Презентація "Світогляд середньовічної людини"

Про матеріал
Урок розроблено за програмою інтегрованого курсу "Історія: Україна і світ" для учнів 7 класу. Містить матеріали і змістовні, і наочні для вивчення і засвоєння даної теми. Передбачено інтеграційні складові з всебічного розгляду теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Світогляд середньовічної людини

Номер слайду 2

Вчимося розуміти основи світогляду середньовічної людини та усвідомлювати відмінності у порівнянні з сучасністю; правильно формулювати і використовувати поняття «чистилище», «чорна смерть», «світогляд»;визначати причини та наслідки розповсюдження хвороб та епідемій у Середньовіччі;особливості та причини панування релігійного світогляду у Середньовіччі;визначати, яке місце в житті середньовічної людини посідали діти та родина;розуміти широке використання символів і їх роль у суспільстві.

Номер слайду 3

Панування релігійного світогляду. Особливості середньовічного суспільства: Християнська віра була надзвичайно поширеною. Релігія була основою життя середньовічної людини: вона формувала моральні норми та уявлення про добро і зло. Релігія супроводжувала людину від народження до смерті. Люди вірили в реальність раю і пекла, що впливало на їхню поведінку. Релігійний світогляд ґрунтується на вірі у надприродне. Середньовіччя називають “епохою віри”. Церква підпорядкувала собі політику, мораль, науку, освіту і мистецтво. Загалом, на відміну від християнської Європи, де панувало єдине релігійне вчення, в інших частинах світу зберігалося більше різноманіття релігійних поглядів, які формували різні картини світу, різні уявлення про Всесвіт та місце людини в ньому. Світогляд – це система поглядів і уявлень людини, які визначають загальне розуміння світу і місце в ньому людини.

Номер слайду 4

Бог і диявол. Світ, створений Богом, був єдино правильним і впорядкованим. Бог - багатогранне поняття, яким віряни монотеїстичних релігій описують надприродне, безсмертне, духовне божество. Сатана́ або дия́вол - духовне створіння, яке є головним противником Бога. Символічно зображувався як дракон або як змій. Сатана. Ілюстрація Г. Доре. Образ Бога Творця фреска Мікеланджело. Христос-Пантократор (Вседержитель). Мозаїка Софійського собору у Києві.

Номер слайду 5

Рай. Пекло. Чистилище. Релігія проповідувала жити за правилами, дотримуватися Божих заповідей. Рай і пекло - місця, в які душа потрапляє після смерті. Рай - оселя для праведних і безгрішних людей, куди вони потрапляють після Страшного суду і будуть жити вічно, щасливо, безтурботно, спілкуватися з Богом. Пекло - місце страждань для тих, хто вибрав гріх і злобу. Чистилище - це місце, де душі грішників очищаються від гріхів і набувають мудрості через свої переживання та саморозвиток, щоб потрапити в рай.

Номер слайду 6

Тіло та душа. Індивід та суспільство. Тіло сприймалося як тимчасова оболонка, що містить безсмертну душу. Людська душа – це нефізична складова людини. Та частина, яка продовжує жити після тілесної смерті. Для неї характерні память, воля, розум. Августин Аврелій вважав, що душу неможливо виміряти, у неї немає товщини чи висоти, вона просто існує в кожній людині. Душа створена Богом і, за Біблією, може бути сильною або слабкою, пропащою або спасенною. Кожна людина - індивід, тобто представник людського роду. Від народження всі люди - індивіди. Людина вважалася частиною громади, її особиста значимість і її інтереси були менш значущі за колективні. Роль і статус визначалися не особистими якостями, а належністю до певного стану.

Номер слайду 7

Три станисередньовічногосуспільства:І духовенствоІІ лицарствоІІІ селянство. Право, власність, влада. Для суспільства та держави характерні такі основні риси: Всі люди діляться від народження на стани і це є незмінним. Світська чи духовна влада вища? Між королями і церквою йшла запекла боротьба за панівне становище. Головним багатством була земля, її власники - феодали мали привілейоване становище в державі. Сеньйор, надаючи землю другому феодалу, мав васала.

Номер слайду 8

Родина та діти в СередньовіччіУ середньовіччі сім’я була основною одиницею суспільства. Батько був головою сім’ї, а мати– домогосподарка. Сім’я забезпечувала своїх членів емоційним благополуччям. Вона виховувала наступне покоління та передавала традиції та культуру. Шлюб часто мав економічно вигідний (зростав добробут сім'ї) або політичний (посилення влади) характер. Діти розглядалися як частина майбутнього, проте дитинство як окремий період не виділявся. У середні віки дітей сприймали як маленьких дорослих, від них очікували швидкого залучення до праці. Роздивіться середньовічні зображення сімей 14-15 ст. Спробуйте описати ці сім`ї.

Номер слайду 9

Уявлення про час і простір. Час вимірювався переважно за сонцем, пізніше з’явились механічні годинники.Існували різні системи літочислення: відлік від створення світу та народження Христа. Простір уявлявся за геоцентричною моделлю, де Земля була центром Всесвіту і вона плоска. Простір обмежений власною громадою або селом; подорожі рідкісні, уявлення про світ часто фантастичні. Географічні знання були обмежені, що відображалось на картах. Карта 1482 року. Які частини світу відомі були європейцям, які ні?Сонячний годинник і конструкція механічного годинника

Номер слайду 10

Хвороби, епідеміїВисока смертність, епідемії та поширені хвороби; обмеженість медичних знань, роки неврожаю вели до поганого харчування. Смерть вважали карою від Бога. Тому страшну хворобу люди зустрічали з байдужістю і покірністю. Чорна смерть була самою страшною катастрофою в історії людства (1346–1353рр). Про її причини ніхто не знав, але людей помирало так багато, що нікому було ховати померлих. Чума – страшна епідемія середньовіччя. Можливо, померло 20 - 50 млн. людей, хоча жертв могло бути і більше. Чумний лікар – так у середньовічній Європі називали епідеміолога, який лікував хворих «чорною смертю». Лікарі постійно ризикували своїм життям. Вони носили захисний костюм - довгу сорочку та маску з дзьобом. Чумний лікар на середньовічних зображеннях. Пітер Брейґель Старший, «Тріумф смерті» (1562 р. )

Номер слайду 11

Світ фантазії і символів. У Середні віки значну увагу приділяли символам, бо: Символи були ефективним засобом передачі інформації в суспільстві. Вони допомагали неписьменним вірянам легко впізнавати святих. Символи використовувались для пояснення релігійних догматів простим людям. Наприклад, вітражі в церквах містили біблійні сюжети. Вітраж - панно зі скла, яке пропускає через себе світло. Середньовічні вітражі

Номер слайду 12

Світ фантазії і символів. У Середні віки значну увагу приділяли символам, бо:3. Символи допомагають запам’ятовувати святих та їхні історії.4. Символи використовувались для позначення соціального статусу, приналежності до певного роду, що було важливим у середньовічному суспільстві.5. Деякі символи мали захисну або магічну силу. Символ 5 першостихій (вогонь, земля, вода, повітря та ефір, коло - всесвіт). Араби називали “печатка Давида”.«Хамса», «Рука Бога» - амулет у формі руки, поширений серед юдеїв та мусульман. Розберемося, які з символів використовувалися як релігійні,який був знаком княжого роду Рюриковичів, який є гербом міста Львова та гербом одного з цеху ремісників.165432

Номер слайду 13

Символи чотирьох євангелістів. Кожен із євангелістів по-своєму описує життя Ісуса. У Лідії знайдено напис про Христа: «Як людина страждав, як лев переміг, як орел злетів і як віл був принесений у жертву». Ці чотири істоти з крилами символізують чотирьох з євангелістів — Матвія, Марка, Луку та Іоанна. Матвій був одним із тих, кого зневажали люди. Ісус подивився на нього з любов’ю та покликав бути своїм учнем. Так він відкрив свою людську гідність. Його Євангеліє підкреслює цінність людяності. Марк життя Христа описав дуже емоційно. Він захоплюється його сміливістю і відвагою. Ісус у його Євангелії подібний леву - сильний і безстрашний. У Луки на перший план виходить мотив жертви, a саме вола за єврейськими звичаями приносили в жертву Богу. Христос віддав своє життя як жертву, рятуючи людей. Для Іоанна Ісус - це Бог. Він описує його мученицьку смерть та воскресіння. Іоанн був супутником Христа, мав гострий погляд і здатність аналізувати, тому його знак — орел.

Номер слайду 14

Поміркуємо, повторимо…Які особливості мав релігійний світогляд, у чому обмежував середньовічну людину?Чи погоджуєтеся з тим, що уявлення про простір і час сучасного школяра набагато більші чим середньовічної людини? Наведіть приклади. Чим це пояснити?Епідемії сколихнули весь середньовічний світ - від Азії до Європи. Чому пандемії так швидко поширювалися в середні віки? Що допоможе їх подолати?Яку роль у середні віки відігравали символи?Підберіть поняття до кожного зображення.

pptx
Додав(-ла)
Буткова Лариса
Додано
12 листопада
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку