Симфонічні картини й ескізи. Підготувала вчитель мистецтва Рябчук В. Г.
Номер слайду 2
Мета уроку: Вчити: розумінню поняття «симфонічні картини», обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва. Розвивати : вміння учнів висловлювати враження від творів мистецтва, аналізувати їх. Виховувати: в учнів естетичний смак, зацікавленість симфонічною музикою та любов до природньої краси.
Номер слайду 3
Вставити пропущені слова та голосні букви. Симфонічна музика на відміну від …………….. виконується великим ………… у просторих приміщеннях і вирізняється більш складним змістом. С……….. музику композитори складають у різноманітних жанрах: с..м..н..я, с…..т…а, к..рт..н.., ф…н…з..я, к…нц…рт.
Номер слайду 4
Клод Моне. Ранок біля моря. Як тобі вже відомо, у симфонічній музиці завдяки тембровому багатству інструментів можуть відображатися різноманітні миттєвості життя. Існують навіть музичні жанри, назви яких запозичені з образотворчого мистецтва — симфонічні картини, симфонічні ескізи. Симфонічна картина — одночастинний програмний твір зазвичай споглядального характеру з вільним розвитком музики, нерідко варіаційним. Образи часто пов’язані з пейзажем, жанрово-побутовими, казково-фантастичними і батальними сценами. Характерними рисами жанру є зображальність, наповненість образотворчими деталями, що сприяє виникненню конкретних уявлень відповідно до програми. Симфонічні картини можуть бути самостійним твором або складовою частиною опери. Цей жанр широко представлений у програмній музиці різної тематики. У творчості французьких композиторів Клода Дебюссі, Жака Ібера, Моріса Равеля він присвячений морській стихії. У своїх симфонічних маринах вони показали, що у звуках і акордах можна по-новому відчути різноманітність моря і насолоджуватися ним у багатобарвних тембрових переливах. Пригадай значення поняття «ескіз» в образотворчому мистецтві.
Номер слайду 5
«Море» К. Дебюссі складається із трьох частин, які композитор назвав «симфонічними ескізами»: «Від світанку до опівдні на морі», «Гра хвиль», «Діалог вітру з морем». Статичні спокійні епізоди, що розчиняються у тиші, чергуються зі жвавими, які передають ритм бурхливих хвиль, їх потужні удари об скелі. Традицію музичних марин К. Дебюссі продовжують три симфонічні картини «Гавані» (або «Морські порти») Жака Ібера. Це своєрідний музичний щоденник композитора, який передає його враження від відвідування міст Європи та Азії. Музика першої частини присвячена порту Палермо, розташованому на італійській Сицилії, острові Сонця, сповненому мальовничих краєвидів і багатством пам’ятників культури. Порт Палермо
Номер слайду 6
Клод Дебюссі. Три симфонічних ескізи «Море». (з відео)Жак Ібер. Три симфонічні картини «Гавані»: ч. «Рим — Палермо», (ч. 1, 2, 3 — Запорізький симфонічний оркестр), (ч. 1 з відео);
Номер слайду 7
Опиши свої враження від прослуханих творів. Як у музиці втілено різні стани моря? Схарактеризуй оркестровий колорит.«Музикальність» моря приваблювала Моріса Равеля заворожуючою нюансами динамікою: від ледь чутного заколисуючого плескотіння до гучних потужних всплесків. Композитор розвинув пошуки попередників у царині звукопису і передав свої спостереження в екзотичних гармоніях. Фортепіанну марину М. Равеля «Човен в океані» оркестрували, збагативши тембровий колорит. Моріс Равель. «Човен в океані» з циклу «Відображення» (фортепіано; оркестр).• Яку картину ти уявив/уявила, слухаючи музику? Порівняй фортепіанне і оркестрове виконання та їх візуальний супровід. Створи сторітеллінг про мандри на човні в бурхливому океані, сповненому таємничих пригод і ризиків. Посилення впливу живопису на музику призвело до жанрової різноманітності. Виникли такі різновиди музичних картин, як ескізи, акварелі, естампи, навіть гравюри й барельєфи.
Номер слайду 8
Розучування пісні
Номер слайду 9
Мистецька скарбничка. Симфонічна картина — музичний жанр, одночастинний твір, програма якого має зображальний характер.
Номер слайду 10
Узагальнюю, аргументую, систематизую1. У яких жанрах симфонічної музики можуть втілюватися враження від природи?2. Що нового ти дізнався/дізналася про пейзажні жанри в музиці, зокрема про марини?3. Поміркуй, чому композитори використовують поняття образотворчого мистецтва в назвах жанрів музичних творів. Обґрунтуй свою думку на прикладах.
Номер слайду 11
Самостійне дослідження, медіапошук. Порівняй способи зображення образів моря в музиці та живописі. Який запис твору «Човен в океані» М. Равеля проілюстровано маринами, на твій погляд, більш вдало? Аргументуй. Фантазую, експериментую, дію. Створи аудіогід до колекції «Марина і композитори-мариністи».