З якими підходами до навчання пов’язаний компетентісний підхід? ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ (потребує трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі “для всіх” на суб’єктивні надбання одного учня, що їх можна виміряти); ДІЯЛЬНІСНИЙ (може бути реалізований тільки в діяльності, тобто в процесі виконання конкретним учнем певного комплексу дій)
Діяльнісний метод – це метод навчання, коли дитина не отримує знання у готовому вигляді, а добуває їх самостійно в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. Принципи діяльністного методупринцип психологічної комфортностіпринцип творчостіпринцип варіативностіпринцип безперервностіпринцип безперервностіпринцип діяльностіпринцип цілісного уявлення про світ
Підготовка до екскурсіїПочаток осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе - голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.
Підготовка до екскурсіїМета екскурсії: виявити та дослідити зміни, що сталися у неживій природі, в житті рослин: забарвлення листя, листопад, зміни в трав'яному покриві; установити причини, що зумовлюють ці зміни; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; ознайомити дітей з охороною здоров'я восени; виховувати дбайливе ставлення до рослин, до свого здоров'я.
Розподіл класу на групи, призначення відповідальних і надання конкретного завдання кожній групі і кожному учневіІ група«Листячка»ІІ група«Дубочки»ІІІ група«Сонечка»Завдання для груп:1. Записати назви птахів, тварин, яких побачили на екскурсії.2. Зібрати опале різнокольорове листя з різних дерев для гербарію.3. Записати назви комах, яких побачили на деревах, кущах і травах. Завдання для кожного учня:1. Простеж, як змінилося забарвлення листя на різних деревах та кущах.2. Знайди дерева та кущі, які не змінилися порівняно з літом, запиши їх назви.3. Зверни увагу, чи квітнуть зараз які-небудь рослини. Як змінилися трав'янисті рослини?Чи так їх багато, як було влітку?
Бесіда про правила поведінки на природіДіти, зараз ми з вами вирушимо в гості до природи. А в гостях, як ви знаєте, треба поводитися чемно. Давайте згадаємо правила поведінки на природі. Не ламати гілки дерев і кущів. Не псувати кору дерев. Не їсти ягід незнайомих рослин. Для навчального гербарію збирати лише найбільш розповсюджені рослини. Не залишати самовільно екскурсію. Не залишати сміття. Не відставати від групи. Виконувати правила безпеки.
Проведення екскурсії. Спостереження за осінніми змінами в природіВдихніть носом повітря. Чи приємні вам відчуття ваші?Як приємно не поспішаючи побродити по парку, вдихаючи його смачний приємний запах. Погуляти по траві, почути пташині голоси, очами побачити різні фарби. Що для нас природа? Уважно роздивіться об'єкти неживої природи, наведіть докази настання осені. Чи змінилося положення Сонця опівдні? - Опишіть колір неба, хмари. Чи дме вітер?Як, за вашими спостереженнями, змінилась погода у нашій місцевості порівняно з літом?Як ви вважаєте, чи заходить Літо до Осені в гості?
Проведення екскурсії. Спостереження за деревами. Розгляньте дерева, які ростуть на площадці. Дослідіть, як змінилося забарвлення листя на них. Зберіть опале листя, порівняйте його за кольором, розміром, формою. Які дерева мають жовте листя? Які ще кольори використала Осінь?Висновок: Жовте листя у берези, липи, тополі. Оранжево-червоне листя у горобини та клена. Коричневі у дуба. Зеленою стоїть ялинка. А що ще відбувається з листям дерев?Чому ж листочки опадають?
Проведення екскурсії. Спостереження за птахами. Осінь – це пора, коли більшість пташок стає мандрівниками. Вони відлітають у теплі краї – вирій. Це триває вже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом. Як називають таких птахів? А чому вони відлітають?Більшість цих птахів спокійнісінько б пережили холодну зиму, але їм нема чого їсти: зникають комахи, зелені рослини, сніг занесе смачне насіння. Яких пташок ви бачили біля школи?Як ми можемо їм допомогти? Чим живляться ці птахи?
Повернення у клас. Підсумкова бесіда - Де ми були на екскурсії?-Які явища в природі ви помітили?Про що нове ви дізналися на екскурсії?Для чого ви збирали природний матеріал?Що ми робитимемо із зібраним матеріалом? Що вас вразило?Спробуйте вдома все це намалювати. Можливо, хтось придумає невелику розповідь або казку, а на наступному уроці ми їх послухаємо.
Поспостерігай Коли повертатиметеся зі школи додому або гулятимете із друзями, намагайтеся спостерігати за хмарами, за листям, що падає, за птахами, що відлітають в теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна природа.