До розіграшу
залишилось:
13 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Запорозька Січ - козацька республіка"

Про матеріал

Урок розроблений за технологією критичного мислення

Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ І СПОРТУ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МАР’ЯНІВСЬКА ЗОШ І-ІІ СТУПЕНІВ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

   Підготувала:

  Вчитель історії та права

  Князєва Ганна Олегівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Карлівка 2015

Тема: Запорізька Січ – козацька республіка

  Епіграф до уроку:

Так ось вона, Січ!

                                                        Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді,

        як орли, і дужі, як леви.

                                                          Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні.

                                                                                         М.В. Гоголь

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з причинами виникнення, устроєм та будовою Запорозької Січі

Розвиваюча:

  •  виробити навички оцінювання історичних діячів на прикладі гетьмана Д. Вишневецького;
  •  розвивати критичне і системне мислення, просторову уяву, навички встановлення причинно-наслідкових зв'язків, уміння учнів працювати з атласом, підручником, картою, таблицями та схемами;

Виховна:

  • виховувати культуру мовлення, толерантність, демократизм і патріотизм

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  •  розповідати про причини виникнення, устрій та будову Запорозької Січі;
  •  визначати особливості військово-адміністративної організації козацтва;
  •  показувати на карті розташування Запорозьких січей;
  • удосконалити уміння й навички роботи в групах, аналізу історичних джерел, з ілюстративним матеріалом, схемами і таблицями;
  • давати загальну оцінку історичному часу та персоналіям;

 Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання:  гелієві повітряні кульки, схематичне зображення чоловіка, козацькі атрибути, відеозапис козацького маршу, буклети, дидактичні матеріали, роздатковий матеріал, скринька, козацька шапка, проектор, мультимедійні матеріали.

 Основні поняття: козак, Січ, Козацька рада, гетьман, військові старшини, курінь, кіш

Основні дати:

1492 р. — перша писемна згадка про козаків;

1556 р. — заснування першої Запорозької Січі на острові Мала Хортиця;

1517-1563 pp. — роки життя Дмитра Івановича Байди-Вишневецького.

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Евокація (10 хв).

Учитель.  Доброго дня! Доброго, осіннього дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свої негативні емоції, невпевненість та страх. Переріжемо кульки -  і  разом з ними відпустимо свій поганий настрій. (1 хв.)

  1. Прийом «Асоціативний кущ»

Вчитель: Діти, зверніть увагу на дошку, перед вами схематично зображена людина, прикрасимо її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються в усіх нас зі словом «козак» (шаровари, оселедець, шабля, вуса, тощо). Цю почесну місію я доручаю командиру класу та його заступнику. (під звуки козацького маршу учні працюють над перевтіленням схематичного зображення)

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/pict.JPG

 

 

  1. Оголошення теми уроку

Запитання: Як ви гадаєте, яку тему будемо вивчати сьогодні на уроці? (запис теми в зошити – «Запорізька Січ – козацька республіка»)

  1. Прийом «Кошик ідей». (5 хв)

Учням задається питання, що їм відомо з вказаної теми. На початковому етапі ця робота індивідуальна (1-2хв.). Потім діти обмінюються інформацією в парах або группах. Далі кожна группа по колу називає факти, імена, події не повторюючись – складається список ідей.  Вчитель найважливіші із них записує на дошці.

 

ІІ. Етап осмислення (25 хв).

Вчитель: У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї М.Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви.Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України.

Вчитель: - Далі свою роботу поведемо у незвичайному русі, використовуючи прийом перевтілення. Кожен із вас буде козаком. Як ми всі знаємо, жінок на Січі не було, але так, як у нас незвичайна подорож, у нас будуть й козачки. На Запорозькій Січі козаки жили у куренях, кожен з яких мав назву. Тож ми сьогодні усіх наших козаків об’єднаємо у три курені:- Корсуньський- Переяславський- Полтавський. А допомогати нам у подорожі буде путівник в історичне минуле.

Вчитель: (на фоні «Козацького маршу» ) - Тому під звуки «Козацького маршу» ми вирушаємо на козацьких човнах – «чайках» у славне героїчне минуле.

Передбачені такі зупинки

  1. Виникнення Запорозької Січі.
  2. «Батько січі» Дмитро Іванович Байда-Вишневецький
  3. Устрій козацької республіки.

