Про матеріал
Тема: Як розселяються рослини? Поширення плодів і насіння в природі.
Мета:
- дати дітям первинні уявлення про розселення рослин у природі;
- формувати досвід творчої діяльності учнів;
- сприяти розвитку загально навчальних умінь;
- спрямовувати практичну діяльність учнів;
- учити їх дбати про збереження природи.
-
1 сл. Любі діти…
Я всміхаюсь сонечку – здрастуй золоте.
Я всміхаюсь квіточці – хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику – лийся мов з відра.
Друзям я всміхаюся – зичу їм добра.
Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати світом природи з одним героєм із підручника.
Давайте розгадаємо загадку і дізнаємось хто це…
2 сл. Ця червона намистинка…
3 сл. Фото Сонечка
4 сл. Нуж бо вперед!
Сонечко пропонує нам вирушити за таким маршрутом.
5 сл. Маршрутний лист.
Щоб вирушати у подорож мандрівники звертають увагу на погоду
6 сл. Погода
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні зранку опади?
Ви уважні!
Починаємо подорож.
І нам знадобляться знання здобуті на попередніх уроках.
7 сл. Будова рослини
Назвіть і покажіть з чого складається кожна рослина? (Корінь, стебло, листки, квіти, плоди).
8 сл. Рослини розмножуються.
Як може розмножуватись рослина? (Коренем, насінням, листковим живцем, стебловим живцем).
9 сл. Супер молодці!
Дітки, на уроці окрім сонечка до нас завітали інші гості.
10 сл. Хто наші гості?
Загадка
Фото (Дуб)
11 сл. Хто наші гості?
Загадка
Фото (Калина)
12 сл. Хто наші гості?
Загадка
Фото (Квасоля)
13 сл. Хто наші гості?
Загадка
Фото (Кульбабка)
14 сл. Гра «назви одним словом» рослини
15 сл. Неперевершено!
16 сл. Зупинка (Фізкультхвилинка)
Хомка
17 сл. Продовжимо!
Зараз я прочитаю вам казку, яку приготувало для нас Сонечко Семикрапочка. Ви маєте її уважно послухати і дослідити як розповсюджуються рослини.
18 сл. Дослідницька лабораторія. Казка від Сонечка Семикрапочки
КАЗКА
Хто допоміг рослинам розселитися? Тварини, вітер, самі собі.
19 сл. Молодці, ви справжні дослідники!
20 сл. Робота з підручником.
Перевірити правильність наших досліджень допоможе наш підручник та група експертів.
Розгорніть підручники / Читаємо самостійно. Завдання експертам – дослідникам.
Прочитайте уважно, запам’ятайте, як розповсюджуються рослини. Дайте відповіді словами підручника.
Сонечко .
Семикрапочка запитує, який вид розповсюдження на слайді.
РОСЛИНИ
21 сл. Розповсюдження тваринами.
22 сл. Розповсюдження вітром.
23 сл. Розповсюдження самостійне.
24 сл. Слово експертам
Надаємо слово експертам.
Ми отримали завдання дізнатися на яку відстань відносить вітер насіння берези, ялини, в’яза, клена.
береза на 3 км
ялина на 2 км
в’яз на 20 метрів
клен на 90 метрів
25 сл. Майбутні вчені!
26 сл. Зупинка
27-38 сл. «Кумедні комашки»
39 сл. Ви будете здорові!
Коли наші гості-рослини поспішали на урок, вони погубили свої плоди. Давайте їм допоможемо.
Відкриваємо
40 сл. Практичну лабораторію
…………………………………………………………
Експертна група виконує своє завдання
!!! Відповіді дітей
Слово експертам
Я отримав завдання дізнатися як розповсюджуються плоди кокосової пальми.
Чиє насіння вирушає в плавання?
41 сл. Кокосова пальма/Відповідає
Моє завдання дізнатися, як розповсюджується насіння скаженного огірка
Яка рослина вміє стріляти?
42 сл. Скаженний огірок/Відповідає
43 сл. Супер молодці!
Сонечко Семикрапочка та наші гості – рослини хочуть перевірити як ви засвоїли тему сьогоднішнього уроку. Вони підготували тестові питання.
Дайте відповіді вибравши літеру, яка вказує на правильну відповідь.
Візьміть листочки. Підпишіть.
44 сл. Тест
1. Виберіть і запишіть літеру, яка вказує на правильну відповідь.
45 сл. Тест
2. .
46 сл. Тест
3. .
47 сл. Самоперевірка за еталоном
1. б) 2. в) 3. а)
Підніміть, будь-ласка, руку у кого всі відповіді вірні;
у кого одна помилка;
у кого дві помилки;
у кого три.
Підведення підсумків
Яку тему ми сьогодні досліджували?
Який висновок зробили?
Любі діти, сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви ще раз переконались в тому, що світ природи надзвичайно мудрий та цікавий.
Навіть маленький листочок, насінина, гілочка, можуть бути необхідними та важливими.
Озирайтесь навколо, любіть та поважайте один одного, бережіть та вивчайте природу.
Я прощаюсь з Сонечком!
Казка
Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. Жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діток – насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки… Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом – луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. А е немає у плодів і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують рослини, а вітер їх гілки гойдає і слухає.
Слухав-слухав і запропонував: «Ви свої насінини і плоди легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!» Почули цю розмову тварини і не залишилися байдужими.
Сорока заскрекотала, застрибала, крильцями замахала і понесла по всьому лісі звістку: - Увага! Увага! Рослинам необхідна допомога. Вискочила з дупла білочка: - Допоможемо. Висунула з нори свій носик мишка: - Обов’язково допоможемо пі пі пі. Навіть жучок, який був заклопотаний, почув заклик про допомогу задзижчав: - Допоможу, допоможу – жу-жу-жу.
Запропонували і звірята, і птахи, і комахи переносити зернятка на луг. Від такої радості деякі рослини аж лопнули і самостійно розповсюдили своїх діточок.
Не один рік минув, поки вітер, тварини та рослини залишилися задоволені роботою. На лугу з’явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить.
Узимку жене по снігу, я човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плоди берези з двома крильцями летять за вітром на 2 кілометри від матінки-берези. Плоди клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 метрів, а в’яза – ще менше на 20 метрів.
Радіють рослини, що розв’язали проблему з розселенням свого потомства.