Приклади використання інтерактивних вправ на уроках фізики у 7 класі
Розділ 1. Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання
Тема. Речовина і поле. Початкові відомості про будову речовини. Молекули. Атоми.
Вивчення нового матеріалу.
Вправа на розвиток логічного мислення «Вилучи зайве»
Знайдіть зайву пару слів:
Тема. Етапи становлення та основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.
Під час вивчення нового матеріалу використовується прийом «Я – дослідник»
Учитель формує три групи.
Завдання для І групи
Учні формулюють висновок і записують у зошити.
І положення МКТ: будь-яка речовина складається з частинок – молекул і атомів.
Завдання для ІІ групи
Учні формулюють висновок та записують у зошити.
ІІ положення МКТ: частинки перебувають у безладному хаотичному русі.
Завдання для ІІІ групи
Учні формулюють висновок та записують у зошити.
ІІІ положення МКТ: між молекулами існують сили взаємного притягання і відштовхування.
На закріплення матеріалу проводиться інтерактивна вправа «Ромашка»
Учитель заздалегідь виготовляє ромашку, а на зворотній стороні записує запитання. Учні по черзі відкривають пелюстки, читають запитання і відповідають.
Запитання:
Підводячи підсумок уроку можна провести інтерактивну вправу «Мікрофон».
Закінчити речення:
Дифузія – це …
Швидкість дифузії залежить від …
Між молекулами речовини існує взаємне… і …
Сили взаємного притягання і відштовхування діють на відстанях…
Тверді тіла поділяються на…
Тема. Фізичні тіла й фізичні явища. Властивості тіл.
Актуалізація опорних знань.
Вправа «Вилучи зайве»
Треба знайти закономірність і виключити зайве слово із запропонованих
Алюміній, кухонна сіль, залізо, віск, лід (зайвий віск, бо решта – кристалічні тіла).
Скло, залізо, пластилін, смола (залізо, решта – аморфні тіла).
Закріплення. Скласти «Діаграму Вена» для порівняння речовин у трьох агрегатних станах.
Розділ 2. Механічний рух
Тема. Механічний рух. Відносність руху.
Актуалізація опорних знань.
Пригадайте, які фізичні терміни ми вивчили у попередньому розділі.
Вправа «Мозковий штурм»
Речовина
Час Температура
Атом Фізика Молекула
Фізичне тіло Фізичне явище
Поле
Тема. Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.
Траєкторія. Шлях. Переміщення.
Вправа «Упізнай мене» проводиться на закріплення нового матеріалу.
На звороті дошки записано фізичні поняття, вивчені на уроці:
Механічний рух, тіло відліку, матеріальна точка, траєкторія, шлях, переміщення.
На столі знаходяться картки із визначенням понять. Учні по черзі знаходять визначення для відповідного поняття.
Робота в групах.
Завдання групи 1
Завдання групи 2
Завдання групи 3
Завдання групи 4
Тема. Рівномірний прямолінійний рух. Швидкість рівномірного прямолінійного руху. Рівняння руху.
Актуалізація опорних знань.
Гра «Фізичне доміно»
Картки хаотично розміщені на дошці за допомогою магнітів. Один учень виходить до дошки і складає доміно, а всі інші уважно слідкують за його роботою. Після завершення його роботи інший учень аналізує ланцюжок. Учень, який складав «доміно», отримує оцінку й учень, який його оцінив, також.
Картки для «Фізичного доміно»
|
Що називається механічним рухом |
Метроном |
Якою літерою позначається шлях? |
10 000 м |
Що таке шлях?
|
Рулеткою |
Одиниця часу
|
1 м |
Що таке траєкторія?
|
t |
Одиниця вимірювання шляху |
Зміна з часом положення тіла в просторі відносно інших тіл |
Яким приладом вимірюється час |
s |
Чому дорівнює 10 км
|
Відстань, пройдена тілом уздовж траєкторії руху |
Яким приладом можна виміряти шлях |
1 с |
Чому дорівнює 10 дм |
Лінія, вздовж якої рухається тіло |
Якою літерою позначають час? |
1 м
|
|
Закріплення нового матеріалу.
Робота в групах. Розв'язування якісних задач та вправ.
Ділимо учнів на три групи за кольорами світлофора. Після виконання завдання «червоні» відповідають з місця, «жовті» перевіряють результат за готовими відповідями, «зелені» записують відповіді на дошці.