Перша зупинка – Виникнення Запорозької Січі

Прийом «Читання з позначками ІНСЕРТ»

Прочитайте текст у підручнику за допомогою позначок, вказаних у путівнику, виокремте головні причини виникнення  козацтва і запишіть їх до таблиці

Назва причини

Коротка характеристика

Соціально-економічні

 

Політичні

 

--------

 

--------

 

 

 

 

Вчитель.  Основним  центром  життя  козаків  було  Запорожжя,  або низ, звідси назва «запорожці», або «низові козаки». Так утворилася Запорозька  Січ -  центральне  укріплення  козаків,  де  знаходилося    військове  і  адміністративне  керівництво  контрольованих  козаками  територій. З кінця 70-х — на початку 80-х років ця сама назва стала вживатися для  визначення  всієї  території,  де  проживали  козаки,  яка  дістала  назву  «Запорозькі Вольності».

Друга зупинка – «Батько січі» Дмитро Вишневецький

Робота в групах

(Учні переглядають відеоролик і виконують завдання в групах)

Складання сенкану

Завдання №1. Скласти СЕНКАН про Байду Вишневецького (Вам в поміч стане Путівник в історичне минуле)

1. Байда Вишневецький

2. 

3. 

4. 

5. 

 

Завдання №2. Де і з якою метою Байда Вишневецький заснував Січ?

Завдання № 3. Аргументуйте свою думку: «Чи обгрунтовано Дмитра Вишневецького називають «Батьком Січі»?

за поданим алгоритмом:

1. Я вважаю, що…

2. Тому, що…

3. Наприклад…

4. Отже, таким чином…

Вчитель. Назва «Січ» походить від слова «сікти», «рубати» і використовувалася спочатку  для  позначення  оборонного  укріплення  з  дерева  і  хмизу.  Відомі на  сьогодні  історичні  джерела  не  дозволяють  остаточно  визначити,  коли виникла перша Січ. Так, 1492 р.  Датується перша писемна згадка про козаків; Перша писемна згадка про Запорозьку Січ з’являється в 1551 р.(Робота зі стрічкою часу) у хроніці польського історика Мартина Бельського, де міститься повідомлення, що в першій половині ХVІ ст. на Хортиці збиралися козаки для нагляду за переправами, промислом і боротьби з татарами. Для пізнішого часу джерела дозволяють вважати першою з відомих Запорозьких Січей козацьку фортецю, зведену в 1556 р.  на острові Хортиця відомим українським князем Дмитром Вишневецьким.

Робота з картою та стрічкою часу

Фізкультхвилинка

Третя зупинка – Устрій козацької республіки

 

У ч и т е л ь. Наприкінці 70-х років XVI ст. виникла військова організація козаків, центром якої було укріплення, яке називали Запорозька Січ, а козаків — запорозькими (назва походить від місця розташування).

Робота в групах

Далі діти працюють в групах. Їм учитель пропонує проаналізувати текстові та візуальні історичні джерела і дати відповідь на запитання. На виконання завдання їм відводиться час 4–5 хвилин.

 

1-а група працює з ілюстрацією «Запорозька Січ» і документом.

 

Документ 1

 

«Січ — то була простора площа на Дніпровім острові (спочатку на Хортиці, потім на Базавлуці і Томаківці). З усіх боків омивали ці острови могутні води Дніпра, а ще, крім того, на самім острові був викопаний глибокий рів, наповнений водою, та й поставлено високий, гострий частокіл з міцними брамами. На брамах, що на ніч замикалися, стояли гармати й козацька сторожа..

Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані… «курені». Ті хатки були накриті очеретом або кінськими шкірами. В тій хатці жив один курінь з курінним отаманом.

Посередині Січі стояла невелика церква св. Покрови, знадвору навіть скромна, але всередині оздоблена золотом й сріблом, бо козаки були набожні й дуже дбали про свою церкву, а під час читання Євангелія тримали шаблі наполовину витягнені з піхов, на знак того, що готові будь-якої миті боронити свою віру. Частину своєї воєнної здобичі призначали на церкву і купували щораз кращі нові хоругви та ікони. На Січі, крім хаток-куренів, були й склади зі зброєю, з гарматами, з човнами та харчами. Коло складів стояла нічна сторожа». (Гриценко І. С., Карабанов М. М., Лотоцький А. Л. Гомін віків. — К.: Проза, 1994. — С. 74–76)

 

Завдання

 

1. Користуючись документом та ілюстрацією, опишіть вигляд Запорозької Січі.

