Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прикметників у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, мовлення; виховувати любов до природи.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-подорож.
Обладнання: підручник «Рідна мова. 6 клас», карта міста Прикметник, схема блок-опори.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Бесіда з учнями:
Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами відвідаємо ще одне місто… ( Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?
Рольова гра.
( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).
Іменник: - Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»
Прикметник: - Ну як ти не розумієш…
Учитель: - Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?
Прикметник: - Я – Прикметник.
Іменник: - А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!
Прикметник: - Чому ти так вирішив?
Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.
(До Прикметника): - А ти хто такий?
Прикметник: Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступені порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Учні: Прикметник.
Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети!
Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюсь у мові!
Прикметник: - Перевіримо?
Іменник: - Давай!
Прикметник: - Відгадай загадку:
Хустина, клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?
Учні: -Ні.
Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:
Голуба хустина, жовтий клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - То тепер зрозуміло: голуба хустина – небо, жовтий клубок – сонце…
Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?
Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!
Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.
«Мікрофон» (бесіда з учнями)
Учитель. Наш урок почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок..». Незвичайний він буде тим, що це буде урок-подорож до одного з міст країни Морфології – міста Прикметник, де ми з вами поглибимо наше знайомство з цією частиною мови.
(На дошці – карта м. Прикметник, на якій позначено такі станції: Інтелектуальна, Пізнавальна, Спортивна, Розважально-ігрова).
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Учитель. Виходячи з теми уроку, визначте («Мікрофон»):
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Ось і перша станція – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.
Виходимо на цій станції і бачимо над собою небо і сонце… Дві невід’ємні частини природи, що дарують нам радість життя. Адже без сонячного світла і тепла не можна уявити нашого життя. Але подивіться – чого не вистачає сонечку у цьому місті? (на дошці – сонечко з написом «Прикметник», але без проміння).
А промінці йому додасте ви самі.
«Мозковий штурм» (робота в парах)
Кожна пара учнів отримує промінець, на якому протягом 2 хв. записують все, що знають про прикметник. Через 2 хв. Учні прикріплюють промінці до сонця і озвучують написане.
Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.
V. Сприйняття та засвоєння знань.
Учитель.
Ми прибули на станцію «Пізнавальну», де повинні отримати, поглибити свої знання. А так як тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.
«Навчаючи - вчусь»
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником і пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).
1 група – призначення прикметників.
2 група – роль прикметників у мовленні.
3 група – морфологічні ознаки, синтаксична роль прикметника..
Блок-опора
На основі отриманих знань складаємо блок-опору.
«Ти - мені, я - тобі»
З метою закріплення теоретичного матеріалу учні ставлять питання по темі до будь-кого з однокласників.
ІV. Формування вмінь і навичок.
Учитель.
-Час вирушати далі. А наступна станція – «Спортивна», на якій ви зможете розім’ятися.
Фізкультхвилинка.
Щоб швидше дістатися до наступної станції, потрібно дописати закінчення прикметників, визначити їхній рід, число і відмінок.
До молод… дуба, під зелен… сосною, від сонячн… променів, перед дальн… дорогою, до син… озерця, весел… ранком.
Учитель. А перед нами вже наступна, остання, станція – «Розважально-ігрова», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.
«Лінгвістичний волейбол»
«М’яч» - слово-прикметник. Той, хто отримує м’яч, має назвати прикметник, який починається на останню букву основи прикметника, що назвав попередній гравець, і зробити передачу далі.
«Визбирувачі»
Вибрати з тексту прикметники, дібрати до них антоніми. Усно ввести одну антонімічну пару в речення.
Захід сонця
Сонце блискучим покотьолом котиться до спокою… Високе небо починає синіти, дише на землю прохолодою. А сонце спускається все нижче та нижче, наближається до гори все ближче та ближче. От-от воно торкнеться темної гори, що здіймається біля самого неба. От-от воно черкнеться об неї… Що тоді буде? Ні, не стукнулося. Тихо, наче хто бережно руками опустив його, посунулося воно за гору.
От сонце ще більше осіло; мов скиба стиглого кавуна, червоніє воно тільки половиною. Ось і половина зменшується…тільки четвертина…далі – скибочка…тільки кільце…ось і воно пливе – зникає. Небо нахмурилось, темніє.
«Хто швидше?»
Розшифрувати й записати прикметники. Підкреслити в кожній групі «зайвий» прикметник.
V. Закріплення знань.
Вправа-гра «Світлофор»
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
«Ти - редактор» (самостійна робота)
Відредагувати текст, увівши в речення замість крапок прикметники. Визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль прикметників у першому реченні.Нещодавно ліс мінився … барвами, а сьогодні вже стоїть … . Лише дуби зберегли … вбрання. Ноги глибоко утопають в … листі, яке … ковдрою лягло на … землю. Незабаром настануть … морози. Засяє тоді ліс на … сонці … діамантами.
VІ. Підсумки уроку.
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож містом Прикметник, але в ньому ми ще не раз побуваємо, повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання. Закріпити теоретичний матеріал за підручником. Скласти і записати по 2 речення, у яких прикметник виступає в ролі означення та присудка.