Шляхи розвитку критичного мислення молодших школярів на уроках математики. Вчитель початкових класів Кондратенко Зоя Вікторівна. Лютий, 2020
Номер слайду 2
Критичне мислення – це один з видів інтелектуальної діяльності людини, який характеризується високим рівнем сприйняття, розуміння, об’єктивності підходу до його навколишнього інформаційного поля. Навчити дитину мислити – таке завдання ставить технологія розвитку критичного мислення.
Номер слайду 3
Як розвинути в дитині навики критичного мислення? Який він – урок з розвитку критичного мислення?Які розумові стратегії використати на уроці?
Номер слайду 4
Я всміхаюсь сонечку. Здрастуй, дороге!Я всміхаюсь квіточці. Хай вона росте!Я всміхаюсь дощику. Лийся, мов з відра!Друзям усміхаюся. Зичу всім добра!- Сьогодні на уроці діють правила:• Хочу все знати.• Буду уважним, старанним.• Буду активним.• Знаю сам, навчу того, хто не знає, допоможу.- Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Відповіді дітей). Доброго ранку! Доброго дня!Бажаємо ми і бажаю всім я. Хай плещуть долоньки, хай тупають ніжки,Кивають голівки і сяють, усмішки. Доброго ранку! Доброго дня!Бажаємо ми і бажаю всім я. Сьогодні за відповіді ви отримуєте різнокольорові квіточки. Структура уроків критичного мислення.І етап. Розминка. Замінює так звані організаційні моменти класичного уроку. Головна функція — створення сприятливого психологічного клімату на уроці. Актуальність утапу. Теплий психологічний клімат сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, підвищенню авторитету вчителя, психологічному розвантаженню учнів.
Номер слайду 5
ІІ етап. Обґрунтування навчання. Етап передбачає постановку мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми та предмета в цілому. Актуальність етапу. Навчальний матеріал засвоюється краще, якщо учні розуміють його конкретну практичну значущість для кожного з них, чітко знають, що вимагатиметься від них на уроці.ІІІ етап. Актуалізація (Виклик). Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів вигадати те, що вони знають». На цьому етапі відтворюються знання, вміння, потрібні для наступних етапів уроку, встановлюється рівень досягнень з теми. Актуальність етапу. Оскільки знання, пов’язані з досвідом учня, запам’ятовуються краще та швидше, то створюються умови для «відкриття», самостійного добування знань, і за цих умов підвищується роль учня на уроці. Методи і прийоми: Мозковий штурм. Мікрофон. Асоціативний кущ. Карта знань (ментальна карта)Кластер Кошик ідей. Таблиця ЗХД
Номер слайду 6
Асоціативний кущ. Карта знань
Номер слайду 7
ІV. Усвідомлення змісту (осмислення). На цьому етапі учень знайомиться з новою інформацією, аналізує, визначає особисте її розуміння, вчитель має найменший вплив на учня. Актуальність етапу. Етап передбачає розвиток уміння працювати з інформацією, працювати самостійно, виділяти головне, суттєве, формування компетентності учнів з предмета. Методи і прийоми: «Фішбоун», «Взаємне навчання», «Діаграмиа Венна», «Ромашка Блума».«Фішбоун» «Ромашка Блума»
Номер слайду 8
V. Рефлексія. Учень стає власником ідеї, інформації, знань, отримує можливість використання та обміну знаннями з іншими учнями, дає оцінку та самооцінку діяльності. Методи і прийоми:«Бортовий журнал», «Деревоподібна діаграма «Тонкі і товсті запитання», Таблиця ЗХД, «Незакінчені речення», «Продовж фразу…» Таблиця ЗХД
Номер слайду 9
Для формування в дітей критичного мислення пропоную такі завдання:під час розв’язання задачі - змінити умову таким чином, щоб вона розв’язувалась іншим способом;перетворення простих задач у складені;розв’язування сюжетних задач, пов’язаними з життєвими ситуаціями;повідомлення про щось несподіване, незвичайне для учнів; звернення до досвіду учнів; написання математичних казок; участь учнів у позакласних заходах з математики; використовування цікавих задач та задач-жартів, числових, геометричних головоломок, математичних ребусів, графічних диктантів;демонстрація висловлювань відомих людей.«Не достатньо знати, необхідно також застосовувати». Анатоль Франс (французький письменник)«Математика – справа аж ніяк не тільки розуму, але також і фантазії...»Томас Хілл (американський винахідник)
Номер слайду 10
Математичні ребуси
Номер слайду 11
Графічні диктанти
Номер слайду 12
Сюжетні задачі, пов’язані з життєвими ситуаціями. Тюльпан гранітний – квітка Запорізького краю, яка через недбайливе ставлення людей, була занесена до Червоної книги України. Але останнім часом ми почали більше любити навколишній світ, тому кількість квітів почала збільшуватись. Задача. На березі Дніпра першого дня травня розцвіло 7 тюльпанів, а другого – в 3 рази більше. Скільки тюльпанів розцвіло за два дні?Морква – корисний овоч, до її складу входить вітамін А (каротин), який поліпшує зір. Краще моркву споживати, змастивши жиром (олія, сметана), а сік з неї випивати протягом години. Задача. Після того, як на консервному заводі вичавили сік з з40 кг моркви, там залишилося ще 655 кг моркви. Скільки кілограмів моркви було на консервному заводі спочатку?
Номер слайду 13
Вправи на розвиток логічного мислення. На столі стояло 5 склянок з полуницями. Михайлик з'їв одну склянку полуниць. Порожню склянку він поставив на стіл. Скільки склянок лишилося? (5)Задачі на увагу. Всі учні 3-Г класу вміють плавати. Іринка Ткач вчиться у цьому класі. Чи вміє Іринка плавати?
Номер слайду 14
Керуючись цими методами і прийомами на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.