Презентація "Слухова сенсорна система"

Про матеріал
Слуховий аналізатор; значення органа слуху в житті людини; ознайомити із будовою і функціями органа слуху; уявлення про причини порушення слуху, виникнення захворювань органу слуху, їх профілактику; пояснити шкідливість шуму; чинники, які можуть пошкодити слух, здоровий спосіб життя та бережливе ставлення до свого здоров’я, до систем, які допомагають сприймати навколишній світ.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

 8 кл Матяш пар 45 Слухова сенсорна система 6 03 2025* Слух → здатність організму сприймати звукові коливання (звуки). Що таке слух? 

Номер слайду 2

* Цю функцію забезпечує → слухова сенсорна система.Іл. 95. Відділи слухової сенсорної системи: 1 - периферичний; 2 - провідниковий; 3 – центральний

Номер слайду 3

* Периферичною частиною слухової сенсорної системи→ є вухо - один з органів чуття.1 – периферичний відділ

Номер слайду 4

* Слух має велике значення в житті людини, → адже без нього неможливе мовне спілкування людей між собою.

Номер слайду 5

* Завдяки слуху людина спроможна визначати напрямок звуків і → їхнє джерело, орієнтуватись у просторі,

Номер слайду 6

* сприймати інформацію, що надходить із зовнішнього середовища (від інших людей під час розмови, радіо- і телеприймачів та ін.), → попереджати про небезпеку.

Номер слайду 7

* Звук - це хвильові механічні коливання, → які поширюються в різних середовищах (газах, рідинах і твердих тілах). * Звукові хвилі поширюються від їхнього джерела з певною частотою й періодичністю. * Залежно від цього людина й сприймає ті чи інші звуки.

Номер слайду 8

* Частота звуку - кількість періодичних коливань за певний проміжок часу. * За одиницю частоти коливань прийнято 1 Герц (Гц) →(1 Гц дорівнює частоті коливань з періодом 1 с).

Номер слайду 9

Номер слайду 10

* Людина зазвичай сприймає звуки із частотою коливань від 16 до 20 000 Гц. * Найбільшою є чутливість до звуків із частотою 2000-4000 Гц → так, діапазон голосу людини становить від 150 до 3000 Гц.

Номер слайду 11

Частоту нижче ніж 16 Гц називають інфразвуком.

Номер слайду 12

Частоту понад 20 к. Гц - ультразвуком.

Номер слайду 13

* Ультразвуки здатні глибоко проникати в тіло людини. * Відбиваючись від поверхні тканин, вони можуть давати → на спеціальному приладі зображення органів. * Методику досліджень організму людини називають → ультразвуковою діагностикою (УЗД).

Номер слайду 14

* Характеристиками звуку, крім його частоти, є висота, сила та тембр. * Висота звуку залежить від частоти коливань повітря за 1 с. * Високі тони мають найбільшу частоту коливань, а низькі - меншу.

Номер слайду 15

* Сила звуку, тобто його тиск на барабанну перетинку, → вимірюється в децибелах1 (д. Б).

Номер слайду 16

* У нормі вухо людини може сприймати звуки силою від 1 до 80 д. Б.

Номер слайду 17

1 Децибел дорівнює одній десятій бела. → Бел - одиниця вимірювання гучності звуку. * Назва «бел» походить від прізвища → винахідника телефона американця Александера Белла.

Номер слайду 18

* Тембр - це відтінок звуку, його забарвлення. * Завдяки тембру людина може відрізняти звуки різних музичних інструментів, → навіть якщо вони однакової сили та висоти.

Номер слайду 19

* Орган слуху складається з трьох основних відділів: → зовнішнього, → середнього→ внутрішнього вуха (мал. 160). Яка будова слухової сенсорної системи людини? Мал. 42.1. Будова вуха людини

Номер слайду 20

Номер слайду 21

* Зовнішнє вухо складається з→ вушної раковини → і зовнішнього слухового проходу.

Номер слайду 22

* Вушна раковина вловлює і спрямовує звукові коливання → в зовнішній слуховий прохід. * Він має форму лійки завдовжки 2,5-3 см, → стінки якої вкрито тоненькими волосками.

Номер слайду 23

* У стінках зовнішнього слухового проходу є → спеціальні залози, які виділяють так звану вушну сірку → в’язку речовину жовтуватого кольору. * Вона затримує пил і мікроорганізми, → що потрапили до зовнішнього слухового проходу. канальна залоза

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

* Зовнішнє вухо відокремлене від середнього барабанною перетинкою — пружною, округлою пластинкою діаметром приблизно 1 см і завтовшки 0,1 мм. * Завдяки пружності вона сприймає коливання повітря, → спричинені звуковими хвилями, → і без змін передає їх на слухові кісточки середнього вуха.