Завдання для «червоних»
Завдання для «жовтих»
Завдання для «зелених»
Корекція знань
Інтерактивна вправа «Коло знань»
Учитель починає речення, учень закінчує і продовжує ланцюжок і т.д.
Наприклад:
Тема. Графіки рівномірного прямолінійного руху.
Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах.
Завдання для групи І
Завдання для групи ІІ
Завдання для групи ІІІ
Тема. Нерівномірний прямолінійний рух.
Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправ «Коректор»
Вставте пропущені літери в термінах і сформулюйте їх визначення:
Мех…ий р…х, шв…сть, ч…с, тр…ія, ш…х, пр….ий р…х, год…ик.
Тема. Середня швидкість нерівномірного руху.
Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Компетентність»
Клас поділяється на 5 – 6 груп. Групи по черзі ставлять запитання своїм суперникам (використовують запитання, які вони підготували вдома). Суперник відповідає на нього і ставить запитання іншій групі за схемою:
1→2, 2→3, 3→4, 4→5, 5→6, 6→1
Тобто гру «закільцьовуємо». Учитель звертає увагу на помилки, найактивнішим ставить відповідні оцінки.
Тема. Розв'язування задач та вправ
Робота в групах.
Учнів класу розділяємо на 5 груп так, щоб групи були рівносильними за рівнем знань. Кожна група одержує на картках завдання, складність яких вказана за допомогою зірочок: чим більше зірочок біля номера задачі, тим складніша задача. Завдання учні у групі розподіляють самостійно.
Група 1
1.** Обчислити час, за який під час розвантажування баржі ящик переміститься стрічковим транспортером на 24 м . якщо швидкість руху стрічки 12 см/с.
2 с |
200 с |
0,5 хв |
2.* Швидкість, яку має розвинути космічна ракета для запуску супутника Землі, дорівнює 7 900 м/с. Виразити цю швидкість у кілометрах за годину.
2,2 |
7,9 |
28 440 |
3.* Вертоліт вертикально рівномірно піднімається. Яка траєкторія точки на кінці лопасті гвинта вертольота відносно Землі?
Спіраль |
Коло |
Пряма |
4.** Мотоцикліст проїхав 20 км за 30 хв, а потім їхав зі швидкістю 60 км/год протягом 1,5 год. Якою була його середня швидкість на всьому шляху?
70 км/год |
60 км/год |
55 км/год |
5.*** Олена половину шляху проїхала на велосипеді зі швидкістю 25 км/год, а решту шляху пройшла пішки зі швидкістю 5 км/год. Скільки часу вона йшла, якщо весь шлях зайняв 3 год?
2,5 год |
1 год |
1,5 год |
Група 2
1.* Куля летить зі швидкістю 500 м/с. За який час вона пролетить 2 км?
4 с |
250 хв |
4 хв |
2.** Троє спортсменів брали участь у змаганнях з бігу. Перший біг 20 хв зі швидкістю 12 км/год, другий пробіг 5 км за півгодини, третій пробіг 6 км зі швидкістю 11 км/год. Хто біг швидше від усіх?
Перший |
Другий |
Третій |
3.* Хлопчик сидить на каруселі, яка обертається, і бачить, що відносно неї він нерухомий, а навколишні предмети і земля рухаються. Що є в цьому випадку тілом відліку?
Карусель |
Земля |
Хлопчик |
4.** Мандрівник 1,5 год їхав на верблюді зі швидкістю 10 км/год, а потім 3 год – на віслюку зі швидкістю 16 км/год. Якою була середня швидкість руху мандрівника на всьому шляху?
11 км/год |
14 км/год |
13 км/год |
5.*** Людина робить 5 кроків за 2с. Яка довжина її кроку, якщо вона йде зі швидкістю 5,4 км/год?
80 см |
65 см |
60 см |
Група 3
1.* Найшвидша суходільна змія у світі – мамба. Визначте її швидкість, якщо відомо, що вона за 2,5 год проповзає шлях 45 км.
10 м/с |
112.5 км/год |
18 км/год |
2.* У вагоні рухомого пасажирського поїзда на столі лежить книга. Відносно яких тіл відліку книга рухається?
Телеграфні стовпи |
Підлога вагона |
Стіл |
3.** Пішохід за 25 хв пройшов 1,2 км, потім півгодини відпочивав, а потім пробіг ще 800 м за 5 хв. Якою була його середня швидкість на всьому шляху?
2 км/хв |
1 км/хв |
0,5 км/хв |
4.*** Третину шляху людина їхала на велосипеді зі швидкістю 20 км/год, а решту шляху бігла зі швидкістю 10 км/год. Яка середня швидкість на всьому шляху?
