7.10.16 Концепція Нової української школи залишила виховний момент в освіті, задекларувавши, що школа буде не лише навчати, але й "формувати ціннісні ставлення і судження, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством". Розробники концепції аргументували це тим, що найосвіченіша людина може стати злочинцем, якщо не поділяє загальнолюдські цінності.
В сучасній системі освіти особливе значення надається цілеспрямованому процесу виховання, пріоритетним завданням якого є розвиток особистості дитини, врахування її інтересів і потреб, формування високого рівня самостійності та рефлексії. Реалізація цього складного процесу є головним обов’язком класного керівника, який повинен бути високопрофесійним фахівцем у сфері виховання.
Існує велика кількість освітніх технологій, які використовуються класними керівниками. Поряд із традиційними класні керівники закладу активно застосовують інноваційні технології. Розглянемо найбільш поширені та прийнятні саме для виховних цілей, які класні керівники ліцею використовують в своїй роботі.
Термін «інновація» походить від латинської мови і в перекладі означає оновлення, новина, змінювання – це введення нового в цілі, зміст, методи і форми навчання і виховання, в організацію діяльності класного керівника. Під інноваціями у вихованні розуміють процес створення, поширення нових засобів (нововведень) для роз’яснення тих педагогічних проблем, які досі вирішувались по-іншому, а також результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних розв’язань різноманітних педагогічних проблем: оригінальні виховні ідеї, нові виховні технології, форми і методи виховання. Поряд з поняттям інновації у вихованні вживається термін «інноваційні виховні технології», спрямовані на розвиток духовних здібностей учнів як вирішальних для розвитку ціннісної системи людини
Використання ІКТ – не самоціль, не данина моді. Це – потреба часу Сучасному суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший план висувається завдання створення сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності. Зреалізувати дане завдання зможе тільки той класний керівник, який має високу фахову та методичну підготовку, володіє ІКТ
Технологія колективних творчих справ Колективні творчі справи —-Створення класного куточка.-Випуск плакатів до різних свят, малюнків, інформаційних матеріалів.- Підготовка до шкільних та класних заходів.-Трудові десанти, акції “Школа – наш дім, а ми - господарі у нім”, “Зробимо наш клас кращим”. Волонтерська діяльність-Створення проєктів - «Вшануймо Тараса Шевченка» - 3 клас «Візерунки опалого листя» – 2 клас це перш за все повноцінне життя учнівського та педагогічного колективу і в той же час їх спільна боротьба за покращення навколишнього життя. В цьому житті, в цій боротьбі педагоги виступають як старші друзі дітей, діючи разом з ними і попереду них. Про це свідчать проведені трудові десанти та акції : «Школа - наш дім, а ми - господарі в нім», «Озеленимо класну кімнату», «Дерева - легені планети», « Допоможи ближньому», «Годівничка», проектна діяльність та інше. Роль класного керівника - організатор, наставник, консультанта, співучасник творчого процесу, який сприяє активній участі школярів в освітньому процесі, підтримує вибір кожного та колективу в цілому без будь-якого тиску, створює умови для їх ініціативи, самовияву та самоствердження.
Виховання патріотизму Вірність Україні є невід’ємною ознакою національно свідомого громадянина. З метою вивчення та дослідження рідного краю, його історії, природи та мистецтва проводяться екскурсії у Карпати (8-9 класи) , «Криниця» - історія мого села» (1-4 класи), туристичні походи «Стежками рідного краю» (7-9 класи), участь в пошуковій експедиції «Моя Батьківщина – Україна», «Революція: 100 років надії та боротьби», «Об’єднаймося, брати мої», екскурсії в районний краєзнавчий музей музей-садибу Лесі Українки у с. Колодяжне та ін. - Традиційно проводяться виховні заходи з нагоди знаменних та пам’ятних дат: День Соборності України, День Пам’яті героїв Небесної Сотні, Героів Кру,т День Пам’яті та Примирення, День Свободи та Гідності та ін. - Учні підтримують волонтерську акцію «Допоможемо разом воїнам АТО». Заходи національно-патріотичного виховання: День козацької слави та Захисника України, День Збройних Сил, участь у заходах та конкурсах Сокіл-Джура, Козацький гарт
Ігрові технології Ігрова технологія містить спектр цільових орієнтацій, які розширюють кругозір, пізнавальну діяльність; вчить застосувати та формувати знання, уміння і навички, які необхідні у практичній діяльності; розвиває трудові навички; виховує самостійність, співпрацю, колективізм, товариськість, комунікативність, увагу , пам'ять, мову, мислення, уміння порівнювати, зіставляти, уяви, фантазії, творчих здібностей,рефлексії, уміння знаходити оптимальні рішення; залучає до норм і цінностей суспільства; пристосовує до умов середовища тощо. Музична гра «Вгадай мелодію», гра-пантоміма «Несловесні засоби спілкування», гра ЛЕГО «Чисте джерело любові» 2 клас – класний керівник Борсук ГПСюжетно-рольова гра «Кого з друзів ти візьмеш у подорож?» 1 клас – класний керівник Кубара Т. П. вікторина «Найрозумніший» гра «Українських традицій» 3 клас – класний керівник Раковець Н. М.;брейн-ринг «Знаємо права виконуємо обов’язки» 10 клас – класний керівник Савчук Л. В.; вікторина «Державні символи України», гра-порада «Як навчитись цінувати час» 5 клас – класний керівник Сіжук Н.І.,конкурсно-розважальна програма до Дня Святого Валентина 9 клас – класний керівник Хомич В. Ф.;розважальна програма «Хто зверху?», гра- віртуальна пoдорож «Бібліотеки світу» 11 клас – класний керівник Сіжук Н. В.;
