Мнемотехніка - це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, успішне освоєння дітьми знань про особливості об'єктів природи, про навколишній світ, ефективне запам'ятовування структури розповіді, збереження і відтворення інформації, і звичайно розвиток мовлення.style.text. Decoration. Underline
Мнемотехніка має такі основні переваги у навчанні дошкільників:- потужний розвиток візуального мислення; - вироблення стійкої уваги (здатність до тривалої концентрації); - формування здатності до ефективного самостійного навчання;- зменшуються стреси від навчання;- підвищується самооцінка дитини; - збільшується об’єм пам’яті; - дітям легше виділяти істотне, знаходити спільне і відмінне; - підвищується інтерес до навчання.style.text. Decoration. Underline
Для молодших груп у закладі дошкільної освіти застосовуються прості картки мнемоквадрати. Це яскраві поодинокі зображення, які можуть означати якесь слово, словосполучення, характеристику предмета чи спосіб дії. Після засвоєння простих карток вихователь ускладнює завдання, пропонуючи дитині готову мнемодоріжку, квадрат із 4 картинок «Прогулюючись» нею дитина вчиться складати просту розповідь із двох-трьох речень.
В середній групі починають працювати з мнемотаблицями. Мнемотаблиці – зображення основних ланок, у тому числі схематичні, за якими можна запам'ятати і відтворити цілу розповідь або навіть вірш (від 4 до 16 позицій). Це аркуш картону 45х30 см, поділений на 6-8 квадратів (за кількістю характерних ознак предмета, або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Найчастіше це послідовні графічні замальовки віршів, оповідань або дій, які необхідно виконати.style.text. Decoration. Underline
Навчаючи старших дошкільників складанню описових розповідей, доцільно використовувати схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь із дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, розмір, матеріал, частини, дії тощо. Спочатку таблиці складають вихователі (або батьки), потім до цього процессу можна залучити і дітей, таким чином, мнемотехніка вплине не тільки на розвиток пам'яті, але і на фантазію, візуалізацію образів дитиною.style.text. Decoration. Underline
Мнемотехнічні прийоми допомагають дисциплінувати дітей, навчити їх основним нормам і правилам поведінки. Так діти вивчають правила поводження в дитячому садочку, в громадських місцях, на природі, правила гігієни, намагаються дотримуватись їх в іграх, повсякденній діяльності.style.text. Decoration. Underline
Робота на заняттях за мнемотаблицями складається з трьох етапів:1.розгляд таблиці і розбір того, що на ній намальоване;здійснюється перекодування інформації, тобто перетворення з абстрактних символів - слів в образи;після того, як перекодовано інформацію здійснюється переказ казки або розповідь на задану тему. 23
Використана література 1. Білаш О. Н. Мнемотехніка в роботі з дітьми дошкільного віку // «Дитячий садок». - 2015. -№ 23.- С.12-15.2. Богуш А. М. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Долинна О. П., Ільченко Т. С.,Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. – Київ, 2012. –26 с. 3. Большева Т. В. Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки: Навчально-методичний посібник. 2-е вид. испр. - СПб.: «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2005. - 96 с.4. Використання піктограм у роботі з дошкільниками / Використання піктограм в мовному розвитку і розвиток розумових процесів у роботі з дітьми дошкільного віку. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ped-kopilka.com.ua/blogs/ mari-petrenko/ispolzovanie-piktgram.html. 5. Ейдетика як засіб підготовки дитини до школи / Авт.-упоряд. М. Л. Кривоніс, О. Л. Дроботій. – Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 176 с.6. Копилова О. В. Використання символів у роботі з дошкільниками / О. В. Копилова, В. М. Ткаченко. – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 56 с.
7. Крутій К. Л. Конспекти занять із художньо-мовленнєвої діяльності дітейсереднього дошкільного віку / К. Л. Крутій, О. П. Кулинич, Н. В. 8. 8. 8. Погрібняк. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2013. – 164 с. Мнемотехніка як ефективний засіб мовного розвитку дітей [Електроннийресурс] – Режим доступу: http://kr suzirya. edukit.dp.ua/portfoliopedagogiv/ volkova_l_l/innovacijni_ tehnologii/ mnemotehnika . 9. Нестандартні прийоми розвитку мовлення [Електронний ресурс] – Режимдоступу: http://teremok32.cherkassydnz.com/?p=883 .-Оліферчук 9. Т. В. Сучасні підходи до розвитку мовлення дітей дошкільного віку / Стаття «Освіта впродовж життя» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://cetext.ru/tavrijsekij.html?page=6#\ 10. Полянська Т. Б. Використання методу мнемотехніки в навчанні розповіданню дітей дошкільного віку: Навчально-методичний посібник. - СПб.: ТОВ «ВИДАВНИЦТВО «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2010. - 64 с.11. Чепурний Г. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти// Тернопіль, Мандрівець, 2015.
12. Большева Т. В. Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки: Навчально-методичний посібник. 2-е вид. испр. - СПб.: «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2005. - 96 с.13. Ушакова О. С., Гавриш Н. В. Знайомимо дошкільнят з художньою літературою: Конспекти занять. - М: ТЦ «Сфера», 1998. – 22414. https://dovidkam.com/porady/mnemotexnika-shho-ce-take.html15. https://www.maam.ru/detskijsad/chto-takoe-mnemotehnika.html16. https://naurok.com.ua/mnemotehnika-sutnist-ponyattya-ta-metodu-70377.html17. https://lesuxa.blogspot.com/p/blog-page.html