Лінійні та стовпчасті діаграми.
Математика, 5 клас (НУШ)
Вчитель математики
Каплунівської гімназії
Бабич Юлія Іванівна
4 грудня 2023 р.
Урок 62 (Дистанційне навчання за допомогою підручника “Математика, 5 клас. НУШ” (автор Істер О. С.), гаджета та онлайн дошки джамборд).
Тема: Лінійні та стовпчасті діаграми.
Мета: домогтися засвоєння та усвідомлення поняття діаграми, розглянути лінійну та стовпчасту діаграми, навчитися їх будувати, продовжити формувати поняття «більше» і «менше», формувати вміння розв'язувати вправи; розвивати креслярські навички та навички логічного мислення, креативне мислення, спостережливість, вміння розв’язувати проблемні ситуації, громадянську відповідальність, математичну компетентність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Освітнє середовище: підручник, олівець, лінійка, гаджет, онлайн-дошка, презентація.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.
Діти, що вам відомо про діаграми? Пропоную дізнатися про це більш детально на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Перевірка домашньої роботи: §18, впр. 703, стор. 109
Розв’язання:
Завдання 1: 1) 68-14=54; 2) 68-17=51; 3) 51∙3=153; 4) 17∙13=221.
Завдання 2: 1) 7∙5=35; 2) 77-35=42; 3) 210:42=5; 4)77-38=39.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Актуалізація опорних знань:
План вивчення нового матеріалу.
Демонстрація відео «Лінійні та стовпчасті діаграми» з коментарем і науковим обґрунтуванням вчителя https://youtu.be/R7Qy3FwtVPc?feature=shared
або
перегляд презентації уроку https://naurok.com.ua/prezentaciya-liniyni-ta-stovpchati-diagrami---5-klas-nush-pidruchnik-o-s-ister-geneza-2022-rik-377981.html
Діти, сьогодні на уроці ми розглянемо лінійні та стовпчасті діаграми, навчимося їх будувати. За їх допомогою порівнювати величини. Діаграма – це один з наочних засобів зображення співвідношення між величинами.
У 5 класі ми будемо вивчати лінійні та стовпчасті діаграми.
Лінійну діаграму доцільно використовувати для порівняння однакової ознаки чи декількох різних груп (зріст учнів, продаж товарів тощо).
Для побудови лінійної діаграми величини зображують у вигляді відрізків, довжини яких дорівнюють даним величинам або пропорційні до них.
Розглянемо детальніше на прикладі. Тривалість життя дуба становить 1500 років, липи – 800, сосни – 450, ялини – 350, берези – 150, верби – 100 років.
Побудуйте лінійну діаграму тривалості життя цих дерев. Яке дерево живе найдовше, яке має найкоротше життя? Які дерева живуть довше ялини, менше ялини?
Для побудови лінійної діаграми горизонтально проведемо координатний промінь з одиничним відрізком 100 років, який має довжину 1 см. На вертикальній лінії відкладемо відрізки на однаковій відстані один від одного довжиною, що відповідає координаті на координатному промені.
Так, тривалість життя дуба – відрізок 15 см, який відповідає 1500 років, липи – відрізок 8 см, який відповідає 800 років, сосни – відрізок 4 см 5 мм, який відповідає віку 450 років, ялини – відрізок 3 см 5 мм, який відповідає віку 350 років, берези – відрізок 1 см 5 мм, який відповідає її віку 150 років та верби – відрізок 1 см, який відповідає її віку 100 років.
З діаграми можна побачити, що дуб має найбільший вік життя, верба – найменший. Дуб, липа, сосна живуть довше, ніж ялина. Береза і верба мають менший вік, ніж ялина.
Стовпчасті діаграми можна також використовувати для порівняння величин, а
ще – для вивчення динаміки якогось явища.
Для побудови стовпчастої діаграми величини, що порівнюють, зображують у вигляді стовпчиків.
Будуючи стовпчасті діаграми, можна вибрати довільну ширину стовпчика та довільні відстані між ними. Але всі стовпчики однієї діаграми повинні бути однаковими завширшки та розміщені на одній відстані один від одного.
Розглянемо наступну задачу.
У Сергія 25 наліпок, у Богдана – 42, у Ані – 30. За цими даними побудуйте стовпчасту діаграму розподілу кількості наліпок між дітьми.
Маємо ось таку стовпчасту діаграму, яка демонструє, в кого з дітей найбільша кількість наліпок, а в кого – найменша. Для зображення кількості наліпок у Сергія ми обрали стовпчик 2 см 5 мм, в Ані – 3 см, у Богдана – 4 см 2 мм.
Читаючи діаграму, можна сказати, що в Ані наліпок більше, ніж в Сергія, та менше, ніж в Богдана.
Матеріал, який ми сьогодні розглядаємо на уроці, можна використати під час складання ЗНО. Розглянемо задачу ЗНО-2019 року.
Задача.
На діаграмі відображено розподіл кількості працівників фірми за віком. Скільки всього працівників працює на цій фірмі?
На діаграмі видно, що працівників віком від 20 до 29 років працює на фірмі 36 чоловік, віком від 30 до 39 років – 40 чоловік, віком від 40 до 49 років –24 чоловіки, віком від 50 до 59 років – 16 чоловік та віком від 60 до 70 років – 4 чоловіки: 36+40+24+16+4=120 працівників працює на фірмі.
За даним науковців, максимальна маса лами може сягати 11 кг, оленя – 230 кг, а тигра – 320 кг. Розгляньте стовпчасту діаграму маси тварин та дайте відповіді на такі запитання.
(тому що маса оленя зображена стовпчиком, який вищий від стовпчика, який зображує масу лами, але нижче стовпчика, який зображує масу тигра)
Розв’язати асинхронно (самостійно/з допомогою батьків) вправи № № 710-711, сторінка 112.
Самостійно розв’язати вправи № 712-713, сторінка 113.
Фото письмової роботи та свої запитання учні надсилають у приватні повідомлення вчителю.
V. Підсумок уроку: чому навчилися на уроці?
Діти, чи зрозумілим був матеріал уроку?
VI. Домашнє завдання з коментарем:
§ 19, стор. 110-112, вивчити правила, вправи № 715, № 717, стор. 113, пройти тест «Координатний промінь. Діаграми» https://naurok.com.ua/test/koordinatniy-promin-shkala-2556410/set
1