна!..." В.Повертівши в руках вирване жито, він скинув очима на другий бік межі; знов глянув на свою ниву,- і промовив вголос: "Бач… на нашому полі краще, ніж у дядька Кабанця: моє таке густе та гонке, а в нього – низьке, жовте, засмоктане…"
Номер слайду 7
7.Пряма мова в тексті дає змогу А. розкрити внутрішній світ героя Б. ставлення до оточення, намалювати картину життя В. виразити емоції захоплення, здивування Г. надати динамізму 8.Слово "одрада" означає А. утіха, приємність, задоволення, насолода, блаженство, раювання Б. Перехід на бік ворога; віроломство, зрадництво В. пропозиція, вказівка, як діяти за яких-небудь обставин Г. спільне обговорення яких-небудь питань, обмірковування чого-небудь із кимось