Ознайомити учнів з новою темою, організувати діяльність учнів по вивченню та первинному закріпленню історичних фактів виникнення та розвитку макраме, дати початкові відомості про технологію плетіння, способи кріплення ниток для початку роботи, навчити підбирати матеріали для виготовлення виробу в техніці макраме, кріпити нитки на основу, розраховувати необхідну кількість матеріалів, знань про прилади, інструменти та матеріали, що використовуються для роботи в цій техніці, правил безпечної роботи.
1. Ознайомити учнів з історією виникнення техніки вузликового плетіння. 2. Навчити підбирати необхідні матеріали для виготовлення конкретного виробу, розраховувати необхідну кількість матеріалів, дотримуватись правил безпечної роботи при використанні інструментів під час плетіння, санітарно-гігієнічних вимог.
Так, ви вже вмієте і шити, і в'язати, і вишивати, і кроїти, і готувати, і вирізати . Але світ декоративно-ужиткового мистецтва такий багатомірний, що всі ці види робіт тільки маленька його частинка. А щоб розширити ваші знання я хочу познайомити вас ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва – макраме.
1. Історія виникнення макраме. Що ж таке макраме? Макраме –– це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів. Вузли ми з вами вміємо зав’язувати з раннього дитинства і робимо це майже механічно. Питання до дітей: Давайте пригадаємо, де без вузлів не обійтись?
1. Історія виникнення макраме. Що ж таке макраме? Макраме –– це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів. Вузли ми з вами вміємо зав’язувати з раннього дитинства і робимо це майже механічно. Питання до дітей: Давайте пригадаємо, де без вузлів не обійтись?
А ще існують професії де неможливо обійтися без вузлів. Це і рибалки, і чоботарі, і моряки, і пожежники. А від правильності зав’язаного вузла хірургом залежить життя людини. Історія вузликового плетіння налічує тисячоліття. Цікаво, що і зараз живуть деякі види людиноподібних мавп, які при будівлі свого житла в кронах дерев зав’язують ліани вузлами. Метод проектів На сьогодні ви повинні були підготувати невеличкі проекти про історію виникнення макраме.
Макраме дає безліч можливостей для творчості. Сама техніка плетіння не складна і не потребує особливого обладнання. Навчитися плести зможе кожний, хто має бажання, терпіння, старанність, фантазію. А зараз давайте ознайомимось з деякими вузлами, що використовують наші сучасники для створення різних гарних речей. Більшість з них ми також будемо вивчати на уроках в рамках нашої теми.
Рекомендації по використанню різних видів ниток. Слабо скручені ворсисті нитки призначені для створення настінних панно (портретів, пейзажів) з різноманітною фактурою: гладкою, рельєфною, пушистою та ворсистою водночас. Складніше працювати з нитками, що ковзають . Вузли з них зразу розв’язуються, тому їх треба затягувати достатньо сильно. До того ж кінці таких ниток розплітаються під час роботи, та, щоб цього запобігти, їх перед використанням змазують клеєм або зав’язують з них вузлики, а у синтетичних ниток оплавляють вогнем.
Для плетіння виробів необхідно мати такі інструменти та пристосування . Іноді в якості основи для плетіння використовують спинку стільця або крісла, паличку, гілку дерева, дерев’яні або металеві спиці, п’яльця, дерев’яні ложки, кільця з металу, пластмаси тощо. Дуже часто нитки кріплять просто на додаткову нитку. Шпильки призначені для тимчасового фіксування ниток під час плетіння. Вони повинні бути довгими, міцними, з великими скляними або металевими головками. Крючки будуть в нагоді, коли треба сховати кінці ниток. Клеєм інколи підклеюють кінці ниток після закінчення роботи.
Кріплення ниток замочком вперед. Візьміть нитку. Складіть нитку навпіл, покладіть її на основу петлею вгору. Перегніть петлю назад за основу. Протягніть в петлю обидва кінці нитки та затягніть петлю. Кінцями вниз. Самоконтроль: горизонтальна перекладинка петлі буде на лицьовому боці набору.
Кріплення ниток замочком назад. Візьміть нитку. Складіть нитку навпіл, покладіть її під основу петлею вгору. Перегніть петлю вперед за основу. Протягніть в петлю обидва кінці нитки та затягніть петлю. Кінцями вниз. Самоконтроль: горизонтальна перекладинка петлі буде на виворотньому боці набору.
Тепер коли ви навчилися кріпити нитки, ми з вами ще навчимося виконувати самий простий вузол в макраме одностороння петля. Односторонню петлю ще називають «гвинт» або «вузлик в кружочок». Після плетіння цього вузла шнурок починає закручуватися спіралькою. Дивлячись якою рукою вам буде зручно працювати , в цю сторону і буде закручуватися шнурок. У ході плетіння не всі нитки виконують однакову функцію. Нитки, навколо яких плетуть, виконують роль основи, а нитки, якими плетуть вузли — це робочі нитки. Зараз я роздам вам інструкційні картки і ви будете виконувати цей вид плетіння.
Одну нитку туго натягнути, а другою накидати петлі, як показано на схемі. Та нитка, якою роблять петлі, повинна бути в 4 рази довше другої нити. Можна односторонню петлю плести не тільки навколо однієї нитки, але і навколо пучка ниток. Вузликові ланцюжки часто використовують у поясах, панно, а також ними виплітають торочки, коли роботу закінчено і треба оформити край виробу. Виконання вузла Навісити на основу дві нитки довжиною по 1 м (робоча нитка довша за вузликову у 6 - 8раз). Натягнути вузликову нитку 2 правою рукою. Нитку 1 накинути на вузликову нитку зверху, протягнути в петлю, пропустити робочу нитку під вузликову та протягнути в петлю . Повторювати п. п. 2,3. Утворюється ланцюжок, який вигинається вліво. Поміняти руку та на двох інших нитках виконати правосторонній ланцюжок.
Макраме – вид декоративно-ужиткового мистецтва, що має досить давню історію. Макраме багато разів переживало підйоми та падіння інтересу до нього. В наш час особливого шику набувають вироби, зроблені своїми руками – hand-made. Мистецтво макраме переживає нову хвилю популярності та визнання, велика кількість людей зробили його своїм хобі. Домашнє завдання. Підготувати матеріли, пристосування, інструменти для плетіння з урахуванням знань, отриманих на уроці.