Цінність у психології розглядається як:
- суспільний ідеал
-
- предметне втілення у вигляді витворів матеріальної і духовної культури
В аксіології виділяється двохелементна структура цінностей:
-
- по-друге, це зафіксований у культурі еталонний шлях задоволення значимої потреби
👉 ДУХОВНІСТЬ - християнські цінності з Біблії, практичні і живі Віра, Надія, Любов, розуміння світу з позицій існування і ролі Бога в ньому.
👉 ЗАПИТАННЯ - не страшно, якщо ми не маємо відповіді на всі "Чому? Як? Для чого?", але страшно, коли ми вирішили, що знаємо все і не маємо потреби у пошуку і зростанні.
👉ДІАЛОГ - право на висловлення власної точки зору мають всі. Розмаїття думок є не проблемою, а можливістю обрати найкращий шлях до успіху.
👉ПОМИЛКИ - вони можуть стати корисними, якщо ми не соромимось і не приховуємо їх, але прагнемо робити висновки і вчитися на них, змінюючись на краще.
👉ПАРТНЕРСТВО - ми уникаємо домінування "вертикальних" стосунків у системах "адміністрація - вчителі" і "вчителі - учні", але прагнемо бути партнерами, в однаковій мірі зацікавленими в досягненні спільної мети.
👉ВИБІР - одноманітність - смерть, різноманітність - життя, вибір - спроба врахувати індивідуальні здібності і можливості як учнів, так і вчителів.
👉ДОВІРА - замість суворого контролю. Вона не відміняє контроль, але робить наголос на необхідності самоконтролю, на формуванні "внутрішньої якості".
👉ІНІЦІАТИВА - замість примусу і команд. Ініціативні вчителі мають стати взірцем для зростання ініціативних учнів.
4. Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:
- повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
- забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
- дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
- становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
- створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
- утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
-
історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
- плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
можливостей
· спроможність діяти як відповідальний громадянин, брати участь у громадському та суспільному житті, зокрема закладу освіти і класу, спираючись на розуміння загальнолюдських і суспільних цінностей, соціальних, правових, економічних і політичних принципів, ідей сталого розвитку суспільства, співіснування людей та спільнот у глобальному світі, критичне осмислення основних подій національної, європейської та світової історії, усвідомлення їх впливу на світогляд
громадянина та його самоідентифікацію;
· виявлення поваги до інших, толерантність, уміння конструктивно співпрацювати, співпереживати, долати стрес і діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального здоров’ я, усвідомлення особистих відчуттів і почуттів, здатність дослухатися до внутрішніх потреб; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки та спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та ґрунтуються на спільних моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності;
- мовно-літературної освітньої галузі: сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), медіатекстах, та використовує інформацію для збагачення власного досвіду і духовного розвитку
- математичної освітньої галузі: розвиває математичне мислення для пізнання і перетворення дійсності, володіє математичною мовою
- природничої освітньої галузі: усвідомлює закономірності природи, роль природничих наук і техніки в житті людини; відповідально поводиться для забезпечення сталого розвитку суспільства
- технологічної освітньої галузі: ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу; турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб
- інформатичної освітньої галузі: усвідомлює наслідки використання інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії.
- соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі: турбується про особисте здоров’я та безпеку, уникає факторів ризику, реагує на фактори і діяльність, що становить загрозу для власного і суспільного життя, здоров’я, добробуту;
-
-
- освітньої галузі фізичної культури: формує власну психічну та соціальнопсихологічну сфери особистості засобами фізичного виховання;
- Історія - приклад видатної особи
- Спільне формування правил певної діяльності та комунікації
- Співставлення (порівняння): історичне-сьогодення, історичне-власне
- Есе (власні роздуми)
- Мозковий штурм
- Спростування міфів
- Вільний мікрофон
- Метод проєктів
- Техніка “Хвилина подяки”
- “Переваги - недоліки”
- Цитати великих людей
💓Обмін досвідом!!!
💓 Особистість вчителя!!!
💙Наставляй малого на добру путь, – навіть як постаріється, не зверне з неї.
(Прип. 22:6)
💙Не ображайте дітей готовими формулами, формули — порожнеча; збагачуйте їх образами і картинами, на яких видно сполучні нитки. Не обтяжуйте дітей мертвим вантажем фактів; навчіть їх прийомам і способам, які допоможуть їх осягнути. (Антуан де Сент-Екзюпері)