ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 5 клас
ТЕМА: «Принципи і методи загартовування. Рухова активність».
Вчитель основ здоров’я
Білолуцької ЗОШ І-ІІ ступенів
Зайчикова Анна Вікторівна
Тема уроку: Принципи і методи загартовування. Рухова активність.
Мета уроку: сформувати поняття про загартовування, його принципи, види та значення рухової активності для зміцнення здоровя; розглянути особливості комплексного загартовування сонцем, повітрям, водою;
розвивати навички загартовування в різні пори року, уміння обирати види фізичних навантажень та інтенсивність занять, ураховуючи вікові особливості;
виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: підручник Основи здоров’я Т.Є. Бойченко , 2018;
робочий зошит, картки.
Очікувані результати:
учні мають знати види рухової активності;
учні мають уміти використовувати різні види і принципи загартовування.
Розвиваємо компетентності: здоров’язберігаючу, комунікативну, інформаційну, соціальну, саморозвитку і самоосвіти.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Руханка для само налаштування.
Покладіть руки на парту,
Закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я - особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам міцного здоров’я та успіхів на сьогоднішньому уроці.
2. Актуалізація опорних знань
Напевно, ви вже здогадалися, що сьогодні ми говоритимемо про здоров’я і що треба робити, аби бути здоровим.
Оголошення теми і мети уроку.
Проблемне запитання - для чого потрібно знати принципи загартовування?
Епіграфом до нашого уроку є вислів: «Хто любить спорт, той здоровий і бадьорий».
Вправа «Мозковий штурм». Пригадайте, що вам відомо про чинники, що зміцнюють здоровя.
Учні по черзі називають чинники, що зміцнюють здоров’я.
Приклади відповідей: купання, плавання, засмагання, вітаміни, гарний настрій,
3. Мотивація навчальної діяльності.
Обговорення проблемної ситуації.
Хлопчик почувши, що ходіння босоніж корисне для здоров`я, одразу ж скинув взуття і пішов у справах босоніж.
Опорні запитання: Що він зробив правильно, а у чому був не правий?
Правильно – те, що він піклується про своє здоров`я, а неправильним – хлопчик не з`ясував, як це робити, щоб не зашкодити здоров`ю.
4. Етап засвоєння нових знань.
Отже, здоровий спосіб життя спрямовує діяльність людини на формування і зміцненя її здоровя.
Важливу роль відіграє загартовування.
Асоціації до слова загартовування.
(Учні на дошці записують асоціації до слова загартовування: повітря, тренування організму, здоровя).
Слово вчителя.
Загартовування - це тренування організму, підвищення його стійкості до несприятливих кліматичних чинників. Це один із методів профілактики захворювань і зміцнення здоровя. Загартовування не лікує. А попереджає хворобу. Воно підвищує працездатність і витривалість організму, нормалізує емоційний стан. Установлено, що систематичне загартовування знижує ймовірність простудних захворювань. Загартовування позитивно діє на організм. Суть загартовування полягає у тренуванні організму. Але загартовуватись можна лише тоді, коли дитина здорова, і проводити його треба систематично, без перерв, протягом усього року.
В кожного з нас є троє надійних помічників: свіже повітря, сонце і вода, які допомагають нам рідше хворіти.
- Які ж існують методи загартовування?
Розгадування загадок.
Усі його люблять, усі його чекають, а хто подивиться – кожен скривиться(Сонце).
Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде. (Повітря)
Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (Вода)
Робота в руппах з роздатковим матеріалом.
1 група – визначає методи загартовування сонцем;
2 група – правила загартовування водою;
3 група – визначає методи загартовування повітрям.
Загартовування повітрям — найдоступніше. Воно грунтується на поступовому пристосуванні організму до температури навколишньо-
го повітря, нижчого від температури тіла. Розрізняють теплі (від +20 до +30' С) і холодні (від +6 до — 14' С) повітряні ванни. Повітряні ванни треба приймати в будь-яку погоду.
Для загартовування водою використовують обтирання, обливання, душ, купання в річці. Доброю водною процедурою є щоденне систематичне миття ніг холодною водою. Треба вам, діти, навчитися влітку ходити босоніж, особливо вранці по росі.
Є ще один спосіб загартовування - сонячні ванни. Дія сонця на організм у помірних дозах - сприятлива, а от у надмірних - шкідлива. Не можна бути довго під пекучим сонцем, обов’язково прикривати голову панамкою. Сонячні ванни корисні вранці до 11 години.
Принципи загартовування.
Робота з підручником с.73.
- Знайдіть основні правила загартовування.
- Чому так важливо використовувати ці правила?
(Щоб зміцнити своє здоров’я, а не нашкодити йому).
Фізкультхвилинка
Нахилилися вперед,
Нахилилися назад,
Повернулись вправо, вліво,
Щоб нічого не боліло.
До товариша всміхнулись,
Всі присіли, потягнулись
І на місце повернулись.
Рухова активність - другий крок до зміцнення організму.
Чи пов'язаний рух людини із її здоров’ям?
Робота з підручником с. 71.
Фізичні навантаження мають оздоровчий вплив на організм. Для учнів середньої школи рухова активність може складатися з таки моментів:
- ранкова гімнастика;
- уроки фізичної культури;
- ігри та фізичні вправи на перервах;
- фізкультхвилинки під час уроків;
- загартовування;
- допомога в домашніх справах.
5. Узагальнення й закріплення знань.
Завдання 1. Давайте повернемось до нашого проблемного запитання:
Для чого потрібно знати принципи загартовування?
Відповіді учнів
Завдання 2. «Долоньки». Учитель зачитує вираз, а учні, якщо теза правильна – хлопають у долоні, а якщо невірна – опускають долоні вниз.
- Загартовування повітрям треба проводити, одягнувши костюм із цупкої тканини, який повністю закриває руки і ноги.
- Сприятливий час для загартовування сонцем з 12 до 14 годин.
- Загартовування водою краще починати взимку, тоді організм швидше загартується.
- Загорати рекомендовано з 8 до 11 годин і після 16 години.
- Тривалість процедури загартовування водою для першого разу – не більше 10 хвилин.
- Загоряти можна доти, доки не набридне.
- Загартовування повітрям і водою слід починати в теплу пору року
Складання правил загартовування
Пам’ятка «Основні правила загартовування»
6. Підведення підсумків уроку.
Вправа «Зворотній зв'язок»
По колу продовжити фразу: «На цьому уроці я зрозумів (-ла).
Оцінювання.
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.
Разом з батьками складіть план дій, за яким ви розпочнете загартовування та заняття фізичними вправами.