Приклади використання інтерактивних вправ

Про матеріал
Приклади використання інтерактивних вправ на уроках фізики для учнів 7 класу
Перегляд файлу

Приклади використання інтерактивних вправ  на уроках фізики у            7 класі

 

 

Розділ 1. Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання

 

Тема. Речовина і поле. Початкові відомості про будову речовини. Молекули.  Атоми.

Вивчення нового матеріалу.

Вправа на розвиток  логічного мислення «Вилучи зайве»

Знайдіть зайву пару слів:

  1. Книга – папір
  2. Горщик – глина
  3. Трактор – колесо
  4. Шафа – дерево
  5. Ложка – алюміній.

 

 

Тема. Етапи становлення та основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.

Під час вивчення нового матеріалу використовується прийом «Я – дослідник»

Учитель формує три групи.

Завдання для І групи

  1. Опустіть гранули кави в одну з посудин з водою, простежте за зміною кольору води.
  2. Перелийте невелику кількість води в іншу посудину з чистою водою. Продовжуйте спостереження.
  3. Знову перелийте частину розчину у посудину з чистою водою.
  4. Який висновок можна зробити про подільність гранул кави.

Учні формулюють висновок і записують у зошити.

І положення МКТ: будь-яка речовина складається з частинок – молекул і атомів.

Завдання для ІІ групи

  1. Відкрийте пробірку з нашатирним спиртом. Що ви відчуваєте? Як пояснити поширення нашатирного спирту?
  2. Змочіть папір водою і покладіть на нього шматочок акварельної фарби. Про яку властивість свідчить явище, яке ви спостерігаєте?

Учні формулюють висновок та записують у зошити.

ІІ положення МКТ: частинки перебувають у безладному хаотичному русі.

Завдання для ІІІ групи

  1. Два свинцеві циліндри відполірувати й сильно притиснути один до одного, повернути навколо осі.
  2. До вільного гачка підвісити гирі, постійно збільшуючи навантаження.
  3. Поясніть явище, яке ви спостерігали.

Учні формулюють висновок та записують у зошити.

ІІІ положення МКТ: між молекулами існують сили взаємного притягання і відштовхування.

На закріплення матеріалу проводиться інтерактивна вправа «Ромашка»

Учитель заздалегідь виготовляє ромашку, а на зворотній стороні записує запитання. Учні по черзі відкривають пелюстки, читають запитання і відповідають.

Запитання:

  • Для дихання рибам потрібен кисень. В океанах риби знаходяться на глибині в сотні метрів. Як потрапляє кисень на таку глибину?
  • Середня швидкість молекул газу за кімнатної температури складає сотні метрів за секунду. Чому запах парфумів поширюється набагато повільніше?
  • Чим можна пояснити збільшення довжини дроту під час його нагрівання?
  • Чому чорнильні плями на столі і на підлозі легше вивести відразу після того, як було пролите чорнило, і значно важче це зробити через деякий час?
  • Якщо з'єднати два шматки сухої глини, то вони не злипаються, а шматки мокрої глини з'єднуються легко. Чому ?
  • Щоб огірки довше залишалися малосольними, їх потрібно зберігати у холодному приміщенні. Чому?
  • Як можна прискорити процес дифузії у твердих тілах?

Підводячи підсумок уроку можна провести інтерактивну вправу «Мікрофон».

Закінчити речення:

Дифузія – це …

Швидкість дифузії залежить від …

Між молекулами речовини існує взаємне… і …

Сили взаємного притягання і відштовхування діють на відстанях…

Тверді тіла поділяються на…

 

Тема. Фізичні тіла й фізичні явища. Властивості тіл.

Актуалізація опорних знань.

Вправа «Вилучи зайве»

Треба знайти закономірність і виключити зайве слово із запропонованих

Алюміній, кухонна сіль, залізо, віск, лід (зайвий віск, бо решта – кристалічні тіла).

Скло, залізо, пластилін, смола (залізо, решта – аморфні тіла).

Закріплення. Скласти «Діаграму Вена» для порівняння речовин у трьох агрегатних станах.

 

 

 

Розділ 2. Механічний рух

 

Тема. Механічний рух. Відносність руху.

Актуалізація опорних знань.

Пригадайте, які фізичні терміни ми вивчили у попередньому розділі.

Вправа «Мозковий штурм»

                                            Речовина

                  Час                                                               Температура

        Атом                             Фізика                                           Молекула

             Фізичне тіло                                        Фізичне явище

                                              Поле

 

Тема.  Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.

 Траєкторія. Шлях. Переміщення.

 Вправа «Упізнай мене» проводиться на закріплення нового матеріалу.

На звороті дошки записано фізичні поняття, вивчені на уроці:

Механічний рух, тіло відліку, матеріальна точка, траєкторія, шлях, переміщення.

На столі знаходяться картки із визначенням понять. Учні по черзі знаходять визначення для відповідного поняття.

Робота в групах.

Завдання групи 1

  1. Вкажіть тіло відліку для автомобіля, що рухається.
  2. Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин  велосипеда відносно Землі є прямолінійною, яких – криволінійною?
  3. Намалюйте траєкторію руху сидіння велосипеда відносно дороги.

Завдання групи 2

  1. Вкажіть тіло відліку для літака, що летить.
  2. Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин  велосипеда відносно Землі є прямолінійною, яких – криволінійною?
  3. Намалюйте траєкторію руху педалі велосипеда відносно дороги.

Завдання групи 3

  1. Вкажіть тіло відліку для підводного човна, що рухається.
  2. Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин  велосипеда відносно Землі є прямолінійною, яких – криволінійною?
  3. Намалюйте траєкторію руху  ободу колеса велосипеда відносно дороги.

Завдання групи 4

  1. Вкажіть тіло відліку для планети Земля.
  2. Велосипедист рухається рівною, прямою дорогою. Траєкторія яких частин  велосипеда відносно Землі є прямолінійною, яких – криволінійною?
  3. Намалюйте траєкторію руху ланки ланцюга велосипеда відносно дороги.

 

 

Тема. Рівномірний прямолінійний рух. Швидкість рівномірного прямолінійного руху. Рівняння руху.

Актуалізація опорних знань.

Гра «Фізичне доміно»

Картки хаотично розміщені на дошці за допомогою магнітів. Один учень виходить до дошки і складає доміно, а всі інші уважно слідкують за його роботою. Після завершення його роботи інший учень аналізує ланцюжок. Учень, який складав «доміно», отримує оцінку й учень, який його оцінив, також.

 

 

Картки для «Фізичного доміно»

 

Що називається механічним рухом

 

Метроном

Якою літерою позначається шлях?

 

10 000 м

Що таке шлях?

 

 

Рулеткою

Одиниця часу

 

 

1 м

Що таке траєкторія?

 

 

t

Одиниця вимірювання шляху

 

Зміна з часом положення тіла в просторі відносно інших тіл

Яким приладом  вимірюється час

 

s

Чому дорівнює 10 км

 

 

Відстань, пройдена тілом уздовж траєкторії руху

Яким приладом можна виміряти шлях

 

1 с

Чому дорівнює 10 дм

 

Лінія, вздовж якої рухається тіло

Якою літерою позначають час?

 

1 м

 

 

 

Закріплення нового матеріалу.

Робота в групах. Розв'язування якісних задач та вправ.

 Ділимо учнів на три групи за кольорами світлофора. Після виконання завдання «червоні» відповідають з місця, «жовті» перевіряють результат за готовими відповідями, «зелені» записують відповіді на дошці.

Завдання для «червоних»

  1. Виразіть у кілометрах за годину такі значення швидкості: 0,5 м/с, 10 м/с, 15 м/с, 1000 м/с.
  2. Виразіть у метрах за секунду такі значення швидкості: 30 км/год, 18 км/год.
  3. Яка швидкість є більшою: 10 м/с чи 10 км/год?
  4. Поїзд повільно їде вздовж перону. Як потрібно рухатися пасажиру в поїзді, щоб лишитися нерухомим відносно перону?
  5. Дорогою назустріч один одному їдуть велосипедист і автомобіль зі швидкостями 15 км/год і 65 км/год відповідно. З якою швидкістю вони зближуються?
  6. Автобус проїхав 1,5 км за 1 хв. Який шлях подолає автобус за 1,5 год?
  7. Швидкість надзвукового літака 400 м/с. За який час літак пролетить 100 км?

Завдання для «жовтих»

  1. Виразіть у кілометрах за годину такі значення швидкості: 3 м/с, 20 м/с, 200 м/с, 3000м/с.
  2. Виразіть у метрах за секунду такі значення швидкості: 3,6 км/год, 54 км/год.
  3. Яка швидкість є меншою: 72км/год чи 24 м/с?
  4. Поїзд повільно їде вздовж перону. Для чого пасажир, який намагається вскочити на підніжку вагона, перед стрибком рухається поряд із ним?
  5. Дорогою в одному напрямку їдуть велосипедист та автомобіль зі швидкостями 15 км/год і 65 км/год відповідно. Автомобіль наздоганяє велосипедиста. З якою швидкістю вони зближуються?
  6. Поїзд їде зі швидкістю 180 км/год. Який шлях він долає за 1 хв?
  7. Під час змагань тенісний м'ячик летить зі швидкістю 99 км/год. За який час м'ячик пролетить 13,75 м?

Завдання для «зелених»

  1. Виразіть у кілометрах за годину такі швидкості: 1 м/с, 3,5 м/с, 300 м/с, 2000 м/с.
  2. Виразіть у метрах за секунду: 72 км/год, 90 км/год.
  3. Яка швидкість є більшою: 15 м/с чи 10 км/год?
  4. Поїзд повільно їде вздовж перону. Як потрібно рухатись пасажиру в поїзді, щоб бути рухомим відносно перону?
  5. Дорогою назустріч один одному їдуть мотоцикліст і велосипедист зі швидкостями 40 км/год і 15 км/год відповідно. З якою швидкістю вони зближуються?
  6. Автобус проїхав 3 км за 2 хв. Який шлях подолає автобус за 3 год?
  7. Автомобіль рухається зі швидкістю 90 км/год. За який час він пройде 600 км?

Корекція знань

Інтерактивна вправа «Коло знань»

Учитель починає речення, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д.

Наприклад:

  • Швидкість рівномірного руху показує…
  • Рівномірний рух – це рух, при якому…
  • Прикладом рівномірного руху є рух…
  • Щоб визначити швидкість рівномірного руху, треба…
  • Приладом для вимірювання швидкості є…
  • Швидкість вимірюється у…

 

Тема.  Графіки рівномірного прямолінійного руху.

Вивчення нового матеріалу.

Робота в групах.

Завдання для групи І

  1. Автомобіль, рухаючись рівномірно протягом 2 год , подолав 100 км. Побудуйте графік залежності шляху від часу.
  2. Велогонщик протягом 2 год рухається зі швидкістю 30 км/год. Побудуйте графік залежності швидкості від часу.
  3. Турист подолав відстань 25 км, рухаючись зі швидкістю 5 км/год. Побудуйте графік залежності шляху від часу.

