Тема уроку: Конструктивне розв’язання конфліктів.
Мета:
Очікувані результати:
Обладнання і матеріали: класна дошка, фломастери, комп’ютер, проектор.
Підготовте заздалегідь: роздаткові матеріали для учнів, картки для поділу дітей на групи, свічка, ножиці, глечик, презентація до теми уроку.
Орієнтовний план уроку
1. Стартові завдання - 5 хв
2. Інформаційне повідомлення «Що таке конфлікт?» - 4 хв
3. Повідомлення «Способи та наслідки розв’язання конфліктів» - 10 хв
4. Робота в групах - 6 хв
5. Робота в групах «Розв’язати конфлікт конструктивно» - 7 хв
6. Прийняття правил толерантності - 10 хв
7. Підсумкові завдання. Релаксаційна вправа «Спляча вісімка» - 4 хв
І ВСТУПНА ЧАСТИНА
Стартові завдання:
1. Повторити правила поведінки під час тренінгу
Щоб робота була плідною потрібно погодити правила за якими ми працюватимемо під час тренінгу:
2. Зворотний зв’язок із минулим заняттям
Пригадати :
3. Очікування.
Вправа «Знайомство»
Діти передають свічку по колу. Той у кого опиняється свічка – називає своє ім’я та розповідає свої очікування від сьогоднішнього уроку.
II ОСНОВНА ЧАСТИНА
Актуалізація знань з даної теми
(розповідь із супроводом презентації)
У перекладі з латини «конфлікт» (conflictus) означає зіткнення. Конфлікти є частиною стосунків. Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по-різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися.
Однак це не означає, що вони приречені на сварки та суперечки. Кожному важливо навчитися мирно розв’язувати конфлікти.
Ці уміння є дуже важливими. Вони допомагають людям зменшити кількість стресів, підвищують авторитет, популярність, рівень упевненості та самоповаги. Конфлікти спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи вподобаннях людей, називають конфліктами поглядів.
Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів, потреб чи бажань – це конфлікти інтересів.
Конфлікт це – сутичка, суперечка, зіткнення протилежних поглядів, інтересів, бажань, норм поведінки. Це серйозна проблема. Існує наука, котра безпосередньо цим займається - конфліктологія.
Уміння конструктивно розв’язувати конфлікти є ознакою зрілої особистості. Воно допомагає розбудувати здорові стосунки і підтримувати високий рівень благополуччя.
3. Повідомлення «Способи та наслідки розв’язання конфліктів».
Спосіб 1. Відсторонення від конфлікту: ігнорувати проблему, зволікати з її розв’язанням, розірвати стосунки.
Наслідки: Програють усі.
Спосіб 2. Поступитися: ігнорувати власні інтереси, на все погоджуватись, робити те,
що хочуть інші.
Наслідки: Хтось виграє за рахунок іншого.
Спосіб 3. Боротися: домінувати; тиснути; погрожувати; лаятися;битися.
Наслідки : Усі програють.
Спосіб 4. Домовлятися: слухати, розуміти, поважати одне одного; намагатись зрозуміти причину конфлікту;шукати рішення яке влаштує всіх.
Наслідки: Усі виграють.
Практичний блок. Аналіз історій та ситуацій.
Розподіл на 3 групи.
Розрізаємо три вітальні листівки із зображенням квітів (проліски, нарциси, фіалки) кожну на 5 рівних частин. Перемішавши частини листівок складаємо їх у чарівне горнятко. Діти знаходять усі частини листівки із зображенням квітки, таким чином об’єднуються в одну команду. Виникає 3 команди.
Ситуації.
Ситуація 1. Настя та Олена подруги. Вони сидять за однією партою із першого класу. Настя займає місце зліва від вікна. Пройшов перший місяць навчання. Олена пропонує Насті помінятися місцями, але Настя відмовляється. Мотивує тим, що її зручніше сидіти саме так.Олену це образило. Вона пересіла на іншу парту, що була вільною у класі відчувши невдоволення та розчарування. У чаті написала повідомлення : «Ти мені більше не подруга».
Ситуація 2. Сергій та Сашко брати. Вдома вони проживають в одній кімнаті. Сергій не прибирає свій робочий стіл, розкидає речі та не полюбляє робити вологе прибирання кімнати.
Сашко намагається підтримувати порядок у кімнаті і часто робить це за Сергія, щоб не засмучувати маму. Сергію він не робить зауваження, тому що не хоче з ним посваритися.
Ситуація 3. До Дня Збройних Сил України 6-а клас брав участь у загальношкільному проєкті. Актив на засідання отримав завдання намалювати вітальний плакат. Хлопцям класу не сподобалась така участь, вони хотіли брати участь у спортивних змаганнях. Вони нагримали на дівчат та розбіглись. Участь у проєкті обов’язкова, адже клас отримає «0» балів.
Руханка «Комарі» (збадьорить, освіжить, дасть можливість набратися сил, спрямує енергію на наступний вид діяльності).
Вихідне положення: стати так, щоб можна було вільно розвести руки.
Опустити руки і почати тихенько дзижчати: «З-з-з», подібно до комарів - так, наче до кімнати залетіла ціла хмара комарів.
Імітувати руками рух комариних крил. Злегка підняти руки і робити ними колові рухи. Поступово підіймати руки вище та збільшувати радіус обертання, інтенсивність та висоту звуку. Підіймати руки доти, аж поки вони зімкнуться над головою.
Відтак усе повторити у зворотному порядку, опускаючи руки та стишуючи голос. При повторенні цієї вправи можна міняти звуки на комунікативні звуки інших тварин.
Виконання проєкту «Толерантність».
Вас образили, вам хочеться відповісти грубістю, хоч ви вважаєте це негідним. Як людина може навчитися бути більш терпимою? Чи допоможе це при вирішенні конфлікту?
Народна мудрість: «На колір і смак товариш не всяк»
Однією із цілей нашого уроку є створення особливої спільноти у вашому класі де панують МИР та ПОРОЗУМІННЯ.
Робота в групах.
Аналіз прислів’їв та приказок. Складання правил.
Раніше сформовані групи розбирають приказки із чарівного горнятка. Аналізують їх та складають правила. Правила записуються на дошці. Колективно приймаються.
Я до згоди, як риба до води.
Коли усюди сама згода, здається кращою погода.
Краще погана погода, ніж поганий супутник.
Бійся не чорта, а лихого чоловіка.
Не дивись під ліс, а дивись під ніс.
В чужому оці пилинку бачить, а у власному колоду не помітив.
Що тобі не мило, другому не зич.
Добре ім’я найкраще багатство.
Як ми до людей, так і люди до нас.
Де незгода, там часто шкода.
На колір і смак, товариш не всяк.
Прийняття правил толерантності.
*ставитись до всіх однаково та з добротою;
*ніколи не судити інших;
*дозволяти іншим бути самим собою;
*допомагати іншим почувати себе безпечно і комфортно;
*дозволяти іншим не бути схожими на нас;
*ніколи ні над ким не сміятися та не принижувати;
*дозволяти іншим робити помилки, не змушуючи їх відчувати свою нездалість;
*заохочувати та сприяти іншим у вирішенні проблем;
*поважати особисте життя кожного;
*просити вибачення, якщо ми когось образили.
III ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА
Сісти зручно, випрямити спину і розслабити плечі. Двічі глибоко вдихнути так, щоб спочатку відчути свій живіт, а потім груди. Почати малювати у повітрі кінчиком носа лежачу вісімку. Роблячи це, подумати про те, що малюєте символ нескінченності.
Зверніть увагу, яку вісімку малюєте – вузьку чи широку. Розфарбуйте її у приємний колір.
Змініть напрям руху і почніть малювати в протилежному напрямку. Стежте очима за кінчиком носа. Закрийте очі розмалюйте вісімку у приємний для вас колір. (Вправу виконуємо 1 хвилину).
Який настрій? (Чудовий.) Як сьогодні працювали ? (Плідно) Що нового ти дізнався? (Толерантність – правило поваги та безконфліктності). Чи справдились твої очікування до уроку?
Пам’ятайте, що лайка - не смола, а родичка сажі, хоч не обіллє так забруднить.
Домашнє завдання:
Опрацювати параграф 23 с. 130-134. Розв’язати вправу на ст. 133. мал. 47.