2. Як ви думаєте, чому Запорозька Січ виникла на острові?

3. Які факти свідчать про те, що козаки були людьми набожними?

 

2-а група працює з документом та ілюстрацією «Козацька рада».

 

Документ 2

 

«Гетьмана (чи «старшого») вибирає військо на раді. На військовій раді обмірковують і всі важливіші питання. Часом, коли на військовій раді трудно було дійти ладу, то вибирали з себе тіснішу раду, і та, обміркувавши, подавала свої думки усій (широкій) раді. Рада зі своєю старшиною не церемониться, вибирає і скидає, але, вибравши, слухає її у всьому. Голосування в раді не було: рішення об’являлось криком та киданням шапок угору. Взагалі, військова рада сильно нагадує старе українське віче». (Козацькі ватажки та гетьмани України. — Львів, 1991. — С. 12)

 

Завдання

 

На основі ілюстрацій і документа охарактеризуйте політичний устрій Запорозької Січі. Назвіть органи січового правління.

 

3-я група працює зі схемою «Політичний, адміністративний та військовий устрій Запорозької Січі» та ключовими словами до нього.

Козацька рада — законодавчо-розпорядчі збори всіх козаків, де мав право вільно висловити свою думку кожен козак і на якій вирішувалися всі найважливіші питання. Рада була вищим органом влади на Січі.

Гетьман — старший, головний серед козаків, був головнокомандувачем, мав вищу судову і виконавчу владу, а також представляв Військо Запорозьке під час переговорів, обирався на козацькій раді.

Військові старшини — адміністрація на Січі, обиралася також на козацькій раді.

Курінь — житло козаків.

Кіш — все козацтво, козацький табір.

Завдання

 

Розгляньте схему і ключові слова до неї і складіть зв’язну розповідь з питання про політичний, адміністративний і військовий устрій Запорозької Січі.

 

 

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ (10 хвилин)

Прийом «Чарівна скринька»

Завдання

  • Предмет, що лежить у скриньці, використовували ще на початку бронзового віку, він був відомий учасникам Троянської війни
  • був на озброєнні в рицарів Середньовіччя, татар, поляків, а через них – у запорозьких козаків
  • являється символом влади гетьмана.
  • Що це за предмет?
  • Втрату його для запорозького війська прирівнювали до втрати військового прапору. (Булава)

Прийом «Переплутані ланцюжки» (визначити правильне чи неправильне твердження) (завдання дістають з шапки козацької)

 

1. Козацтво виникло в середині ХVІ ст..

2. Козак – татарський вершник на коні.

3. Наявність Дикого Поля сприяла появі козацтва.

4. Козаки були набожними людьми.

5. Клейноди – аркуші паперу, склеєні клеєм.

6. Булава – символ гетьманської влади.

7. Курені – довгі прямокутні будинки, вкриті очеретом, де жили козаки.

8. Козацькі човни були великими і неманевреними.

10. Найвищим органом влади на Січі був гетьман.

11. На січовому майдані стояла церква св. Дмитра.

Прийом «Товсті і тонкі запитання»

«Тонкі» запитання»

Де виникла перша укріплена фортеця? Коли?

Хто був її засновником?

Кому належала найвища влада?                                                     

  «Товсті запитання»   

Чому виникло козацтво?                                                                                                                   

  Поясніть назву - Запорозька Січ?

 

 

Вчитель : - Пройшли часи. Залишилися високі могили, які гомонять уночі з буйним вітром про славні події запорожців. Залишилися місця, де колись вирувало життя, чудові козацькі думи та історичні пісні. Залишився старий сивий Дніпро, який колись любо колихав на своїх хвилях високі легкі козацькі човни. А в нас збереглася свята пам’ять про славні подвиги наших предків запорожців.

 

Домашнє завдання:

1. Написати есе на тему «Ми – нащадки козаків»

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
1438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку