Дана розробка "Координатний промінь. Шкала" допоможе вчителю підготувати та якісно провести урок в 5 класі (НУШ) за підручником О. С. Істера, "Генеза", 2022 р.
Координатний промінь. Шкала.
Математика, 5 клас (НУШ)
Вчитель математики
Каплунівської гімназії
Бабич Юлія Іванівна
28 листопада 2023 р.
Урок 58 (Дистанційне навчання за допомогою підручника “Математика, 5 клас. НУШ” (автор Істер О. С.), гаджета та онлайн дошки джамборд).
Тема: Координатний промінь. Шкала.
Мета: домогтися засвоєння та усвідомлення понять координатного променя, координати точки, шкали, ціни поділки, понять «більше» та «менше», формувати вміння розв'язувати вправи; розвивати креслярські навички та навички логічного мислення, креативне мислення, спостережливість, вміння розв’язувати проблемні ситуації, громадянську відповідальність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Освітнє середовище: підручник, олівець, лінійка, гаджет, онлайн-дошка, презентація.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.
Діти, що вам відомо про координатний промінь, шкалу, ціну поділки? Пропоную дізнатися про це більш детально на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Перевірка домашньої роботи: §17, впр. 661 та 664, стор. 103
№ 661: дві прямі, які не перетинаються, ділять площину на три частини (продемонструвати на онлайн-дошці, зазначити, що прямі, які не перетинаються, називаються паралельними прямими).
№ 664: два промені з початком в одній точці А ділять площину на дві частини
(продемонструвати на онлайн-дошці).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Актуалізація опорних знань:
План вивчення нового матеріалу.
Демонстрація відео «Координатний промінь. Шкала» з коментарем вчителя
https://youtu.be/_lAl9zEmicU?feature=shared
або
перегляд презентації уроку https://naurok.com.ua/prezentaciya-uroku-matematiki-koordinatniy-promin-v-5-klasi-nush-avtor-o-ister-geneza-2022-rik-377806.ht
Координатний промінь – це промінь, на якому вибрали:
Число, що відповідає точці на координатному промені, називають координатою точки.
За одиничний відрізок можна взяти відрізок будь-якої довжини, наприклад, однієї клітинки зошита або довжиною 2 см, тоді 1 одиничний відрізок дорівнює відповідно одній клітинці зошита або має довжину 2 см (4 клітинки)
Запишіть координати точок А, В, С, D, E.
Перевіримо: А(10), В(90), С(50), D(125), E(140).
Якщо одиничні відрізки відкладають зліва направо, то з двох точок та, що лежить правіше, відповідає більшому числу, а та, що лежить лівіше, відповідає меншому числу.
1<7, оскільки точка А(1) лежить ліворуч від точки В(7).
Пригадати: найменше натуральне число 1, найбільшого натурального числа немає. Як видно з координатного променя, найменше натуральне число 1, а вправо розташовують необмежено великі числа.
За числом 14 на координатному промені знаходиться число 15, потім – 16, 17, 18, 19, 20 і т. д.
Коник-стрибунець скаче вздовж координатного променя поперемінно: на 6 одиниць праворуч, потім – на 4 одиниці ліворуч. Чи зможе він за кілька стрибків з точки з координатою 2 потрапити в точку з координатою 10?
Нехай коник робить два стрибка праворуч і один ліворуч.
А якщо коник-стрибунець один стрибок робить праворуч, один стрибок –
ліворуч, а потім – ще раз праворуч, тоді:
Систему поділок разом з відповідними числами називають шкалою.
Шкали бувають різної форми: прямолінійної, криволінійної.
Щоб прочитати показники на шкалі, треба знати ціну поділки, тобто значення одиниці вимірювання.
Визначимо значення термометрів на малюнку: 1 – 15°, 2 – 30°, 3 – 45°.
Визначимо на вагах масу яблук: 5 кг (коментар вчителя з науковим обґрунтуванням визначення ціни поділки приладу і маси яблук в кошику)
Визначимо на вагах масу черешень: 2,5 кг (коментар вчителя з науковим обґрунтуванням визначення ціни поділки приладу і маси черешень в кошику)
№ 674
№ 681
Запиши показники приладів.
1 – 20 мл; 2 – 35 мм; 3 – 42°; 4 – 31°; 5 – 2 кг 100г
Розв’язати асинхронно (самостійно/з допомогою батьків) вправу
№ 675, № 677, № 679, № 682. стор. 106-107.
Фото письмової роботи та свої запитання учні надсилають у приватні повідомлення вчителю.
VІ. Підсумок уроку: чому навчилися на уроці? Вербальне оцінювання роботи учнів на уроці.
Назвіть шкали приладів, які є вдома.
Чи зрозумілим був матеріал уроку?
VІI. Домашнє завдання з коментарем:
§ 18, стор. 104-108, вивчити правила, вправи № 688, № 692,
пройти тест https://naurok.com.ua/test/koordinatniy-promin-shkala-2557407/set
1