Учнівське самоврядування як ефективний засіб формування особистості учня
Стратегічною метою шкільного врядування є
підготовка, формування особистості
до активної, свідомої діяльності,
участі в житті країни.
С. Хозе
Школа керується інтересами та потребами дітей, бо прагне стати улюбленим місцем, де учні не лише навчаються, але й живуть повноцінним і духовним життям. Через шкільне врядування відбувається і процес підготовки майбутніх активних громадян демократичної держави, виховування ділових якостей, максимальне сприяння реалізації творчих здібностей.
Майбутнє залежить від внеску кожного з нас, а за кожним із нас, освітян, стоять сотні учнів.
Сучасному випускникові потрібен не абсолютний багаж знань, а вміння їх здобувати, аналізувати та застосовувати в конкретній ситуації, тому учнівське врядування є засобом формування особистості , умінь і навичок перебування в колективі, формує його компетентність як загальну здатність, ґрунтовану на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки участі в класному житті.
Щоб не пропасти на землі.
А ти на цій Землі - людина,
Тому учися і працюй.
Людина вміти все повинна,
Тож силу й волю ти гартуй!
Бо треба так багато знати,
Щоб в світі цім розумним стать.
Учись себе перемагати.
Умій себе перемагать !
Кожна хвилина, вкладена учнями в ефективну громадську діяльність сьогодні, – це реальний результат завтрашнього дня, бо ж завтра починається сьогодні.
Врядування представляє інтереси учнів перед учителями, батьками, органами освіти.
Без учнівського врядування класний керівник ефективно працювати не зможе.
У кожному класному колективі діє своя модель учнівського врядування, яка взаємодіє зі структурою загальношкільної моделі, чіткий розподіл доручень між членами класу та консультативне педагогічне керівництво з боку класного керівника.
Створивши для учнів широке поле можливостей для самореалізації, орієнтуючи їх на досягнення соціально корисної мети, усуваючи різні несправедливості з їх життя, можливо відвести учнів від заанглажованих форм поведінки.
Адже головне завдання врядування — виховати у школяра почуття власної гідності.
Учнівське врядування – дієва форма самовиховання
Громадянські якості формуються в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах, які відбуваються у різних формах: це бесіди, диспути, зустрічі, тематичні конференції, участь у пошуково-дослідницькій роботі, екскурсії та інше.
А роль класного керівника — всіляко підтримувати, сприяти, допомагати органам самоврядування.
З власного досвіду можу сказати : для того, щоб врядування діяло, класному керівникові потрібно дотримуватись наступних порад:
Часто учні діють за такими принципами: те, що пропонують дорослі, не цікаво; чого хочемо самі, не знаємо, але братись за щось нове не бажаємо, бо не хочемо чи боїмось відповідальності. Ось ця безвідповідальність байдужість до всього нового часто не дає можливості нам рухатись вперед у вихованні молоді.
Для того, щоб врядування працювало, повинна проводитись велика робота, необхідно проводити соціометричні дослідження: сильні лідери, слабкі здібності; бесіди, вибори, навчання для активу, комісій, розподіл обов'язків, складання планів роботи.
Обов'язково: звітують перед класом, перед батьками, співпраця з батьками вирішення конфліктних ситуацій — спільно.
Обов'язковою умовою організації врядування є перерозподіл відповідальності. Призначення старших в групі, відповідальних, наприклад, за порядок (можливо з числа тих, хто його порушує, — тоді проблема розв'язується сама собою).
Діти вчаться у самого життя. Неталановитих дітей немає!
Академік І. Ярмаченко сказав:
«Кожну справу самі плануємо, самі виконуємо і самі оцінюємо».
Це головне гасло врядування. Якщо вилучити якусь частину, то від врядування нічого не залишиться, його не можна дати, не можна взяти, його треба поступово вводити, роками виробляти й удосконалювати.
Учнівське врядування потрібне учню тому, що врядування – це:
Учнівське врядування потрібне класному керівнику тому, що:
Отже, діяльність органів врядування в школі сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, процесу соціалізації учнів, ефективному входженню в доросле життя.
Врядуванням майбутнє, бо саме тут кожен учень може реалізуватись у певній області. Кожна особистість зможе відчути соціальну значимість.
Ви – лідери своїх учнівських колективів, дитячих організацій, шкіл і саме вам притаманні ті лідерські якості
1