Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» у курсі географії «Географія: регіони та країни» 10 клас. Рогова Алла Олександрівна,вчитель географії,спеціаліст вищої категорії «старший вчитель»Ямпільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Ямпільської районної ради Сумської області
Наскрізна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» У курсі географії 10 класу «Географія: регіони та країни» реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» здійснюється шляхом:формування в учнів цілісної наукової картини світу, адекватного розуміння особливостей розвитку сучасного світу;розуміння єдності та гармонії між природним середовищем, розвитком матеріального виробництва та рівнем зростання соціальних стандартів населення в умовах сталого розвитку;створення освітнього середовища для розуміння особливостей участі регіонів і окремих країн у міжнародному поділі праці;обґрунтування доцільності наукового підходу до природокористування, мотивування екологічно грамотної, здоров’язбережувальної поведінки;уміння застосовувати знання під час прогнозування наслідків впливу людини на природу, визначення правил власної поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища та територій техногенного забруднення.
У методиці географії накопичений значний досвід застосування технологій навчання. Серед них на мою думку найбільш дієвими при викладанні курсу «Географія: регіони та країни» є такі технології навчання: технологія проблемного навчання, ігрові технології, групові технології, інтерактивні технології.
Тема «Німеччина: господарство» У 2019 р. у Німеччині було вироблено рекордну кількість "зеленої" електрики. Згідно з аналізом частка відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) в структурі виробництва електроенергії в ФРН склала в 2019 році 46 відсотків, а в деякі дні вона перевищувала 65 відсотків. Зменшення використання вугілля сприяло захисту клімату. У порівнянні з попереднім роком частка електроенергії, видобутої внаслідок спалювання бурого вугілля, знизилася на 22 відсотки, а кам'яного - на 33 відсотки. Уряд Анґели Меркель пообіцяв до 2020 року скоротити викиди в Німеччині вуглекислого газу на 40 відсотків в порівнянні з 1990 роком. Згідно з попередньою оцінкою "Робочої групи з енергетичних звітів", зниження емісії СО2 до 2019 року становило 35 відсотків.
Пропоную учням за допомогою Інтернет - джерел та наданої інформації дати відповідь на наступні запитання: Що сприяло зниженню значущості вугільної електроенергетики у ФРН ?Визначте значення ВЕС і СЕС у виробництві електроенергії у Німеччині. Встановіть чинники їх розміщення по території країни. Змоделюйте, яким чином поширення ВЕС та СЕС змінять екологічну ситуацію в країні. Чи досягне Німеччина заявлених цілей?
Тема «Франція: господарство» Розглядаючи розвиток тваринництва у Франції, підкреслюю, що в організації роботи галузі велику роль відіграє стійлове утримання корів і свиней та великі птахофабрики. В окремих регіонах країни, таких як Бретань, даний спосіб господарювання, викликає певні екологічні проблеми. Пропоную учням об’єднатися у малі групи розглянути схему та спрогнозувати, які негативні екологічні наслідки може мати стійлове утримання тварин. 1 2 3 4 5
Тема «Франція: господарство» Зміна клімату та сільське господарство — це два взаємопов′язані процеси глобального масштабу. Глобальне потепління впливає на ряд показників у сільському господарстві, зміна середніх температур, зміна кількості опадів; зміна концентрації діоксиду вуглецю в атмосфері та озону; поява нових шкідників та хвороб; зміна якості продуктів харчування. Уже зараз можна помітити, що зими стають дедалі м'якішими та запізнілими, а літо часто буває вологе. Міжсезоння стають більшими. Зміна клімату вже впливає на сільське господарство, та цей вплив розподілений вкрай не рівномірно.
Пропоную учням за допомогою Інтернет - джерел та наданої інформації дати відповідь на наступні запитання: Як ви вважаєте, це поодиноке явище, чи французьких аграріїв такі проблеми можуть чекати і в майбутньому?Чи виникають (можуть виникнути) проблеми пов'язані зі зміною клімату в аграрному секторі України?Які виклики стоять перед людством в наслідок кліматичних змін?Запропонуйте шляхи вирішення даної проблеми.
Узагальнення з теми «Країни Європи» Пропоную учням ознайомитися із наведеною інформацією і дати відповідь на питання. Кліматичні страйки — це серія міжнародних страйків та акцій протесту з вимогою вжити заходів щодо подолання кліматичних змін. 1 страйк проводився в березні 2019 року та мав 1,6 мільйона учасників з понад 125 країн. Цей політичний протест був натхненний щотижневими шкільними страйками 15-річної Грети Тунберг, які розпочались у серпні 2018 року. Юна шведка щоп’ятниці замість уроків відправлялася до будівлі парламенту, щоб привернути увагу до проблеми глобального потепління та вимагала від влади термінових активних дій. “Я не можу голосувати, тому це єдиний спосіб примусити себе почути”, — пояснює Грета 2 страйк у травні 2019 року був приурочений до виборів до Європейського парламенту 2019 року, що складався з понад 1600 маршів у 125 країнах.
Основними датами проведення 3 страйку стали 20 вересня 2019 року, за три дні до саміту ООН з питань клімату, та 27 вересня, а цілий тиждень страйків між 20 та 27 вересня запропоновано назвати Страйком за Землю. 27 вересня також є річницею видання книжки «Тиха весна», 1962 року, яка була ключовою для започаткування екологічного руху. 20 вересня організатори повідомили, що в страйках в Німеччині взяли участь 1,4 мільйона людей, за оцінками, 300 тисяч протестувальників взяли участь в страйках в Австралії. Мітинг у Лондоні зібрав 100 000 учасників, за даними організаторів. У деяких ЗМІ страйки називають щонайбільшими клімат-протестами у світовій історії.
Виконання поданого завдання дозволяє реалізувати наскрізні лінії «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Здоров’я та безпека» і «Громадянська відповідальність». Пропоную учням дати відповіді на такі запитання: 1. Чи мають учасники протестних акцій реальні підстави для хвилювання? Обґрунтуйте свою думку. 2. Чи можна стверджувати, що студенти і школярі, які взяли участь у кліматичних страйках, взяли на себе частину відповідальності за безпечне середовище існування для майбутніх поколінь? 3. Поясніть, чому шведська школярка Грета Тунберг була номінована на Нобелівську премію миру?
Метод кейсів Однією з інтерактивних технологій є ситуаційна методика (кейс - метод, метод ситуаційного аналізу, аналізу конкретних ситуацій - кейс-стаді). Суть методу полягає у використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для індивідуального та спільного аналізу учнями, обговорення і вироблення рішень із певної теми навчальної дисципліни. Цінність кейс-методу полягає в тому, що він відображає не тільки практичну складову, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти, вирішуючи виявлені проблеми, а також вдало поєднує навчальну, розвивальну і виховну діяльність, що, безумовно, є діяльним і ефективним у реалізації сучасних завдань шкільної освіти. Суттю навчання методом кейс-стаді є те, що учень має знайти варіанти розв’язання окреслених проблем відповідно до наявних у нього знань, практичного досвіду та інтуїції.
Тема «Природні умови та ресурси Азії» Пропоную учням опрацювати матеріал кейсу: «Сінгапур з 1960-х років наростив свою територію на 22 % і створив штучні острови. Таке розширення потребує сотні мільйонів кубометрів піску. Його до Сінгапуру постачали країни-сусіди… До 2007 р. переважно Індонезія. Але надвикористання піску призвело до розмиву семи островів у Макассарській протоці та викликало гнів у місцевих рибалок через різке зменшення улову, зумовлене підняттям пилу з дна… Тоді Сінгапур повернувся до Малайзії і В’єтнаму. Через штучну ерозію дельти Меконгу та річок навколо Ханою ці дві країни впровадили ембарго на експорт піску. Залишилась Камбоджа, де тонна піску коштує всього 2,3 євро, а продається у Сінгапурі за 20 євро…» Ancelin N. En Asie, la guerre du sable fait rage // GEO, 2012, n 406, р. 22 Поміркуйте, чому виникли проблеми, вказані у тексті. Як, на вашу думку, їх потрібно розв’язати? Чи є схожі проблеми в Україні? Як вони вирішуються?
Тема «Первинний сектор економіки країн Америки» Пропоную учням опрацювати матеріал кейсу: «…Сальвадор, надра якого багаті на срібло і золото, заборонив… видобування будь-яких металевих руд на своїй території. Цей закон … є першим у світі: жодна держава у світі не відмовлялась від таких своїх ресурсів. Рішення було ухвалено через погіршення стану довкілля, з чим зіткнулась ця країна унаслідок вирубування лісів, урбанізації, що призвело до напруження у забезпеченні прісною водою. … 600 тис. сімей у сільській місцевості не мають доступу до питної води, 89 % річок забруднені, через у т. ч. видобування золота і срібла, і прогнози показують, що за 25 років обсяг доступної води на одного жителя зменшиться на 83 %. А тому країна стане непридатною для життя…» Фрагмент статті Ж. Ромбьє «Сальвадор відмовляється від свого скарбу». Géo. — 2017. — n. 456. — p. 22 У чому автор бачить головну загрозу розвитку добувної промисловості у Сальвадорі? Чи є така проблема в Україні? Свою відповідь обґрунтуйте.
Відомо, що вологі екваторіальні ліси – це «легені» нашої планети. Саме від них дуже сильно залежить клімат Землі. Їх знищення призведе до значного погіршення якості повітря. І, не дивлячись на це, ліси знищують із феноменальною швидкістю. При таких темпах у найближчі роки від цієї екосистеми залишаться тільки жалюгідні залишки. При вивчені теми «Економіка країн Азії. Первинний сектор» проблему знищення лісів можна розглянути на прикладі Індонезії
Прийом «ЕКОЛОГІЧНІ ЗАДАЧИ» Сучасні школярі достатньою мірою інформовані про проблеми взаємодії природи і суспільства. Найчастіше цю інформацію вони одержують на рівні фактів. При цьому кількісні характеристики екологічних ситуацій, розрахунки наслідків дії людини на середовище, як правило не розглядаються. Я вважаю, що ефективним способом отримання відповідних цифрових характеристик на уроках географії у 10 класі є складання і розв'язання екологічних задач.
ЕКОЛОГІЧНА ЗАДАЧА На планеті Земля проживає 7 000 000 000 людей. Кожні 100 осіб за 1 годину видихають 1 кг вуглекислого газу. Яку площу повинен займати ліс, щоб, перетворити цей вуглекислий газ у процесі фотосинтезу на кисень, якщо відомо, що за 1 годину 1 га лісу поглинає 2 кг вуглекислого газу?Відповідь: S лісу – 35000000 га
ЕКОЛОГІЧНА ЗАДАЧА Кожна тонна розлитої у воді нафти вкриває тонкою плівкою приблизно 12 км2 водної поверхні й забруднює близько 1 000 000 тонн води. Яка територія і яка маса води забрудниться, якщо: а) під час промивання танкера гарячою водою у море злили 1,5 тонни нафти; б) під час аварії танкера тоннажністю 25 000 тонн, якщо у воду потрапив 1% нафти?а) S - 18 км. кв.; m – 1500000 тб) S – 3000 км. кв.; m – 250 000 000т
Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека і сталий розвиток» відбувається також під час виконання запланованих практичних робот та досліджень. Наприклад, виконуючи практичну роботу «Складання картосхеми просторової організації економіки однієї з європейських країн «Великої сімки», учні характеризують чинники, які впливають на розміщення виробництва даної країни та їх вплив на навколишнє середовище. Через зростання впливу господарства на стан довкілля із середини XX ст.. постала необхідність враховувати екологічний чинник. Він ґрунтується на загальнонаціональних інтересах і найбільше значення має для розміщення підприємств, які є великими забруднювачами довкілля.
Працюючи над виконанням дослідження «Нове обличчя» Руру – постіндустріальний розвиток: «зелені» міста замість похмурих ландшафтів» учні характеризують:- екологічні наслідки до яких призвела господарська діяльність в районі Руру;- пояснюють, чому постала необхідність перебудови традиційного господарства Руру та підвищилася увага до стану природи;- пропонують шляхи розв’язання екологічних проблем Руру, які зменшують обсяги антропогенного впливу на довкілля.
При вивченні курсу географії у 10 класі змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу учневі: - усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; - важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь. Тому під час вивчення курсу увага акцентується на раціональному використанні природних ресурсів, альтернативних джерелах енергії, сучасних методах переробки сміття та ін. Для вирішення основних завдань, зокрема реалізації наскрізних змістових ліній, учителю необхідно дослухатись до рекомендацій науковців, колег та виявити власну активну позицію. Ґордон Драйден та Джаннет Вос у своїй книзі «Революція в навчанні» акцентують увагу на змінах у підходах до освіти і констатують, що «мистецтво викладання видозмінюється в мистецтво навчати дітей того, як потрібно самостійно вчитися».