Едвард де боно. Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Вважається, що в основу лягла легенда про старого капелюшника. Капелюхи – це спадок, що чоловік залишив своїм синам. Кожен син обрав капелюх згідно свого типу мислення. Згідно з легендою у кожного життя склалось дивовижним чином, вони розуміли наскільки велике багатство залишив їм батько. Одного разу ділячись емоціями, сини обмінялись капелюхати і продовжили шлях.
Метод «Шість капелюхів мислення» дає змогу: Одну проблему побачити з 6 різних боків ;Проаналізувати переваги і недоліки ;Висловити емоційне ставлення до проблеми ;Сформувати повне уявлення про предмет дискусії ;Розвиває мислення дитини , уяву;Приміряти на себе різні ролі ;Недоліки методу Для ефективного застосування потрібні розвинена уява й ретельне тренування ; Велике психологічне навантаження ; Очікуваний результат.
Техніка шести капелюхів - це простий спосіб паралельного мислення (співіснування різних точок зору одночасно). Принцип організації технології полягає в тому, що кожен учень в процесі обговорення якоїсь проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюха. Чому саме капелюхи?Капелюх легко одягнути і легко зняти. А значить можна легко зняти капелюха, приміряти на себе капелюх іншого учасника, тим самим тренуючи різні типи мислення, розуміючи хід думок інших учасників.
Дві форми проведення Командна. Клас умовно ділимо на групи. Кожна група отримує капелюх свого кольору і виконує завдання відповідно до нього. Можна запропонувати командам зробити коротко вступ, спираючись на тип мислення. Важливо залучати усіх учасників, та слухати їхні доповіді. На основі почутого вчитель формує висновки. Важливо приділяти увагу самому предмету, стосовно якого дискусіяІндивідуальна. Тип такої гри можна використати на уроці узагальнення знань. Також, було б добре якби клас містив невелику кількість учнів, бо тоді кожен зможе випробувати себе в різних ролях. Можна розсадити учнів по колу і відповідно до розміщення вручити кожному капелюх. Часто метод використовують при вивченні казок або матеріалу досить значного змісту.
Метод використовується на уроках Математики ( задачі на логіку, задачі з двома або більше варіантами відповіді, вивчення величин); Мови та літературного читання ( при читанні текстів, аналізі тексів, при вивченні складних правил та їх аналізу); Природознавства( при вивченні пір року, чи природніх явищ) Я досліджую світ – Я у світі( при аналізі певних тем, що стосуються сім’ї , cоціуму загалом, тощо.)