* Зовнішнє вухо відокремлене від середнього барабанною перетинкою — пружною, округлою пластинкою діаметром приблизно 1 см і завтовшки 0,1 мм. * Завдяки пружності вона сприймає коливання повітря, → спричинені звуковими хвилями, → і без змін передає їх на слухові кісточки середнього вуха.
* Слухова сенсорна система має важливе значення→ і для орієнтації людини у просторі. * Саме парність органів слуху (лівий і правий) → дає змогу точніше визначити локалізацію джерела звуку. Іл. 95. Відділи слухової сенсорної системи: 1 - периферичний; 2 - провідниковий; 3 – центральний
Відділ. Характеристика. Периферичний Перетворення звуків у нервові імпульси здійснюють фонорецептори (волоскові клітини) спірального органу, розташованого в завитціПровідниковий Проведення імпульсів здійснюютьправий і лівий слухові нерви в складі присінково-завиткової пари черепно-мозкових нервів (VIII пара)Центральний Обробка слухової інформації відбувається у слуховій зоні скроневої частки кори півкуль великого мозку
* За сильного тиску звукових хвиль (інтенсивністю 120-130 д. Б) на барабанну перетинку людина відчуває біль у вухах, → згодом може наставати й тимчасова чи повна втрата слуху. * Це пов’язане з ушкодженням рецепторних клітин кортієвого органа → і порушенням циркуляції рідини в завитці.
* Не слід чистити зовнішній слуховий прохід гострими предметами, → щоб не ушкодити барабанну перетинку. Ватними паличками. Ними можна загнати сірку глибше, а через це утворюється корок. Також, за словами Юлії Гагіної, є ризик залишити вату всередині або пошкодити барабанну перетинку.
Гігієна слуху. Застосуйте знання для анатомо-фізіологічного обґрунтування основних правил гігієни слуху, поданих у таблиці. Правило. Регулярно мити вуха. Не слід тамувати чхання. Не слід голосно сякатись. Оберігайте вуха від занадто сильних звуків. Не зловживайте навушниками для прослуховування музики (не більше ніж 1 год на день)Своєчасно лікуйте захворювання глотки. При болях у вусі негайно звертайтеся до лікаря. Під час нежиті користуйтеся одноразовими серветками
ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯВимірювання порога слухової чутливості. Мета дослідження: визначити адаптивні можливості слухової сенсорної системи та переконатися в тому, що поріг слухової чутливості індивідуальний. Матеріали та обладнання: механічний годинник або цифровий аудіопристрій, метр або інший пристрій для вимірювання відстані; важлива умова проведення досліду - абсолютна тиша у приміщенні. Хід дослідження1. Учні об’єднуються на групи по троє.2. На першому етапі дослідження один з учнів сидить на стільці із зав’язаними очима, другий з джерелом звуку повільно наближається збоку, третій вимірює відстань між джерелом звуку та досліджуваним учнем; фіксується відстань, з якої досліджуваний учень починає чути звук. Дослід повторюється тричі окремо для лівого та правого вуха. Після цього учні міняються ролями і повторюють дослідження.
3. На другому етапі дослідження джерело звуку протягом п’яти хвилин утримують біля вуха досліджуваного, після чого повільно віддаляють, вимірюючи відстань, на якій учень перестає чути звук.4. Результати доження заносять у таблицю:слід. Перший етап дослідженнярезультат 1результат 2результат 3 Праве вухо. Ліве вухо. Другий етап дослідження. Праве вухо. Ліве вухо
ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯДайте відповідь на запитання. Яке значення і функції слуху? 2. З яких частин складається слухова сенсорна система? 3. Яка будова зовнішнього вуха? 4. Яку будову має середнє вухо? 5. Які особливості будови внутрішнього вуха? Що таке кортіїв орган? 6. Чому в слуховому проході посилюються звукові коливання? 7. Як звукові хвилі перетворюються на нервовий імпульс? 8. Які основні причини зниження або втрати слуху?