ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
НА ТЕМУ: «БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ЯК ЛЮДИНА
ТА ІСТОРИЧНИЙ ДІЯЧ"
У 8 КЛАСІ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
НА ТЕМУ: «БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ЯК ЛЮДИНА
ТА ІСТОРИЧНИЙ ДІЯЧ»
У 8 КЛАСІ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
(Історія України 8 клас)
Тема: Богдан Хмельницький як людина та історичний діяч.
Мета: - навчальна – на основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого.
- розвивальна – формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково-дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи вирішення проблеми.
- виховна - виховувати інтерес до історичного минулого.
Обладнання: Власов. Історія України: підруч. для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування
1. Віленське перемир’я уклали Московське царство і Річ Посполита. (Так)
2. Козацька делегація брала активну участь у розробці умов Віленського перемир’я. (Ні)
3. У 1657 р. Україна взяла участь у війні з Польщею в союзі з Трансільванією, Швецією та Молдовою. (Ні)
4. Українську армію в поході 1657 р. проти Польщі очолив полковник А. Жданович. (Так)
5. Похід 1657 р. закінчився перемогою антипольської коаліції. (Ні)
6. Смерть Б. Хмельницького прискорила звістка про воєнні невдачі Гетьманщини. (Так)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мозковий штурм «Історичний портрет»
На основі уже набутих знань учні пропонують питання, які вони б хотіли дізнатись при складанні історичного портрету Богдана Хмельницького, вчитель записує, при потребі доповнює.
Як скласти історичний портрет
1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча.
1.1. Де і коли він народився?
1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
2.1. Які особисті якості діяча впливали на його діяльність?
2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3.Діяльність історичного діяча.
3.1. Охарактеризуйте основні справи його життя.
3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які — ні та чому?
3.4. Хто були його друзі, а хто вороги та чому?
3.5. Якими були наслідки його діяльності:
а) для сучасників;
б) для нащадків?
3.6. 3а що людство вшановує цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності?
Обґрунтуйте свою позицію.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Опрацювавши історичні джерела, визначте риси характеру Богдана Хмельницького. Складіть його історичний портрет, послідовно відповідаючи на запитання і наводячи приклади з поданих історичних джерел. Ознайомте однокласників із результатом дослідження.
Робота з історичними джерелами в групах
Питання про значення діяльності Б. Хмельницького вивчається шляхом опрацювання джерел інформації. Над документами та ілюстраціями вони працюють всі разом, а потім діляться на групи, і кожна група виконує своє завдання.
Документ 1. Із записів польського історика Людвіка Кубаля
«Чужоземці порівнювали Хмельницького з Кромвелем, порівняння мимоволі спадало на думку особливо в роках, коли ці дві особи звертали на себе велику увагу Заходу і Сходу Європи. Однак Хмельницький мав з різних причин важче завдання. Кордони його країни були відкриті зусібіч. Він не мав у своєму розпорядженні, як Кромвель, вишколеної інтелігенції й можливостей старої та сильної держави; війна, фінанси, народне господарство, адміністрація, відносини з іншими країнами — все треба було створити, все лежало на його плечах, мусив підбирати й навчати людей, особисто перейматися щонайменшою зі справ. І коли військо його не вмирало від голоду, коли мав він зброю, гармати,амуніцію, добрих розвідників і вмілих агентів, коли йому вистачало грошей, то це була його особиста заслуга, за що йому можна було позаздрити... Була це людина, з будь-якого погляду, надзвичайних вимірів... Можна про нього сказати, що він народився справжнім правителем; умів ховати свої наміри, коли це було необхідно, але у вирішальний момент був непохитним, спираючись на могутню волю і залізну руку...» (Власов В. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 137–138)
Документ 2. Зі свідчень молдавського воєводи Лупула (жовтень 1652 р.)
«Задум Хмельницького — панувати абсолютно і незалежно, не підлягаючи ніякому монархові, і володіти всією землею, яка починається від Дністра і йде до Дніпра і далі, до московського кордону. А якщо Річ Посполита дуже його притиснула б, хоче податися під протекцію москвитина, що є тієї самої релігії».
Робота в групах.
Завдання.
1-а група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б. Хмельницькому як державному діячу.
2-а група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б. Хмельницькому як політику і дипломату.
3-я група. Спираючись на запропоновані вам джерела і набуті раніше знання, дайте характеристику Б. Хмельницькому як військовому діячеві і полководцю.
Учитель. Богдан Хмельницький належить до найвизначніших постатей в українській історії. Він підняв український народ на боротьбу проти польсько-шляхетського гніту і став будівничим Української козацької держави. Завдяки його енергії і політичному генію, а також титанічним зусиллям українського народу козацька Україна виборола собі місце серед європейських держав. Смерть великого гетьмана стала непоправною втратою для українського народу.
Організація дискусії за методом «Займи позицію»
Учитель. Оцінюючи особу Хмельницького, історики дотримуються різних поглядів:
1. Пантелеймон Куліш писав, що він «наш цвітучий край обернув у пустиню, засипану попелом і засіяну кістками наших предків. Він надовго зупинив успіхи культури в нашій північній Слов’янщині».
2. Микола Костомаров вважав, що Хмельницький пішов «кривим шляхом, став зрадником і кривоприсяжником».
3. Володимир Антонович зазначав, що «він зробив на користь України усе, що в умовах його часу й культури може зробити людина талановита, щиро віддана інтересам народу, з крайнім напруженням духовних та інтелектуальних сил».
Завдання.
1. Зробіть свій висновок щодо діяльності Богдана Хмельницького.
V. Закріплення знань учнів
Бесіда з учнями
1. Які риси характеру допомогли Богдану Хмельницькому стати великим державним діячем?
2. Які риси характеру свідчать про талант державного діяча?
3. Які риси характеризують його як людину?
4. За які чесноти шанували Богдана Хмельницького?
Учитель. Підсумуйте свою роботу на уроці обговоренням у загальному колі: «Після цього уроку я знаю, що...; вмію...; розумію...».
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника.
1