Презентаційний матеріал з української літератури для учнів 5 класу.
Тема: "Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Конфлікт між добром і злом"
Нагороди письменника • Літературна премія імені Юрія Яновського (1982) — за збірники оповідань «Орлами орано», «Що ми знаємо про любов», «Полювання з гончим псом» и «Оповідання з Тернівки»; • Державна премія України ім. Т. Г. Шевченка (1985) — за дитячі збірки «Саййора», «Пролетіли коні» ; • Міжнародна премія фундації О. і Т. Антоновичів (1995) — за роман-трилогію «Позичений чоловік»; • Премія ім. Івана Огієнка (1995) — за публіцистичну книжку «Ментальність орди».
Підберезники. Підберезники ростуть у березових чи змішаним з березою лісах і в перелісках з червня по жовтень. Капелюшок опуклий. Верхня сторона капелюшка буває ясно-сіра, жовтувата чи темно-бура, майже чорна, знизу біла, з віком сіріє. М'якоть капелюшка біла, при зламі довго не темніє. Існує різновид підберезника, у якого м'якоть на зламі рожевіє. Ніжка сірувато-білого кольору з темними лусочками, у молодих грибів вона порівняно товста, але з віком витягається.
Заповідники. Перебувають під охороною держави.Є унікальними пам’ятками історії та культури, живої та неживої природи. Найвідоміші з українських заповідників: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, Чорноморський, Український степовий, Ялтинський гірсько-лісовий.
Сюжетна лінія. В оповіданні «Лось» зображено історію про те, як двоє хлопчиків, не вагаючись, прийшли на допомогу лосеві, що тонув у річці. Хлопцям вдалося врятувати нового друга, але біда прийшла з іншого боку — врятовану тварину підстрелив їх рідний дядько Шпичак. Мисливець злякався, що племінники повідомлять у заповідник про його браконьєрство, тому навіть пропонував їм хабар за мовчання — м'ясо й роги, але діти не стали з ним про це розмовляти. Оповідання завершується тим, що лось гине.
ОБРАЗИ: ЛОСЬЦе був великий звір із широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя. Лось був старий і бувалий самець. Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати. Ранньої весни вона перша вбиралася квітами і хутко тут виганялася така висока трава, що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини. Намагався поводитися обачно… сили поступово покидали його… він поводився сумирно… Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний
ВИСНОВКИТе, що людина є істотою більш розвинутою, ніж інші тварини, не дає їй морального права знищувати тварин, оточуючий світ заради своєї розваги. Люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, адже всі ми – люди, тварини, рослини – суцільна єдність, єдиний живий організм, який розвивається і залишається здоровим лише тоді, коли всі ми перебуваємо в гармонії один з одним. Свідоме знищення природи призводить людину до самознищення як духовного, так і фізичного.
ВИСНОВКИЗбереження природи залежить від людини, її совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки . Ставлення людини до природи – це мірило людської моралі. Справжня любов до рідної землі має бути не лише споглядальною, а й активною , дієвою, спрямованою на захист і примноження багатства рідного краю.