Анімована презентація стане чудовим доповненням уроку. Практичне колективне виконання вправ, які вона містить, допоможе учням легко засвоїти даний матеріал.
Всім нам треба працюватиІ дівчатам, і хлоп’ятам. Радісно усіх вітаєм,Школа кличе! Починаєм!
Номер слайду 4
Віршована мова. Стопа. Віршовий розмір (ямб, хорей,пірихій)
Номер слайду 5
Ритмічні процеси
Номер слайду 6
2. Була весна весела, щедра, мила. Промінням грала, сипала квітки. (Леся Українка)1. Весна – це пробудження природи від зимового сну. (Віргілій Ріцко)Вес/на/ - це/ про/буд/жен/ня/ при/ро/ди. Бу/ла/ вес/на/ ве/се/ла/, щед/ра/, ми/лавід/ зи/мо/во/го/ сну. Склади чергуються ХАОТИЧНОСклади чергуються ВПОРЯДКОВАНОРИТМ (чергування наголошених і ненаголошених складів)
Номер слайду 7
Ритм вірша вимірюється стопами. СТОПА – це два або три склади, один з яких наголошений, а інші ненаголошені. Бу/ла/ вес/на/ ве/се/ла/, щед/ра/, ми/ла/////
Номер слайду 8
СТОПАЯмб. Хорей. Ямб і хорей – це віршові розміри. Двоскладова. Трискладова. Пригадайте – яка літера йде в абетці першою – Я чи Х?Як запам’ятати?Запам’ятайте цю аналогію: Х в абетці раніше, ніж Я, тому наголос у стопі падає на перший склад. Я – пізніше, тому наголос на другий склад.
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Са/док/ виш/не/вий/ ко/ло/ ха/ти,Хру/щі/ над/ виш/ня/ми/ гу/дуть (Т. Шевченко)Ямб(двоскладова стопа з наголошеним другим складом)///////Пірихій. Розмір вірша: чотиристопний ямб з пірихієм.
Номер слайду 11
Знов/ вес/на, /і/ знов/ на/ді/їВ сер/ці/хво/рім/о/жи/ва/ють. (Леся Українка)Хорей(двоскладова стопа з наголошеним першимскладом)//////Пірихій. Розмір вірша: чотиристопний хорей з пірихієм.
Номер слайду 12
Як визначити віршовий розмір поезії?КРОК 1. Потрібно розставити у вірші наголоси. Та поділити на склади. КРОК 2. Намалювати схему. Наголошені й ненаголошені склади позначити. КРОК 4. Полічити кількість стоп. КРОК 3. Знайти два елементи, які повторюються, і поставити між ними риску, тобто поділити на стопи.
Номер слайду 13
Напишіть чотиривірш за схемою. Визначте його віршовий розмір. Заглядає сонце. У моє віконце. В лузі в’ється річка,Як блакитнастрічка
Номер слайду 14
Двоскладові стопи. Наголос на другому складіНаголос на першому складі
Номер слайду 15
Закінчи речення: Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)… Ямб – це… Хорей – це… Найлегшим для мене було… Найважчим для мене було… Пірихій – це…Чи може бути вірш написаний тільки пірихієм? Так. Ні
Номер слайду 16
Самооцінювання. Я мало працював (працювала)Я добре працював (працювала)Я чудово працював (працювала)
Номер слайду 17
Домашнє завдання. Переписати вірші в зошит, визначити віршові розміри. Яка краса! Усе життя. В акорди перелить,З високих дум і почуття. Нове життя творить! Микола Вороний. Здрастуй, липню кучерявий!Із дванадцяти братівтільки ти м’які отавистелиш на моїй путі… Михайло Драй-Хмара