Мета уроку:розширити знання учнів про квіткові рослини;ознайомити із різними способами запилення квіток;дати уявлення про подвійне запліднення у рослин;розвивати уміння порівнювати та робити висновки;виховувати бережливе ставлення до рослинного світу, що нас оточує.
Номер слайду 3
“Природа – це єдина книга з великим змістом на кожній сторінці”(Й. В. Гете)
Номер слайду 4
Що ми знаємо про квітку?Що таке квітка?Які головні частини квітки?Де у квітці знаходяться чоловічі клітини, а де жіночі?Як вони називаються?Яку будову мають тичинки?Яка будова маточки?
Номер слайду 5
Вправа “Лови помилку”
Номер слайду 6
Запилення. Самозапилення. Перехресне. Штучне. Запилення — процес перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки. Воно відбувається під час цвітіння рослин.
Номер слайду 7
Результатом запилення є запліднення. Скільки пилкових зерен запилило квітку, стільки насінин буде у плоді.
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Пилкові зерна, щоб утриматися на приймочці маточки, мають певні пристосування: вирости, шипики, нерівності, борозни…Пилок під мікроскопом
Номер слайду 10
Перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки в межах однієї квітки. Самозапилення
Номер слайду 11
Пшениця. Горох
Номер слайду 12
Рис. Квасоля
Номер слайду 13
Перехресне запилення. Перенесення пилку з тичинок однієї квітки на приймочку маточки іншої квітки. Воно є:а) комахами;б) вітром;в) водою;в) птахами;г) іншими тваринами.
Номер слайду 14
Ознаки рослин, які запилюються вітром-Велика кількість легкого пилку.-Довгі, іноді роздвоєні, опушені, клейкі маточки.-Довгі тичинки.-Квітки без запаху, дрібні і непривабливі, зібрані у досить довгі суцвіття.
Номер слайду 15
Рослини, що запилюються вітромліщинавільхабереза
Номер слайду 16
Ознаки рослин, що запилюються комахами-Квіти великі, яскраві, різнобарвні.-Квіти мають нектарники, завдяки чому вони запашні.-Пилкові зерна великі, липкі, з нерівностями на поверхні.-Невелика кількість пилку.
Номер слайду 17
Рослини, що запилюються комахами. Лучні рослини
Номер слайду 18
Рослини, що запилюються комахами. Садові рослини
Номер слайду 19
Ознаки рослин, що запилюються водою. Квітки рослин, що запилюються водою, утворюють пилок, який не тоне. Це такі рослини як стрілолист, латаття, глечики.
Номер слайду 20
В тропічних країнах квіти можуть запилювати крихітні птахи – колібрі, нектарниці.
Номер слайду 21
Подвійне запліднення. Заплі́днення (сингамія) — процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин (гамет) рослинних і тваринних організмів, що лежить в основі статевого розмноження. Внаслідок запліднення утворюється зигота, яка дає початок новому організмові.
Номер слайду 22
Відкриття Відбувається у покритонасінних рослин. Заплідненню передує запилення. Подвійне зепліднення відкрив С. Г. Навашин в 1898 році. С. Г. Навашин
Номер слайду 23
Перше запліднення. Перший спермій зливається із яйцеклітиною, утворюється зигота. Зигота ділиться, утворюючи зародок насінини.зигота
Номер слайду 24
Номер слайду 25
Друге запліднення. Другий спермій запліднює центральну клітину яка має подвійний набір хромосом.Із цієї клітини розвивається ендосперм (запас поживних речовин)
Номер слайду 26
Суть подвійного запліднення полягає в утворенні ендосперму- джерела живлення зля зародка. Це забезпечило квітковим рослинам переваги перед іншими групами рослин.
Ознаки. ВітрозапильніКомахозапильні1. Великі та яскраві квіти+2. Дрібні яскраві квіти зібрані в суцвіття+3. Наявнісь нектару+4. Дрібні неяскраві квіти зібрані в суцвіття+5. Аромат+6. Багато легкого пилку+7. Пилок великий, липкий+8. Утворюють зарості+9. Цвітуть рано навесні ще до появи листя+Ознаки комахозапильних і вітрозапильних рослин
Номер слайду 29
Пилкове зерно. Два сперміїВегетативна клітина
Номер слайду 30
Зародковий мішокяйцеклітина. Центральна клітина
Номер слайду 31
1898 рік С. Г. Навашин відкрив подвійне запліднення. Перший спермій + яйцеклітина. Другий спермій + центральна клітиназиготаендосперм
Номер слайду 32
Домашнє завдання: Опрацювати &33 Виконати завдання 1, 2 с.152
Номер слайду 33
Рефлексія. Сьогодні на уроці я:дізнався про…навчився….зрозумів…
Номер слайду 34
Бажаю успіху у майбутньому і у вивченні біології. Дякую за роботу.