18 км/год |
12 км/год |
15 км/год |
5.*** З якою швидкістю йде пішохід, якщо він робить три кроки за 2 с і довжина його кроку 67 см?
1 м/с |
33,5 см/с |
90 см/с |
Група4
1.* Яку траєкторію під час руху автомобіля прямою дорогою описує центр його колеса відносно дороги?
Пряма |
Коло |
2.* Бамбук виростає за добу на 60 см. Визначте швидкість росту бамбука в см/год.
25 |
60 |
5 |
3.** Автомобіль 2 год рухався зі швидкістю 15 м/с, а потім проїхав ще 72 км зі швидкістю 20 м/с. Яка середня швидкість автомобіля на всьому шляху?
35 м/с |
60 км/год |
17,5 м/с |
4.*** Мандрівник подолав 240 км за 10 год. Першу половину шляху він їхав автомобілем, а другу – на слоні. З якою швидкістю він їхав на слоні, якщо швидкість автомобіля у 4 рази більша за швидкість слона?
24 км/год |
20 км/год |
15 км/год |
Група 5
1.* Трактор рухається зі швидкістю 2,5 м/с. Виразити його швидкість у км/год
9 |
0,25 |
25 |
2.** Черепаха повзла 10 с зі швидкістю 1 см/с, потім 2 хв зі швидкістю15 мм/с. Яку відстань проповзла черепаха?
40 см |
1 м |
25 см |
3.** Найбільшу швидкість серед птахів під час бігу розвиває страус. За 30 хв він може пробігти 30 км. Який шлях він пробіжить за 50 хв, якщо рухатиметься з тією самою швидкістю?
80 км |
60 км |
50 км |
4.*** Мотоцикліст половину шляху їхав зі швидкістю 100 км/год, а решту – зі швидкістю 50 км/год. Якою була середня швидкість мотоцикліста на всьому шляху?
67 км/год |
75 км/год |
150 км/год |
Тема. Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.
Швидкість матеріальної точки під час руху по колу.
Актуалізація опорних знань.
Вправа «Знайди пару»:
Час, v = s/t, шлях, t, швидкість, метр.
Вправа «Життя – театр» (театр пантоміми).
Інсценування термінів, понять, процесів: час, шлях, рівномірний рух, нерівномірний рух, траєкторія. Ці слова записані на картках, які учні по черзі витягують та інсценізують, а решта учнів мають відгадати, що показує товариш.
Корекція знань.
Вправа «Чи погоджуєтеся ви з твердженням?»
Кожен учень ставить руку на парту, якщо він погоджується з твердженням, то піднімає вказівний палець, якщо ні – то кулачок.
Тема. Коливальний рух. Амплітуда коливань.
Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна гра «Спіймай помилку!».
Учитель читає речення, якщо учні знаходять помилку, то плескають у долоні, учитель зупиняється й один із учнів виправляє допущену помилку.
Приклад тексту.
Учень 7-го класу Сергій вирішив своєму молодшому брату розповісти про механічний рух: «Ось у тебе є машинка, якщо її штовхнути, то вона почне рухатися відносно підлоги. Давай у машинку посадимо ведмедика і знову штовхнемо її – тепер рухається і ведмедик відносно машинки та відносно підлоги. Тепер уважно подивися, по якій лінії він рухається. Лінія називається траєкторією. Якщо ця лінія пряма, то рух називають прямим, якщо буде крива, то рух називають кривим. Тепер покружляймо машинкою по колу. Тут треба знати, що таке період і частота. Період – це кількість коливань за одиницю часу, а частота – час, за який здійснюється одне повне коливання. Ну, ось ти вже й фізик і в школу не треба ходити.
Узагальнення знань
Вправа «Своя опора»
Учні самостійно складають опорний конспект вивченої теми. Потім обмінюються опорними конспектами з сусідом по парті й проговорюють тему за опорним конспектом сусіда.
Тема. Період коливань. Маятники.
Актуалізація опорних знань.
Встановити відповідність між термінами і визначеннями.
Учитель на дошці записує пронумеровані терміни:
Учитель зачитує визначення, а учні записують номери термінів, яким воно відповідає, у послідовності, в якій були прочитані визначення.
Визначення:
Розділ 3. Взаємодія тіл. Сила
Тема. Явище інерції.
На закріплення вивченого інтерактивна вправа «Ромашка»
Учитель заздалегідь виготовляє паперову ромашку, на зворотній стороні кожної пелюстки записує запитання. Учні по черзі відривають пелюстки, читають запитання і відповідають на них.
Запитання:
Підсумок уроку. Вправа «Літачок»
Учитель запускає паперового літачка. Поблизу кого він приземлився, той говорить одне речення-підсумок і запускає літачок далі.
Підсумок. Вправа «Художник»
У своїх зошитах намалюйте інерцію.
Тема. Інертність. Маса тіла
Вправа «Перетворення» на закріплення знань
Інтерактивна вправа «Доповни»
кг |
|
|
0,2 кг |
|
|
|
г |
|
|
|
|
500 г |
|
т |
|
0,3 т |
|
|
|
|
мг |
700 мг |
|
|
45000мг |
|
|
ц |
|
|
|
|
|
3ц |
Вправа «Склади слово»
На стікерах з верхньої сторони записуємо літери слова «інертність», а з нижньої сторони записуємо запитання . Літери клеїмо на дошці у хаотичному порядку. Учні повинні скласти з літер слово. Для цього по черзі підходять до дошки, витягують літеру, відповідають на запитання і приклеюють літеру у правильному порядку.
Запитання на стікерах:
Тема. Густина речовини
Вивчаючи нову тему, пропоную учням виконати експериментальну задачу.
Візьміть шматок мила у формі прямокутного паралелепіпеда, на якому написано його масу. Визначте густину мила.
На закріплення знань проводиться вправа «Знайди помилку».
Виправити помилки у записах на дошці:
Для корекції здобутих знань проводиться інтерактивна вправа «Коло знань»
Учитель починає фразу, учень закінчує і починає нове твердження – продовжує ланцюжок і т. д.
Наприклад:
Густина речовини – це…
Густина позначається літерою…
Одиницею густини є…
Густину деяких речовин можна знайти в…
Щоб г/см3 перетворити в кг/м3, треба…
Тема. Взаємодія тіл. Сила
Вправа «Так – ні»
(на перевірку вивченого матеріалу)
Учні записують у зошит «так» або «ні» на кожне твердження, яке зачитує учитель.
Вправа на сприйняття навчального матеріалу.
Робота з підручником. Інтерактивна вправа «Парафразування».
Учні об'єднуються у «трійки», учитель розподіляє їхні обов'язки: перший – читає текст короткими блоками, другий – до прочитаного ставить запитання, третій – відповідає.
Тема. Пружинні динамометри
Актуалізація опорних знань.
Розгадування кросворду «Вершини механіки»
1 |
|
|||||||||
2 |
|
|
||||||||
3 |
|
|
|
|||||||
4 |
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Му. 2. Гук. 3. Вага. 4. Шкала. 5. Ньютон. 6. Галілей. 7. Механіка. 8. Швидкість. 9. Динамометр. 10. Невагомість.
Тема. Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил
Вивчення матеріалу. Робота в групах.
Клас поділяється на групи. Завдання для груп: зробити креслення до наведених випадків:
Група 1
Група 2
Група 3
Група 4
Тема. Сила тяжіння
Робота в групах. Розв'язати задач.
Група 1
Група 2
Група 3
Група 4
Інтерактивна вправа на закріплення матеріалу «Візитна картка»
Учні створюють візитну картку сили тяжіння.
Тема. Вага тіла. Невагомість
Актуалізація опорних знань.
Гра «Вгадай мене»
На столі вчителя лежать картки, на яких написано:
Вправа «Своя опора»
Після вивчення теми учні самостійно складають опорний конспект вивченої теми. Потім обмінюються опорними конспектами із сусідом по парті і проговорюють тему за опорним конспектом сусіда.
Тема. Тертя. Сила тертя
Вивчення нового матеріалу.
Вправа «Чому в народі кажуть так»
Пояснити фізичний зміст приказок:
Зникло б у ниток тертя, пропали б одяг і взуття.
Суха ложка рот дере.
Танцює, як цап на льоду.
Погляньте на оцю біду, як корова на льоду.
Виписує кренделя, як в ожеледицю теля.
Коса любить брусок і сала кусок.
Коси коса, поки роса.
Плуг від роботи блищіть.
Тема. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі і техніці
На закріплення матеріалу проводиться дидактична гра «Тертя й наше життя»
Клас ділиться на експертні групи. Учні стають експертами у своїх групах.
Експертні групи: «Будівництво», «Автомобіль, дорога», «Спорт», «Медицина. Жива природа», «Побут».
Завдання. Кожна група має дібрати приклади використання тертя, його збільшення чи зменшення в їхній області експертизи.
Експертні групи обговорюють свої теми. Кожна група одержує картку –підказку з теми експертизи. Якщо учні не можуть самостійно сформулювати задачу, то користуються опорними словами. Також учні одержують картку- запитання у відповідній області експертизи. Нею експертна група користується у тому випадку, коли самостійно не може навіть із допомогою картки-підказки сформулювати задачі.
Через 15 хв. кожна група звітує за своїми дослідженнями або дає відповіді на запитання.
Запитання1. Автомобіль, дорога
Запитання 2. Будівництво
Запитання3. Побут
Запитання 4.Спорт
Запитання 5.Медицина. Життя природи.
Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Актуалізація опорних знань.
Вправа «Знайди аргументи»
Може проводитись як диспут.
Учні висловлюють аргументи «за» і «проти» твердження, запропонованого вчителем.
Твердження. Тертя приносить лише шкоду.
На закріплення здобутих знань проводиться інтерактивна вправа «Чомучка»
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля
Сполучені посудини. Манометри. Насоси
Тема. Атмосферний тиск. Дослід Торічеллі
Сформували 4 різнокольорові групи.
Завдання:
У«різнокольорових» групах учні обмінюються підготовленою інформацією, потім обмінюються досвідом нею в «експертних» групах (основне записують у зошит)
Прийом проектів «Синоптики»
Учні готують завчасно.
Уривки з проектних повідомлень:
Тема. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри
На закріплення проводиться гра «Емоційний ланцюжок»
Учні стають у коло, беруться за руки та ставлять одне одному запитання.
Запитання можуть бути такими:
Тема. Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда
Під час систематизації знань проводиться вправа «Ланцюжок»
Розв'язування задачі ланцюжком
а) Подайте у Па тиск 1000 мм. рт. ст. На якій глибині спостерігається такий тиск? Подайте значення глибини в км. Який плавальний апарат може використовуватись для досягнення такої глибини?
Б) Обчисліть архімедову силу, що тисне у воді на тіло об'ємом 25 см3. Чому повинна дорівнювати вага тіла в повітрі, щоб у воді воно плавало на тій глибині, на яку ми його занурили? Обчисліть масу такого тіла. З якого матеріалу воно виготовлене?
Розділ 4. Механічна робота та енергія
Тема. Потужність
На закріплення матеріалу пропоную вправу «Візитка»
Робота в парах: скласти візитну картку потужності.
Тема. Машини й механізми
Узагальнення знань
Вправа «Патенти природи»
Знайдіть у таблиці пари «винахід – можливий його аналог у природі» (одна картка на парту)
Винахід |
Аналог у природі |
1. Шуруп |
1. Дзьоб дятла |
2. Долото |
2. «Перекотиполе» (курай) |
3. Защіпка для волосся |
3. Жирафа |
4. Зубчаста пилка |
4. Камінь |
5. Канат |
5. Зуби-різці у бобра |
6. Колесо |
6. Клешні рака |
7. Молоток |
7. Смерч |
8. Підйомний кран |
8. Ліана |
9. Різці верстаків для обробки металу |
9. Щелепи акули |
10. Центрифуга |
10. Молюски, що живуть у гвинтоподібних панцирах |
Відповідь: 1 – 10, 2 – 1, 3 – 6, 4 – 9, 5 – 8, 6 – 2, 7 – 4, 8 – 3, 9 – 5, 10 – 7.
Тема. Прості механізми
На закріплення знань проводиться гра «Найрозумніший»
Розв'язування задач усно
Запитання:
Розв'язування задач біля дошки:
Тема. Момент сили. Умови рівноваги важеля
Мотивація навчальної діяльності.
Інтерактивна вправа «Розсипані слова»
«Одного разу Архімед, - читаємо ми у Плутарха, - написав Сіракузькому царю Гієрону, якому він був родич і товариш, що довільною силою можна підняти будь-який вантаж. Захоплений силою доведення, він додав, що якщо б була інша Земля, він, перейшовши на неї, зрушив би з місця нашу».
Із слів складіть речення (вислів Архімеда), що є епіграфом нашого уроку: «точку і Землю дайте я опори мені зрушу».
Як ви розумієте цей вислів? Чи зміг би Архімед, маючи точку опори, підняти Землю? (вислуховуємо думку учнів, але питання залишаємо відкритим)