Природні зони Африки

Про матеріал
Сформувати знання про особливості розміщення природних зон Африки; сприяти розумінню взаємозв’язків природних компонентів у складі природної зони; сформувати практичні вміння порівнювати природні зони Африки; розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей, свідомо обирати найбільш ефективні способи рішення навчальних задач; організовувати спільну діяльність з однокласниками; самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності; формувати компетентності у сфері використання ІКТ; виховувати толерантність, повагу до думки інших.
Перегляд файлу

 

Тема. ПРИРОДНІ ЗОНИ АФРИКИ

Мета: сформувати знання про особливості розміщення природних зон Африки; сприяти розумінню взаємозв’язків природних компонентів у складі природної зони; сформувати практичні вміння порівнювати природні зони Африки; розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей, свідомо обирати найбільш ефективні способи рішення навчальних задач; організовувати спільну діяльність з однокласниками; самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності; формувати компетентності у сфері використання ІКТ; виховувати толерантність, повагу до думки інших.

Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, підручники, атласи, контурні карти, учнівські мультимедійні презентації, планшетні комп’ютери або ноутбуки для роботи кожної групи, дидактичні картки з тестовими завданнями для груп.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати типові природні ландшафти материка; характеризувати та порівнювати природні зони — вологих екваторіальних лісів, саван і рідколісь, пустель і напівпустель.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Робота в парах

1.Прийом «Картографічна розминка»

Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою Африки.

2.Прийом «Бліцопитування»

1. Що таке природний комплекс?

2. Які зональні природні комплекси ви знаєте?

3. Що називають природною зоною?

4. Які причини порушують широтну протяжність природних зон?

5. У межах яких географічних поясів розташована Африка?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

1.Прийом «Проблемне питання»

Африка — материк із надзвичайно багатою й різноманітною природою. Тут є й ліси, які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван з унікальними тваринами, й спекотні нескінченні пустелі, де роками не випадає жодної краплі дощу.

Якими причинами зумовлено різноманіття та розміщення природних комплексів на материку? Які особливості географічного положення та природи мають ландшафти материка? Відповісти на це питання ви зможете сьогодні на уроці.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Прийом «Картографічний тренінг». Особливості розміщення природних зон Африки

Завдання. Розгляньте карту «Природні зони Африки» та установіть особливості розміщення й набір природних комплексів на материку.

(На більшій частині території Африки чітко простежується широтна зональність. Природні зони Африки, як і кліматичні пояси, розташовані майже симетрично щодо екватора. В Африці формуються природні зони екваторіального, субекваторіального, тропічного й субтропічного географічних поясів. На підняттях рельєфу виражена висотна поясність.)

 

2. Робота в групах. Прийом «Учитель-учень». Характеристика природних зон Африки

Учні, що мали випереджальне завдання, виконують роль учителя, демонструють презентацію та розповідають учням певної групи про особливості природи однієї з природних зон (5 хв). Аналогічно «учителі» по черзі працюють із кожною групою.

Учасники групи під час пояснення заповнюють таблицю в зошитах.

Назва природної зони

Географічне положення

Особливості клімату

Переважаючий тип ґрунтів

Представники

Рослинного

світу

Тваринного світу

 

 

 

 

 

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Роботи в групах. Прийом «Географічний практикум»

Завдання. Порівняйте дві природні зони Африки (1-ша група — вологі екваторіальні ліси, савани та рідколісся; 2-га група — пустелі й напівпустелі, твердолисті вічнозелені ліси та чагарники; 3-тя група — вологі екваторіальні ліси, пустелі й напівпустелі; 4-та група — савани та рідколісся, твердолисті вічнозелені ліси та чагарники).

Критерії порівняння

Подібні ознаки

Відмінні ознаки

Географічне положення

 

 

Клімат

 

 

Ґрунти

 

 

Органічний світ

 

 

(Відмінності типових ландшафтів Африки насамперед зумовлені різним географічним положенням, що визначає відмінності кліматичних умов.

Чим далі розташовані природні зони одна від одної, тим більше відрізняються їхні природні компоненти.)

2.Практична робота № 3 (продовження)

Позначте на контурній карті: а) пустелі: Сахара, Наміб; б) напівпустелі: Калахарі.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

1.Прийом «Експрес-тест», «Взаємоперевірка»

1. Яка природна зона сформувалася на північній та південній околицях Африки?

А Савани та рідколісся;     Б пустелі й напівпустелі;

В твердолисті вічнозелені ліси й чагарники;  Г вологі екваторіальні ліси.

2. Оберіть типових представників органічного світу африканських саван та рідколісь:

А сейба, папороть, горила, окапі;  Б баобаб, акація, зебра, жираф;

В молочай, астрагал, верблюд, скорпіон; Г олива, кипарис, дика коза, гадюка.

3. Яка рослина є ендеміком пустелі Наміб?

А Вельвічія;     Б молочай;

В драконове дерево;    Г зонтична акація.

4. На яку природну зону Африки припадає близько 40 % площі материка?

А Вологі екваторіальні ліси;      Б савани та рідколісся;

Б пустелі й напівпустелі;      В твердолисті вічнозелені ліси й чагарники.

5. Укажіть причину, що обумовила широтне простягання природних зон Африки:

А переважання рівнинних форм рельєфу;

Б географічне положення відносно екватора;

В наближеність до Євразії;

Г значна площа материка.

 

2.Прийом «Самооцінювання»

Учитель пропонує учасникам груп оцінити свій внесок у досягнення мети уроку та вписати своє прізвище в одну з колонок.

Рівень власних досягнень

зрозумів, але не можу застосувати

зрозумів, але не можу пояснити іншому

зрозумів, можу застосувати та пояснити

 

 

 

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Позначити природні зони Африки на контурній карті.

3. За бажанням. Використовуючи знання про природні зони Африки, описати уявну подорож річкою Конґо від верхів’я до устя. Навести перелік необхідного спорядження, особливості навколишньої природи, можливі труднощі й небезпеки.

4. Випереджальне (окремим учням). Підготувати короткі доповіді (до 3 хв) про найвідоміші природні об’єкти, занесені до Списку спадщини ЮНЕСКО (національний парк Серенгеті, національний парк Кіліманджаро, лісовий парк Сент-Лусія, кратер Вредефорт).

 

 

 

1

docx
Додав(-ла)
Дудка Марина
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
10529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку