Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Перегляд файлу

Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки,

          синтаксична роль                                      

Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прикметників у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, мовлення; виховувати любов до природи.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Форма уроку. Урок-подорож.

Обладнання: підручник «Рідна мова. 6 клас», карта міста Прикметник, схема блок-опори.

                                               Перебіг  уроку

І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Бесіда з учнями:

  •          Яка це країна? (Морфологія)
  •          В якому місті цієї країни ми вже побували, кого з мешканців добре   знаємо? (Іменник)

Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами  відвідаємо ще одне місто… ( Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?

Рольова гра.

( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).

Іменник: - Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»

Прикметник: - Ну як ти не розумієш…

Учитель: - Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?

Прикметник: - Я – Прикметник.

Іменник: - А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!

Прикметник: - Чому ти так вирішив?

Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.

(До Прикметника): - А ти хто такий?

Прикметник: Я веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний;

Маю ступені порівняння.

Я відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповім я залюбки

На питаннячко – який?

Маю ознаку предмета,

Називаюсь я …

Учні: Прикметник.

Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети!

Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюсь у мові!

Прикметник: - Перевіримо?

Іменник: - Давай!

Прикметник: - Відгадай загадку:

    Хустина, клубок;

 По хустині катається, людям усміхається.

Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?

Учні: -Ні.

Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:

 Голуба хустина, жовтий клубок;

 По хустині катається, людям усміхається.

Іменник: - То тепер зрозуміло: голуба хустина – небо, жовтий клубок – сонце…

Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?

Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!

Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.

 «Мікрофон» (бесіда з учнями)

  •          Чому Іменник не зміг відгадати перший варіант загадки?
  •          Які слова допомогли і йому, і вам у другому варіанті? (голуба, жовтий)
  •          До якої частини мови належать ці слова?
  •          Чи можемо ми обійтись у мовленні без прикметників? Чому?

Учитель. Наш урок почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок..». Незвичайний він буде тим, що це буде урок-подорож до одного з міст країни Морфології – міста Прикметник, де ми з вами поглибимо наше знайомство з цією частиною мови.

(На дошці – карта м. Прикметник, на якій позначено такі станції: Інтелектуальна, Пізнавальна, Спортивна, Розважально-ігрова).

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Учитель. Виходячи з теми уроку, визначте («Мікрофон»):

  •          Якою буде його мета, що ми маємо на уроці зробити?
  •          Для чого слід вивчати дану тему?

ІV. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Ось і перша станція – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.

Виходимо на цій станції і бачимо над собою небо і сонце… Дві невід’ємні частини природи, що дарують нам радість життя. Адже без сонячного світла і тепла не можна уявити нашого життя. Але подивіться – чого не вистачає сонечку у цьому місті? (на дошці – сонечко з написом «Прикметник», але без проміння).

А промінці йому додасте ви самі.

«Мозковий штурм» (робота в парах)

Кожна пара учнів отримує промінець, на якому протягом 2 хв. записують все, що знають про прикметник. Через 2 хв. Учні прикріплюють промінці до сонця і озвучують написане.

Учитель: Отже, певні знання про прикметник ви маєте. А сьогодні, перебуваючи в цьому незвичайному місті, ми їх повторимо і поглибимо.

V. Сприйняття та засвоєння знань.

Учитель.

 Ми прибули на станцію «Пізнавальну», де повинні отримати, поглибити свої знання. А так як тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.

 

«Навчаючи - вчусь»

 Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником і пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).

1 група – призначення прикметників.

2 група – роль прикметників у мовленні.

3 група – морфологічні ознаки, синтаксична роль прикметника..

 

Блок-опора

На основі отриманих знань складаємо блок-опору.

 

«Ти - мені, я - тобі»

З метою закріплення теоретичного матеріалу учні ставлять питання по темі до будь-кого з однокласників.

ІV. Формування вмінь і навичок.

Учитель.

-Час вирушати далі. А наступна станція – «Спортивна», на якій ви зможете розім’ятися.

Фізкультхвилинка.

Щоб швидше дістатися до наступної станції, потрібно дописати закінчення прикметників, визначити їхній рід, число і відмінок.

   До молод… дуба, під зелен… сосною, від сонячн… променів, перед дальн… дорогою, до син… озерця, весел… ранком.

Учитель. А перед нами вже наступна, остання, станція – «Розважально-ігрова», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.

«Лінгвістичний волейбол»

«М’яч» - слово-прикметник. Той, хто отримує м’яч, має назвати прикметник, який починається на останню букву основи прикметника, що назвав попередній гравець, і зробити передачу далі.

«Визбирувачі»

Вибрати з тексту прикметники, дібрати до них антоніми. Усно ввести одну антонімічну пару в речення.

                                                   Захід сонця

Сонце блискучим покотьолом котиться до спокою… Високе небо починає синіти, дише на землю прохолодою. А сонце спускається все нижче та нижче, наближається до гори все ближче та ближче. От-от воно торкнеться темної гори, що здіймається біля самого неба. От-от воно черкнеться об неї… Що тоді буде? Ні, не стукнулося. Тихо, наче хто бережно руками опустив його, посунулося воно за гору.

От сонце ще більше осіло; мов скиба стиглого кавуна, червоніє воно тільки половиною. Ось і половина зменшується…тільки четвертина…далі – скибочка…тільки кільце…ось і воно пливе – зникає. Небо нахмурилось, темніє. 

 «Хто швидше?»

Розшифрувати й записати прикметники. Підкреслити в кожній групі «зайвий» прикметник.

  1.     иясн, езанел, овтаж, икшора.
  2.     аранг, кащар, ашовд, чужда.

V. Закріплення знань.

Вправа-гра «Світлофор»

Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.

  1. Прикметник – службова частина мови.
  2. Прикметник – самостійна змінна частина мови.
  3. Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета.
  4. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки?
  5. Прикметник не змінюється за родами.
  6. У реченні виступає будь-яким членом речення.
  7. У реченні виступає означенням.

«Ти - редактор» (самостійна робота)

 Відредагувати текст, увівши в речення замість крапок прикметники. Визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль прикметників у першому реченні.Нещодавно ліс мінився … барвами, а сьогодні вже стоїть … . Лише дуби зберегли … вбрання. Ноги глибоко утопають в … листі, яке … ковдрою лягло на … землю. Незабаром настануть … морози. Засяє тоді ліс на … сонці … діамантами.

VІ. Підсумки уроку.

Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож містом Прикметник, але в ньому ми ще не раз побуваємо, повернемося за новими знаннями про прикметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.

Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )

  •          Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку-подорожі?
  •          Чи цікавим був урок? Пізнавальним?

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання. Закріпити теоретичний матеріал за підручником. Скласти і записати по 2 речення, у яких прикметник виступає в ролі означення та присудка.

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку