ПОРЯДОК ВИЗНАЧЕННЯ ВІРШОВОГО РОЗМІРУ ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ САМОСТІЙНА РОБОТА
Номер слайду 3
УВАГА!!! Прийменник або частка, у складі яких немає голосного, не утворює окремого складу! 1. Поділити слова на склади:
Номер слайду 4
УВАГА!!! Прийменник або частка, у складі яких немає голосного, не утворює окремого складу! 1. Поділити слова на склади:
Номер слайду 5
УВАГА!!! Одно- і двоскладові слова можуть бути поза ритмічним наголосом! З метою збереження ритму наголос у деяких словах може змінювати свою позицію! 2. Поставити наголос ( ) у словах:
Номер слайду 6
3. Позначити наголошені ( ) і ненаголошені ( ) склади:
Номер слайду 7
4. Визначити повторювані групи складів:
Номер слайду 8
У ЦЬОМУ РЯДКУ 4 СТОПИ СТОПА 4. Визначити повторювані групи складів:
Номер слайду 9
ДВОСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З НАГОЛОСОМ НА ДРУГОМУ СКЛАДІ
Номер слайду 10
ДОПОМІЖНИЙ ДВОСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З ОБОМА НЕНАГОЛОШЕНИМИ СКЛАДАМИ
Номер слайду 11
І знов лежить безмірний шлях Добра, роботи, сподівання, Бо є глибінь і вись в піснях, В руках – жага, в душі – кохання. М.Стельмах
Номер слайду 12
ня хан ко ші в ду га жа ках В ру нях в піс вись і бінь гли є Бо ня ван ді спо ти бо ро ра Доб шлях ний мір без жить ле знов І ПІРИХІЙ Прийменник, у складі якого немає голосного Вірш написаний 4-стопним ямбом із пірихієм Односкладові слова, що опинились поза наголосом
Номер слайду 13
ДВОСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З НАГОЛОСОМ НА ПЕРШОМУ СКЛАДІ
Номер слайду 14
Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами. Нащо стали на папері Сумними рядами? Т.Шевченко Виконавець – А.Солов'яненко
Номер слайду 15
ми да ря ми ни Сум рі пе па на ли ста що На ми з ва ні ме хо Ли ї мо ми ду ї мо ми Ду Прийменник, у складі якого нема голосного Вірш написаний 4-стопним хореєм Склади із зміщеним наголосом ПІРИХІЙ
Номер слайду 16
ТРИСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З НАГОЛОСОМ НА ПЕРШОМУ СКЛАДІ
Номер слайду 17
Місяць яснесенький Промінь тихесенький Кинув до нас. Спи ж ти, малесенький, Пізній бо час. Леся Українка
Номер слайду 18
кий сень ле ма мій Спи ж час бо ній Піз нас до нув Ки кий сень хе ти мінь Про кий сень не яс сяць Мі Вірш написаний 2-стопним дактилем Частка, у складі якої нема голосного Односкладове слово, що опинилось поза наголосом
Номер слайду 19
ТРИСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З НАГОЛОСОМ НА ДРУГОМУ СКЛАДІ
Номер слайду 20
Опівночі айстри в саду розцвіли… Умились росою, вінки одягли, І стали рожевого ранку чекать, І в райдугу барвів життя убирать… Олександр Олесь
Номер слайду 21
би че дяг цві у ку о роз тя ран ки ду рать жит вів бар гу ду в рай І кать го во же ро ли ста І ли він ю со ро лись ми У ли в са стри ай чі но пів О Вірш написаний 4-стопним амфібрахієм Односкладове слово, що опинилось поза наголосом Прийменник, у складі якого нема голосного
Номер слайду 22
ТРИСКЛАДОВИЙ ВІРШОВИЙ РОЗМІР З НАГОЛОСОМ НА ТРЕТЬОМУ СКЛАДІ
Номер слайду 23
В небі з зір простяглася дорога ясна І горить, і тремтить наді мною. Я для пісні вікно розчинив, щоб вона Залила мою душу весною. А.Малишко
Номер слайду 24
Вірш написаний 4-стопним анапестом во яс ю щоб ю га но нив мно ро вес чи ді до шу ду ю мо ла ли За на роз но вік ні піс для Я на тить трем і рить го І на ся ла стяг про з зір бі В не Одно- та двоскладові слова, що опинились поза наголосом Прийменник, у складі якого нема голосного
Номер слайду 25
5 4 3 2 1 Д Г В Б А АНАПЕСТ 5 АМФІБРАХІЙ 4 ДАКТИЛЬ 3 ХОРЕЙ 2 ЯМБ 1 Я сорочку знайду вишиванку І надіну, як хлопчик, радий. По барвінку піду на світанку Молодий, молодий, молодий! (А.Малишко) Д Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А матері вечерять ждуть. (Т.Шевченко) Г Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! Здається, що зроду недоля, Що горе його не знавало. (Леся Українка) В Земле моя, запашна, барвінкова, Ріки медові, дощі золоті, Тільки б побачить тебе у обнові – Більше нічого не хочу в житті. (М.Стельмах) Б Місяченько сходить, ясну ніч приводить; Білий день світліє, над землею дніє… (А.Кримський) А
Номер слайду 26
Х 5 Х 4 Х 3 Х 2 Х 1 Д Г В Б А АНАПЕСТ 5 АМФІБРАХІЙ 4 ДАКТИЛЬ 3 ХОРЕЙ 2 ЯМБ 1 Я сорочку знайду вишиванку І надіну, як хлопчик, радий. По барвінку піду на світанку Молодий, молодий, молодий! (А.Малишко) Д Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А матері вечерять ждуть. (Т.Шевченко) Г Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! Здається, що зроду недоля, Що горе його не знавало. (Леся Українка) В Земле моя, запашна, барвінкова, Ріки медові, дощі золоті, Тільки б побачить тебе у обнові – Більше нічого не хочу в житті. (М.Стельмах) Б Місяченько сходить, ясну ніч приводить; Білий день світліє, над землею дніє… (А.Кримський) А
Номер слайду 27
5 4 3 2 1 Д Г В Б А АНАПЕСТ 5 АМФІБРАХІЙ 4 ДАКТИЛЬ 3 ХОРЕЙ 2 ЯМБ 1 Не обходьте давню стежку з ночами й завіями, Не в’яліте добре серце, вишите надіями. (А.Малишко) Д Стояла груша, зеленів лісочок. Стояло небо, дивне і смутне. У груші був тоненький голосочок, Вона в дитинство кликала мене. (Леся Українка) Г Сонечко встало, прокинулось ясне, Грає вогнем, променіє, І по степу розлива своє світлонько красне, - Степ від його червоніє. (Леся українка) В Над Дніпром широким, вільним, Де луги й степи цвіли, Наші прадіди поляни Оселились і жили. (Олександр Олесь) Б Ми підем, де трави похилі, Де зорі в ясній далині, І карії очі, і рученьки білі Ночами насняться мені. (А.Малишко) А
Номер слайду 28
Х 5 Х 4 Х 3 Х 2 Х 1 Д Г В Б А АНАПЕСТ 5 АМФІБРАХІЙ 4 ДАКТИЛЬ 3 ХОРЕЙ 2 ЯМБ 1 Не обходьте давню стежку з ночами й завіями, Не в’яліте добре серце, вишите надіями. (А.Малишко) Д Стояла груша, зеленів лісочок. Стояло небо, дивне і смутне. У груші був тоненький голосочок, Вона в дитинство кликала мене. (Леся Українка) Г Сонечко встало, прокинулось ясне, Грає вогнем, променіє, І по степу розлива своє світлонько красне, - Степ від його червоніє. (Леся українка) В Над Дніпром широким, вільним, Де луги й степи цвіли, Наші прадіди поляни Оселились і жили. (Олександр Олесь) Б Ми підем, де трави похилі, Де зорі в ясній далині, І карії очі, і рученьки білі Ночами насняться мені. (А.Малишко) А