Зустріч дитини зі школою відбувається у віці, рецептивному до педагогічного впливу і, отже, формуванню життєво-важливих мотивів, у тому числі мотивів здоров'я! Ось чому вчителям біології належить провідна роль у навчанні школярів з питань охорони здоров'я. Особливо ефективно цілеспрямоване виховання мотивації здоров'я відбувається в підлітковому віці (12-15 років). Тому необхідно використовувати всі можливості педагогіки для вирішення проблеми збереження і зміцнення здоров'я учнів.
Приклади використання здоров’язберігаючих технологій на уроках біології
Зустріч дитини зі школою відбувається у віці, рецептивному до педагогічного впливу і, отже, формуванню життєво-важливих мотивів, у тому числі мотивів здоров'я! Ось чому вчителям біології належить провідна роль у навчанні школярів з питань охорони здоров'я. Особливо ефективно цілеспрямоване виховання мотивації здоров'я відбувається в підлітковому віці (12-15 років). Тому необхідно використовувати всі можливості педагогіки для вирішення проблеми збереження і зміцнення здоров'я учнів.
На початку уроку можна провести точковий масаж біологічно активних точок обличчя і голови, щоб остаточно «розбудити» дітей і задати відповідний робочий настрій на цілий урок. При такому масажі активізується кровообіг у кінчиках пальчиків, що запобігає застою крові не тільки в руках, але і у всьому тілі, так як кінчики пальців безпосередньо пов'язані з мозком.
Важливе значення має емоційний клімат на уроці:
- емоційна мотивація до початку уроку;
- створення ситуації успіху;
- наявність на уроці емоційних розрядок: жартів, усмішок, афоризмів з коментарями.
Приклад:
Подумати над загадкою:
- Хто вранці ходить на чотирьох, удень – на двох, а ввечері – на трьох? (Дитина повзає на чотирьох, доросла людина ходить на двох, а стара людина ходить з палицею “на трьох”.) Це проблемне запитання до теми “Онтогенез і його періоди”.
Мотивація до теми уроку «Походження людини»: Подумати над словами К.Ліннея: “О, як схожа на нас мерзенна тварина мавпа”. Про яку схожість говорив вчений?
Величезну роль у зміцненні здоров'я учнів відіграє і екологічний простір: провітрювання, озеленення, освітлення кабінету. Ще один організаційний момент початку уроку пов'язаний з перевіркою стану кабінету, навчального обладнання, робочих місць і перевіркою присутніх. На перерві можна перевірити підготовку кабінету до роботи: стан парти, дошки, провітрювання приміщення, а потім запустити учнів в кабінет, щоб привели своє місце в порядок і приготувалися до роботи на уроці, цим самим привчаючи їх до порядку і до підтримання здорового образу життя.
При одноманітному фізичному навантаженні працює тільки одна група м'язів і в збудливому стані знаходиться тільки одна ділянка ЦНС, що призводить до стомлення. Розумова праця так само викликає стомлення ЦНС, а тривале малорухливе сидіння за столом порушує кровообіг. Тому найкращим відпочинком дня ЦНС, головного мозку, відновлення кровообігу є рухова активність. Ось чому на своїх уроках слід використовувати фізкультхвилинки.
Приклад:
Фізкультхвилинка для поліпшення мозкового кровообігу
Вправа 1. Виконується сидячи на стільці або стоячи. На рахунок «раз, два» – виконати круговий рух правою рукою назад з поворотом тулуба і голови праворуч. На рахунок «три, чотири» – виконати круговий рух лівою рукою назад з поворотом тулуба і голови наліво. Вправу повторити 4-6 разів у повільному темпі.
Вправа 2. Виконується сидячи на стільці або стоячи, руки в сторони, долоні вперед, пальці розведені. На рахунок «раз» – обхопити себе за плечі якомога міцніше. На рахунок «два» – зайняти вихідне положення. Вправу повторити 4-6 разів у швидкому темпі.
Фізкультхвилинка для зняття втоми з плечового поясу та рук
Вправа 1. Вихідне положення – стояти. На рахунок «раз» – підняти плечі. На рахунок «два» – опустити плечі. Повторити 6-8 разів, потім зробити паузу на 2-3 секунди, розслабити м'язи плечового пояса. Виконувати в повільному темпі.
Вправа 2. Вихідне положення – руки зігнуті перед грудьми. На рахунок «раз, два» – виконати зігнутими руками два пружних рухи назад. На рахунок «три, чотири» – виконувати такі ж ривки прямими руками. Вправу виконувати 4-6 разів у середньому темпі.
Фізкультхвилинка для очей
Вправа 1. Зробіть 15 коливальних рухів очима по горизонталі справа-наліво, потім зліва-направо.
Вправа 2. 15 коливальних рухів очима по вертикалі - вгору-вниз та вниз-вгору.
Вправа 3. Теж 15, але кругових обертальних рухів очима зліва-направо.
Вправа 4. Те ж саме, але справа-наліво.
Вправа 5. Зробіть по 15 кругових обертальних рухів очима спочатку в праву, потім ліву сторони, як би викреслюючи очима покладену набік цифру 8.
Вправи для розвитку дихання
1. В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2. В. п. – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.
П’ять етапів дихання за методикою «БОДІФЛЕКС»
Щоб уникнути стомлення завжди можна і чергувати види діяльності. Навіть лекційний матеріал у старших класах відтворювати через різні види діяльності, чергуючи їх: прослуховування нового матеріалу, записування його учнями в зошит, замальовування дітьми схем, опорних конспектів, опитування по опорних конспектах і питаннях, заповнення таблиць і т.д. Адже через різні види діяльності учні не так втомлюються. Запам'ятовування і засвоєння матеріалу йде більш ефективно, якщо перед складною темою вмикати музику для поліпшення засвоєння інформації.
Дуже важливо розвивати пам’ять і уяву учнів на уроці. З цією метою виконуються різні вправи .
Приклад:
Вправа «Буратіно». Після введення нового поняття, наприклад, дезоксирибонуклеїнова кислота, учням пропонується хором повторювати термін, при цьому закрити очі і уявити, що їх ніс виріс, як у Буратіно. Далі ніс вмочити, як в казці, в чорнило і написати якомога красивіше носом в повітрі цей новий термін, це можна зробити тільки подумки або рухом голови; зафіксувати перед очима записане слово, запам'ятати його.
Вправа « Слуховий диктант». Вчитель називає слова (біологічні терміни), а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту,спираючись на свої схематичні малюнки.
Вправа «Око». Включені у роботу на уроці терміни запропонуйте дітям закріпити так: «Заплющте очі, побачте термін (назвіть його), назвіть літери, з яких він складається, у зворотному порядку».
Також обов’язковим є використання різних методів, що сприятимуть активізації ініціативи та творчого самовираження самих учнів.
- метод вільного вибору (бесіда);
- активні методи (обговорення в групах, учень як дослідник).
Значне місце в роботі вчителя біології повинно відводитися антиалкогольному вихованню молоді. Великі можливості для профілактичної роботи проти цих негативних явищ надають уроки біології, особливо у курсі “Біологія. Людина." (9 кл.). На уроки по анатомії (9 кл), загальної біології (11кл.) слід запрошувати фахівців (лікарів, юристів), які проведуть з учнями бесіди і лекції на відповідні теми: "Алкоголізм і потомство", "Куріння або здоров'я", "Від звички до наркотичної залежності" і т.д. Окремі теми можуть готувати самі школярі. Крім того можна провести анкетування з метою з'ясування знань учнів про алкоголь, нікотин, наркотики і їх вплив на організм людини, продемонструвати відео фрагменти фільмів: «Алкоголь і серце», «Алкоголь і мозок» і т.д.
Велику увагу слід приділяти суворому нормуванню домашніх завдань для недопущення перевантажень, звернувши особливу увагу на обсяг і складність матеріалу, заданого додому. Основні пункти завдання розбирати на уроці, а додому залишати повторення.
Від рівня гігієнічної раціональності уроку багато в чому залежить функціональний стан школярів у процесі навчальної діяльності, можливість довгостроково підтримувати розумову працездатність на високому рівні і попереджати передчасне порушення стомлення. Не можна забувати і про те, що гігієнічні умови впливають і на стан вчителя, його здоров'я. Педагог повинен подавати приклад своїм способом життя і своїм здоров'ям, так як власний приклад краще всяких слів познайомить дітей з правилами здорового способу життя.