Наші завдання: з’ясувати особливості творення та написання слів з пів-, напів-; навчитися правильно писати (згідно з новим правописом) та вимовляти слова з першою частиною пів-; поглибити знання про способи словотворення в українській мові; збагачувати свій словниковий запас розвивати усне та писемне мовлення
Номер слайду 4
Пригадаймо вивчене... Які слова ми називаємо складними? Як поєднуються частини складних слів? У яких випадках ми пишемо сполучні о, е,є ?
Номер слайду 5
Самостійна робота Від наведених нижче слів утворіть складні Життя, писати. Звук, наслідувати. Хвиля, подібний. Короткий, час. Милий, вид. Добрий, воля. Добрий, серце. Воля, любити. Проти, пожежа. Гучний, голос. Різний, барва. Мало, заселити.
Номер слайду 6
Знайомимося з новою темою Слово пів пишемо окремо: пів апельсина, пів року, пів дня, пів Києва, пів на п’яту, Усе дуже просто: тут частину ПІВ можемо замінити словом «половина», тому пишемо окремо («половину» ж ніхто не захоче писати разом!): пів морозива – половина морозива, пів яблука – половина яблука, пів Європи – половина Європи, пів Києва – половина Києва. Ще в таких випадках можемо додати означення: пів смачного морозива, пів червоного яблука, пів старенької Європи, пів нашого Києва. Зверніть увагу, що іменник тут – у родовому відмінку: пів чого? – яблука, пів чого? – Європи. У цих сполуках пів виступає числівником.
Номер слайду 7
Знайомимося з новою темою Разом і надалі пишемо складні іменники з першою частиною напів-, полу–: напівавтомбт, напівлюдъна, напівмбвпа, напівфабрикат; по́лудень, полэмисок, піваркуш Зверніть увагу, що друга частина в цих словах має форму називного відмінка: що? – автомат, хто? – людина. І ще такий цікавий момент: випити пів літра води напишемо окремо, адже можемо замінити пів словом половина і додати означення – холодної, а слово води́ вжито в родовому відмінку. Тож для закріплення повторимо, за якими ознаками можемо точно переконатися, що слово пів пишемо окремо: можемо замінити його словом половина, іменник ужито в родовому відмінку, і можемо до іменника додати означення.
Номер слайду 8
Творче конструювання
Номер слайду 9
Тренувальна вправа Запишіть слова, зашифровані в схемах
Номер слайду 10
Знайдіть орфографічні та пунктуаційні помилки у реченнях 1. Я обїхав чи не півполтави, у пошуках потрібної мені книги. 2. Маргаріта повирнулася до дому пів-насьому. 3. Неминуло й пів хвелини,як Багіра відвила погляд (Дж.Р.Кіплінг) 4. Каа пробрався до на пів зруйнованого павільону цариць який стояв уцентрі тираси (Дж.Р.Кіплінг).
Номер слайду 11
Підсумок уроку Назви вивчену орфограму Як пишуться слова з пів-,напів-? Що ти тепер умієш, ознайомившись із новим матеріалом? Які завдання сподобалися найбільше? Яка оцінка, на твій погляд, відповідає твоїм знанням і навичкам з теми?
Номер слайду 12
Домашнє завдання Повторити теоретичний матеріал, що вівчався на уроці; скласти і записати 6 речень зі словами з пів-
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Презентацію підготувала Муляр Віола Олександрівна, вчитель української мови та літератури СЗШ №288 м. Києва