Мета: З’ясувати суть поняття насильства. Розвивати знання про відповідальність своїх дій , вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права, але розкрити питання нерозривної єдності прав і обов’язків.
Вправа « Знайомство» ( 5 хв)Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність. Ведучий пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та своє захоплення. Наприклад: « Я – Андрій, люблю грати в шахи», а іншим учасникам підтримати повідомлення таким чином: у відповідь на кожну фразу інші учасники вигукують « І це – здорово!», водночас піднімаючи великий палець. Після завершення ведучий проводить обговорення.що ви відчували під час виконання вправи?Як на вашу думку, чи є зв’язок між тим, як ми вітали один одного і темою нашого заняття?
5. Інформаційне повідомлення « Що відбувається сьогодні» ( 10 хв). Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його. Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як зихистити себе. Що ж таке насильство? Це дії, які робить одна або кілька осіб і які:чиняться зумисно і спрямовані на досягнення певної мети;спричиняють шкоду ( фізичну, моральну, матеріальну) іншій особі;порушення права і свободи цієї особи;унеможливлюють ефективний самозахист потерпаючих від насильства ( той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо.
Найбільш ганебне і недопустиме – насильство над дітьми. Ось низка фактів записаних з вуст ваших однолітків: Школярка із сльозами розповідає іншим дітям: « мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала»;Дівчинка цілий день переживає, що у неї відірвався ґудзик, тому що вдома її покарають – вона боїться матері;Батько бив дитину велосипедними спицями ( залишилися сліди на ногах);Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові – хоче, щоб їм було так же погано й боляче, як йому, коли його б’ють батьки;Батько б’є сина за оцінки: хлопчик в школі поводить себе нахабно і зухвало і в той же час він стає блідим від будь – якого зауваження;Відзеркалене в цих реальних фактах життя ще раз змушує задуматися: як живемо? Як ставимося один до одного? Близькі, дорогі люди, що змушує їх бути такими жорстокими? Чому любов, доброту, терпіння пускають під укіс, і навіть до дітей при цьому немає пощади – над ними знущаються, їх б’ють, вони виростають душевно пораненими, понівеченими… У дітей зникає відчуття захищенності, вони губляться в цьому світі. Тому проблема сімейного насильства на сьогоднішній день є дуже гострою.
6. Анкетування:1. Скільки вам років?2. Ваша стать: дівчина, хлопець.3. Як ви ставитеся до різних проявів насильства?4. Чи допускав хто-небудь по відношенню до вас насилля?Так. Ні5. Які прояви насилля ви зазнали по відношенню до себе?Фізичне. Емоційне. Сексуальне. Жодного6. Допускав хто-небудь насилля в сім'ї щодо вас?Так. Ні7. Чи відчували ви жорстоке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих?Так. Ні8. Чи намагалися ви себе захистити?Так. Ні9. Чи спостерігали ви насилля в сім'ї щодо інших членів родини?Так. Ні
10. По відношенню до кого було направлене жорстоке поводження в сім'ї?До мами. До батька. До дідуся. До бабусіДо брата. До сестри. До тварин11. Які вас огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля?Страху. НенавистіЗлостіНезахищеностіЖахливостіПровини. Сорому. Співчуття. БайдужостіЖалості
8. Вправа «Перетягну газету». (Мета: ілюстрація сценарію, в якому розвиваються конфлікти). Учасники об’єднуються в пари, отримують газету і згортають її в трубочку, стають на відстані 1 м один від одного, підгинають одну ногу і притримують її рукою. Вільною рукою вони беруть трубочку з газети і починають її перетягувати, прагнучи вивести один одного з рівноваги, але при цьому не розірвати газету.
9. Практикум «Аналіз ситуацій». (Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства). Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації. Ситуація 1 Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2 Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
10. Вправа « Твій порадник» ( 10 хв)Мета: ознайомити учасників з роботою і функціями служб, які можуть допомогти їм у захисті прав. Служба у справах неповнолітніх;Органи опіки і піклування;Відділи районної адміністрації, що займаються проблемами дітей;Соціальна служба для молоді;Медичні установи;Відділ освіти;Громадські організації Центр позашкільної роботи дітей та юнацтва;РАГС;Кримінальна міліція у справах неповнолітніх;Притулки для неповнолітніх, служби у справах неповнолітніх.
11. Вправа « Пам’ятка» ( 10 хв)Мета: закріпити в учасників знання, отримані в ході заняття, зв’язати їх з власним життям. Немає виправдання бездушності, цинізму, агресивності, й жорстокості. І щоб не потонути в хвилях негативних емоцій гніву, незадоволенності життям, які накладаються на не зовсім здоровий соціальний фон, ми закликаємо всіх батьків берегти в собі людське, поважати в собі людину. Хай сім’я буде для дитини взірцем людяності, доброти і любові.І тоді нам не треба буде наголошувати на правах дитини, бо їх ніхто не буде порушувати, а обов’язки батьків по стану утримання і виховання дітей будуть сприйматися не як обтяжливий тягар, а як органічний прояв любові до дитини, підтримки в ній людської гідності та самоповаги. Для цього сьогодні ми виготовимо «Пам’ятку для батьків» . Практична робота в групах. Пропозиції підсумовуються і записуються на ватмані.
12. Притча «Все залишає свій слід». Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
13. Коло ідей «Як зупинити насильство». (Мета: як уникнути ситуації насильства). Завдання учасникам: обговорити це питання і запропонувати один варіант. • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства. • Говори спокійно і впевнено. • Дай агресору можливість зупинитися. • Відійди в сторону. Це не ознака слабкості! • Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення. • Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! • Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами. • Ми подібні, але всі різні. • Твоя власність належить тільки тобі. • Ти маєш право на допомогу. • Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!