Завдання для групи ІІ

  1. Учень доходить від будинку до школи за 0,5 год. Відстань від будинку до школи – 1,5 км. Побудуйте графік залежності шляху від часу.
  2. Автобус рухається 3 год зі швидкістю 45 км/год. Побудуйте графік залежності швидкості від часу.
  3. Людина пройшла 4 км зі швидкістю 4,8 км/год. Побудуйте графік залежності шляху від часу.

Завдання для групи ІІІ

  1. Мотоцикліст за 1,5 год подолав 60 км. Побудуйте графік залежності шляху від часу.
  2. Велосипедист протягом 3 год рухався зі швидкістю 20 км/год. Побудуйте графік залежності швидкості від часу.
  3. Плавець подолав 10 км , рухаючись зі швидкістю 2 км/год. Побудуйте графік залежності шляху від часу.

 

Тема. Нерівномірний прямолінійний рух.

Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправ «Коректор»

Вставте пропущені літери в термінах і сформулюйте їх визначення:

Мех…ий р…х, шв…сть, ч…с, тр…ія, ш…х, пр….ий р…х, год…ик.

 

Тема. Середня швидкість нерівномірного руху.

Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Компетентність»

Клас поділяється на 5 – 6 груп. Групи по черзі ставлять запитання своїм суперникам (використовують запитання, які вони підготували вдома). Суперник відповідає на нього і ставить запитання іншій групі за схемою:

1→2, 2→3, 3→4, 4→5, 5→6, 6→1

Тобто гру «закільцьовуємо». Учитель звертає увагу на помилки, найактивнішим ставить відповідні оцінки.

 

Тема. Розв'язування задач та вправ

Робота в групах.

 Учнів класу розділяємо на 5 груп так, щоб групи були рівносильними за рівнем знань. Кожна група одержує на картках завдання, складність яких вказана за допомогою зірочок: чим більше зірочок біля номера задачі, тим складніша задача. Завдання учні у групі розподіляють самостійно.

Група 1

1.** Обчислити час, за який під час розвантажування баржі ящик переміститься стрічковим транспортером на 24 м . якщо швидкість руху стрічки 12 см/с.

2 с

200 с

0,5 хв

2.* Швидкість, яку має розвинути космічна ракета для запуску супутника Землі, дорівнює 7 900 м/с. Виразити цю швидкість у кілометрах за годину.

2,2

7,9

28 440

 

3.* Вертоліт вертикально рівномірно піднімається. Яка траєкторія точки на кінці лопасті гвинта вертольота відносно Землі?

Спіраль

Коло

Пряма

 

4.** Мотоцикліст проїхав 20 км за 30 хв, а потім їхав зі швидкістю 60 км/год протягом 1,5 год. Якою була його середня швидкість на всьому шляху?

70 км/год

60 км/год

55 км/год

 

5.*** Олена половину шляху проїхала на велосипеді зі швидкістю 25 км/год, а решту шляху пройшла пішки зі швидкістю 5 км/год. Скільки часу вона йшла, якщо весь шлях зайняв 3 год?

2,5 год

1 год

1,5 год

 

 Група 2

1.* Куля летить зі швидкістю 500 м/с. За який час вона пролетить 2 км?

4 с

250 хв

4 хв

 

2.** Троє спортсменів брали участь у змаганнях з бігу. Перший біг 20 хв зі швидкістю 12 км/год, другий пробіг 5 км за півгодини, третій пробіг 6 км зі швидкістю 11 км/год. Хто біг швидше від усіх?

Перший

Другий

Третій

 

3.* Хлопчик сидить на каруселі, яка обертається, і бачить, що відносно неї він нерухомий, а навколишні предмети і земля рухаються. Що є в цьому випадку тілом відліку?

Карусель

Земля

Хлопчик

 

4.** Мандрівник 1,5 год їхав на верблюді зі швидкістю 10 км/год, а потім 3 год – на віслюку зі швидкістю 16 км/год. Якою була середня швидкість руху мандрівника на всьому шляху?

11 км/год

14 км/год

13 км/год

 

5.*** Людина робить 5 кроків за 2с. Яка довжина її кроку, якщо вона йде зі швидкістю 5,4 км/год?

80 см

65 см

60 см

 

Група 3

1.* Найшвидша суходільна змія у світі – мамба. Визначте її швидкість, якщо відомо, що вона за 2,5 год проповзає шлях 45 км.

10 м/с

112.5 км/год

18 км/год

 

2.* У вагоні рухомого пасажирського поїзда на столі лежить книга. Відносно яких тіл відліку книга рухається?

Телеграфні стовпи

Підлога вагона

Стіл

 

3.** Пішохід за 25 хв пройшов 1,2 км, потім півгодини відпочивав, а потім пробіг ще 800 м за 5 хв. Якою була його середня швидкість на всьому шляху?

2 км/хв

1 км/хв

0,5 км/хв

 

4.*** Третину шляху людина їхала на велосипеді зі швидкістю 20 км/год, а решту шляху бігла зі швидкістю 10 км/год. Яка середня швидкість на всьому шляху?

18 км/год

12 км/год

15 км/год

 

5.*** З якою швидкістю йде пішохід, якщо він робить три кроки за 2 с і довжина його кроку 67 см?

1 м/с

33,5 см/с

90 см/с

 

Група4

1.* Яку траєкторію під час руху автомобіля прямою дорогою описує центр його колеса відносно дороги?

Пряма

Коло

 

2.* Бамбук виростає за добу на 60 см. Визначте швидкість росту бамбука в см/год.

25

60

5

 

3.** Автомобіль 2 год рухався зі швидкістю 15 м/с, а потім проїхав ще 72 км зі швидкістю 20 м/с. Яка середня швидкість автомобіля на всьому шляху?

