Причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.

Про матеріал
Урок з теми. Причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.. З’ясувати, якими були передумови Національно-визвольної війни, розповідати про Б. Хмельницького та його сподвижників, перші битви Національно-визвольної війни, характеризувати події початку війни, розвивати логічне та історичне мислення, виховувавти в учнів інтерес і повагу до історії своєї держави.
Перегляд файлу

Передумови та причини НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст .

Тема уроку. Передумови національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.

Мета: визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування,

  • дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників;
  • ознайомитись з періодизацією Національно-визвольної війни;
  • характеризувати події на початку війни;
  • розвивати логічне та історичне мислення школярів;
  • виховувати в учнів інтерес та повагу до історії своєї держави.
  • Характеризувати роль переможних битв Визвольної війни українського народу

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка та презентація, роздатковий матеріал, навчальні фільми.

Основні поняття й терміни: Національно-визвольна війна.

Основні дати: 1595—1657 рр. — роки життя Богдана Хмельницького; 1648 р. — початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.; 1648—1657 рр. — Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького, 1648 р. укладення союзної угоди з кримським ханом про надання військової допомоги, травень 1648 р. битва на Жовтих Водах, вересень 1648 р. битва під Пилявцями.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня! Сідайте. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

ІІ.  Актуалізація знань учнів.

 Бесіда

  1. Назвіть причини появи українського козацтва.
  2. Яким було становище українського населення під владою Речі Поспо­литої?
  3. Назвіть причини і значення козацьких повстань 20-30-х років XVII ст.
  4. Як розгортався польсько-козацький конфлікт у 1625 р.
  5. Які події отримали назву «Тарасова ніч»
  6. Коли Іван Сулима зруйнував Кодацьку фортецю
  7. Хто очолював козацьке повстання в 1637 р.
  8. Що передбачала «Ординація Війська Запорозького»

ІП. Вивчення нового матеріалу

Мотивація навчальної діяльності (музика козацького маршу)

Сподіваюсь, що звуки цього козацького маршу знову перенесли вас у те далеке ХУІІ ст., де тупотіли козацькі коні і чувся свист шаблів відважних козаків. На кінець 1640-х рр.. страждальна Україна та її люд були цілком готові до початку найважливішої події в історії України ХУІІ ст.. – Національно-визвольної війни проти польського панування.

 

Оголошення теми, мети, плану уроку, основних понять і дат (слайди 1-4 презентації)

Епіграф уроку слова Б. Хмельницького

«Виб’ю з лядської неволі руський нарід увесь! Перше я за свою шкоду і кривду воював, тепер буду воювати за нашу православну віру»

Проблемне питання. Чи відбулася б національно-визвольна війна без Б. Хмельницького.

Вчитель. Приступаємо до вивчення першого питання

  1. Причини та передумови війни.

Запитання до класу

  1. Які стани польського суспільства були панівними у цій державі
  2. На які стани поділялося тодішнє українське суспільство

Вчитель. Отже, вивчаючи попередні теми, ми жили в уяві разом з козаком, селянином, міщанином та навіть шляхтичем, проймались їхніми долями та прагнули позбавити Україну польського володарювання. А чому?

Робота в групах причини та передумови війни. Робота з історичними джерелами

1-а наводять докази із історичних джерел, що вказують на посилення національно-релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої

2-а наводять докази із історичних джерел, що вказують на погіршення становища селян та міщан

3-а наводять докази, що вказують на обмеження прав козацтва

Вчитель. Добре. З якої ж іскри розгорілося полум’я, тобто що стало приводом до війни. Це питання попередньо досліджувала учениця.

Робота з таблицею

Причини

Передумови війни

 

 

 

 

 

 

Отже підводимо підсумки, що причинами та передумовами війни були

  1. Посилення національно-релігійних утисків українського населення під владою Польщі
  2. Посилення соціально-економічного гніту селян, міщан, козаків
  3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва

Передумови

  1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства
  2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти

Метод «Мозговий штурм»

  1. Що таке рушійні сили( селяни, міщани, козаки, вихідці з дрібної православної шляхти
  2. Який характер мала війна (національно-визвольний, антифеодальний)
  3. Яка мета повстання (знищити польське панування, створити Українську державу, ліквідувати кріпацтво)

Вчитель. Давайте, діти перглянемо уривок з фільму «Вогнем і мечем», де Б, Хмельницький пояснює польському шляхтичеві, чому розпочав цю війну.

Запитання.

Як ви вважаєте, чи відобразив режисер історичну дійсність.

Робота з термінами

Національно-визвольна боротьба – рухи поневолених народів за повалення чужоземного панування,  ліквідацію національного й колоніального гноблення, завоювання національної незалежності.

 В історії кожного народу є періоди, коли різко зростає потреба в державних діячах, що є спроможні згуртувати народ до боротьби. На щастя, на арені політичного життя України з’явилася людина, яка змогла об’єднати  різні верстви українського суспільства для досягнення спільної мети. Це Б. Хмельницький. Він повів народ на боротьбу за свої права саме в той момент, коли цього народ найбільше потребував. Дізнатись більше про Б. Хмельницького нам допоможуть розповіді учениці, яка готувала завдання.

2) Соратники Б. Хмельницькогоі

Випереджальне завдання учнів (Морозовицький, Кривоніс)

Вчитель.

Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Б. Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. Серед них були представники різних станів – козацтва, української шляхти, міщан. У роки війни вони стали талановитими воєначальниками, будівничими держави, дипломатами. До найближчого оточення належали Іван Богун, Філон Джеджалій, Максим Кривоніс. Вони мали відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них були досить поміркованими, інші – налаштованими радикально. Проте Б. Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України. Приємним історичним фактом, є те, що серед найближчих прибічників Б. Хмельницького був Станіслав Морозовицький (легендарний козак Морозенко)

 

3 Початок війни.

Розповідь вчителя

Приводом до початку повстання, що переросло в Національно-визвольну війну, стала особиста кривда, заподіяна Хмельницькому чигиринським підстаростою Даніелем Чаплинським. Зі своїми слугами він пограбував та зруйнував родинний хутір Суботів, захопив його дружину та жорстоко побив малолітнього сина. Звернення Б. Хмельницького до суду й навіть до короля з вимогами покарати нападників не мали результатів. Не знайшовши справедливості, він приєднується до козацької старшини, яка таємно обговорювала план збройного повстання проти польської влади в Україні. Протягом вересня він розробив план виступу проти Речі Посполитої. Повстання вирішили розпочати в листопаді 1648 р. захопленням Трахтемирова. Домовилися також направити послів до кримського хана й турецького султана, щоб заручитися їх підтримкою.

 Однак плани повстанців було видано полякам. Хмельницького заарештували і кинули до в’язниці. Звідти він утік завдяки допомозі чигиринського полковника Станіслава Кричевського та своїх друзів і подався на Запорожжя.

На початку січня 1648 р. Б. Хмельницький із загоном прибічників прибув на Запорожжя й розташувався неподалік Січі. Порозумівшись з козаками він заволодів нею. При цьому значна частина реєстровців вирішила підтримати повстанців. Ці події вважають датою початку Національно-визвольної війни. Невдовзі відбулася козацька рада, на якій Б. Хмельницького було обрано гетьманом Війська Запорозького. Водночас посольство гетьмана в березні 1648 р. уклало договір про воєнно-політичний союз із кримським ханом Ісламом Гіреєм ІІІ. Відповідно до нього, на допомогу козакам хан надіслав 6 тис. татарських кіннотників. Проти них виступило польське військо, очолюване коронним гетьманом Миколою Потоцьким.

Робота з джерелом

«Із листа коронного гетьмана Миколи Потоцького королю Владиславу ІУ про ситуацію в Україні»

Запитання до документа

  1. Які факти наводить автор документа
  2. Яку інформацію можна отримати на підставі їх аналізу
  3. Чи можна стверджувати, що козаки, розпочавши повстання, відігравали роль національної еліти, яка відображала настрої більшості українського народу. Чому.

Перші битви

Робота з підручником С. 119-120

Дата

Подія

Результат

 

 

 

 

ІУ. Узагальнення і систематизація знань

Закінчить речення

  1. Національно-визвольна війна ….
  2. Приводом до війни послужив…
  3. Гетьманом Б. Хмельницький став…
  4. Соратники Б. Хмельницького….
  5. Родовий хутір Хмельницького…

«Гра три речення»

Передайте зміст теми трьома реченнями

У. Підсумки

Рефлексія

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я зрозумів….

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Мене дуже зацікавило…

 

…ми на Вкраїні таки .

український народ,

А не просто юрба, що у звітах

населенням зветься.

УІІ. Домашнє завдання. 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
15486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку