План1. Індивідуальна педагогічна бесіда як модель діалогічної взаємодії 2. Структура бесіди3. Забезпечення психологічного контакту на початку бесіди. Роль невербальних засобів4. Методика контактної взаємодії як технологія забезпечення контакту 5. Техніка взаємодії у процесі аналізу проблеми та пошуку її вирішення 6. Прийом педагогічної взаємодії
1. Індивідуальна педагогічна бесіда як модель діалогічної взаємодіїІндивідуальна педагогічна бесіда — це взаємодія з учнем (батьками, колегами), спрямована на пошук шляхів співробітництва для стимулювання розвитку учнів, її завдання:☺ ознайомитися з індивідуальністю учня, встановити контакт і створити умови для комунікативного забезпечення навчально-виховного процесу;☺псприяти усвідомленню сутності поведінки;☺ допомогти знайти продуктивне рішення в ситуації, яка спонукала до розмови.
1. Індивідуальна педагогічна бесіда як модель діалогічної взаємодіїЕфективно вирішити ці завдання можна, якщо вчитель дотримується умов організації особистісно орієнтованого виховання, забезпечує перехід:— від соціального контролю до стимулювання розвитку учня;— від керування до самоврядування;— від монологу до діалогу;— від пояснення до взаєморозуміння.
3. Забезпечення психологічного контакту на початку бесіди. Роль невербальних засобів. Початковий етап бесіди також має назву етап контакту. Контакт потрібно утримувати протягом усієї бесіди. Розмова на офіційні й нейтральні теми, розташовуйтесь на відстані 1,5—2 м, якщо ділитесь особистими переживаннями — 0,5—1 м. Налаштовуючись на дружню розмову з учнем, батьками, краще сісти поруч. Важливим джерелом інформації про стан школяра може бути його поза. Важливою є не сама поза, а її динаміка, зміни, які спостерігаємо у відповідь на певні наші дії. Спостерігаючи за співрозмовником, ми можемо визначити, як він реагує, а отже, наскільки дієвими є засоби, які використовуємо.
3. Забезпечення психологічного контакту на початку бесіди. Роль невербальних засобів. На початковому етапі бесіди активною є увага вчителя, яка охоплює такі параметри:емоційний стан учня (зчитуємо за його мімікою, позою, жестами, інтонацією);ставлення учня до ситуації (визначаємо за дистанцією, особливостями зорового контакту, мовлення);власна позиція. Техніка встановлення контакту на початку взаємодії має бути зорієнтована на врахування даних спостереження для приєднання до партнера через синхронізацію поведінки з учнем (дія закону «спілкування на позитивній основі»). Спостерігаємо психологічну сутність поведінки партнера — приєднуємося — досягаємо спільності.
Для зміцнення контакту в педагогічній бесіді на початку взаємодії слід скористатися такими прийомами:подарувати співрозмовникові «три плюси» (посмішку, звернення на ім'я, комплімент);виявити надію на взаєморозуміння;навіювати співрозмовникові його значущість;демонструвати непередбачувану поведінку;використати особливий голос (довірчий і переконливий), особливий погляд (прямий і доброзичливий), особливий ритм (збуджує — заспокоює).3. Забезпечення психологічного контакту на початку бесіди. Роль невербальних засобів
4. Методика контактної взаємодії як технологія забезпечення контакту Третя стадія — прийняття дія обговорення особистих якостей і принципів. . На перший план для обговорення висуваються ті якості, які позитивно вплинуть на розвиток стосунків: прямота, чесність, відвертість, надійність, діловитість.
5. Техніка взаємодії у процесі аналізу проблеми та пошуку її вирішення Спостерігаючи поведінку вчителя в розмові з учнем, вислуховуючи його міркування, вчені виокремили такі типові реакції: А — реакція оцінювання. Б — реакція інтерпретаціїВ — реакція заспокоєння. Г— реакція отримання додаткової інформаціїД — реакція розуміння.
5. Техніка взаємодії у процесі аналізу проблеми та пошуку її вирішення У вияві реакції розуміння, яка є найпродуктивнішою в діяльності педагога, важливо опанувати техніку активного слухання. Активне слухання — це спеціальна техніка, яка дає співрозмовникові можливість усвідомити, як сприймається його стан і поведінка. Пасивне слухання вчителя гальмує розвиток взаєморозуміння з учнем через використання таких прийомів:ігноруваннявипитуванняегоцентризм
5. Техніка взаємодії у процесі аналізу проблеми та пошуку її вирішення Активне слухання здійснюється у двох формах: рефлексивно і нерефлексивно. Нерефлексиене слухання ще називають піддакуванням. Воно полягає в умінні уважно мовчати (не відволікатися, не втручатися в мовлення своїми зауваженнями). Рефлексивне слухання — зворотний зв'язок зі співрозмовником, що використовується як контроль точності сприймання почутого. Рефлексивне, тобто відбите як у дзеркалі, точно почуте.
5. Техніка взаємодії у процесі аналізу проблеми та пошуку її вирішення Майстерність ведення бесіди ґрунтується на додержанні трьох основних принципів:перший принцип — привернути увагу;другий принцип — зацікавити, виявити інтерес до обговорення проблеми; третій принцип — перетворити інтереси співрозмовника на спільне рішення.
6. Прийом педагогічної взаємодії— це спосіб організації певної педагогічної ситуації, який викликає нові почуття й думки учнів, що спонукають їх до самозміни. Прийом педагогічного впливу Залежно від того, які почуття можуть бути викликані новою ситуацією, Е. Натанзон поділяє прийоми на …