Кому із зображених діячів Галичини першої половини ХІХст. належали слова наведені в уривку:«Я випробовував свої сили руською мовою, оскільки це моя рідна мова, яка значно відрізняється від мови церковної і великоруської (московської), і хотів заложити наріжний камінь для її дальшого розвитку і тим самим зарадити нестачі руської літератури. У час написання статей моїм головним наміром було сприяння розвитку руської мови і літератури цією мовою»А
В котрому уривку наведені факти з життя , зображеного діяча. А) «у 1967 р. підготував збірку «Лихо з розуму», яку відзначено премією міжнародної журналістики. За це був заарештований і засуджений до 3 років суворого режиму. У 1970 р. розпочинає видання самвидавського журналу «Український вісник». У 1980 р. знову засуджений за «антирадянську агітацію».»Б) «один з активних учасників акції протесту у вересні 1965р. в кінотеатрі «Україна» в Києві, за що був виключений з аспірантури Інституту літератури ім. Т. Шевченка АН УРСР. У 1980р. отримав новий термін, помер в ув’язненні.»В) «У 1968 р. виходить його роман «Собор», за цей твір письменник був підданий критиці, а твір вилучений з літературного процесу на два десятиліття. Після розпаду Радянського Союзу, став активістом у створенні Товариства української мови і Народного Руху України.»Г) «У 1946 р. звинувачений у «ворожій діяльності проти УРСР, співпраці з німецько-фашистськими окупантами», засуджений до ув’язнення. Після вісімнадцяти років каторги звільнений у 1963р. (завдяки тиску президента США Джона Кенеді та Папи Павла І)»
Про якого історичного діяча йдеться у наведеній характеристиці?«У відповідь на звинувачення у зраді польських інтересів він опублікував на сторінках журналу «Основа» статтю під заголовком «Моя сповідь», у якій закликав шляхтичів-поляків, які живуть в Україні й хочуть бути чесними перед собою, повернутись до українського народу, якого колись зреклися їхні предки»Б
Яке місто відвідала письменниця виклавши свої думки в наведеному уривку“З того з’єднання нічого не вийшло, а хоч би й вийшло, то користь мала…обидві сторони (поляки і русини) ні крихти одне одному не вірять і за пазухою тримають добрі каменюки на всякий случай.. влади і значення партія Романчука не набрала, а стратила і ту повагу, яку мала собі досі між людьми…”А) Хуст. Б) Львів. В) Луцьк. Г) Чернівці
Члени гуртка «Руська трійця» своїм головним завданням вбачали. А) утворення першої української політичної партіїБ) піднесення статусу української мови, розширення сфери її вжитку. В) надання галицьким українцям права обіймати державні посади. Г) легалізувати діяльність греко-католицької церкви
На фото зображено. А) філософа, письменника, дисидента, автора збірки «Блудні сини України». Б) письменника, автора поезій «Всесвіту тобі»; керівника Української Гельсінської групи. В) кінорежисера, автора фільмів «Тіні забутих предків», «Колір гранату». Г) поета, автора збірок «Круговерть», «Зимові дерева»; члена Української Гельсінської групи.
Які події пов’язані з діяльністю. А) видання першого повного тексту Біблії слов’янською мовою, придушення повстання С. Наливайка. Б) видання «Уставу на волоки», заснування Запорозької СічіВ) видання «Пересопницького Євангелія», Молдавські походи. Г) видання «Ординації Війська Запорозького реєстрового…», створення реєстрового козацтва
Про якого митця йдеться в цитованому документі?«На початку ХХст. на оперних сценах царювало четверо чоловіків – Баттістіні, Карузо, Тітто Руффо, Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їхніх висот і стати врівень з ними. Найвимогливіші критики світу називали її «Незабутньою Аїдою», «Найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан», «Вражаючою Валькірією»…»А
Яку з наведених характеристики відносять до діяльностіА) історик, публіцист, співзасновник Кирило-Мефодіївського братства, автор його програмних документів, зокрема «Книга буття українського народу»Б) член Кирило-Мефодіївського товариства, автор першої навчальної книги з історії України для дітей старшого шкільного віку. В) письменник, громадський діяч, створив перший літературний твір народною українською мовою, започаткував новітню українську літературу. Г) письменник, закінчив Львівську семінарію, організатор і лідер «Руської трійці», автор перших в українській літературі сонетів .
Про кого із зображених діячів йдеться в уривку:«Висловлюючи жаль, а багато в чому і обурення тим, що зрілий майстер художнього слова, автор відомих широкому читачеві творів «Прапороносці». «Таврія», «Тронка», «Людина і зброя» в новому романі «Собор» відійшов від правди життя і в кривому дзеркалі показав працю, побут і духовний світ металургів та колгоспників Придніпров’я…..»А
Визначіть сферу діяльності та факти біографіїА) етнограф, фольклорист, у 1861-1870-рр. співпрацював у журналі «Основа», один із засновників київської «Старої громади»Б) фольклорист, мовознавець. Один із засновників «Братства тарасівців», редактор «Словаря української мови». У 1906 – 1909 рр. очолював київську «Просвіту»В) історик, публіцист. Один із засновників Кирило-Мефодіївського братства, автор «Книги буття українського народу»Г) письменник та етнограф. У 1834-1835 рр. перший ректор Київського університету ім. Св. Володимира, автор віршованого перекладу «Слова о полку Ігоревім» українською та російською мовами
Яка подія пов’язана із зображеним на ілюстрації діячем?А) створення перших православних церковних братств. Б) заснування першої в Україні слов’яно-греко-латинської школи. В) відновлення вищої церковної православної ієрархії в Речі Посполитій. Г) об’єднання Київської братської та Лаврської шкіл у колегію
Про якого діяча йдеться в уривкову з історичного джерела?«Не будучи українцем за походженням, усе своє життя присвятив служінню Україні, ставши для прийдешніх поколінь одним із символів української національної ідентичності. Посівши митрополичу кафедру забороненої православної церкви, домігся від королівської влади її легалізації. Заповідав не ставити йому після смерті ніяких пам’ятників, хоча сам, ще при житті, створив собі пам’ятник – Київську Академію»В
Поданий нижче уривок характеризує діяльність:«У 1946р. звинувачений у «ворожій діяльності проти УРСР, співпраці з німецько-фашистськими окупантами», засуджений до ув’язнення. Після вісімнадцяти років каторги звільнений у 1963р. (завдяки тиску президента США Джона Кенеді та Папи Павла І).»А
До заснування навчального закладу про який йдеться в уривку доклався«Створення школи слов’яно-греко-латинського типу було справжньою революцією в освітній православній традиції, уперше поєднавши на порубіжні греко-слов’янського ареалу і католицької Європи візантійський Схід із латинським Заходом»В
«Цей славнозвісний і водночас «багатостраждальний» твір мало не скинув з п’єдесталу вже визнаного класика соціалістичного реалізму. Центральний образ роману – пам’ятка козацької минувшини… Основна увага в ньому приділена викриттю негативних явищ радянської дійсності, таких як бюрократія, кар’єризм, безправ’я селян, чиновницьке недбальство, зневажливе ставлення до довкілля й пам’яток історії та культури». Хто є автором твору про який йдеться в документі?А
... З його віршами в Малоросії могли виникати та укорінятися думки про ... можливість існування України як окремої держави. ... Почав писати підбурливі твори ще з 1837 р. ... за підбурливий дух і зухвалість, що виходила за всякі межі, його потрібно визнати одним з найнебезпечніших злочинців. ... за писання віршів ... призначити рядовим в Оренбурзький окремий корпус”. Б
Яку роль в українській культурі відіграв. А) своєю збіркою віршів незаперечно довів існування української мови, а життєва доля перетворила його на символ українського народу. Б) зібрав і впорядкував кілька збірок українського фольклору, запропонував систему українського правопису. В) автор, байок, притч, віршів, увів в українську літературу жанр романтичної балади. Г) створив перший літературний твір народною українською мовою, започаткував новітню українську літературу.
З’ясуйте ідеї товариства до котрого в середині ХІХ ст. входив. А) «Визначаємо, що при об’єднанні кожне слов’янське плем’я повинно мати свою самостійність і ввійти в федерацію, а такими племенами вважаємо: південно-русів (українців), північно-русів (росіян), білорусів, поляків, чехів зі словенцями….кожне плем’я повинно… дотримуватись повної рівності співгромадян за їх народженням.»Б) «Але тепер, коли для всіх блиснуло сонце волі, пробудився і наш український лев і гарне нам ворожить майбутнє. Встаньте, браття, але не до звади й негоди! Будьмо тим, чим бути можемо, будьмо…Народом!»В) «…Ми, свідомі Українці, рішуче й назавжди пориваємо зв'язок з українофілами. Ми, свідомі Українці, оддаємо всі сили на творення української культури, на соціально-політичне визволення поневоленого українського народу. Ми вживаємо тільки українську мову. Ми працюємо тільки для українського народу…»Г) «Немає ніякого окремого українського народу, є єдина й неподільна російська народність від Карпат і до Камчатки, і є єдина російська мова…. Ми не можемо більше китайським муром відділяти себе від наших братів, відкидаючи мовні , літературні, релігійні та етнічні зв’язки….»
Вкажіть прізвище зображеного науковця, про котрого згадує історик О. Пріцак у наведеному уривку: В сороковому році вчений приїхав до Львова. Я тоді навчався в університеті, ми зустрілися і пішли львівськими вуличками ….а [вчений] цитує всякі тексти – арабською, туркменською, перською мовами і просить мене перекладати і називати авторів. Я звичайно стараюсь…І тільки пізніше дізнаюся, що так я здав свій перший іспит…як майбутній аспірант»А
Яка подія пов’язана з діячем, зображеним на репродукції картини?А) надання ставропігії Львівському Успенському братству. Б) заснування першої на українських землях слов’яно-греко-латинської школи. В) укладення унії православної та католицької церков. Г) об’єднання Лаврської школи та Київської братської школи в колегію
Про якого діяча йдеться в уривку з історичного джерела?«Він належав до того типу мудреців, яким поталанило втілити в життя своє розуміння блага, істини і краси. Життєвими ідеалами для нього були Сократ і апостоли… Його життєвим завданням було не побудова оригінальної, відмінної від усіх інших, філософської системи, а прилучення до вищих істин буття для практичного втілення їх у своєму повсякденному житті. І це своє життєве покликання він повною мірою і з честю виконав…»Г
У якому уривку з історичного джерела йдеться про роль і місце в українській культурі зображеного діяча?А) «Він став виявом імпресіонізму в українській літературі, вдаючись до аналізу психологічного стану своїх героїв. Його творчість розвіяла сумніви, чи зможе українська література стати великою літературою…»Б) «З його ім’ям пов'язаний поворот до нового літературного і культурного розвитку. Його славу зачинателя нової української літератури, доповнює слава «батька» українського театру…»В) «Він був сином мужика і став володарем у царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим..»Г) «будучи останнім представником поезії українського бароко, він став предтечею нової української літератури, просякнувши її ідеями гуманізму та Просвітництва….»
У якому уривку з історичного джерела йдеться про роль і місце в українській культурі зображеного діяча?А) «перлини народного мелосу («Щедрик») у його хорових композиціях набули нового звучання. Вирізняючись природністю руху голосів, ювелірною шліфовкою деталей, вони й донині є цікавими інтерпретаціями українських пісень…»Б) «Значення його мистецтва для української музики таке саме, як Глінки для росіян, Шопена для поляків, Сметани для чехів чи Гріга для норвежців. Бо крім «Запорожця за Дунаєм» справді мистецької музики до нього не було…»В) «Будучи одним із основоположників модернізму в музиці, не залишив поза увагою й народну тематику, створюючи як обробки українських пісень для голосу з фортепіано, так і вишукані романси на словах давніх китайських поетів…»Г) «Втілюючи у своїй творчості риси італійської («Алкід») та французької («Свято сеньйора») опер, органічно поєднуючи діалоги, балетні та водевільні сцени, йому вдалося перетворити оперу на мистецтво широкого діапазону почуттів…»