Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Презентація "Як орієнтуватися на місцевості"

Про матеріал
Презентація до уроку Я досліджую світ з теми "Як орієнтуватися на місцевості" за підручником Я досліджую світ: частина 1, 4 клас. Автори: Т. Гільберг, С. Тарнавська, Н. Павич.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Як орієнтуватися на місцевості

Номер слайду 2

Розумова розминка. Знайдіть на карті найвищі гори нашої планети. Як вони називаються? Яка їх висота?Знайдіть на карті найглибші й наймілководніші ділянки Чорного моря. Використовуючи адміністративну карту України, назвіть області, що межуть з областю, у якій ви проживаєте. Чи може інформація із цієї теми знадобиться вам у житті?

Номер слайду 3

Пригадуємо. Що таке горизонт?Назвіть основні сторони горизонту. За допомогою чого можна їх визначити?У якій стороні горизонту сходить сонце?

Номер слайду 4

Ви вже знаєте, що простір Землі, який можна охопити очима, називають горизонтом (обрієм). Лінію, яка ніби відділяє небо від землі, називають лінією горизонту. небоземлялінія горизонту

Номер слайду 5

Частину земної поверхні на відкритих для огляду місцях, де добре видно лінію горизонту, називають відкритою місцевістю, а горизонт – видимим. Він розширюється з підвищенням точки спостереження. Це доказ того, що Земля має форму кулі. Відкрита місцевість. Закрита місцевість

Номер слайду 6

На рівній місцевості людина бачить територію навколо себе на відстані 4-5 км, а з висоти 20 м – уже на 16 км, а з висоти 100 м горизонт розширюється до 36 м. на рівному та відкритому з усіх боків місці лінія горизонту має форму кола. У місті, у лісі чи в горах лінію горизонту простежити важко, оскільки місто щільно забудоване, у лісі багато дерев, а в гірській місцевості височіють гори. Місцевість, де лінію горизонту не видно, називають закритою.

Номер слайду 7

Поміркуємо разом

Номер слайду 8

Учні початкових класів катаються на каруселі, а старшокласники – на оглядовому колесі. Для кого з них горизонт ширший?

Номер слайду 9

Розрізняють основні сторони горизонту – північ (Пн.), південь (Пд), захід (Зх) і схід (Сх). Між ними містяться проміжні сторони: між північчю і сходом – північний схід (Пн. Сх.); між півднем і сходом – південний схід (Пд. Сх.); між північчю і заходом – північний захід (Пн. Зх.); між півднем і заходом – південний захід (Пд. Зх.)

Номер слайду 10

Уміти визначати сторони горизонту означає добре орієнтуватися на місцевості. Головним напрямком для орієнтування є лінія «північ-південь». у сонячний день можна орієнтуватися за Сонцем. Поспостерігайте за зміною довжини тіні від гномона. Найкоротша тінь опівдні, коли Сонце перебуває найвище над горизонтом. Станьте обличчям у напрямку найкоротшої тіні. Перед нами буде північ. Розведуть руки в боки. Права рука покаже напрям на схід, ліва – на захід, позаду буде південь. Так за Сонцем можна визначити сторони горизонту. Гномон – давній астрономічний інструмент для вимірювання часу, основною складовою якого є вертикальна жердина, що відкидає тінь на горизонтальний майданчик.

Номер слайду 11

Визначте за малюнком, у якому напрямку від хлопчика розташоване озеро.

Номер слайду 12

Найкраще орієнтуватися на місцевості за допомогою приладу, який називають компасом. Розгляньте його.

Номер слайду 13

Усередині круглого корпусу міститься намагнічена стрілка. Спеціальною пружиною її притиснуто до скла. На дні корпусу літерами позначено сторони горизонту. Коли треба користуватися компасом, пружину відтягують. Стрілка опускається на вістря, синій кінець її повертається на північ, а червоний – на південь. Тримайте компас горизонтально й повертайте його так, щоб синій кінець стрілки закрив літери Пн. Тоді літери Пд, будуть указувати на південь, літери Зх. – на захід, Сх. – на схід. Знаючи це, ви зможете визначити за компасом будь-яку сторону горизонту.

