Превентивневиховання –
це цілісна система підготовчих, профілактичних дій педагогічного колективу спрямованих на попередження, подолання відхилень у поведінці школярів і запобігання розвитку різних форм їх асоціальної, аморальної поведінки.
комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її активної динамічної взаємодії із соціальними інституціями, спрямованої на фізичний, психічний, духовний, соціальний розвиток особистості; вироблення в неї імунітету до негативних впливів соціального оточення , профілактику, корекцію і подолання асоціальних проявів у поведінці дітей та молоді , а саме :
❖ правопорушень (схильність до агресії , крадіжок, брехні та інших вад, що можуть призвести до кримінальних дій);
❖ поганих звичок (алкоголізму , наркоманії, тютюнопаління , токсикоманії, то що );
❖ статевих порушень та їх наслідків ( статевої розпусти , венеричних захворювань, ВІЛ, СНІД , проституції , то що) ;
❖ егоцентризму та екологічної брутальності (позитивне ставлення до всього, що оточує, свідомість, підвищення культури споживання , загальноприйнятні норми людської моралі, то що).
Функції превентивного виховання:
❖ Діагностично - прогностична функція
❖ Корекційно - реабілітаційна функція
❖ Освітньо - консультативна функція
❖ Iнтeгрaтивно - просвітницька функція
❖ Регулятивна функція
❖ Пізнавальна функція
❖ Охоронна функція
❖ Комунікативна функція
❖ Профілактична функція
Основні педагогічні умови реалізації якісного превентивного виховання
❖ Оновлення виховання шляхом впровадження активних форм і методів виховного впливу на основі досягнень сучасної педагогічної науки .
❖ Соціологізація школяра , перетворення його як об'єкта на суб'єкт виховного процесу
❖ Системне планування превентивного виховання , визначення чіткої структури ;
❖ Стимулювання позитивної соціальної орієнтації учнів
❖ Інформаційне забезпечення : аналіз, звіти, діаграми, самоосвіта педагогів, м\о кл. керівників
❖ Управлінські рішення: річний план роботи школи, довідки, накази, рішення педради, тощо.
❖ учні школи, неповнолітні, які перебувають на обліку (шкільному, кримінальному, нарkологічному);
❖ неповнолітні, соціалізація яких відбувається під впливом негативних явищ (групи ризику);
❖ неповнолітні, які не мають умов сімейного виховання й опіки;
❖ педагогічний колектив навчально-виховного закладу;
❖ працівники служби у справах дітей, центрів соціальної служби для молоді, кримінальної міліції й інших правових установ, медичних закладів;
❖ працівники засобів масової інформації;
Очікувані виховні досягнення :
Учнів 5-7-х класів:
Учнів 1-4-х класів: Усвідомлення :
❖ норм та правил власної
❖ сформованість основ поведінки та норм духовно-морального соціально важливих для розвитку особистості: само
оцінювання , суспільства;
самоконтролю, знання та ❖ наслідків негативного
навички ведення здорового впливу шкідливих звичок способу життя ,
усвідомлення цінності на здоров'я людини; власного життя і ❖ сформованість активної
необхідності збереження життєвої позиції щодо здоров'я з раннього
дитинства . негативних проявів у
соціумі;
Учнів 8-9-х класів:
❖ усвідомлення наслідків негативного впливу шкідливих звичок на здоров'я людини; ❖ розуміння необхідності подолання стигматизації та дискримінації людей, що живуть з ВІЛ;
❖ вміння визначати свій соціальний статус у соціальній групі, адаптуватися в різних життєвих ситуаціях та конструктивно впливати на них, регулювати власну поведінку; ❖ розуміння особистістю своїх прав, свобод, обов'язків.
Учнів 10-12-х класів :
❖ сформованість життєвих компетенцій, активної та громадської позиції, необхідності дотримуватись конституційно-правових
норм, своїх прав, обов'язків ;
❖ імунітету до асоціальних впливів, чітке розуміння необхідності ведення
здорового способу життя;
❖ готовності до виконання різних соціальних ролей;
❖ наявність життєвих
пріоритетів, цілей та ідеалів.
Показники успішності превентивного виховання:
❖ рівень загальної вихованості учнів школи;
❖ рівень самооцінки учнів;
❖ орієнтація на здоровий спосіб життя, дотримання його норм в повсякденні;
❖ наявність (відсутність) сформованих шкідливих звичок у дітей і підлітків;
❖ наявність скоєних правопорушень, злочинів учнями школи, ступінь їх важкості;
❖ показник кількості учнів , що знаходяться на обліку в школі, ВКМСД, ССД.
❖ динаміка пропусків занять учнями без поважних причин;
Контрольно – аналітична діяльність стану
превентивного виховання: реалізується засобами:
❖аналіз рівня вихованості учнів школи;
❖виконання вимог «всеобучу»;
❖контроль відвідування занять учнями школи адміністрацією, його системний моніторинг;
❖контроль рівня обізнаності класних керівників із зазначеного питання;
❖відвідування тематичних класних годин;
❖щоквартальний аналіз роботи школи і прийняття управлінських рішень, динаміка розвитку.