Презентація. Творчість М. Хвильового.

Про матеріал
Запропоновано матеріал для учнів 11 класу. Він допоможе одинадцятикласникам ознайомитися із біографією письменника, його новелою "Я(Романтика)". Зокрема із сюжетом твору, героями.Подано не тільки ілюстративний матеріал, а й практичні завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить. В. Коряк«Ревалюціонер з голови до п`ят»«Основоположник справжньої нової української прози»(О. Білецький)Ініціатор літературної дискусії 1925-1928р. Засновник ВАПЛІТЕНалежить до митців «розстріляного відродження»Найвідоміші твори: Збірка»Сині етюди», новела «Я(Романтика»),роман «Вальдшнепинн, повість «Санаторійна зона»,памфлети «Камо грядеши?», Думки проти течії»Микола Хвильовий(Фітільов)1893-1933 «Арешт Ялового- це розстріл цілої Генераці  За що? За те, що ми були найщирішими комуністами? Нічого не розумію. За Генерацію Ялового відповідаю перш за все я, М. Хвильовий. «Отже», як говорить Семенко…ясно . Сьогодні прекрасний сонячний день. Як я люблю життя- ви й не уявляєте . Сьогодні 13 . Пам`ятаєте. Як я був закоханий у це число? Страшенно боляче…Хай живе комунізм. Хай живе соціалістичне будівництво. Хай живе комуністична партія»                      За партія».«…Він свято вірив у можливість рідкісного шлюбу, у можливість неймовірного єднання. Він вірив, що вільна незалежна суверенна держава Україна, яку він виборював усією суттю, усім життям, може бути пошлюблена з червоним, справжнім, непідробим, справді ленінським комунізмом». Особливості творів: Герої постають не переможцями, а жертвами революції ;проблема розбіжності мрій і дійсності;Новели мають два часові плани: брудне сьогодення з його вадами і омріяне майбутнє (або незабутнє минуле)Народився 13 грудня 1893р у Тростянці на Харківщині ) у родині вчителя. Справжнє прізвище – Микола Григорович Фітільов. Після початкової школи вчився в гімназії.з якої виключили зв революційну пропаганду. У 1916 р. мобілізували до армії.брав участь у Першій світовій війні, далі воював у складі Червоної армії. Вітав революцію і став членом партії більшовиків. З 1921 р. працював на заводах Харкова. У 1923 р. видав першу збірку новел «Сині етюди». Був членом письменницької організації «Гарт». У 1925 р. разом з однодумцями створив літературну організацію ВАПЛІТЕ,став зачинателем літературної дискусії 1925-1928 рр. Усе більшою тривогою проймається за долю України та рідного народу. Після переосмислення подій М. Хвильовий не бачить перспективи в подальшому житті. Справжньою трагедією для письменника став арешт друга та соратника М. Ялового. У стані глибокого розчарування радянською політикою в Україні, яка привела до жахливого голоду й масових репресій,ошуканий і морально знищений,М. Хвильовий 13 травня 1933 р.покінчив життя самогубством у Харкові. За світобаченням – революційний романтик. Його проза – то ціла романтина течія в українській літературі хх ст. Але в його ранніх творах присутні також ознаки імпресіонізму та експресіонізму.«Творча спадщина М. Хвильового більш як на півстоліття була вилучена з українського літературного процесу, а ім’я письменника якщо згадувалось у друці,то неодмінно з лайливими епітетами…»ворог народу»,куркульський підспівувач», «ідеолог націоналізму» і навіть «фашист». Такою невблаганно жорстокою була доля таланту, що дав себе ошукати» ( О. Боячук)

Номер слайду 2

М. Хвильовий «Я(Романтика)Присвята «Цвітові яблуні» М. Коцюбинського«Я (Романтика)» – новела про добро і зло в житті тав душі людини. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов’язком. «Я (Романтика)» Хвильового розкриває психологію мрійників, романтиків революційної доби і пояснює душевний конфлікт між старим і новим. «Я(Романтика)»(1924р.,напрям-модернізм,течія-2романтика вітаїзму»з експресіоністичними та імпресіоністичними елементами)-соціально-психологічна новела з філософським елементом. Образи новели:«Я»-безіменний,фанатик революції,безсилий,безвладний інструмент,який вершить революційний суд,нелюд в людській подобі, «главковерх чорного трибуналу»вважає себе сильною особистістю,виконує «чорне брудне діло». Це не особистість. Це робот,що реалізує більшовицькі ідеї. Він зрікся християнської моралі ще тоді.коли вперше поставив свій підпис під вироком: «Розстрілять!»Мати теж гине від його руки. Доктор Тагабат-безвихідний хазяїн ситуації, утілення звірячого інстинкту, злий геній і дика стихія революції. Звик до єдиного: «Розстрілять!» «Цей доктор із широким лобом і білою лисиною.з холодним розумом і з каменем замість серця»,«сторож моєї душі»,»зла воля»…Образи новели: Дегенерат-єдино вірний пес, страж революції. Це ідеальний представник комуни. Йому потрібні «дегенерати»,які не привчені думати,творити. У нього «дегенеративна будівля черепа», «низький лоб», «приплюснутий ніс» і трохи «безумні очі».садист, злий геній. Андрюша-юний чекіст.він з тієї кагорти, що замінить тагабатів, «Я».дегенератів. Чистенький і м’який, «з розгубленим обличчям і тривожним поглядом». «Невеселий комунар», який творить усе супроти своєї волі. Діяльність членів трибуналу розцінює як «вакханалію», говорить, «що так не чесно, що так комунари не роблять, просить «Я» відпустити його на фронт: «Я більше так не можу!»Тема: протистояння добра і зла в душі героя(«чекіста і людини»), його роздвоєність, протистояння фанатизму й гуманізму.Ідея: фатальна невідповідність між ідеалами революції та засобами їх досягнення, розвінчання й засудження революційного фанатизму. Мати Марія – символ, утілення безмежної доброти й милосердя Богоматері. мучениця і всепрощальниця, високоморальна й м’якосерда. Мати дала життя. Вона ніжна, добра, духовно чиста. Вона зрозуміє і розрядить, пожаліє і наснажить. До матері син поспішає, спустошений морально після розстрілів, щоб заспокоїти себе.Її обличчя з’являється перед ним у хвилини жорстокостіЯк докір совісті. Син убиває свою матір, основу життя,свою совість, а отже, свою ідею, заради якої жив. Сюжет твору Новела починається ліричним заспівом,з якого постає образ матері, опромінений сонцем, теплом і душевним спокоєм. У помешканні «фантастичного палацу»-будинку розстріляного шляхтича-засідає «чорний трибунал комуни». Членів трибуналу три: главковерх-ліричний герой, від особи якого ведеться розповідь ,доктор Тагабат і Андрюша. Охороняє місце, де «засідає садизм» вартовий дегенерат. Вони справжні воїни революції. « Ворогів безліч», їх постійно приводять у зал засідань ,де передають у руки чорного трибуналу. Вирок один: «Розстрілять!»Їхні руки уже по лікті в крові. Кожного дня до вбивства їх кличе святий обов’язок. Ось привели «женщину в траурі й мужчину в пенсне» . Судять їх за те. Що в них у квартирі збиралися люди, які шукали істину ,говорили про кризу в Європі й Азії. Тут немає ні прокурорів ні адвокатів: слуги революції подарували собі неподільне право вершити людські долі. Звучить грізний вирок: «Розстрілять!». Усі троє засідателів ставлять свої підписи під вироком. Усе. Суд закінчено. Після «слухання» справи «доктор Тагабат нажав кнопку. Тоді лакеї приносять на підносі старі вина…Та ось одного дня до будинку чорного трибуналу приводять черниць, які займалися антиреволюційною агітацією. Серед них ліричний герой упізнає свою матір. Щоб довести свою відданість революційній справі, яка призначила його на цю посаду, він сам застрелив матір.

Номер слайду 3

1. Справжнє прізвище Миколи Хвильового…а) Губенко; б) Фітільов; в) Очерет; г) Лозов’ягін 2. Микола Хвильовий був організатором та ідеологом літературного об’єднання…а) «Молодняк»; б) «Луг»; в) «ВАПЛІТЕ» г) «Гарт»3. Психологічна новела «Я (Романтика)» М. Хвильового присвячена…а) «кононівським полям»; б) «цвітові яблуні»; в) «своїй матері»; г) «загірній комуні».4 . «…З далекого туману, тихих озер загірної комуни шелестить шелест: то йде Марія» починається твір М. Хвильового…а) «Мати»; б) «Сині етюди»; в) «Сентиментальні історія»; г) «Я (Романтика»).5. . Мати в новелі «Я (Романтика») називала свого сина…а) м’ятежним сином; б) фанатиком загірної комуни; в) чекістом; г) комунаром. 6. У словах «Я – чекіст, але і людина» автор новели «Я (Романтика») розкриває проблему…а) нерозуміння персонажем власного «Я»; б) життєвого вибору людини;в) внутрішнє роздвоєння особистості, породженого надмірним фанатизмом; г) стосунками батьків з дітьми.7. Засідання чорного трибуналу новели «Я (Романтика») відбувається…а) у будинку розстріляного шляхтича; б) у міській лікарні; в) у загірній комуні; г) на залізничному вокзалі. 8. Укажіть персонажа новели «Я (Романтика») за портретом. «… із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і каменем замість серця»… а) дегенерат; б) доктор Тагабат; в) я; г) Андрюша 9. Визначити, хто такий «Я» в новелі «Я (Романтика»)…а) юнак, якого ревком самовільно призначив у ЧК проти його кволої волі; б) комунар, який керує батальйоном юних фанатиків комуни; в) вірний вартовий із дегенеративною будовою черепа; г) версалець, який бореться з несправедливістю. 10. Визначити, хто такий «Я» в новелі «Я (Романтика»)…а) юнак, якого ревком самовільно призначив у ЧК проти його кволої волі; б) комунар, який керує батальйоном юних фанатиків комуни; в) вірний вартовий із дегенеративною будовою черепа; г) версалець, який бореться з несправедливістю. 11. Мати (за новелою «Я (Романтика») сповідує ідеологію…а) побудови загірної комуни; б) версальців; в) християнської моралі; г) родинних цінностей.12. Власне Я главкомверха чорного трибуналу комуни розкололося коли… а) мати називала його м’ятежним сином; б) привели цілий натовп черниць і серед них він побачив печальну мати з очима Марії; в) засідав чорний трибунал; г) він держав в руці мавзер, але рука його слабіла…  МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ. НОВЕЛА «Я (РОМАНТИКА)» Тестові завдання

Номер слайду 4

Складіть портрет письменника_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Думки М. Хвильового про літературу_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-_____________________________Тематично й стильове розмаїття прози М. Хвильового-_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-__________________________________________________________________________________________________________________________________________-____Пояснити назву твору «Я(Романтика)»___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-Створити гроно «Проблеми новели «Я (Романтика)»________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Схарактеризуйте образ за ключовими словами:«Я-чекіст, але я і людина»….___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________«…вірний вартовий….трохи безумні очі….низький лоб»…___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________«…невеселий комунар»…____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________«Моя…наївність,тиха жура і добрість безмежна»__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________«…із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і каменем замість серця»…___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Моральні уроки новели «Я (Романтика)»…_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________М Хвильовий «Я (Романтика)»

pptx
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
3304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку