ГАЛУЗЕВИЙ СКЛАД Здійснює промислову переробку сировини ( первинний сектор) на кінцеву продукцію ПЕРЕРОБНА ПРОМИСЛОВІСТЬ : виробництво електроенергії і її постачання металургійне виробництво виробництво машин і устаткування виробництво нафтопродуктів виробництво хімічної продукції і пластмасс легка промисловість харчова промисловість виробництво будівельних матеріалів БУДІВНИЦТВО
ПЕРЕРОБНА ПРОМИСЛОВІСТЬ ЄВРОПИ Основні чинники розвитку Сировинний зорієнтовані старі промислові райони: Рурський (Німеччина), Верхньосілезький (Польща), Придніпров’я (Україна), Центральна Росія, Уральський (росія)… Транспортний, працересурсний, науковий нові промислові центри та вузли: Іль-де-Франс (навколо Парижа) Великий Лондон…
ЕНЕРГЕТИКА Швеція настільки добре утилізує відходи, що змушена просити у Норвегії сміття для того, щоб підтримувати свої заводи з переробки відходів. Більше половини енергії Швейцарії надходить від гидроелектростанций, а решта від ядерної енергетики, що робить енергомережу країни майже повністю чистою і не виробляє СО2. Норвегія отримує майже 99 відсотків своєї енергії від гідроелектричної енергії. Це більше, ніж будь-яка інша країна на Землі. Німеччина відключає три останні атомні електростанції. Зелені здійснюють свою мрію У Європі у 2020 році вперше кількість електрики, яку виробили з відновлювальних джерел (38%), перевищила кількість від паливних джерел (37%). Пʼята частина електроенергії ЄС вже надходила з вітряних і сонячних систем. Найвищий відсоток був зафіксований у Данії (61%), Ірландії (35%), Німеччини (33%) та Іспанії (29%).
Але плани Європи із прискореного "озеленення" енергетики й економіки зламала повномасштабна війна, розв’язана росією – головним постачальником газу для ЄС. Щоб швидко зменшити залежність від російського блакитного палива, Європа змушена у 2022 році повернутися до використання вугілля. Кам’яне вугілля, яке колись допомогло західному світу здійснити промислову революцію, у 21 столітті стало найбільш токсичним енергоносієм. Країни, що об’єднали зусилля заради подолання кліматичних змін, вирішили відмовитись від нього як від найбільш брудного джерела енергії. Тимчасово перехідним енергоносієм став газ, який вважається значно більш екологічним викопним паливом
У 2020 році в Європі вперше виробили більше енергії з відновлювальних джерел, аніж викопних Наразі вугільні електростанції виробляють тільки 13% електроенергії в Європі Нідерланди мають найщільнішу сонячну мережу на Землі завдяки довготривалій державній підтримці. Наразі Європа формує лише 11% світового споживання енергії та 9% глобальних викидів CO2 (дані 2020 р.), але регіон є і буде в авангарді енергетичного переходу від викопних ресурсів до відновлюваних.
Деякі європейські країни забезпечені електроенергією від АЕС на 75-100%. В енергетиці України на атомних електростанціях виробляється до 50% електроенергії ( 4 АЕС ). У скандинавських країнах їх частка не набагато нижче - 30-40%. Чому Євросоюз не схильний переходити на атомну енергетику ? є високі ризики в разі аварії на атомній станції . причина економічна. Тільки 5% уранових стрижнів використовуються ефективно - тобто речовина використовується для отримання енергії. «Відпрацьовані» стрижні містять 95% урану, проте все одно відправляються «на металобрухт». ЕНЕРГЕТИКА ЄВРОПИ (АЕС)
Деякі європейські країни відмовилися від атомної енергетики. Піонером стала Швеція, що зробила це незабаром після Чорнобильської аварії. Італія тоді також вирішила закрити дві останні атомні електростанції. у Швеції відмова від атомної енергетики була скасована в 1996 році. Сьогодні шість атомних електростанцій там виробляють близько 30 відсотків електроенергії, що її потребує країна. Інші європейські країни, як-от Нідерланди і Польща, планують розширювати виробництво, Бельгія відкладає заплановану поетапну відмову. Франція зі своїми 57 реакторами завжди була провідною країною у атомній галузі, і, судячи з усього, так воно залишатиметься й у майбутньому. 13 з 27 країн ЄС хочуть використовувати ядерну енергію в найближчі роки або навіть розширювати її потужності. ПЕРСПЕКТИВИ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ
"УКРАЇНА СТАЛА ЧЛЕНОМ "ЕНЕРГЕТИЧНОГО ЄВРОСОЮЗУ" "Україна приєдналася до об'єднаної енергосистеми континентальної Європи ENTSO-E на рік раніше запланованого Енергосистема України від'єдналася від систем Росії та Білорусі вночі 24 лютого, за кілька годин до нападу Росії на Україну. європейська мережа операторів системи передачі електроенергії, що об'єднує 43 оператори у 39 країнах європейського континенту NTSO-E (англ. European Network of Transmission System Operators for Electricity 30 червня 2022 розпочався перший експорт електроенергії з України до Європи після синхронізації.
ЧОРНА МЕТАЛУРГІЯ СТАРІ РАЙОНИ ЧОРНОЇ МЕТАЛУРГІЇ : до сировини: здебільшого до родовищ коксівного вугілля (Німеччина, Польща, Чехія, Бельгія), до залізорудних басейнів (Швеція, Люксембург, Уральська та Центральна металургійні бази Росії). поєднання родовищ залізних руд і коксівного вугілля, біля яких виникли великі металургійні бази (Франція, Велика Британія) НОВІ РАЙОНИ: зрушення виробництва чавуну та сталі до морських портів (в Італії, Німеччині, Франції, Нідерландах.
АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ понад 80% всіх автомобілів - легкові, решта - автобуси та вантажні автомобілі автомобілебудування перемістилося в бік дешевшої робочої сили - до південних частин регіону МОНОПОЛІЗАЦІЯ: німецькі : Volkswagen, Daimler-Benz BMW, італійський : Fiat, французькі : Renault та Peugeot-Citroen, шведська Volvo та інші ВАНТАЖНІ АВТОМОБІЛІ: Чехія, Білорусь, Росія, Болгарія, Румунія; АВТОБУСИ – Швеція, Угорщина, Україна.
В Європі в 2021 році продали приблизно 1 мільйон 300 тисяч нових машин. З них чверть, тобто 328 тисяч, виявилися електрифікованими. Серед них 173 тисячі – так звані м'які гібриди. Ще 154 тисячі машин – гібриди, які підзаряджаються від розетки та електромобілі. КІЛЬКІСТЬ ЛЕГКОВИХ АВТОМОБІЛІВ , ЯКІ ВИРОБЛЯЮТЬ В КРАЇНАЇ ЄС Автомобільне виробництво є у більшості країн Європи. Лідером є Німеччина, серед постсоціалістичних країн — Чехія, Росія, Угорщина
Європейська суднобудівна галузь є світовим лідером у будуванні круїзних та риболовецьких суднен, мегаяхт ,займає сильні позиції у будівництві підводних човнів та інших суден для військово-морських сил. Європейські країни є світовим лідером з виготовлення широкого асортименту морського обладнання Європейські суднобудівники роблять ставку на високі технології: впровадження цифрових технологій і технологічних новацій у суднових і вантажних системах, розвиток безекіпажних проєктів і розроблення гібридних силових установок На ринку транспортних суден інноваційний тренд задають саме європейські компанії. Так, з чотирьох майданчиків для проведення випробувань безекіпажних суден три розташовані в Норвегії й одна у Фінляндії. Фінляндія також анонсувала відкриття чотирьох центрів розвитку цифрових технологій у сфері будування «розумних» суден-роботів. У Норвегії вже озвучили плани створення першої у світі безекіпажної судноплавної компанії, яка об’єднає виробництво роботизованих суден і розроблення систем управління ними. СУДНОБУДУВАННЯ
СУДНОБУДУВАННЯ Зазнали занепаду старі судноверфі Великої Британії. Більшого значення нині набули центри суднобудування Німеччини, Швеції, Фінляндії, Польщі. Будування суден у ЄС становить менше 4% від світового, але інноваційний тренд задають саме європейські компанії У Європі є близько 150 великих верфей, з яких 40 – активні гравці на світовому ринку великих морських комерційних суден. У суднобудуванні та судноремонті зайнято близько 120 тис. працівників.
АВІАЦІЙНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ Франція, Німеччина, Іспанія і Велика Британія свої авіабудівні компанії об'єднали в потужну компанію «Ейрбас Індастрі», заводи якої розташовані в Ессені, Франкфурті, Берліні (Німеччина), в Парижі (Франція), Мілані (Італія) , Берні (Швейцарія), Лондоні, Единбурзі (Великобританія). Таке розташування пояснюється потужним економічним потенціалом і стійким економічним становищем вищевказаних країн, а також наявністю території для розміщення великих підприємств.
ХІМІЧНЕ ВИРОБНИЦТВО ЄВРОПА - це провідний експортер (42,5%) імпортер (35,3%) хімічної продукції світу Провідними країнами є Німеччина (концерн BASF є найбільшим виробником хімічної продукції у світі), Франція, Велика Британія, Італія, які спеціалізуються на випуску нових наукоємних видів продукції хімія полімерів: Німеччина, Франція, Велика Британія, Нідерланди, Італія, Бельгія. виробництво мінеральних добрив: росія, білорусь, Україна,Франція, Німеччина. фармацевтична промисловість: Німеччина, Франція, Велика Британія, Швейцарія, Угорщина, Болгарія парфумерна промисловість: Франція, Італія, Швейцарія, Польща, Велика Британія, Австрія
ВИРОБНИЦТВО ДЕРЕВИНИ, ПАПЕРУ Лісова промисловість переважно тяжіє до лісонадлишкових районів, активно розвивається у Скандинавських країнах, росії та білорусі. Провідною компанією у світі з виробництва целюлозно-паперової продукції є фінська ТНК «Метса Груп» зі штаб-квартирою в м. Гельсінкі, підприємства якої діють у 30 країнах.
ВИРОБНИЦТВО ТКАНИН, ОДЯГУ Втрачає провідні позиції у зв'язку з конкуренцією країн, що розвиваються, з дешевою робочою силою. ТЕКСТИЛЬНА: Вовняні: Італія; Росія, Румунія, Франція, Лляні: Білорусь, країни Балтії, Україна. ШВЕЙНА: зростає виробництво готового одягу та різних аксесуарів Висока мода, або от кутюр моделі прет-а-порте – серійне просування виробів Високої моди на основі одиничних зразків
ВИРОБНИЦТВО ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ВИНОРОБСТВО: Франція, Іспанія, Болгарія, Молдова; ПИВОВАРІННЯ - Німеччина та Чехія, ВИРОБНИЦТВО МАКАРОНІВ - Італія; МАСЛО ТА СИР - Данія, Нідерланди, Швейцарія, Італія; РИБНІ КОНСЕРВИ - Ісландія, Норвегія, Іспанія, Португалія, країни Балтії; ОВОЧЕВІ КОНСЕРВИ - Болгарія, Угорщина;