Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.
Навчити дітей 1 – 4 класів мислити критично означає, на мою думку, правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя. Виділяю певні умови, створення яких, здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного мислення: • час• очікування ідей• спілкування• цінування думок інших• віра в сили учнів• активна позиція всіх учасників освітнього процесу
Навчити учнів мислити критично з першого уроку фактично неможливо. Критичне мислення формується поступово, воно є результатом щоденної роботи вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік. Таким чином урок умовно поділяється на три етапи: ● Виклик, або Вступна частина уроку (5 хв)● Осмислення, або основна частина уроку (25хв) ● Рефлексія, або підбиття підсумків (10 хв)
Найчастіше на уроках читання використовую такі методичні прийоми (стратегії/технології): Асоціативний кущ. Сенкан Дискусія. Кероване читання з передбаченням, робота з текстом, запитання, порушена послідовність. Метод «Прес»Написання казок, казка-навиворіт, конструювання загадок. Фантастичні гіпотези (що було б, якби...)Письмо в малюнках. Діаграма Вена. Кубик Блума, Ромашка Блума
Ефективними прийомами в 1 класі є «завдання-пастки»: Завдання, що сприяють уважному, критичному сприйманню завдання і можливої відповіді. Учитель формулює завдання і пропонує неправильну відповідь. Наприклад, порахувати кількість звуків у слові «ПЕНЬ»; визначити кількість слів у реченні. Завдання, що розрізняють понятійну і життєву логіку. Наприклад, яке слово довше: помідор чи огірок? Чи є родичами слова собака і цуценя, лікар і лікарня?Завдання, що не мають рішення, виховують невиконавське ставлення до завдання. Наприклад: Вибери схему до речення. Лесикова мама принесла торт. I___ ___ ____ . I___ ___ ___ ___ ___ . 4. Завдання, що формують учіння учнів запитувати необхідну інформацію: - завдання, в яких недостатньо даних У слові 6 звуків. Скільки складів у слові? (дитина має спитати : - А скільки голосних? - завдання, де запитують учні, а відповідає вчитель (гра «Так-ні»). Вчитель задумує слово на певну букву (слон). Учні повинні його відгадати, ставлячи запитання. Вчитель може відповідати “так” або “ні”. -Це істота? Це тварина? Вона хижа? Живе в лісі? …..
Кубик Блума Прийом розвитку критичного мислення учнів «кубик Блума» універсальний. Його можна використовувати на початку уроку у вступній частині, під час переходу до основної частини або наприкінці її для остаточного осмислення матеріалу учнями. Коли учитель кидає кубик, грань, що випала, вказує якого типу запитання слід поставити. Учні орієнтуються на основі слова на грані кубика й ставлять запитання, яке з нього і повинно починатися. Вивчення букв1 клас
Діаграма Вена Відгадайте загадку. Це усі повинні знати: Нас неможна роз’єднати. Відзначаємось ми чим?Літер дві, а звук один. (дж, дз) А зараз ми за допомогою діаграми Вена знаходитимемо спільне та відмінне між буквосполученнями дж і дз.дзджд. Спільне: - буквосполучення мають однакову букву д;- у них по дві букви;- позначають один звук;- вимовляються злито. Відмінне:- дж позначає один звук [дж], а дз позначає два звуки[дз] та [дз’];- вимовляються по-різному;- другі букви у буквосполученні різняться. Вивчення букв 1 клас
Для обговорення дітям пропонують те, що їх може зацікавити та що вони здатні обговорити, наприклад: чи можна вибрати Батьківщину? Хвилина – це багато чи мало? Говорять, що маленькі діти не здатні дискутувати. Але це не зовсім так. Звісно, вони не можуть обговорювати питання на рівні дорослих, але можуть на своєму. Важливо, щоб діти вчилися дискутувати цивілізовано змалечку. Дискусії
Читання з передбаченням. Використовується перед першим читанням тексту- Учитель вибирає з тексту, що має вивчатися, кілька ключових слів і пропонує учням самостійно (або в парах) скласти оповідання, у якому використати дані слова. Наприклад: Осінь, туман, сонце, птахи, журавлі, сади, павутинки. Після прослуховування варіантів складених творів, читаємо оповідання В. Сухомлинського “Як починається осінь”, 2 клас - Прочитайте заголовок казки і поміркуйте, про що може йтися в казці з таким заголовком? (“Сніг і заєць”, 2 клас)
РОМАШКА ЗАПИТАНЬ (або ромашка Блума) Мета цього методу, як і попереднього, – навчити учнів усвідомленого та цілеспрямованого формулюванню запитань різного типу. Його доречно використати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.
Метод “Карта персонажів”. Учні працюють в парах. Обирають персонажа твору. У відповідну комірку вписують імена персонажу. У кола вписують характеристики даного героя. У прямокутники вписують докази за текстом твору. Сашко. Добрий. Турботливий. Погладив її,щоб заспокоїти. Розмістив фотографіїй повідомлення в інтернеті Вікторія Кохан «Знайди» 2 клас
Аукціон думок (ідей)Що, на вашу думку, можна зробити за одну хвилину? Діти протягом 1хв присідають, читають, пишуть слова і роблять свої висновки. ( вірш Марії Чепурної “Золота хвилина”) Метод “Прес” (Укр.нар.казка “Хитрий півень”) - Лисичка обдурила півня і хотіла його з’їсти. Чи гарно обманювати? Висловлюй свої міркування за зразком: Я схвалюю/засуджую вчинок лисички. Я вважаю,що…,тому що …. . Наприклад, …. Отже, ….(висновок)
Сенкан Приклади сенкану: Осінь Тато Різнокольорова, прохолодна. Любий, рідний. Дощить, обдаровує, фарбує. Турбується, підтримує, возить. Восени збирають багатий врожай. Мене виховує кожного дня. Золота пора. Батьку! Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків. Алгоритм складання сенкану:1) Тема (іменник)2) Опис (прикметник)3) Дія (дієслово)4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Стратегія “Фішбоун” (Болгарська нар.казка “Лихе слово не забувається”, 2 клас)Проблема. Втратили дружбу. Причина 1. Чоловік дякує за пропозицію дружби, але боїться. Факт1 Чоловік не довіряє ведмедиці. Причина 2. Необдумані слова лісоруба. Факт 2. Ведмедиця образилась. Причина 3. Ведмедиця попросила вдаритисокирою по її лапі. Факт 3.чоловік замахнувся і вдарив сокирою по лапі. Висновок. Лапа загоїлася, а образа зосталася.
Використана література 1. Буквар: підруч. для 1 кл. закл. загал. серед. освіти. У2ч./Н. Кравцова, О. Придаток- Тернопіль: Підручники і посібники, 20182. Основи критичного мислення. Методичний посібник для вчителів. І. Сущенко, О. Пометун К.: ЛІРА, 2016.-156ст. 3. Технологія розвитку критичного мислення. (Електронний ресурс)4. Типова освітня програма НУШ, авт. О. Савченко, 2022 5. Українська мова та читання: підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти. У 2 ч. Ч.2/Н. Кравцова, В. Романова, А. Савчук.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2019. – 112с.