Номер слайду 14

Пам’ятайте!Компасом не можна користуватися: Якщо поруч є залізні предмети;Під час грози;Поблизу ліній електропередач.

Номер слайду 15

Як же орієнтуватися на місцевості без компаса у хмарну погоду? Наприклад, вас у лісі потрібно пройти йти на південь. Як визначити напрямок руху? Можна орієнтуватися з деревами, скелями, каменями та іншими об'єктами. Назвіть відомі вам способи орієнтування на місцевості.

Номер слайду 16

Погляньте на це зображення. Чи можете ви сказати на який напрямок вказують ознаки природи та стрілки на малюнках?

Номер слайду 17

З північного боку на деревах, скелях, каменях росте більше моху й лишайнику. На поодиноких деревах, що ростуть на галявинах, з південного боку гілля й листя густіше, бо краще освітлюється Сонцем. Мурашники здебільшого розташовані з південного боку дерев або пеньків, оскільки там тепліше. На південному боці горбів і ярів сніг тане швидше. Орієнтування на місцевості – уміння визначати основні сторони горизонту, своє місцезнаходження щодо сторін горизонту. Компас – прилад для орієнтування на земній поверхні.

Номер слайду 18

Для чого потрібно знати сторони горизонту?Люди яких професій найчастіше послуговуються вмінням визначати сторони горизонту?3. Учні художньої школи малюють краєвиди своєї місцевості поблизу школи. Дмитрик розмістив мольберт біля парку, а Яна – біля поля. На чиєму малюнку краще простежуватиметься лінія горизонту? Поясніть чому. Як визначити сторони горизонту за Сонцем?

Номер слайду 19

У якому напрямку йшов Тарас, якщо сонце опівдні освітлювало його обличчя зліва? У якому напрямку він буде повертатися, якщо піде тим самим шляхом?Чи можна дійти до лінії горизонту? Чому?Поміркуйте, яких умінь ви набули під час вивчення теми.

Номер слайду 20

Коротко про головне. Горизонт – це простір Землі, який можна охопити очима. Лінію, по якій небо ніби сходиться з поверхнею Землі, називають лінією горизонту. Сторони горизонту поділяють на основні та проміжні. Орієнтуватися на місцевості означає вміти визначати сторони горизонту. Найкраще орієнтуватися на місцевості за допомогою компаса, а за його відсутності можна й за іншими ознаками.

Номер слайду 21

Чи знаєте ви, що……вважають, що компас винайдено в Китаї 2500 років тому. Називався він «той, що відає півднем», оскільки стрілка спочатку вказувала на південь.

Номер слайду 22

Робота в зошитіВідкриваємо в зошиті с.12-13

Номер слайду 23

Завдання 1. Для відвідувачів якого атракціону горизонт буде ширший? Познач. Завдання 3. Укажи, яка сторона горизонту розташована: А між напрямком Пд. і Сх. _____________________Б між напрямком Зх. і Пн. _____________________В між напрямком Пд. і Зх. _____________________Г між напрямком Сх. і Пн. _____________________Пд. Сх. Пн. Зх. Пд. Зх. Пн. Сх.

Номер слайду 24

Завдання 4. Устав у тексті пропущені слова. Якщо опівдні я стану так, щоб бачити перед собою свою тінь, то дивитимуся на ________________, а Сонце в цей час буде на _______________.північпівдніЗавдання 5. Учні нашого 4-го класу спостерігають за тінню, яка падає від дерева на подвір’ї школи в різний час доби. Познач , яку тінь вони бачать опівдні.

Номер слайду 25

Завдання 6. Установи, який напрямок указують стрілки на світлинах. Підпиши Пд. Пн. Пд. Пд.

Номер слайду 26

Творче домашнє завдання Використовуючи різні джерела інформації, підготуйте повідомлення про здатність бджіл до орієнтування на місцевості.

Номер слайду 27

Домашнє завдання. Повторити тему на сторінках с. 19-23, повідомлення.

pptx
Додано
5 серпня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку