Презентація містить теоретичні відомості та приклади співпраці, втілені в практику роботи в інклюзивному класі. Буде цікава для вчителів-предметни ків , асистентам вчителів , корекційним педагогам , всім членам команд супроводу.
Інклюзивна освіта – це постійний процес виявлення та усунення перешкод в освітньому процесі, постійний пошук ефективних шляхів забезпечення індивідуальних потреб кожної дитини ( 48 - а сесія ЮНЕСКО, 2008 рік). Україна першою на пострадянському просторі в 2003 році адаптувала глобальні Цілі розвитку тисячоліття і встановила відповідні національні цілі та завдання, одна з яких – забезпечити рівні можливості для отримання інклюзивної, якісної освіти для усіх дітей та забезпечити можливості навчання впродовж усього життя.
У Петропавлівській ЗОШ I-III ст. № 2 з професійним навчанням інклюзивну освіту діти одержують, починаючи з 2012 року. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рік. Загальна кількість учнів у школіКількість учнів в інклюзивних класах% здобувачів інклюзивної освіти201246110,22201346120,43201852650,95201955071,27
Особа з особливими освітніми потребами – це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту ( Закон України “Про освіту”). Ключове у цьому визначенні – це додаткова підтримка, що передбачає не лише додаткові фінансові, а й людські ресурси – додаткові фахівці, асистенти педагога тощо. Це зумовлює потребу їхньої підготовки до роботи в інклюзивному освітньому середовищі як членів команди.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Учитель. Разом: учитель і асистент. Асистент Вивчення дитини. Визначає навчальні потреби. Обговорюють здібності учнів, сильні і слабкі сторони. Відвідують засідання з питань планування. Спостерігає за поведінкою учня й надає інформацію вчителям. ПропозиціїНадає пропозиції, приймає рішення, вибирає з альтернатив, створює (разом із командою) ІПР, веде поточні записи про учнів. Обговорюють очікувані результати учнів, навчальні, поведінкові та емоційні цілі дитини. Надає пропозиції вчителям щодо виконання можливих дій та надає безпосередні послуги (наприклад, логопедичні)
Асистент вчителя не повинен робити: Брати участь у плануванні навчальної програми, натомість – допомагати вчителю, але не працювати самостійно;самостійно вносити зміни в ІПР;самостійно планувати навчальний процес;самостійно вести уроки;самостійно відбирати навчальний матеріал або методи викладання;
Стратегії ефективної роботи вчителя та асистента. Спільне обговорення ролей і завдань (ще на початковому етапі роботи);наголос на важливості та дотримання конфіденційності;спільне обговорення філософії та підходів до навчання й управління класом;проведення регулярних зустрічей та вироблення спільних стратегій поведінки та викладання, надання та отримання зворотнього зв’язку, обговорення проблемних ситуацій.
Додаткове викладання. Тоді, коли треба, щоб один педагог підсилив якість викладання іншого педагога. Викладання в команді – це одночасне/почергове ведення уроку двома педагогами. За такої форми спільного викладання учні взаємодіють з усіма вчителями в класі, що є ключовим для дітей з ООП.
Пам’ятайте Вчитель має бути достатньо гнучким, здатним долати перешкоди та шукати виходи з будь-яких складних ситуацій, пов’язаних з учнем; поважає індивідуальні відмінності кожного та готовий співпрацювати з іншими вчителями для досягнення результатів. Інклюзивна освіта передбачає, що безліч зусиль має докладати школа та сім’я. На вчителя покладена величезна відповідальність, але результат того вартий, адже в особливих учнів з’явиться можливість адаптуватися та жити повноцінним життям у суспільстві. Успіх роботи у класі починається з ваших власних переконань і ставлення до дітей через ваше спілкування з ними та піклування про них.