Вступ. Образи народного і професійного мистецтва6 М1
Номер слайду 2
Музика — це мистецтво, що торкається різних куточків нашої душі. Коли ми слухаємо музику, то одразу відчуваємо, а потім домислюємо почуте. У нас виникають асоціації з музичними образами: події з нашого життя, переживання, спогади... І якщо у вокальній музиці нам допомагає її зрозуміти текст, то в інструментальній — композитори дають «підказки». Це може бути назва твору загалом (наприклад, «На конику», «Лебідь») або жанру (як-от «скерцо», «вальс», «ноктюрн» тощо). Вона повідомляє про жанр музичного твору, дає установку на загальне уявлення про зміст, певний характер: стрімкий чи задумливий; танцювальний або ліричний. У професійній музиці жанри розрізняють за ознаками.
Номер слайду 3
Послухай. Олег Курінний. Прелюдія на бандурі.• Які образи виникли у твоїй уяві від музики? Це твір народного чи професійного мистецтва? Зроби припущення, до якої групи музичних жанрів, згідно зі схемою, належить цей твір. Яка, на твою думку, музика може лунати у виконанні персонажів картин Олесі Вакуленко і Каті Дудник?Найдавніший вид музичного мистецтва — вокальна музика. Її найпоширеніший жанр — пісня. Є народні, естрадні, дитячі та інші пісні. Їх можуть співати солісти, ансамблі, а також цілі хори. Виконують а капела або із супроводом. Пісні створюють у куплетній музичній формі. Музичний жанр (фр. — «рід», «вид», «тип», «манера») — роди і види музичних творів з огляду на їх походження, виконання та інші ознаки (зміст, структура, засоби виразовості, склад виконавців тощо).
Номер слайду 4
З-поміж пісень є особливо урочисті, які прославляють кого-небудь або що-небудь. Це — гімн (грецьк. «урочиста хвалебна пісня»). У давнину це були піснеспіви на честь богів та героїв. Нині гімни звучать під час урочистих подій загальнонаціонального значення, офіційних церемоній, спортивних чи культурних заходів. Ознаки гімну: урочистий текст, велична мелодія, монументальні образи. Державний гімн України — один із головних державних символів нашої країни поряд із прапором і гербом. Послухай. Державний гімн України. Які емоції викликає Державний гімн України? Схарактеризуй мелодію, темп, динаміку, склад виконавців твору. Як потрібно його виконувати? Які ще гімни ти знаєш?
Номер слайду 5
Послухай. Варіант 1. «Ой у лузі червона калина» (у виконанні хору з Естонії; українських зірок з роботами міжнародних аніматорів).• Порівняй виконання однієї і тієї самої пісні різними колективами: що спільне і що відмінне? Визначи характер кожного музичного образу. Поміркуй, чому пісня, яку Степан Чарнецький написав понад сто років тому, нині є справжнім шлягером. Варіант 2. Тарас Петриненко. «Пісня про пісню»; кавер-версія «Пісня про пісню». Доберіть аргументи про переваги звучання «Пісні про пісню» у виконанні автора чи її кавер-версії. Представте їх.
Номер слайду 6
ДИТЯЧИХ МРІЙ КРАЇНАМузика Геннадія Рагуліна. Вірші Віталія Мусієнка• Для чого людям пісні? Яким пісням віддають перевагу твої однолітки, в родині? Поміркуй чому. Досліди поняття «шлягер», «кавер-версія».1. Зростають діти, мов весняні квіти,Уваги потребують і тепла,І кожен ради цього мусить жити,Щоби країна мрій завжди цвіла. | (2)Приспів: Дитячих мрій країна чудова і чарівна. У ній, як в казці, скрізь прозоре скло,І кожен все це бачить: Живуть в серцях дитячих. Надія, щастя, радість і добро.2. У цій країні мрій дитячих світлих. Нехай ніколи сонце не згаса,На всій планеті хай радіють діти. Дитинства час - то радість і краса.