35 м/с

60 км/год

17,5 м/с

 

4.*** Мандрівник подолав 240 км за 10 год. Першу половину шляху він їхав автомобілем, а другу – на слоні. З якою швидкістю він їхав на слоні, якщо швидкість автомобіля у 4 рази більша за швидкість слона?

24 км/год

20 км/год

15 км/год

 

Група 5

1.* Трактор рухається зі швидкістю 2,5 м/с. Виразити його швидкість у км/год

9

0,25

25

 

2.** Черепаха повзла 10 с зі швидкістю 1 см/с, потім 2 хв зі швидкістю15 мм/с. Яку відстань проповзла черепаха?

40 см

1 м

25 см

 

3.** Найбільшу швидкість серед птахів під час бігу розвиває страус. За 30 хв він може пробігти 30 км. Який шлях він пробіжить за 50 хв, якщо рухатиметься з тією самою швидкістю?

80 км

60 км

50 км

 

4.*** Мотоцикліст половину шляху їхав зі швидкістю 100 км/год, а решту – зі швидкістю 50 км/год. Якою була середня швидкість мотоцикліста на всьому шляху?

67 км/год

75 км/год

150 км/год

 

 

Тема. Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.

Швидкість матеріальної точки під час руху по колу.

Актуалізація опорних знань.

Вправа «Знайди пару»:

Час, v = s/t, шлях, t, швидкість, метр.

Вправа «Життя – театр» (театр пантоміми).

Інсценування термінів, понять, процесів: час, шлях, рівномірний рух, нерівномірний рух, траєкторія. Ці слова записані на картках, які учні по черзі витягують та інсценізують, а решта учнів мають відгадати, що показує товариш.

 Корекція знань.

Вправа «Чи погоджуєтеся ви з твердженням?»

Кожен учень ставить руку на парту, якщо він погоджується з твердженням, то піднімає вказівний палець, якщо ні – то кулачок.

  • Орбітальний рух планет – це приклад криволінійного руху.
  • Прямолінійні рівномірні рухи в природі зустрічаються частіше.
  • Період обертання – це час, протягом якого тіло робить один повний оберт по колу.
  • Частота обертання – це кількість обертів за одиницю часу.
  • Період вимірюється в обертах за секунду.
  • Частота вимірюється в секундах.
  • Період позначається літерою Т.
  • Частота позначається літерою п.
  • Місяць – природне джерело світла.
  • Місяць завжди повернутий до Землі одним боком.

 

Тема. Коливальний рух. Амплітуда коливань.

Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна гра «Спіймай помилку!».

Учитель читає речення, якщо учні знаходять помилку, то плескають у долоні, учитель зупиняється й один із учнів виправляє допущену помилку.

Приклад тексту.

 Учень 7-го класу Сергій вирішив своєму молодшому брату розповісти про механічний рух: «Ось у тебе є машинка, якщо її штовхнути, то вона почне рухатися відносно підлоги. Давай у машинку посадимо ведмедика і знову штовхнемо її – тепер рухається і ведмедик відносно машинки та відносно підлоги. Тепер уважно подивися, по якій лінії він рухається. Лінія називається траєкторією. Якщо ця лінія пряма, то рух називають прямим, якщо буде крива, то рух називають кривим. Тепер покружляймо машинкою по колу. Тут треба знати, що таке період і частота. Період – це кількість коливань за одиницю часу, а частота – час, за який здійснюється одне повне коливання. Ну, ось ти вже й фізик і в школу не треба ходити.

Узагальнення знань

Вправа «Своя опора»

Учні самостійно складають опорний конспект вивченої теми. Потім обмінюються опорними конспектами з сусідом по парті й проговорюють тему за опорним конспектом сусіда.

 

Тема. Період коливань. Маятники.

Актуалізація опорних знань.

  1. Презентація творів «Коливальний рух у навколишньому світі та техніці».
  2. Вправа «Цифровий термінологічний диктант»

Встановити відповідність між термінами і визначеннями.

Учитель на дошці записує пронумеровані терміни:

  1. шлях;
  2. амплітуда;
  3. частота;
  4. період;
  5. механічний рух;
  6. траєкторія;
  7. середня швидкість.

Учитель зачитує визначення, а учні записують номери термінів, яким воно відповідає, у послідовності, в якій були прочитані визначення.

Визначення:

  1. Кількість обертів за одиницю часу.
  2. Лінія, вздовж якої рухається тіло.
  3. Зміна з часом положення тіла в просторі відносно інших тіл.
  4. Час, протягом якого тіло робить один повний оберт по колу.
  5. Відстань, пройдена тілом уздовж траєкторії руху за певний інтервал часу.
  6. Фізична величина, яка характеризує нерівномірний рух і чисельно дорівнює відношенню шляху, пройденого тілом, до проміжку часу, за який цей шлях пройдено.
  7. Максимальне відхилення тіла від положення рівноваги.

 

Розділ 3. Взаємодія тіл. Сила

 

Тема. Явище інерції.

На закріплення вивченого інтерактивна вправа «Ромашка»

 Учитель заздалегідь виготовляє паперову ромашку, на зворотній стороні кожної пелюстки записує запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, читають запитання і відповідають на них.

Запитання:

  • Людина, що зістрибнула з підніжки трамвая під час його руху, пробігає декілька кроків уперед. Чому вона не може зупинитися одразу, як би їй цього не хотілося?
  • Надягаючи молоток на руків'я, сокиру на сокирище, мітлу або лопату на держало, ми вдаряємо цими палицями об землю. Поясніть.
  • Петрик їхав до бабусі електропоїздом, і всю дорогу над ним глумилися якісь два невідомі для нього явища. Одне з них на кожній зупинці електропоїзда штовхало Петрика вперед, а друге, коли вагон рушав, штовхало його назад. Що це за бешкетливі явища, і чи може з ними впоратися транспортна міліція?
  • Продовжте розповідь і поясніть: хлопчик сидить на санчатах. Інший хлопчик різко смикає за мотузку санчат, а…
  • Продовжте розповідь і поясніть: Діти на санчатах з'їжджають з гори і наїжджають на пеньок…
  • Коли ми відкидаємо лопатою сніг або землю, то робимо різкий рух убік. Лопата зупиняється і залишається у руках, а сніг або земля  летять далі. Чому?
  • Чому морозиво, яке загубив Вовочка, катаючись на каруселі, перестало весело крутитися разом із кониками і летить прямо в міліціонера, що слідкує за порядком?