Номер слайду 27

* Середнє вухо починається барабанною перетинкою → та включає барабанну порожнину, розташовану у скроневій кістці. барабанна перетинка

Номер слайду 28

* Через євстахієву трубу зовнішнє повітря може потрапляти → в барабанну порожнину. * Це потрібно для вирівнювання тиску повітря → по обидва боки барабанної перетинки. (євстахієва труба)

Номер слайду 29

* Якщо створюється різниця між тиском у барабанній порожнині → й тиском атмосферного повітря, → гострота слуху порушується.

Номер слайду 30

* За надто значної різниці в тискові по обидва боки барабанної перетинки → вона може зруйнуватися. * Це трапляється під час сильних вибухів, пострілів гармат, під час зльоту чи посадки літаків тощо.

Номер слайду 31

* У цих випадках рекомендують відкривати рот → і робити кілька ковтальних рухів. * Тоді євстахієва труба відкривається, → тиск по обидва боки барабанної перетинки вирівнюється, → зникають больові відчуття і відновлюється гострота слуху.

Номер слайду 32

* У барабанній порожнині є → три слухові кісточки (мал. 161), * які послідовно й напіврухомо сполучаються між собою: → молоточок,→ коваделко → і стремінце. Мал. 161. Слухові кісточки

Номер слайду 33

* Молоточок з’єднаний з барабанною перетинкою та коваделком, → а коваделко - зі стремінцем.

Номер слайду 34

* Слухові кісточки утворюють систему важелів, → які передають коливання від барабанної перетинки до перетинки овального вікна. * Вони повторюють усі коливання барабанної перетинки. * Така будова середнього вуха дає змогу сприймати навіть слабкі звуки.

Номер слайду 35

* Внутрішнє вухо (або лабіринт) - це система порожнин і каналів, → заповнених рідиною. * Однією із частин внутрішнього вуха є завитка – → спірально закручений кістковий канал (мал. 162).

Номер слайду 36

* Усередині порожнина завитки поділена двома мембранами на три ходи. * Канал завитки заповнений рідиною, яка проводить звукові коливання.

Номер слайду 37

Номер слайду 38

* На нижній, або основній, мембрані завитки розташований → кортїїв орган1, який сприймає звуки (тобто рецепторний слуховий апарат).2 — верхній, середній і нижній канали; 3 — кортіїв орган1 — поперечний розріз завитки

Номер слайду 39

1 Названо так на честь італійського вченого Альфонсо Корті (1822-1876), який його описав.

Номер слайду 40

* Рецептори кортієвого органа - волоскові клітини, → розташовані на основній мембрані, → над якими розміщена особлива накривна мембрана. 6 — волоскова клітина7 — слуховий нерв5 — опорна клітина4 — покривна мембрана

Номер слайду 41

* До клітин кортієвого органа підходять відгалуження нервових волокон чутливих клітин.

Номер слайду 42

Номер слайду 43

* Решта частин внутрішнього вуха бере участь у регуляції положення у просторі, → що забезпечується вестибулярним апаратом.

Номер слайду 44

Номер слайду 45

* Ви вже знаєте, що звукові хвилі з навколишнього середовища → через зовнішній слуховий прохід потрапляють до барабанної перетинки. Як функціонує слухова сенсорна система людини? Мал. 42.2. Сприйняття звуків

Номер слайду 46

* Завдяки системі слухових кісточок → звукові коливання з барабанної перетинки передаються → до мембрани овального вікна (звук може передаватись і через кістки черепа).

Номер слайду 47

* Коливання цієї мембрани далі передаються рідині, → що заповнює порожнини внутрішнього вуха, зокрема канали завитки. * У свою чергу, коливання рідини спричиняють коливальні рухи основної мембрани.

Номер слайду 48

* Волоскові клітини кортієвого органа, → торкаючись накривної мембрани, деформуються. * При цьому виникає так званий мікрофонний ефект: → механічні коливання перетворюються на електричні, → що мають таку саму частоту.

Номер слайду 49

* Нервовий імпульс передається волокнами слухового нерва → до підкіркових і кіркових центрів слуху. * Підкіркові центри слуху розташовані в → мості, середньому та проміжному мозку. Мал. 163. Шлях, який проходить нервовий імпульс від завитки до слухової зони кори кінцевого мозку

Номер слайду 50

* Остаточно сила, висота і характер звуку, його місцезнаходження у просторі→ аналізуються у слуховій зоні кори скроневих часток великих півкуль (мал. 163). * Отже, функція кортієвого органа → перетворення енергії звукових коливань на енергію нервових імпульсів.

Номер слайду 51

* Слухова сенсорна система має важливе значення→ і для орієнтації людини у просторі. * Саме парність органів слуху (лівий і правий) → дає змогу точніше визначити локалізацію джерела звуку. Іл. 95. Відділи слухової сенсорної системи: 1 - периферичний; 2 - провідниковий; 3 – центральний

Номер слайду 52

Відділ. Характеристика. Периферичний Перетворення звуків у нервові імпульси здійснюють фонорецептори (волоскові клітини) спірального органу, розташованого в завитціПровідниковий Проведення імпульсів здійснюютьправий і лівий слухові нерви в складі присінково-завиткової пари черепно-мозкових нервів (VIII пара)Центральний Обробка слухової інформації відбувається у слуховій зоні скроневої частки кори півкуль великого мозку

Номер слайду 53

* Глухій на одне вухо людині для визначення джерела звуку → доводиться повертати голову, що не потрібно робити здоровій людині.

Номер слайду 54

* Вимірюють чутливість слухової сенсорної системи → за допомогою спеціальних приладів. * Про найпростіший метод визначення абсолютного порогу слуху → ви дізнаєтеся під час виконання лабораторного дослідження.

Номер слайду 55

* Постійний надмірний шум, → надвисокі та наднизькі звукові коливання → спричиняють зниження слуху, а іноді й глухоту. Які можливі порушення слуху людини? Яка профілактика їх? 

Номер слайду 56

* За сильного тиску звукових хвиль (інтенсивністю 120-130 д. Б) на барабанну перетинку людина відчуває біль у вухах, → згодом може наставати й тимчасова чи повна втрата слуху. * Це пов’язане з ушкодженням рецепторних клітин кортієвого органа → і порушенням циркуляції рідини в завитці.

Номер слайду 57

* До виникнення звукової травми може спричинити і тривалий вплив → слабших звуків (інтенсивністю понад 90 д. Б).

Номер слайду 58

* Найбільше загрожує часткова чи повна втрата слуху людям, → які працюють на шумних виробництвах, аеродромах тощо. * Тому їм слід користуватись запобіжними пристосуваннями → спеціальні навушники, беруші.

Номер слайду 59

* Не слід чистити зовнішній слуховий прохід гострими предметами, → щоб не ушкодити барабанну перетинку. Ватними паличками. Ними можна загнати сірку глибше, а через це утворюється корок. Також, за словами Юлії Гагіної, є ризик залишити вату всередині або пошкодити барабанну перетинку.

Номер слайду 60

Гострими предметами. Скріпки та сірники можуть поранити барабанну перетинку або слуховий прохід. На них також можуть бути мікроорганізми, які потраплять у ці ранки та спричинять інфекцію.

Номер слайду 61

Займистими предметами. Є лайфхаки по чищенню папером, що горить, або свічками для вух, але не варто ними користуватися. Інакше доведеться позбавляти не тільки сірчаної пробки, але й опіків.

Номер слайду 62

Спеціальними девайсами, наприклад, вушними пилососами. Тут дві проблеми. По-перше, немає досліджень, що доводять ефективність приладів. По-друге, далеко не всі зареєстровані як медичні вироби, тому їх небезпечно вставляти у вуха.

Номер слайду 63

Цілком достатній відомий всім з дитинства спосіб миття вух. Намильте руки, введіть мізинець у зовнішній слуховий прохід і зробіть кілька обертальних рухів, Як правильно чистити вуха?

Номер слайду 64

так само намильте вушну раковину. Промийте вухо чистою водою та промокніть рушником або сухою серветкою.

Номер слайду 65

* Порушенням гігієни слуху є часте користування навушниками.3 березня – Всесвітній день слуху

Номер слайду 66

* Небезпечним для слухової сенсорної системи є → запалення середнього вуха, або отит.* Воно може бути спричинене переохолодженням організму → або інфекційними захворюваннями (застудою, грипом, ангіною тощо).

Номер слайду 67

* Захворювання супроводжується сильними болями, → підвищенням температури, → зниженням рівня слуху.

Номер слайду 68

* Під час гучних звуків (наприклад, вибухів), авіаперельотів (якщо літак швидко змінює висоту), унаслідок запалення → барабанна перетинка може розірватися. * При цьому людина відчуває дзвін у вухах, → у неї порушується рівновага, можлива кровотеча, втрата слуху.

Номер слайду 69

* У разі травмування барабанної перетинки → слід обов’язково звернутись до лікаря. Отоларинголог (ЛОР) – це лікар, який займається профілактикою і лікуванням захворювань вуха, горла і носа.

Номер слайду 70

* Для збереження слуху треба: → дотримуватися режиму праці та відпочинку,

Номер слайду 71

* вести здоровий спосіб життя, → запобігати інфекційним захворюванням.

Номер слайду 72

* За будь-яких неприємних відчуттів у вусі (біль, шуми, зниження слуху тощо) → слід звертатися до лікаря. Ключові терміни і поняття: слухова сенсорна система, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце, завитка, кортіїв орган.

Номер слайду 73

Рис. 134. Ручна абетка глухонімих

Номер слайду 74

Гігієна слуху. Застосуйте знання для анатомо-фізіологічного обґрунтування основних правил гігієни слуху, поданих у таблиці. Правило. Регулярно мити вуха. Не слід тамувати чхання. Не слід голосно сякатись. Оберігайте вуха від занадто сильних звуків. Не зловживайте навушниками для прослуховування музики (не більше ніж 1 год на день)Своєчасно лікуйте захворювання глотки. При болях у вусі негайно звертайтеся до лікаря. Під час нежиті користуйтеся одноразовими серветками

Номер слайду 75

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯВимірювання порога слухової чутливості. Мета дослідження: визначити адаптивні можливості слухової сенсорної системи та переконатися в тому, що поріг слухової чутливості індивідуальний. Матеріали та обладнання: механічний годинник або цифровий аудіопристрій, метр або інший пристрій для вимірювання відстані; важлива умова проведення досліду - абсолютна тиша у приміщенні. Хід дослідження1. Учні об’єднуються на групи по троє.2. На першому етапі дослідження один з учнів сидить на стільці із зав’язаними очима, другий з джерелом звуку повільно наближається збоку, третій вимірює відстань між джерелом звуку та досліджуваним учнем; фіксується відстань, з якої досліджуваний учень починає чути звук. Дослід повторюється тричі окремо для лівого та правого вуха. Після цього учні міняються ролями і повторюють дослідження.

Номер слайду 76

3. На другому етапі дослідження джерело звуку протягом п’яти хвилин утримують біля вуха досліджуваного, після чого повільно віддаляють, вимірюючи відстань, на якій учень перестає чути звук.4. Результати доження заносять у таблицю:слід. Перший етап дослідженнярезультат 1результат 2результат 3 Праве вухо. Ліве вухо. Другий етап дослідження. Праве вухо. Ліве вухо

Номер слайду 77

Порівняйте власні результати з результатами інших учнів.• Як ефективно позбутися закладеності вух під час посадки літака?• Чому, коли людина розгризає тверді сухарі, то їй самій ці звуки здаються гучнішими, ніж оточуючим?

Номер слайду 78

ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯДайте відповідь на запитання. Яке значення і функції слуху? 2. З яких частин складається слухова сенсорна система? 3. Яка будова зовнішнього вуха? 4. Яку будову має середнє вухо? 5. Які особливості будови внутрішнього вуха? Що таке кортіїв орган? 6. Чому в слуховому проході посилюються звукові коливання? 7. Як звукові хвилі перетворюються на нервовий імпульс? 8. Які основні причини зниження або втрати слуху?

Номер слайду 79

Виберіть одну правильну відповідь. Виберіть складові зовнішнього вуха: а) слухові кісточки; б) вушна раковина; в) завитка; г) кортіїв орган.2. Позначте складові середнього вуха: а) слухові кісточки; б) вушна раковина; в) завитка; г) кортіїв орган.

Номер слайду 80

Установіть правильну послідовність передачі звукової хвилі: а) коливання слухових кісточок; б) коливання барабанної перетинки; в) коливання рідини завитки; г) коливання перетинки овального вікна; д) подразнення слухових рецепторів; е) формування нервових імпульсів.

Номер слайду 81

Обговоріть у групах. Розкрийте зв’язок будови слухової сенсорної системи з механізмом сприйняття звуків.

Номер слайду 82

Поміркуйте. Як хвороботворні мікроорганізми можуть потрапити з носоглотки в середнє вухо? Чому захворювання вуха, горла та носа лікує один і той самий лікар - отоларинголог.

pptx
Додав(-ла)
Томляк Ірина
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Презентації
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
15 березня
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку