Мета: з’ясувати історію виникнення плетіння з макраме й самого макраме дослідити матеріали, які потрібні для виготовлення виробу з макраме , а також описати процес виготовлення цього виробу.
План проекту:
-1- мета ,план проекту;
-2- епіграф;
-3- актуальність виробів з макраме у наш час;
-4- дослідження термінів;
-5- історія виникнення макраме, історичні довідки;
-6- дослідження матеріалів;
-7- ескізне проектування, створення банку ідей;
-8- розробка базової конструкції;
-9- технологія виготовлення виробу;
-10- економічне обґрунтування;
-10- маркетингове дослідження;
-11- висновок;
-12- список використаних джерел.
Епіграф:
Актуальність виробів з макраме у наш час
У наш час макраме знову ввійшло в моду. Можливості використання його стали надзвичайно широкими. Дедалі частіше зустрічаються вироби, виконані цією технікою, в розпорядженні сучасних приміщень, в оформленні одягу. Це елегантні сумки, ремінці, мережані комірці, кашпо, декоративні настінні прикраси, газетниці, скатертини, віконні занавіски тощо. Можливості для творчості в цьому виді рукоділля не обмежені.
В макраме використовують не так вже й багато вузлів, знайомих людям з глибокої давнини. Пощастило тільки самим красивим та простим, необхідним людям для плетіння різноманітних ланцюжків і сіток. Найчастіше ланцюжки і сітки створюють спокійний одноманітний фон, на якому чудово читається основна композиція з вузлів.
Із сотні вузлів, знайомих людям з сивої давнини, є особливо витончені, що вражають своєю красою і заплутаністю. Здаються вони вузлами-головоломками, однак в основі цих складних переплетень лежить знайомий всім принцип штопки. До таких вузлів відносяться і дійшовши із найдавніших часів загадкові вузли – талісмани. В житті людей вони мали велике значення: їх обожнювали і приписували чудодійні якості, вірили в їх чарівні сили. Вузли-символи носили як амулети, вишивали золотими нитками на одязі, повторювали в дерев’яній і кам’яній різьбі, в написанні початкових літер.
Історія розвитку макраме
Макраме, або ж вузликове плетіння, є одним із видів рукоділля, який нині завоював неабияку популярність. Цим мистецтвом в однаковій мірі захоплюються і дорослі і діти.
Макраме своїм корінням сягає сивої давнини. Це рукоділля, як і багато інших, було поширене на Сході уже в ІХ ст. до нашої ери. Як свідчать археологічні знахідки, вузликове плетіння знали в різних країнах світу: в стародавньому Єгипті, Китаї, Перу, Греції. Використовували техніку плетіння для прикрас житла та одягу.
Уміння в’язати на мотузці вузли і плести сіті цінилося в давнину дуже високо і вважалося родовим надбанням. Воно ревно охоронялося від чужинців і передавалося від батька до сина, із покоління в покоління.
З вузлами в житті людей було пов’язано багато прикмет і забобонів. Використання шаманами, знахарями і жерцями певних вузлів і плетінь із мотузки носило культовий характер. В магічні властивості вузлів свято вірили стародавні греки і римляни.
Сьогодні ми застосовуємо вузли і плетіння, не задумуючись навіть про те, що їх вік налічується не віками, а тисячоліттями. Археологічні знахідки підтверджують, що, наприклад, прямий вузол з успіхом служив мешканцям Стародавнього Єгипту ще п’ять тисячоліть назад. Широко розповсюджений він був також у стародавніх греків і римлян. Зображення прямого вузла часто зустрічається на знайдених уламках ваз і глеків. Він прикрашав спис Меркурія (давньогрецького бога – покровителя торгівлі) і називався геркулесовим вузлом. За свою історію мистецтво макраме не раз занепадало і знову відроджувалося. Нерідко змінювалася і його назва: квадратне плетіння, вузликове мереживо, вузликова бахрома, шнурок. Макнамари, мексиканське мереживо і, на кінець, послідня, яка прийшла до нас з ХІХ століття, - макраме. Походить це слово від турецького “макрама”, що означає шарф чи серветка з каймою.
Змінювалося призначення виробів, їх стиль і художнє оформлення, але техніка виконання залишилася незмінною. В макраме використовують не так вже й багато вузлів, знайомих людям з глибокої давнини. Пощастило тільки самим красивим та простим, необхідним людям для плетіння різноманітних речей.
В нашій країні вузликове плетіння з’явилося наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. Наші бабусі прикрашали торочками весільні рушники, білосніжні скатертини та серветки. Складовою частиною народного вбрання були ажурні шалі та хустки, прикрашені каймою і китицями.
Дослідження термінів.
Неможливо вивчити всі вузли, які придумало людство. Але декілька простих вже дозволяє сплести красиву річ. Основна умова – вузли однакової щільності. Вони мають бути затягнуті акуратно і рівномірно. Тоді виріб буде якісним. Натягнуту основну нитку дуже важливо не відпускати, постійно тримати тугою, як струна, щоб вузол вийшов охайний. Для цього і придумали підкладати подушечку, і закріплювати вузли булавками з круглими головками.
Перший вузол для техніки макраме |
Вузли для техніки макраме
1. Під руками все вищеперелічене. Кріпимо нитку.
2. Шпильками приколюємо до подушечки нитку-основу. Потім основою може бути і паличка, і кільце. Основу завжди закріплюють на час роботи.
3. На основу накидаємо петлею робочу нитку. Один кінець короткий (але трохи довший за передбачувану довжину роботи). Другим кінцем робитимемо вузли, він, відповідно, в рази довший.
4. Поряд кріпимо другу нитку, точно так же. Короткий кінець поряд із коротким.
5. Робимо перший плоский вузол: правою рукою беремо праву робочу нитку, проводимо її під ліву робочу, дві короткі залишаються знизу. Тепер лівою рукою беремо ліву робочу нитку і робимо навпаки: дві короткі залишаються згори, права робоча – знизу, ліва – у петлі. Затягуємо. Перший плоский вузол готовий. Якщо продовжувати плести в тому ж дусі, отримаємо простий витий ланцюжок.
6. Є складніший ланцюжок: проплели вузлів 5–6, перевернули роботу за годинниковою стрілкою на 180 градусів, і знову 5–6 вузлів. Знову перевернули, продовжуємо. Виходить дуже красивий ланцюжок.
Простий ланцюжок |
Плоский вузол |
7. Другий плоский вузол: нитки на основі закріпили знайомим вже способом. Правою рукою беремо праву робочу нитку, заводимо її під коротку і ложим на ліву робочу нитку. Лівою рукою беремо ліву робочу нитку, ложим її на коротку і вводимо в ту, що утворилася правою робочою ниткою петлю згори. Готовий другий плоский вузол. Вони дуже схожі, але перший «кренить» роботу вліво, другий вправо. Це стає зрозуміло, коли проплетено декілька сантиметрів.
Візерунок ягідка |
8. Квадратний вузол: знайомим способом закріплено дві нитки. Довгі кінці по краях. Робимо перший плоский вузол і відразу другий плоский вузол. Видимий подвійний плоский вузол, який в макраме називається квадратним. Продовжуємо плести, отримуємо ланцюжок, який нікуди не перекручується. Називається за це він плоским ланцюжком.
9. Візерунок «ягідка». Виконуємо квадратний вузол. Відступаємо небагато і в'яжемо чотири квадратні вузли підряд. Короткі кінці ниток піднімаємо і втягаємо між цими двома групами вузлів. Опускаємо вниз і фіксуємо під групою з чотирьох вузлів ще одним квадратним. Повторіть цих чотири кроки. Вийшов дуже красивий вузол. Спробуйте сплести «ягідний» ланцюжок.
10. Візерунок «шахматка». Закріплюємо на основі 6 ниток. Маємо 12 кінців. Ділимо нитки по 4 на 3 групи. Ведемо рахунок зліва направо:
– 1 ряд: в'яжемо три квадратні вузли;
– 2 ряд: 2 перших і 2 останніх нитки залишаємо не пров'язаними;
– на середніх нитках в'яжемо два квадратні вузли.
– повторюємо перший і другий ряд. Це і є «шахматка». Її часто використовують як фоновий візерунок.
Візерунок шахматка |
Шахматка на куточок |
Шахматка від куточка |
11. Візерунок «шахматка» на куточок. Він вийде, якщо ми в кожному ряді залишаємо непроплетеними дві крайні нитки. Тоді в кожному ряду на один вузол буде менше, в четвертому ряду виконується тільки один вузлик. З боків – чотири вільні нитки.
12. «Шахматка» від куточка. Те ж саме, але в зворотному порядку. Один вузол посередині, чотири вільні нитки по краях – це перший ряд. Другий ряд – два вузли, третій – три, четвертий – чотири.
13. «Брида». Навішуємо на основу три нитки. Маємо 6 робочих. Лівою рукою робимо двосторонню петлю, потім другу і затягуємо. Кінець нитки ведемо вниз. Потім той же процес наступною ниткою. І так до кінця. Так у нас утворилася бріда горизонтальна вправо. Для бріди вліво теж повторюємо в дзеркальному віддзеркаленні.
Плетіння бріда |
Приклад плетіння бріди |
Бріда похила |
14. Ще поширений візерунок, бріда похила. Для того, щоб добитися такого ефекту, досить усього лише першу нитку повести не рівно, а під кутом, і зафіксувати це положення шпилькою. На фото показано декілька рядів таких вузлів. Брида дозволяє виконувати різні геометричні візерунки.
15. Нарощування нитки. Робоча нитка приблизно в чотир-п’ять разів довша за неробочу. Неробоча, повторюся, дорівнює довжині виробу, плюс оформлення краю. Щоб не працювати з довжелезними кінцями, можна нарощувати нитки в процесі роботи. Нову нитку підкладаємо до старої, плетемо разом двома, але вузол затягуємо настільки сильно, щоб не відчувалася присутність другої нитки. Однакові вузли мають бути однаковими за розміром. Коли стара нитка закінчується, продовжуємо плести новою. Якщо треба замінити відразу декілька ниток, робимо наступне: нову нитку згинаємо навпіл, перекидаємо під нитки основи, і зав'язуємо робочими нитками квадратні вузли. Те, що стирчить, акуратно обрізаємо, і продовжуємо роботу.
Для виробів макраме окрім подушечки зручно мати під рукою:
1. звичайний в'язальний гачок (ним протискатимемо нитку в щільне плетіння і ховатимемо кінець нитки);
2. шпильки швацькі. Зручні ті, що мають великі круглі голівки. Вони не проходять нитку наскрізь і допоможуть добре зафіксувати початок плетіння. У дрібних речах, які плентаються на подушечці, добре фіксувати шпильками вузли. Це робить роботу рівною і акуратною. Потім шпильки, звичайно, виймаються;
3. ножиці з гострими кінчиками;
4. голку з ниткою для «ремонту»;
5. спиця в'язальна. Вона допоможе розтягнути і розпустити невдалий вузол.
6. стрічка сантиметрова швейна або лінійка;
7. усіляка фурнітура, яка валяється вдосталь у кожному будинку: палички, колечка, дерев'яні, скляні, пластмасові, намистини, самотні сережки. Ця «краса», яка нікуди вже не годиться, надасть шарм виробу макраме.
Основні вузли |
Ще декілька слів про самі нитки або шнури, якими ми плестимемо вироби макраме. Це може бути будь-який шнур, будь-яка нитка. Аби лише не розпускався вузол, коли послабляєш натягнення, і красиво виглядала робота. Плоскі шнури дуже красиво виглядають у вузлі, але вони постійно перекручуються, куди самі хочуть. Це псує зовнішній вигляд, тому спочатку краще користуватися круглими.
Нитки для техніки макраме |
Для великих робіт потрібна лише основа, за яку можна зачепити початок роботи. Для дрібних – згодиться подушечка і шпильки. Секрет: подушечка в клітинку значно полегшить вирівнювання. Рівнятимемо по клітинках. На чому тренуватися – вирішуйте самі. На мій погляд, варто спробувати і великий, і дрібний варіанти.
Закінчувати роботу логічно бахромою. Для цього залишаємо довгі кінці робочих ниток, зафіксувавши вузлами кінець роботи. Бахрому можна підстригти рівненько, можна вистригти геометричні форми. Також бахрому можна зібрати в кисть, туго перев'язавши її ниткою, або в декілька дрібних кистей. Можна не оформляти край виробу таким чином, тоді кінці робочих ниток просто акуратно заправляються в плетіння і ховаються.
Щоб добре і зручно працювалося, треба правильно організувати робоче місце. При плетінні невеликих виробів на подушечці краще працювати за столом, тримаючи подушку на колінах. Верхньою частиною вона повинна опиратися на край стола. Виготовлюючи виріб на дошці, яка прикріплена до столу, на сидіння стільця слід що-небудь підкласти, щоб руки були на одному рівні з дошкою.
Зразок, малюнок чи схема повинні лежати на столі зліва, а інструменти краще покласти справа, щоб зручніше було ними користуватися.
Необхідно пам’ятати, що ножиці повинні лежати із зімкнутими кінцями, а голки та шпильки – знаходитись у спеціальній подушечці. Ними фіксують окремі вузли і фрагменти виробу і надають потрібну форму плетеному полотну. Шпильки повинні бути довгими, щоб не загубились в полотні, і достатньо міцними, щоб не зігнулись. Після роботи їх необхідно покласти на місце (у пенал, коробочку, подушечку).
Для плетіння серветок краще використовувати нитку типу “Сніжинка”, “Ромашка”, нитки №10. Настінні панно можна плести із сутажу, шпагату, лляної мотузки, круглої тасьми. Косинку, шарф, серветку, комірці краще виплітати з товстих шерстяних ниток.
Ескізне створення банку ідей.
Ми підібрали декілька варіантів вигляду мого майбутнього виробу. Моделі-аналоги. фото 1 фото 2
фф фото 3 фото 4
1. Технічне завдання. Призначення проектованого виробу.
Предмети інтер’єру, виготовлені власноруч, призначені стати не тільки окрасою будь-якого приміщення, а й відображають особистість їх творця. У виробі нам треба поєднати національні традиції декоративно-ужиткового мистецтва з сучасними матеріалами та технологією. Для цього треба виконати такі вимоги: а) предмети інтер’єру повинні створювати затишок; б) прикрашений макраме виріб має відповідати стилю інтер’єру приміщення; в) тканини й матеріали треба підібрати так, щоб вони відповідали народним традиціям, залишаючись при цьому сучасними; г) технологія виготовлення виробу має враховувати можливості шкільної майстерні. 1.2. Вимоги до конструкції. Проектований предмет інтер’єру має бути зручним у користуванні, нескладним у виготовленні. Конструкція повинна бути проста, але оригінальна. 1.3. Вимоги до матеріалів. Нитки мають підходити одна до одної за фактурою та кольором, повинні мати невисоку обсипальність. Нитки не повинні линяти. 2. Технічна пропозиція. Проаналізувавши різні предмети інтер’єру, оздоблені макраме, зупиняємось на панно, тому що: а) його можна використати для прикрашання будь-якого приміщення; б) не потребує рамки, тобто зменшуються матеріальні витрати; в) має багато варіантів обробки країв і способів кріплення до стіни; г) можна використати багато різновидів плетіння вузлів. 2.1. Аналіз зразків-аналогів. Аналіз форми та розмірів зразків-аналогів: - панно призначені для прикрашання інтер’єру. - для виготовлення панно вибираємо шнури з натуральних волокон. При аналізі конструкції виробу – розмірів, складності конструкції деталей, естетичного вигляду – дійшли висновку, що будемо виготовляти виріб за зразком №2.
2.2. Аналіз конструктивної побудови зразків-аналогів.
Вимоги до конструкції |
Зразок 1 |
Зразок 2 |
Зразок 3 |
Зразок 4 |
|
Призначення деталей |
Для прикрашання інтер’єру |
Для прикрашання інтер’єру |
Для прикрашання інтер’єру |
Для прикрашання інтер’єру |
|
Матеріал деталей |
Нитки з натуральних волокон сезалю |
Нитки з натуральнх |
Нитки з натуральних волокон |
Нитки з натуральних волокон та хімічних волокон |
|
Габаритні розміри виробу |
40х70 см |
40х50 см |
30х50 |
40х60 |
|
Складність конструкції |
Середня |
низька |
складна |
складна |
|
Естетичність і оригінальність |
Висока |
Висока |
Середня |
Середня |
|
Технологічність виготовленя |
Середня |
Низька |
Середня |
Висока |
|
3. Ескізний проект. 3.1. Опис зовнішнього вигляду.
Панно «Совушка» Панно «Совушка» виконано з шовкового білизняного шнура. Основний прийом: «шахматка» з квадратного вузла. Дане настінне прикраса дуже оригінально виглядає в дитячій кімнаті, при оформленні приміщень дитячого закладу, де я його і зустрічала. У моїй квартирі доречно знаходження в передпокої, як утримувач ключів, олівця, блокнота. Мені ж хочеться зробити більш оригінальний виріб, неповторне.
ІІ. Конструкторський етап.
4. розробка технічного проекту. 4.1 вихідні дані для побудови креслення деталей панно обумовлені плетінням різних вузлів.
Найменування вимірів |
Величина вимірів (см) |
Довжина панно |
50 |
Ширина панно |
40 |
4.2. Добір матеріалів.
Тканина, на якій буде виконуватися аплікація (далі тканина – основа), повинна бути достатньо щільною, але не цупкою. Якщо тканина не щільна, бажано проклеїти її з виворітного боку флізеліном. Тканини для деталей аплікації добирають відповідно до малюнка. 4.3. Вибір технології виготовлення виробу. Для виготовлення виробу використовується кольоровий білизняний шнур.
ІІІ. Технологічний етап.
5. Порядок плетіння:
1. Візьміть 10 ниток по 2.6 м. зложіть їх вдвоє і закріпіть на планці подвіцними петлями. Це основа, початок голови сови.
2. Сплетіть шахматку на кут з квадратних вузлів.
3. По боках сплетіть цепочки з квадратних вузлів по 6-7 вузлів.
4. Від центру сплетіть дві наклінних в різні сторони бриди.
5. Продовжуєм плести бриди від центру.зверніть увагу, в центрі вони залежать один від одного. Плетем почерзі, то справа то зліва… Між бридами залишаєм відстань імітуючи крила. Всього 4-5 брид справа і 4-5 злева.
6. Від центру плетем шахматку. В нас получається друга шахматка, як зеркальне відображення першої.
7. Знаходим центр, розділяєм нитки на два пучка. Робим облітку навколо пучків. Лапки майже готові.
8. Садимо сову на палочку. Навішуєм на сучок з кожного боку лапки по три нитки, інші нитки обрізаєм і залишаєм за палочкою. Кігті готові.
9. Щоб наше пано було гарним , зробимо ще мордочку. Намалювати на листку паперу очі і дзьоб.
10. Для очей взяти синтетичний шнурок, вогнем зєднати в круг, навішати коротеньких ниток, а потім підстригти. Приклеїти спочатку дзьоб, потім очі.також замість очей можна пришити звичайні ґудзики або блискітки.
І в мене вийшло задумливе совеня.
IV.Заключний етап. 6.Розрахунок собівартості і ціни виробу. 6.1. Вартість матеріалів. Для виготовлення панно нам потрібно 26 метрів шнура. 1метр шнура коштує 1 гривня 50 копійок. Отже, 1,5х 26=39 грн. 6.2. Оплата праці. Виготовляти виріб буде вчитель трудового навчання. На даний час заробітна плата вчителя 210 грн., за 10 годин, за одну годину 21 грн. Даний виріб він буде виготовляти 2 години. Відповідно на оплату праці слід виділити 42 грн. 6.4. Амортизційні відрахування на інструменти і обладнання. Витрати на спрацювання інструментів становлять приблизно 2 грн. 6.5. Визначення загальної собівартості виробу. Загальна собівартість виробу становить 39+42+2=83 грн. 7. Маркетингові дослідження.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Подобається виріб чи ні? |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
Чи правиль- но підібрана кольорова гамма? |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
Чи актуаль- ні вироби з макраме у наш час? |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Отже, 70% сподобався виріб з макраме . 70% вважають, що кольорова гамма правильно підібрана 50% вважають, що макраме актуальне в наш час.
Самооцінка виробу.
В результаті моїх зусиль вийшло дуже незвичайне й оригінальне виріб, який можна розглядати. Панно, виконане в техніці макраме, ще раз підтвердило істину: як органічно можна поєднувати давні традиції моряків з сучасним інтер'єром квартири. В результаті моїх зусиль вийшло дуже незвичайне й оригінальне виріб, який можна розглядати і щоразу по-новому бачити те, що зображено на панно. Мені воно нагадує про літню мандрівку по затоці, про рибальських мережах, що принесли з дна морського всякої всячини. Панно, виконане в техніці макраме, ще раз підтвердило істину: як органічно можна поєднувати давні традиції моряків з сучасним інтер'єром квартири. Цей виріб можна використовувати в різних ситуаціях: і як предмет прикраси інтер'єру, і як оригінальний подарунок. Позитивні сторони проекту:
втілення ідеї від ескізу до реального виробу
придбання нових знань і умінь в техніці «макраме»;
застосування ручної технології виготовлення виробу;
придбання знань з давньої культури народу.
Висновок:
У результаті роботи я дізналася багато нового про техніку плетіння макраме,
- навчилася виконувати вузли
- можу сміливо сказати, що, композиція вузликів втілені в моєму виробі органічно поєднано з сучасним інтер'єром,
- поєднують традиції моїх предків і сучасних людей - трудівників моря.
Соціологічне опитування серед однолітків підтвердив актуальність подібних виробів і інтерес до них у нашому сучасному житті. Проведена робота показує, що мистецтво макраме є невичерпним джерелом творчості та відкриває нові перспективи для подальших творчих ідей. Я добилася своєї мети і задоволена результатом.
Список використаної літератури.
1.Програма для середньої загальноосвітньої школи. 3-4 класи. К.: „ Початкова школа”. – 2003 – 145-146 с.
2. Прикрась свій дій / Л.П. Гура, Л.Є. Гоголь, Н.М. Ісупова – П 75 та ін. – 2-ге вид. – К. : Техніка, 1990. – 31- 48 с.
3. Макраме (альбом). Изд."Мона" в серии "Лотос", Прага, 1977.