Якщо сучасне суспільство не буде мати людей, здатних реагувати на найменші зміни в суспільному розвитку, ми можемо загинути, і це буде та ціна, яку ми всі заплатимо за відсутність креативності. К. Роджерс Виряджаючи дитину до школи, кожна мати вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, буде розвивати помічені здібності. В.О.Сухомлинський
Риси творчо обдарованої особистості: готовність до ризику; імпульсивність, незалежність суджень; нерівномірність успіхів у навчальних предметах; почуття гумору та схильність до жарту; самобутність; небажання сприймати на віру; критичний погляд на такі речі, що немовби повинні стати «священними»; сміливість уяви та думки.
Критерії обдарованості Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони: 1. Часто "перескакують" через послідовні етапи свого розвитку. 2. У них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні. 3. Рано починають класифікувати і диференціювати інформацію, що надходить до них. 4. Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, реорганізація, систематизація її на нових підставах. 5. Мають великий словниковий запас. Із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття. 6. Можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них. 7. Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять ніяких обмежень своїх досліджень. 8. У ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки. 9. Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються" в своє заняття, якщо воно їм цікаве. 10. Мають сильно розвинуте почуття гумору. 11. Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу. 12. Відзначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно. 13. Часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію. 14. Їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.
Практичний психолог Важливою складовою створеної системи стала взаємодія класних керівників з практичним психологом. Практичний психолог школи здійснює психодіагностичне тестування, спрямоване на пошук обдарованих дітей, визначення інтелектуального рівня розвитку вікових груп учнів, починаючи з молодших класів.
2. Завдання на рівні особистості: формування особистісно зорієнтованої мотивації до навчальної діяльності (“Я це зможу ”, “Я це можу краще за інших ”); забезпечення диференційованого підходу до навчання (навчання за окремим індивідуальним планом); визначення індивідуальних можливостей учня і планування самостійної навчальної діяльності (програма самоосвіти).
3. Педагогічна підтримка учня: розробка індивідуальних оптимальних методик та впровадження їх у навчально-виховний процес; систематичне відслідкування навчальної діяльності (моніторинг якості освіти); моніторинг результативності участі у представницьких заходах різних рівнів; складання плану індивідуальної роботи щодо розвитку інтелектуальних здібностей, нахилів учня (учень – учитель); розробка заходів щодо заохочення та стимулювання учнів.
Для роботи з обдарованими дітьми учитель повинен: -Бути доброзичливим і чуйним, емоційно стабільним. - Бути професійно грамотним, захопленим своєю справою. - Мати високий рівень інтелектуального розвитку, широке коло інтересів. - Мати живий та активний характер, володіти почуттям гумору. - Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. - Бути інтелектуальним, моральним і ерудованим, знавцем у всіх областях людського життя. - Бути провідником передових педагогічних технологій, здатним до експериментальної, наукової та творчої діяльності. - Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. - Бути цілеспрямованим і наполегливим, уміти переконувати. - Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей. - Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.
Проблеми роботи з обдарованими учнями. Педагоги,що працюють з обдарованими учнями,повинні бути досить терпимі до критики взагалі і особистої зокрема. Знання мають бути змістовними, зорієнтовані на новизну інформації. Використання різноманітних видів пошукової,розвиваючої,творчої діяльності. Впровадження різних методик для виявлення здібностей учнів. Використання медичних,фізіологічних, психічних,педагогічних заходів. Індивідуальні дослідження творчого потенціалу дітей. Налагодження контакту з позашкільними закладами, де навчається обдарована дитина. Створення сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей на уроках, в позакласній діяльності.
Створення спеціальних класів , навчальних закладів нового типу. Навчання поза межами шкільної програми. Складання програм ,що відповідають потребам обдарованих дітей. Виховання в обдарованій дитині цілеспрямованості, наполегливості, бажання доведення справи до кінця. Створення системи пошуку, відбору , діагностування рівня розвитку обдарованої дитини на всіх етапах навчання. Виявлення прихованих можливостей обдарованої дитини. Пошук ефективного механізму включення здібної дитини в структуру НВП. Допомога обдарованій дитині знайти реальне уявлення про себе. Тісний контакт школи з родиною обдарованої дитини.
Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрічі з ними, тоді й діти поспішатимуть у школу і щиро радітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем. Ш.Амонашвілі Учитись важко, а учить ще важче, Але не мусиш зупинятись ти, Як дітям віддаси усе найкраще, То й сам сягнеш нової висоти. П. Сингаївський