Підсумок уроку. Вправа «Літачок»

 Учитель запускає паперового літачка. Поблизу кого він приземлився, той говорить одне речення-підсумок і запускає літачок далі.

Підсумок. Вправа «Художник»

У своїх зошитах намалюйте інерцію.

 

Тема. Інертність. Маса тіла

Вправа «Перетворення» на закріплення знань

  1. Виразити 25 г у міліграмах, кілограмах, тоннах.
  2. Виразити 2 ц у кілограмах, тоннах, грамах.
  3. Виразити 3,5 т у кілограмах, центнерах, грамах.

Інтерактивна вправа «Доповни»

кг

 

 

0,2 кг

 

 

 

г

 

 

 

 

500 г

 

т

 

0,3 т

 

 

 

 

мг

700 мг

 

 

45000мг

 

 

ц

 

 

 

 

 

 

Вправа «Склади слово»

На стікерах з верхньої сторони записуємо літери слова «інертність», а з нижньої сторони записуємо запитання . Літери клеїмо на дошці у хаотичному порядку. Учні повинні скласти з літер слово. Для цього по черзі підходять до дошки, витягують літеру, відповідають на запитання  і приклеюють літеру  у правильному порядку.

Запитання на стікерах:

  1. На одній шальці  терезів сидить Людоїд, маса якого 280 кг, а на другій, високо над землею, стоять та плачуть чотири Люди масою по 40 кг кожна. Скільки ще таких Люд  необхідно поставити на другу шальку, щоб установилася рівновага?
  2. В цирку клоун однією лівою піднімає здоровенну гирю, на якій написано «500 кг». Насправді маса гирі значно менша. Визначити її масу, якщо відомо, що її об'єм 0,2 м3, а густина – 25 кг/м3.
  3. Чи відрізняється маса трьох кубометрів деревини від маси трьох кубометрів диму?
  4. У результаті взаємодії двох візків їхні швидкості змінилися на 20 та на 60 см/с. Маса більшого візка 600 г. Чому дорівнює маса меншого візка?
  5. Чи зміниться маса води після переливання її з банки у відро?
  6. У вогнищі згоріли поліна, перетворившись на купку легкого попелу. Куди «зникла» маса?
  7. Розв'яжіть та запишіть задачу: що більше – маса директора чи мас повітря у його кабінеті, якщо маса директора 70 кг, а розміри кабінету 4 м × 6 м × 3 м? Об'єм, що займають меблі і сам директор, вважайте рівним 3 м3.
  8. Чому під час пострілу снаряд і гармата набувають різних швидкостей?
  9. Згадайте про відому з казки Лисичку, яка виявляла, що гальмувало її рух, коли вона тікала від хортів: «А ти , Хвостику, що робив?». «А я чіплявся за гілки, за камінці – бігти тобі заважав», - чесно відповів Хвіст. Лисичка вирішила, що саме Хвіст був причиною її бід, і помилилася, бо…

 

Тема. Густина речовини

Вивчаючи нову тему, пропоную учням виконати експериментальну задачу.

Візьміть шматок мила у формі прямокутного паралелепіпеда, на якому написано його масу. Визначте густину мила.

На закріплення знань проводиться вправа «Знайди помилку».

Виправити помилки у записах на дошці:

  • 1 кг/м3 = 1000 г/см3;
  • 1 г/см3 = 10 кг/дм3;
  • 1 г/см3 = 0,001 кг/м3;
  • p = тV;
  • V = тр

Для корекції здобутих знань проводиться інтерактивна вправа «Коло знань»

Учитель починає фразу, учень закінчує і починає нове твердження – продовжує ланцюжок і т. д.

Наприклад:

Густина речовини – це…

Густина позначається літерою…

Одиницею густини є…

Густину деяких речовин можна знайти в…

Щоб г/см3 перетворити в кг/м3, треба…

 

Тема. Взаємодія тіл. Сила

Вправа «Так – ні»

(на перевірку вивченого матеріалу)

 Учні записують у зошит «так» або «ні» на кожне твердження, яке зачитує учитель.

  1. Навколишній світ умовно поділяється на мегасвіт, мікросвіт та макросвіт. (Так)
  2. Макросвіт – це світ матеріальних об'єктів, розміри яких знаходяться в межах від мікрометра до мегаметра. (Так)
  3. Мегасвіт зручно вивчати за допомогою мікроскопа. (Ні)
  4. Макросвіт – це світ молекул, атомів і дрібніших частинок. (Ні)
  5. Процес життя йде в напрямку від минулого до майбутнього. (Так)
  6. Час можна вимірювати тільки годинником. (Ні)
  7. Метроном – прилад для вимірювання довжини. (Ні)
  8. Для особливо точних вимірювань застосовують атомні годинники. (Так)
  9. Час між двома появами Сонця в одній точці небосхилу дорівнює одному року. (Ні)
  10. Одна година дорівнює 120 с. (Ні)
  11.  360 хв. дорівнює 6 годинам. (Так)
  12.  1800 с дорівнює 0,5 години. (Так)

Вправа на сприйняття навчального матеріалу.

Робота з підручником. Інтерактивна вправа «Парафразування».

Учні об'єднуються  у «трійки», учитель розподіляє їхні обов'язки: перший – читає текст короткими блоками, другий – до прочитаного ставить запитання, третій – відповідає.

 

Тема. Пружинні динамометри

Актуалізація опорних знань.

Розгадування кросворду «Вершини механіки»

1

 

2

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Стародавня індійська одиниця довжини.
  2. Учений, який установив закон залежності сили пружності від жорсткості тіла.
  3. Сила, з якою тіло внаслідок його притягання до Землі діє на опору, або вертикальний підвіс.
  4. Нанесені на вимірювальні прилади поділки і цифри біля них, які вказують на фіксовані значення вимірювальної величини.
  5. Одиниця вимірювання сили.
  6. Прізвище автора знаменитої фрази «І все-таки вона крутиться…»
  7. Розділ фізики, одним із основних законів якого є закон інерції, відкритий Галілеєм.
  8. Фізична величина, що характеризує рух.
  9. Назва приладу, що вимірює силу.
  10. Стан, у якому знаходиться тіло, що вільно падає.

Відповіді: 1. Му. 2. Гук. 3. Вага. 4. Шкала. 5. Ньютон. 6. Галілей. 7. Механіка. 8. Швидкість. 9. Динамометр. 10. Невагомість.

 

Тема. Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил

Вивчення матеріалу. Робота в групах.

Клас поділяється на групи. Завдання для груп: зробити креслення до наведених випадків:

Група 1

  1. До тіла прикладена сила 3 Н, спрямована горизонтально, і сила 4 Н, спрямована під кутом 300 до першої сили. Зробіть креслення.
  2. До тіла прикладена сила 20 Н, спрямована вверх, і сила 30 Н, спрямована  вниз. Покажіть рівнодійну цих сил.
  3. До тіла прикладена сила 15 Н, спрямована ліворуч, і сила 25 Н, спрямована так само. Покажіть рівнодійну цих сил.

Група 2

  1. До тіла прикладена сила 6 Н, спрямована вгору, і сила 5 Н, спрямована під кутом 400 до першої сили. Зробіть креслення.
  2. До тіла прикладена спрямована вправо сила 300 Н, і сила 250 Н, спрямована вліво. Покажіть рівнодійну цих сил.
  3. До тіла прикладена сила 35 Н, спрямована вертикально вниз, і сила 15 Н, спрямована в ту саму сторону. Покажіть рівнодійну цих сил.

Група 3

  1. До тіла прикладена сила 3 Н, спрямована вліво, і сила 2 Н, спрямована під кутом 500 до першої сили. Зробіть креслення.
  2. До тіла прикладена сила 12 Н, спрямована вправо, і сила 15 Н, спрямована так само. Покажіть рівнодійну цих сил.
  3. До тіла прикладена сила 500 Н, спрямована вверх, і сила 300 Н, спрямована вниз. Покажіть рівнодійну цих сил.

Група 4

  1. До тіла прикладена сила 7 Н, напрямлена вниз, і сила 4 Н, напрямлена під кутом 600 до першої сили. Зробіть креслення.
  2. До тіла прикладена сила 50 Н, спрямована горизонтально, і сила 30 Н, спрямована так само. Покажіть рівнодійну цих сил.
  3. До тіла прикладена сила 400 Н, спрямована вправо, і сила 600 Н, спрямована вліво. Покажіть рівнодійну цих сил.

 

Тема. Сила тяжіння

Робота в групах. Розв'язати задач.

Група 1

  1. Сила тяжіння, яка діяла на один із перших американських штучних супутників Землі «Авангард», запущений на навколоземну орбіту у грудні 1957р., становила 230 Н. Якою була маса цього супутника?
  2. Вранці після зустрічі з друзями-фізиками та математиками англійський учений Ісаак Ньютон настільки ослаб, що його сила дорівнювала лише двом ньютонам. Чи зможе втомлений учений втримати в руках склянку з кефіром масою 150 г?

Група 2

  1. Сила тяжіння, що діяла на космічний корабель, на якому вперше було здійснено маневрування на орбіті з використанням ручного керування, становила 38 кН. Якою була маса цього космічного корабля?
  2. Маса листочка, що падає з берези, 0,1 г, а маса кота Яшки, що мріяв про пташок і впав із тієї берези, 10 кг. У скільки разів сила тяжіння, що діє на листочок, менша, ніж сила тяжіння, що діяла на кота, коли він падав?

Група 3

  1. Сила тяжіння, що діяла на космічний корабель «Восток», на якому 12 квітня 1961 р. космонавтом Юрієм Гагаріним був здійснений перший у світі космічний політ, становила 47 300 Н. Якою була маса цього космічного корабля?
  2. Вороні, маса якої 1 кг, Бог послав шматочок смачного сиру. Ворона сидить на гілці. Гілка дерева під дією сили тяжіння, що діє на ворону і сир, зігнулася. Сила пружності, з якою зігнута гілка діє знизу на Ворону із сиром, дорівнює 11 Н. Чи зможе лисиця, що облизується внизу і володіє знаннями з фізики на рівні сьомого класу, обчислити масу неймовірно смачного сиру?

Група 4

  1. Сила тяжіння, що діяла на космічний корабель «Восход», на якому 18 -19 березня 1965 р. було здійснено космічний політ, який супроводжувався виходом космонавта Олексія Леонова у відкритий космос, становила 56,8 кН. Якою була маса цього космічного корабля?
  2. Найбільша тварина зоопарку – слониха Олександра. Її маса досягає 5 т, особливо після сніданку, і порівняйте її із силою тяжіння, що діє на папугу Шурика (найдрібнішу істоту зоопарку), який поснідав без апетиту й маса якого 100 г?

 

Інтерактивна вправа на закріплення матеріалу «Візитна картка»

Учні створюють візитну картку сили тяжіння.

 

Тема. Вага тіла. Невагомість

Актуалізація опорних знань.

Гра «Вгадай мене»

На столі вчителя лежать картки, на яких написано:

  • Характеристика взаємодії
  • Напрямлена до центру Землі
  • Прямо пропорційна масі
  • Прикладена до тіла
  • Прикладена до Землі
  • Виникає при пружних деформаціях
  • Вимірюється динамометром
  • Вимірюється в кілограмах
  • Обчислюється за формулою F=mg
  • Обчислюється за формулою Fпр = - kx
  • Вимірюється в кілоньютонах
  • Векторна величина
  • Скалярна величина
  • Змінює напрям руху тіла

Вправа «Своя опора»

Після вивчення теми  учні самостійно складають опорний конспект вивченої теми. Потім обмінюються опорними конспектами із сусідом по парті і проговорюють тему за опорним конспектом сусіда.

 

Тема. Тертя. Сила тертя

Вивчення нового матеріалу.

Вправа «Чому в народі кажуть так»

Пояснити фізичний зміст приказок:

Зникло б у ниток тертя, пропали б одяг і взуття.

Суха ложка рот дере.

Танцює, як цап на льоду.

Погляньте на оцю біду, як корова на льоду.

Виписує кренделя, як в ожеледицю теля.

Коса любить брусок і сала кусок.

Коси коса, поки роса.

Плуг від роботи блищіть.

 

Тема. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі і техніці

На закріплення матеріалу проводиться дидактична гра «Тертя й наше життя»

Клас ділиться на експертні групи. Учні стають експертами у своїх групах.

Експертні групи: «Будівництво», «Автомобіль, дорога», «Спорт», «Медицина. Жива природа», «Побут».

Завдання. Кожна група має дібрати приклади використання тертя, його збільшення чи зменшення в їхній області експертизи.

 Експертні групи обговорюють свої теми. Кожна група одержує картку –підказку з теми експертизи. Якщо учні не можуть самостійно сформулювати задачу, то користуються опорними словами. Також учні одержують картку- запитання у відповідній області експертизи. Нею експертна група користується у тому випадку, коли самостійно не може навіть із допомогою картки-підказки  сформулювати задачі.

Через 15 хв. кожна група звітує за своїми дослідженнями або дає відповіді на запитання.

Запитання1. Автомобіль, дорога

  1. Чому восени біля трамвайних колій стоять таблички «Обережно! Листопад!»?
  2. Чому автомобільні колеса мають такий глибокий рисунок протектора?
  3. Чому потрапляння мастила на гальма автомобіля є дуже небезпечним?
  4. Чому за ожеледиці автомобіль має на колесах спеціальні ланцюги і їде з малою швидкістю? І чому за таких умов вантажному автомобілю легше їхати, ніж легковому?
  5. Чому на мокрій грунтовій дорозі автомобіль заносить?
  6. Що роблять під час буксування автомобіля?

Запитання 2. Будівництво

  1. Навіщо стапелі, по яких корабель спускають на воду, густо змащують?
  2. Навіщо на стрижні цвяха під головкою роблять кілька попередніх надсічок?
  3. Для чого «розводять» пилку, тобто нахиляють сусідні зубці в протилежні боки?
  4. Навіщо цвяхи перед забиванням змащують?
  5. Чому транспортер для подачі цегли вкритий гумою?

Запитання3. Побут

  1. Чому килими краще чистити щіткою, а не рукою?
  2. Щоб надійніше зав'язати мотузку, роблять подвійний вузол. Навіщо?
  3. Чому за ожеледиці ми віддаємо перевагу взуттю з гумовими підошвами?
  4. Чому шовковий шнурок розв'язується швидше, ніж бавовняний?
  5. Чому людина, наступивши на сухий горох, може підсковзнутися?
  6. Поясніть прислів'я «Коси коса, поки роса».

Запитання 4.Спорт

  1. Якою є поверхня рукавичок боксера? Чому?
  2. Для чого перед виходом на лижню лижі змащують спеціальним мастилом?
  3. Чому в дощову погоду футбольним воротарям важче ловити м'яч, ніж за ясної погоди? І чому футболісти частіше падають?
  4. Навіщо штангісти перед підійманням штанги, а гімнасти перед виконанням вправи посипають руки, груди, плечі тальком?
  5. Чому футбольні бутси мають шипи, воротарі надягають спеціальні рукавиці?
  6. Навіщо лижники змащують лижі, а ковзанярі одягають спеціальні костюми?

Запитання 5.Медицина. Життя природи.

  1. Чому важко втримати у руках живу рибу?
  2. Чому медичні голки полірують до дзеркального блиску?
  3. Чому язик у милої кішечки шорсткий?
  4. Для чого тіло риби вкрито слизом?
  5. Навіщо перед масажем тіло пацієнта й руки масажиста змащують спеціальним кремом або олією?

 

Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Актуалізація опорних знань.

Вправа «Знайди аргументи»

Може проводитись як диспут.

Учні висловлюють аргументи «за» і «проти» твердження, запропонованого вчителем.

Твердження. Тертя приносить лише шкоду.

На закріплення здобутих знань проводиться інтерактивна вправа «Чомучка»

  1. Чому бджола чи комар своїм жалом легко проколюють шкіру?
  2. Чому гуска чи качка легко пересувається на болоті?
  3. Чи зміниться тиск, що його чинить людина на підлогу, якщо людина підніме одну ногу?
  4. Чи зміниться тиск цеглини на грунт, якщо її перекинути з широкої грані на вузьку? А сила тиску на грунт?

Тиск рідин і газів. Закон Паскаля

Сполучені посудини. Манометри. Насоси

Тема. Атмосферний тиск. Дослід Торічеллі

  1. Під час вивчення нового матеріалу можна застосувати метод «Ажурна пилка»

Сформували 4 різнокольорові групи.

Завдання:

  • «Червоні». Довести, що існує атмосферний тиск. Пояснити причину його існування.
  • «Сині». Підтвердити дослідним шляхом існування атмосферного тиску.
  • «Жовті». Встановити й довести зв'язок фізики з географією.
  • «Зелені». Хто і як вперше виміряв атмосферний тиск? Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск? Виразити його в Па.

У«різнокольорових» групах учні обмінюються підготовленою інформацією, потім обмінюються досвідом нею в «експертних» групах (основне записують у зошит)

Прийом проектів «Синоптики»

Учні готують завчасно.

Уривки з проектних повідомлень:

  • У природі є понад 400 рослин-барометрів. Квітковий барометр можна знайти на городі. Це маленька гілляста  травиця-мокрець. За її дрібними білими квітками можна передбачати погоду протягом цілого літа: якщо вранці віночки не розкриваються, вдень буде дощ.
  • Лев Толстой писав, що павук плете павутину відповідно до погоди. Дивлячись на павутину, можна дізнатись, якою буде погода: якщо павук сидить, забившись у середину павутини, і не виходить – це на дощ. Якщо він виходить із гнізда та плете нове павутиння – це на ясну погоду.

 

Тема. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри

 На закріплення проводиться гра «Емоційний ланцюжок»

 Учні стають у коло, беруться за руки та ставлять одне одному запитання.

Запитання можуть бути такими:

  • Чому існує атмосферний тиск?
  • Опишіть принцип дії атмосферного барометра.
  • Які переваги барометрів-анероїдів зумовили їхнє практичне застосування?
  • Чому за допомогою барометрів можна передбачати погоду та вимірювати висоту?

 

Тема. Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда

 Під час систематизації знань проводиться вправа «Ланцюжок»

Розв'язування задачі ланцюжком

а) Подайте у Па тиск 1000 мм. рт. ст. На якій глибині спостерігається такий тиск? Подайте значення глибини в км. Який плавальний апарат може використовуватись для досягнення такої глибини?

Б) Обчисліть архімедову силу, що тисне у воді на тіло об'ємом 25 см3. Чому повинна дорівнювати вага тіла в повітрі, щоб у воді воно плавало на тій глибині, на яку ми його занурили? Обчисліть масу такого тіла. З якого матеріалу воно виготовлене?

 

Розділ 4. Механічна робота та енергія

 

Тема. Потужність

На закріплення матеріалу пропоную вправу «Візитка»

Робота в парах: скласти візитну картку потужності.

 

Тема. Машини й механізми

Узагальнення знань

Вправа «Патенти природи»

Знайдіть у таблиці пари «винахід – можливий його аналог у природі» (одна картка на парту)

Винахід

Аналог у природі

1. Шуруп

1. Дзьоб дятла

2. Долото

2. «Перекотиполе» (курай)

3. Защіпка для волосся

3. Жирафа

4. Зубчаста пилка

4. Камінь

5. Канат

5. Зуби-різці у бобра

6. Колесо

6. Клешні рака

7. Молоток

7. Смерч

8. Підйомний кран

8. Ліана

9. Різці верстаків для обробки металу

9. Щелепи акули

10. Центрифуга

10. Молюски, що живуть у гвинтоподібних панцирах

 

Відповідь: 1 – 10, 2 – 1, 3 – 6, 4 – 9, 5 – 8, 6 – 2, 7 – 4, 8 – 3, 9 – 5, 10 – 7.

 

Тема. Прості механізми

На закріплення знань проводиться гра  «Найрозумніший»

Розв'язування задач усно

Запитання:

  1. Чи підніме людина , яка стоїть на підлозі і має вагу 600 Н за допомогою нерухомого блока вантаж, маса якого 72 кг? (Не підніме)
  2. А за допомогою рухомого блока? (Так)
  3. На яку довжину  потрібно протягнути вільний кінець мотузки рухомого блока, щоб вантаж, який висить на гачку у блока, підняти на 120 см?(2,4 м)
  4. Довжина схилу похилої площини утричі більша за її висоту. Яку слід прикладати силу, щоб підняти вантаж вагою 1,2 кН? (400 Н)

Розв'язування задач біля дошки:

  1. Діаметр вала коловорота дорівнює 20 см, а радіус колеса – 0,6 м. Яку силу треба прикласти до колеса, щоб підняти з криниці відро з водою вагою 120 Н?
  2. Який максимальний вантаж може підняти хлопчик вагою 420 Н, користуючись одним рухомим і одним нерухомим блоком, якщо вага блока 20 Н?

 

Тема. Момент сили. Умови рівноваги важеля

Мотивація навчальної діяльності.

Інтерактивна вправа «Розсипані слова»

«Одного разу Архімед, -  читаємо ми у Плутарха, - написав Сіракузькому царю Гієрону, якому він був родич і товариш, що довільною силою можна підняти будь-який вантаж. Захоплений силою доведення, він додав, що якщо б була інша Земля, він, перейшовши на неї, зрушив би з місця нашу».

Із слів складіть речення (вислів Архімеда), що є епіграфом нашого уроку: «точку і Землю дайте я опори мені зрушу».

Як ви розумієте цей вислів? Чи зміг би Архімед, маючи точку опори, підняти Землю? (вислуховуємо думку учнів, але питання залишаємо відкритим)

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Потась Лариса
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку