Розробка уроку "Лінійні та стовпчасті діаграми" в 5 класі (НУШ), автор О. Істер, "ГЕНЕЗА", 2022 рік

Про матеріал
Розробка "Лінійні та стовпчасті діаграми" в 5 класі (НУШ), автор О. Істер, "ГЕНЕЗА", 2022 рік, допоможе вчителю математики приготувати та якісно провести урок математики в 5 класі (НУШ).
Перегляд файлу

     Лінійні та стовпчасті діаграми.

                                           Математика, 5 клас (НУШ)

 

                                              Вчитель математики

                                                 Каплунівської гімназії

                                                Бабич Юлія Іванівна

                                          4 грудня 2023 р.

Урок 62 (Дистанційне навчання за допомогою підручника “Математика, 5 клас. НУШ” (автор Істер О. С.), гаджета та онлайн дошки джамборд).

 

   Тема: Лінійні та стовпчасті діаграми.

Мета: домогтися засвоєння та усвідомлення поняття діаграми, розглянути лінійну та стовпчасту діаграми, навчитися їх будувати, продовжити формувати поняття «більше» і «менше», формувати вміння розв'язувати вправи; розвивати креслярські навички та навички логічного мислення, креативне мислення, спостережливість, вміння розв’язувати проблемні ситуації, громадянську відповідальність, математичну компетентність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Освітнє середовище: підручник, олівець, лінійка, гаджет, онлайн-дошка, презентація.

                                               Хід уроку.

І. Організаційний момент.

  1. Перевірка наявності учнів у класі, наявних на платформі  Meet.
  2. Перевірка готовності учнів до уроку.
  3. Повідомлення про те, що урок складається з двох частин: перша частина пройде синхронно (25 хв), а друга – асинхронно (20 хв).
  4. Запис у зошитах дати і теми уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.

Діти, що вам відомо про діаграми? Пропоную дізнатися про це більш детально на сьогоднішньому уроці.

 

ІІІ. Перевірка домашньої роботи: §18, впр. 703, стор. 109

 

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-100133.png

                                                Розв’язання:

Завдання 1: 1) 68-14=54; 2) 68-17=51; 3) 51∙3=153; 4) 17∙13=221.

Завдання 2: 1) 7∙5=35; 2) 77-35=42; 3) 210:42=5; 4)77-38=39.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

  Актуалізація опорних знань:

  • Що таке координатний промінь, одиничний відрізок, початок відліку, напрям, координата точки?
  • Що означає запис Р(10)?
  • Що таке ціна поділки?
  • Яка ціна великої та малої поділок на годиннику?
  • Скільки сантиметрів у дециметрі? У метрі?
  • Скільки метрів у кілометрі?
  • Про які відрізки кажуть, що вони рівні між собою?
  • Як порівняти два відрізки?

 

                               План вивчення нового матеріалу.

  1. Вивчити теоретичний матеріал: §19, сторінки 110-111.

 Демонстрація відео «Лінійні та стовпчасті діаграми» з коментарем і науковим обґрунтуванням вчителя https://youtu.be/R7Qy3FwtVPc?feature=shared

 

                                                  або

перегляд презентації уроку https://naurok.com.ua/prezentaciya-liniyni-ta-stovpchati-diagrami---5-klas-nush-pidruchnik-o-s-ister-geneza-2022-rik-377981.html

 

Діти, сьогодні на уроці ми розглянемо лінійні та стовпчасті діаграми, навчимося їх будувати. За їх допомогою порівнювати величини. Діаграма – це один з наочних засобів зображення співвідношення між величинами.

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083128.png

 

            У 5 класі ми будемо вивчати лінійні та стовпчасті діаграми.

  D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083229.png

 Лінійну діаграму доцільно використовувати для порівняння однакової ознаки чи декількох різних груп (зріст учнів, продаж товарів тощо).

Для побудови лінійної діаграми величини зображують у вигляді відрізків, довжини яких дорівнюють даним величинам або пропорційні до них.

   D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083306.png

 

 

Розглянемо детальніше на прикладі. Тривалість життя дуба становить 1500 років, липи – 800, сосни – 450, ялини – 350, берези – 150, верби – 100 років.

Побудуйте лінійну діаграму тривалості життя цих дерев. Яке дерево живе найдовше, яке має найкоротше життя? Які дерева живуть довше ялини, менше ялини?

 

 

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083358.png

Для побудови лінійної діаграми горизонтально проведемо координатний промінь з одиничним відрізком 100 років, який має довжину 1 см. На вертикальній лінії відкладемо відрізки на однаковій відстані один від одного довжиною, що відповідає координаті на координатному промені.

Так, тривалість життя дуба – відрізок 15 см, який відповідає 1500 років, липи – відрізок 8 см, який відповідає 800 років, сосни – відрізок 4 см 5 мм, який відповідає віку 450 років, ялини – відрізок 3 см 5 мм, який відповідає віку 350 років, берези – відрізок 1 см 5 мм, який відповідає її віку 150 років та верби – відрізок 1 см, який відповідає її віку 100 років.

З діаграми можна побачити, що дуб має найбільший вік життя, верба – найменший. Дуб, липа, сосна живуть довше, ніж ялина. Береза і верба мають менший вік, ніж ялина.

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083421.png

Стовпчасті діаграми можна також використовувати для порівняння величин, а

ще –  для вивчення динаміки якогось явища.

   D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083526.png

 

   Для побудови стовпчастої діаграми величини, що порівнюють, зображують у вигляді стовпчиків.

Будуючи стовпчасті діаграми, можна вибрати довільну ширину стовпчика та довільні відстані між ними. Але всі стовпчики однієї діаграми повинні бути однаковими завширшки та розміщені на одній відстані один від одного.

 

 

    D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083644.png

 

 

Розглянемо наступну задачу.

У Сергія 25 наліпок, у Богдана – 42, у Ані – 30. За цими даними побудуйте стовпчасту діаграму розподілу кількості наліпок між дітьми.

      D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083721.png

Маємо ось таку стовпчасту діаграму, яка демонструє, в кого з дітей найбільша кількість наліпок, а в кого – найменша. Для зображення кількості наліпок у Сергія ми обрали стовпчик 2 см 5 мм, в Ані – 3 см, у Богдана – 4 см 2 мм.

Читаючи діаграму, можна сказати, що в Ані наліпок більше, ніж в Сергія, та менше, ніж в Богдана.

   D:\Загрузки\Screenshot_20231203-111843.png

 

Матеріал, який ми сьогодні розглядаємо на уроці, можна використати під час складання ЗНО. Розглянемо задачу ЗНО-2019 року.

 

                                               Задача.

На діаграмі відображено розподіл кількості працівників фірми за віком. Скільки всього працівників працює на цій фірмі?

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083909.png

На діаграмі видно, що працівників віком від 20 до 29 років працює на фірмі 36 чоловік, віком від 30 до 39 років – 40 чоловік, віком від 40 до 49 років –24 чоловіки, віком від 50 до 59 років – 16 чоловік та віком від 60 до 70 років – 4 чоловіки: 36+40+24+16+4=120 працівників працює на фірмі.

D:\Загрузки\Screenshot_20231203-083935.png

 

  1. Усвідомити навчальний матеріал.

За даним науковців, максимальна маса лами може сягати 11 кг, оленя – 230 кг, а тигра – 320 кг. Розгляньте стовпчасту діаграму маси тварин та дайте відповіді на такі запитання.

  • Яка тварина має найменшу масу? Чому? (тому що маса лами зображена найнижчим стовпчиком).
  • Яка тварина має найбільшу масу? Чому? (тому що маса тигра зображена найвищим стовпчиком).
  • Яка тварина має більшу масу, ніж лама, але меншу, ніж тигр? Чому?

(тому що маса оленя зображена стовпчиком, який вищий від стовпчика, який зображує масу лами, але нижче стовпчика, який зображує масу тигра)

 

   D:\Загрузки\Screenshot_20231203-114227.png

            

  1. Осмислення навчального матеріалу.

Розв’язати асинхронно (самостійно/з допомогою батьків) вправи № № 710-711,  сторінка 112.

 D:\Загрузки\Screenshot_20231203-114320.png

Самостійно розв’язати вправи  № 712-713, сторінка 113.

Фото письмової роботи та свої запитання учні надсилають у приватні повідомлення вчителю.

  1. Перевірка й аналіз робіт учнів (що вдалося найкраще).

 

V. Підсумок уроку: чому навчилися на уроці? 

Діти, чи зрозумілим був матеріал уроку?

 

VI. Домашнє завдання з коментарем:

§ 19, стор. 110-112, вивчити правила, вправи № 715, №  717, стор. 113, пройти тест «Координатний промінь. Діаграми» https://naurok.com.ua/test/koordinatniy-promin-shkala-2556410/set

 

 

 

                                        

 

                       

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крисак Олександр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
3361
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку