Вкажіть правильну відповідь1. Вкажіть екологічний фактор, пов’язаний з діяльністю людини: А) біотичний; Б) абіотичний;В) антропогенний; Г) екологічний.2. Зростання населення на Землі та розвиток промисловості супроводжується інтенсивним розвитком міських поселень – це А) демографічний вибух; Б) урбанізація;В) перенаселеність; Г) смертність.3. Виберіть з наведеного переліку напрямки антропогенного впливу на біосферу: А) забруднення атмосфери викидами промислових підприємств;Б) зміни в природі, пов’язані зі змінами в кліматі;В) руйнування гірських порід;Г) утворення корисних копалин. 4. Ерозія ґрунтів – це: А) засолення ґрунтів;Б) забезпечення населення Землі харчовими продуктами;В) зменшення товщини верхнього родючого шару ґрунту;Г) забруднення ґрунтів пестицидами.5. Вкажіть, для чого використовують пестициди: А) руйнування екосистеми; Б) осушення боліт;В) засолення ґрунтів Г) захист рослин від шкідників.
Біологічний диктант. Газоподібна оболонка Землі, що складається із суміші різних газів, водяної пари, твердих часточок. Короткочасне, або за певний час надходження в навколишнє середовище різних забруднюючих речовин. Біологічна наука, яка вивчає відносини організмів. Нижня частина атмосфери, вся гідросфера і верхня частина літосфери Землі, населені живими істотами. Непридатні для виробництва даної продукції види сировини. Руйнування ґрунту, гірських порід водними потоками і вітром з порушенням їх цілісності і зміною фізико-хімічних властивостей. Об’єкт природи, невеликий за розміром (дуже старе дерево, водоспад і т.д.), а також природні об’єкти штучного походження (парки, ставки), які визначають як природні охоронні території. Верхня тверда оболонка Землі, яка включає земну кору і верхню мантію Землі. Шар атмосфери над поверхнею Землі з підвищеною концентрацією озону, що поглинає ультрафіолетове випромінювання. Знищення диких тварин з порушенням правил полювання, рибальства та інших вимог законодавства щодо охорони тваринного світу. Хімічна речовина для вибіркового або повного знищення рослин. Сукупність форм експлуатації природних ресурсів. Вища стадія біосфери, пов’язана з виникненням і становленням біосфери. Відтворення особин. Форма тривалого співжиття організмів різних видів, за якого обидва організми мають від цього певну користь.
Самоперевірка (правильна відповідь – 0,5 бала)Тести ВБАВГБіологічний диктант1. (атмосфера)2. (викиди)3. (екологія)4. (біосфера)5. (відходи)6. (ерозія)7. (пам’ятка природи)8. (літосфера)9. (озоновий екран)10. (браконьєрство)11. (гербіцид)12. (природокористування)13. (ноосфера)14. (репродукція)15. (симбіоз)
Закони Б. Коммонера Американський еколог Баррі Коммонер у 1974 р. проаналізував усі екологічні закони, звівши їх до чотирьох:• «усе пов’язане з усім» — закон про екосистему та біосферу;• «усе повинно кудись діватися» — закон про господарську діяльність людини;• «природа знає краще» — закон про співпрацю, а не підкорення природи;• «ніщо не дається задарма», або «за все потрібно платити» — загальний закон раціонального природокористування.
Збільшення населення Зростання населення Землі та розвиток промисловості супроводжується інтенсивним розвитком міських поселень (урбанізація), зокрема появою велетенських міст – мегаполісів. Це призводить до знищення природних екосистем, високого рівня забруднення промисловими та побутовими відходами
Рослини Червоної книги України зі статусом «Зниклий в природі» До Червоної книги України 2009 року видання входять 12 таких видів. Найбільше рослин втратила флора Закарпатської області — шість. Три рослини втратила флора Криму. По одній — Чернівецька і Івано-Франківська області. Одна рослина зростала і була втрачена у двох областях Вінницькій і Дніпропетровській. Гвоздика граціано-польська. Армерія покутська
Ліна Костенко. Щасливиця, я маю трохи небаі дві сосни в туманному вікні. А вже здавалось, що живого нерва,живого нерва не було в мені!Уже душа не знала, де цей берег,уже втомилась від усіх кормиг. У громі дня, в оркестрах децибелівми вже були як хор глухонімих.І раптом, – Боже! – після того чадуі тарапати, рівної нулю, –я чую дощ. Він тихо плаче правду,що я когось далекого люблю.І чую тишу. І співають птиці. Приходять люди гарні і незлі. В пахучій хмарі дощової глицістоїть туман, як небо на землі. Пасуться тіні вимерлих тарпанів,навшпиньках ходять сутінки і сни. Весна підніме келихи тюльпанів, –за небо вип’ю і за дві сосни!
Дилема 1. Уявіть, що ви Міністр охорони навколишнього природного середовища України й бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте найефективнішою й чому?а) Підвищити ціни на електроенергію, щоби сприяти більш ефективному її використанню, а відтак — меншому забрудненню.б) Закрити старі промислові підприємства, що спричиняють значне забруднення атмосферного повітря.в) Скоротити дозволені рівні атмосферного забруднення, особливо діоксиду Сульфуру, оксидів Нітрогену та викидів пилу.г) Сприяти впровадженню нових технологій та обладнання для скорочення викидів.
Дилема 2. Уявіть, що ви працюєте на посаді керівника місцевого водоканалу. Наявне водопостачання не може задовольнити загальних потреб. Які варіанти ви оберете для подолання цієї проблеми й чому? а) Виробництво потребує значної кількості води. Ви можете запровадити систему водопостачання із закритим циклом для галузей промисловості з високим рівнем споживання води.б) Ви можете стимулювати економію води, встановлюючи лічильники води в будинках та офісах. У цьому випадку споживачі платитимуть за ту кількість води, яку вони фактично використали.в) Обмежити використання пестицидів та добрив, що забруднюють водні об'єкти.г) Слід інвестувати в систему водопостачання та вдосконалювати методи управління з метою скорочення витрат води.
Принципи стратегії виживання людства: Перехід на альтернативні джерела енергії. Раціональне й економне використання природних ресурсів. Збільшення витрат на охорону природи. Запровадження нових технологій переробки відходів. Регулювання кількості населення. Активізація екологічної освіти. Розробка комплексних програм з охорони природи. Виховання екологічного мислення і самого себе як особистості. Відповідальність людей, які через власну некомпетентність чинять згубний вплив на природу.