Мета: актуалізувати навички усних обчислень, знання опорних схем задач та вміння вибирати арифметичну дію, якою розв'язується задача; ознайомити учнів із аналітичними міркуваннями під час розв'язування задачі; закріпити вміння обчислювати значення виразів на дві дії, правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій додавання й віднімання, знання складу чисел першого десятка та навички вимірювання довжин відрізків; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я. Обладнання: конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: математична естафета здоров'я. Освітні галузі: математична, здоров'язбережувальна.
Мотивація навчальної діяльності— Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Здоров'я. Подорожувати ми будемо математичними стежками. Мешканці цієї країни радісні та щасливі, адже вони знають, як уникати хвороб. А чи знаєте ви, що слід робити, щоб бути здоровими?— Правильно, щоб бути здоровим, тобто почуватися бадьоро, упевнено, слід дотримувати режиму дня, займатися фізичними вправами чи спортом, доглядати за своїм тілом та одягом, правильно харчуватися.
Каліграфічна хвилинка. Написання числа 8— Перед вами — три стежки. Яку цифру вони вам нагадують?— Цифра 8 складається з верхнього і нижнього малих овалів. Верхній овал трохи менше за нижній. Починаємо писати її трохи нижче і правіше за середину верхньої сторони клітинки. Ведемо лінію праворуч угору, заокруглюючи у правому верхньому кутку клітинки, потім — справа наліво до середини нижньої сторони клітинки, заокруглюючи і піднімаючись угору до початкової точки.
Математичний диктант— Щоб бути здоровими, слід більше бувати на повітрі. Ми прогуляємося на стежці математичного диктанту. Запишіть число, попереднє до числа 40. Запишіть число, яке є наступним після числа 65. Запишіть число, яке при лічбі стоїть між числами 75 і 77. Запишіть число, у якому 4 десятки 7 одиниць; 5 десятків 2 одиниці; 4 десятки 8 одиниць; 5 десятків 0 одиниць.
Усна лічба— На стежці нам зустрілися поросятка. Допоможіть їм!Числа третього десятка. Називають поросятка: Двадцять один, двадцять два... Забула далі голова!Поросяткам підкажіть,У лічбі допоможіть!(Учні мають полічити від 23 до 30, від 34 до 40, від 51 до 59, від 75 до 84.)Тридцять чотири та тридцять шість. Що поміж них?Хто відповість? (Тридцять п'ять.)
Удосконалення вміння порівнювати числа, число та вираз. Робота з конструктором LEGOНам відомо — це чудово,Коли ти і я здорові. Тільки треба знати,Як здоровим стати.Є один рецепт у світі —Він усім підходить дітям: Якщо будемо спорт любити,Зможемо років сто прожити!— Отже, для того щоб бути здоровим, слід займатися спортом. Усі спортсмени дуже спритні! Ваше завдання: швидко порівняти числа або числа і вирази.
Перевірка. Учитель називає порівняння, а учні за визначеним знаком (більше, менше, дорівнює) показують за шифром відповідний колір. Наприклад, 56 < 65. Діти показують зелену цеглинку. Під час порівняння виразу і числа вчитель нагадує, що спочатку обчислюють значення виразу, потім порівнюють числа. Шифрбільшеменшедорівнюєсинійзеленийоранжевий
Удосконалення знань про поняття «збільшення/зменшення»— Для того щоб бути здоровими, слід активно відпочивати на природі. Які види відпочинку в умовах природи ви знаєте? (Риболовля, туризм, плавання...)Чотири рибки було,Та котик зменшив їх число: Одну рибку він у ротик поклав,Від чотирьох один відняв.— У котика стало більше чи менше рибок? (Менше.) — Якої дії вимагає зменшення числа? (Віднімання.)Три карасика в нас було,А котик збільшив їх число: Ще дві у відерце поклав. Кіт два до трьох додав.— Стало більше чи менше карасиків? (Більше.) — Щоб збільшити число, необхідно додати до нього кілька одиниць.
Логічна вправа— Для того щоб бути здоровим, слід загартовуватися:водою (робити обтирання, обливатися, приймати контрастний душ);сонцем (сонячні ванни приймають між 8 та 11 годинами).— А можна танцювати під улюблену пісню. За допомогою вчителя учні пояснюють, яку геометричну фігуру показано в танці.
Робота над задачею у підручнику (с. 11, № 2)— Хто займається у танцювальному гуртку? (Дівчатка та хлопчики.) Що нам відомо про дівчаток? (Їх 10.) Що сказано про хлопчиків? (Їх на 2 менше.) Яке запитання задачі? Як дізнатися, скільки хлопчиків?Запишіть умову задачі та розв'язання. Дівчатка — 10 д. Хлопчики — ?, на 2 д. менше— Розгляньте схематичний рисунок. Що означає відрізок із дужкою з числом 10? (Кількість дівчаток.) Що означає відрізок з дужкою із числом 2? (Що хлопців на 2 менше.) Що означає відрізок зі знаком запитання?
Формування обчислювальних навичок (с. 11, № 4)Холодильник похвалився,Що на дім перетворився,Де смачна і свіжа. Проживає... (їжа).— Їжа — це джерело здоров'я. Правильне харчування має велике значення в житті людини. Отримані організмом з їжі поживні речовини дають можливість людині рости, жити, гратися, вчитися і працювати. Продукти харчування містять білки, що є будівельним матеріалом для організму; жири, що є джерелом енергії, необхідної для роботи організму людини; вуглеводи, що забезпечують роботу м'язів. Ба більше, у продуктах харчування знаходяться вітаміни, необхідні організму для нормального розвитку. Якщо ви хочете мати гарну шкіру, рум'яні щічки та добрий зір, звертайтеся до вітаміну А. Зростати сильними, веселими й мати добрий апетит допомагає вітамін В. Допомагає зміцнювати здоров'я та бути завжди бадьорими вітамін С.— Обчисливши приклади, дізнайтеся, які вітаміни містять овочі та фрукти. Як називаються числа під час додавання? А під час віднімання? Як обчислити невідомий доданок? Як обчислити невідомий від'ємник? Як обчислити зменшуване?
Вправа «Жарт»Щоб здоровим, сильним бути,Треба нам про сум забути. Спортом треба всім займатисьІ частіше усміхатись!Бо усміхнена людина —Це здоров'я половина!— Гарний настрій — це ознака здоров'я. Дослідження доводять: чим частіше ми сміємося, тим щасливішими почуваємося! Сміх нормалізує тиск, позбавляє болю, діє на шкіру як гарний масаж. 5 хвилин здорового сміху замінюють 40 хвилин розслабленого відпочинку.— Послухайте жартівливий віршик. Коця й котик залюбки. Випікали пиріжки. Киця з тіста сім зліпила. Котик з снігу тільки п'ять. Скільки всіх, малечо мила,Пиріжків вони з'їдять? (7, оскільки пиріжки зі снігу не їдять.)