Уміння говорити. Володіння словом – чи не одна з найголовніших навичок спілкування. Цю навичку набувають у школі. Важлива роль у цьому належить урокам мови і літератури. Та їх недостатньо, щоб оволодіти умінням чітко й дохідливо висловлюватися. Треба багато працювати з книжкою, читати й переказувати.
Оповідання «Хороше»Прокинувся Юрчик зранку. Подивився у вікно. Сонце світить. День такий хороший. І захотілося хлопчикові самому щось хороше зробити. От сидить він і думає: «Що, коли б моя сестричка тонула, а я б її врятував!»А сестричка тут як тут:— Погуляй зі мною, Юрчику!— Іди, не заважай думати!Образилася сестричка, відійшла.
Оповідання «Хороше»А Трезорка тут як тут. Хвостом виляє:«Дай мені попити, Юрку!»— Йди геть! Не заважай думати!Стулив Трезорка пащу, поліз у кущі. А Юрко до мами пішов:— Що б мені такого гарного зробити?Погладила мама Юрчика по голові:— Погуляй із сестричкою, допоможи няні посуд прибрати, дай водички Трезору.
Положення тіла: злегка нахилене до того, хто говорить. Міміка: зосереджений вираз обличчя, уважний і зацікавлений погляд. Жести: кивання головою у разі розуміння тощо. Той, хто слухає, також є активним учасником розмови. Уважного слухача неважко розпізнати. Слова: «так-так», «цікаво», «а що було далі?», «чим усе закінчилося?» тощо.
Вправа «Активне слухання»Встановлення зорового контакту — найважливіша навичка, яка сприяє ефективній комунікації. Якщо вам некомфортно дивитися прямо в очі, психологи радять обрати точку між очима або кінчик носа. Підтримуючи зоровий контакт, ми не тільки виявляємо повагу до людини, а й маємо змогу спостерігати її міміку та розуміти емоції.