Технологія особистісно-орієнтованого виховання Не можна виховати справжнього громадянина без виховання любові до школи, рідного села. Велика увага класних керівників приділяється співпраці з шкільним учнівським самоврядуванням. У школі діє «Школа лідерів», де учні вчаться бути лідерами та проявляти себе як особистості. Проводиться шкільне свято обдарованих учнів, яке є підсумком навчального року, Новорічні ранки, свято зустрічі з випускниками Варто відмітити і результативність та значимість взаємодії класних керівників з керівниками гуртків, що допомагає виявленню і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності. Тут учні проявляють свою креативність та творчість у декоративно-прикладному, музичному та образотворчому мистецтвах, декламуванні поезій, представляючи власні напрацювання не лише на шкільних виставках, конкурсах та святах, а й будучи призерами районних та обласних конкурсів:- «Святвечір» – ІІІ місце у районному конкурсі в номінації «Сніговик»; - «Гумор і сміх об’єднує всіх»: І місце у номінації «Власна усмішка», два ІІІ місця у номінаціях «Веселі усмішки», «Чарівний пензлик»;«Урок казки»: І місце у районному конкурсі в номінації «Казковий художник», ІІІ місце у номінації «Казкова країна», ІІІ місце у номінації «Золоті ручки»;- «Святвечір»: ІІІ місце у номінації «Сніговик»;- «Турбота молоді тобі Україно!»: І місце у районному та обласному конкурсі в номінації «Кролик»;- «Юні зоологи і тваринники»: І місце у районному та обласному і ІІІ місце у Всеукраїнському конкурсі;- І місце у районному етапі Всеукраїнської краєзнавчої експедиції «Моя Батьківщина – Україна» ;- ІІІ місце у районних змаганнях з легкої атлетики.
Технологія партнерських стосунків Співпраця з батьками – ключова складова виховної роботи як класних керівників, так і школи в цілому Виховання любові до родини, батьків, поваги до старшого покоління - є основою партнерських стосунків учнівського колективу, учителів та батьків Через тісний контакт з батьками, класними та шкільним батьківськими комітетами, класні керівники не лише вирішують питання навчання та виховання своїх учнів, а й залучають їх до роботи класних колективів Це дає змогу батькам подивитись на діяльність своїх дітей, як на уроках, так і на перервах та під час проведення різних заходів, об’єктивно оцінити роль класного керівника та вчителів-предметників у навчанні і вихованні учнів. Важливу роль у цій ділянці роботи школи відіграє соціально-психологічна служба закладу, яка діє у прямому контакті із класними керівниками. Вона допомагає, радить, діагностує та дає рекомендації як класним керівникам, так і батькам та здобувачам освіти у подоланні певних проблем. Так, до прикладу, було проведено Дні відкритих дверей для батьків учнів 5 та 8 класів із залученням соціально-психологічної служби ліцею. Ними були проаналізовані ситуації у класах та надані відповідні рекомендації учасникам освітнього процесу та батькам Варто відмітити важливу роль родинного виховання через свята, зустрічі хоча, на жаль, тепер вони проходять у онлайн-режимі, але, тим не менше, діти готуються і люблять такі заходи. З цього приводу назву кілька: Вечорниці «Свято вареника» та літературно-музична вітальня «Весна прийшла» – 8 клас (кл. Кер. Хомич Р. М.)-Посиденьки «Весна іде, красу несе» - 2 клас (кл .кер. Борсук Г. П.)- «Маму свою я дуже люблю» – 1 клас (кл. кер. Кубара Т. П.)- «Миколаю, до нас завітай» – 5 клас (кл. кер. Сіжук Н.І.)- «Шануємо маму свою» – 3 клас (кл. кер. Раковець Н.. М)
Висновок Сучасні технології виховання дозволяють коригувати рівень вихованості учнів, створюють умови для саморозвитку та самореалізації особистості, її успішної соціалізації в суспільстві. Сучасному суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший план висувається завдання створення сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності. Головною рушійною силою інноваційної виховної діяльності є класний керівник, який має творчі здібності, здатний до організації своєї професійної діяльності на інноваційному рівні, хоче відкрити дітям можливості творчого розвитку, готовий до пошуку, ініціативний, активний, креативний, компетентний, враховує індивідуальні, вікові та психофізіологічні особливості учнів. Успіх та ефективність впровадження будь-якої виховної технології в систему виховної роботи залежить від нашого професіоналізму й компетентності, готовності до організації інноваційної діяльності, усвідомлення своєї ролі як співавтора і наставника, індивідуальної активної позиції. Виховні технології мають велике значення в освітній діяльності сьогодні. Існуючі в даний час схеми впливу на свідомість і поведінку дітей сприяють більш швидкій їх адаптації в навколишньому світі. При цьому всі виховні технології так чи інакше пов'язані з загальноосвітніми програмами. Форми взаємодії і впливу можуть бути самими різними.
Це цікаво!!!!!У XIX ст. цими питаннями займалися звільнені від уроків наглядачі, класні дами, вихователі. Після 1917 року їх посади були скасовані (подекуди залишилися на громадських засадах), а у 1935 році поновлені як додаткові до основної учительської посади. У сучасній школі звільнення класного керівника від учительської роботи не передбачене, оскільки на уроках педагог має змогу вивчати дітей.
Функції класного керівника. Виховна Координуюча Організаційно-адміністративна. Педагогічне керівництво розвитком та формуванням кожного учня класу та колективу в цілому. Встановлення взаємодії між усіма учасниками виховного процесу. Керівництво класом як організаційною одиницею у складі школи, ведення особових справ учнів та інших документів