Природні зони Північної Америки.

Про матеріал
Навчальна мета: формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; продовжувати формувати в учнів уміння складати характеристику природних зон за типовим планом; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу. Розвивальна мета: розвивати географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, виділяти головне, уза¬гальнювати матеріал, робити висновки. Виховна мета: виховувати інтерес до предмету, любов, бережливе ставлення до природи. Обладнання: фізична карта світу, атласи, ілюстрації, мультимедійна презентація, додаткова література. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

Тема: Природні зони Північної Америки.

Навчальна мета: формувати знання про  особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; продовжувати формувати в учнів уміння складати характеристику природних зон за типовим планом; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу.

Розвивальна мета: розвивати географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, виділяти головне, уза­гальнювати матеріал, робити висновки.

Виховна мета: виховувати інтерес до предмету, любов, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, ілюстрації,  мультимедійна презентація, додаткова література.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель:

  • Сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож природними зонами Північної  Америки. А з чого ж починається будь-яка мандрівка? На мою думку, зі збору рюкзака, в нашому випадку – це фішки, що символізують ваші знання. Саме від наповнення рюкзака залежатиме успіх нашої мандрівки.

 Розпочнемо збір «багажу знань» із географічної розминки. Вона  включає в себе прийом «Так-Ні». Я задаватиму вам запитання, а ви відповідатимете лише «так» або «ні».

Географічна розминка. Прийом «Так-Ні».

1.Річки Північної Америки мають дощове, снігове та підземне живлення .  (Так)

2.На заході материка розташовані гори Кордильєри.  (Так)

3.Солоність води у Великому солоному озері у 9 разів нижча, ніж в океані.  (Ні)

4.Річка Ніагара з'єднує  озера Верхнє та Онтаріо.  (Ні, Ері та Онтаріо)

5.Найбільшим у системі Великих озер є озеро Верхнє.  (Так)

6.Північну Америку від Євразії відділяє Берингова протока. (Так)

7.Гори Аппалачі багаті родовищами нафти та газу. (Ні, кам'яного вугілля)

8.Крайньою північною точкою материка є мис Сент-Чарльз. (Ні)

9.Зона вулканізму та землетрусів у Північній Америці знаходиться у горах Аппалачі. (Ні)

- Молодці, із запитаннями впоралися! Наступний прийом – «Картографічна розминка»

Картографічна розминка

(Учитель на карті називає номери географічних об’єктів, а учні називають їх, за кожну правильну відповідь вони отримують 1 бал)

Слайд «Фізична карта Північної Америки», на якій знаки питання (географічні об’єкти, які потрібно назвати учням)

1. Гудзонова затока

2. Великі Американські озера

3. Кордильєри

4. Каліфорнійський півострів

5. Великі рівнини

6. Аппалачі

7. Півострів Флорида

8. Півострів Юкатан

   Гра «Упізнай річку або Відгадай об’єкт за описом»

Учитель пропонує визначити географічний об'єкт (річку, озеро) за стислим описом.

  1. До басейнів яких океанів несуть свої води річки Північної Америки? (Тихого, Атлантичного та Північного Льодовитого)
  2. Річка протікає Центральними рівнинами та Примексиканською низовиною. Має два великі притоки – Міссурі та Огайо. (Міссісіпі)
  3. Річка, що витікає з Великих озер. (Святого Лаврентія)
  4. Річка, що протікає на півночі Канади, свою назву дістала на честь дослідника цих місць, а індіанці називають її «Великою річкою». (Маккензі.)
  5. Які річки належать до басейну Тихого океану? (Колумбія, Колорадо, Юкон)
  6. Чому річка Колорадо має таку назву і що в перекладі означає ця назва? (в перекладі означає «червона», цю назву дали іспанці, які були вражені червонуватими кольорами її мутних вод)
  7. Яка річка несе свої води до Беринґового моря. (Юкон.)

Гра «Один зайвий» – учням необхідно визначити, що в переліку є зайвим та спробувати обґрунтувати відповідь.

Слайд із запитаннями

  1. Міссісіпі, Юкон, Онтаріо, Колорадо.
  2. Кордильєри, Анди, Аппалачі.
  3. Мерчісон, Сент-Чарльз, Мак-Кінлі, Мар'ято.
  4. Ері, Верхнє, Маракайбо, Мічиган, Гурон.
  5. Гудзонова, Каліфорнійська, Гвінейська, Мексиканська

Робота на контурних картах.

У кожного учня є аркуш паперу з контурною картою Північної Америки. Під диктовку вчителя учні  наносять географічні об’єкти на карту, а далі взаємоперевіркою виставляють собі оцінки.

Географічна номенклатура: Мексиканська затока, Кордильєри, затока Аляска, Центральні рівнини,  Берингова протока, річка Міссісіпі, оз.Верхнє, о. Гренландія,  п-ів Юкатан, п-ів Лабрадор, м. Мар'ято, г. Мак-Кінлі.

Учні, пам’ятаю як нещодавно, ви із задоволення виконували завдання по перевірці тексту та охоче виставляли оцінки за роботу. Так от, зараз я пропоную вам знову уявити себе в ролі вчителя та виставити оцінки один одному. Згода?  За кожну правильно нанесену назву учні отримують 0,5 бала.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів – прийом «Дивуй»

Заслуховується розповідь учителя  про унікальні рослини та тварини материка, культурні рослини та свійські тварини, батьківщиною яких є Північна Америка.

 Слайд з унікальними рослинами та тваринами материка

 (секвойя, кактус сагуаро, цукровий клен, жаба бик)

– Північна Америка – батьківщина багатьох культурних рослин.

Слайд із культурними рослинами та свійськими тваринами батьківщиною яких є материк

(соняшник, кукурудза, квасоля, стручковий перець, гарбуз, бавовник, індичка, ондатра, чорнобривці, жоржина.)

Слайд із небезпечними рослинами та тваринами вихідцями з материка

(колорадський жук, амброзія, елодея канадська)

Слайд тема уроку

«Природні зони Північної Америки».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Запитання вчителя

1. Слайд карта природних зон Північної Америки        

   Учитель:

Перед вами атласи. За картою географіч­них поясів та природних зон  визначте  природні зони  Північної Америки та вкажіть зони, що займають найбільшу площу.

На якій частині материка розташовані області висотної поясності?   

 – Деякі з природних зон Північної Америки вже відомі вам, тому що ви вивчали їх під час зна­йомства з іншими материками. Але окремі природні зони ми з вами ще ніколи не розглядали, крім того, сьогодні ви довідаєтесь, чому особливе місце в розподілі природ­них комплексів материка належить рельєфу та впливу океану.

      1. Закономірності розміщення природних зон у Північній Америці.     Пригадайте, що таке природна зона?
    Від чого залежить зміна природних зон на рівнинах? 
    Пригадайте, в межах яких природних зон лежить Південна Америка?
   – Розподіл природних зон у Північній Америці, як і на інших материках, відповідає закону широтної зональності, який, як вам відомо, полягає в поступовій зміні природних зон від екватора до полюсів. Зміна природних зон залежить від співвідношення тепла та вологи. 

У Північній Америці в зв’язку з особливостями географічного положення існують природні зони, відсутні на материках тропічних широт. Розміщення природних зон на рівнинах Північної Америки тісно пов'язане з особливостями зміни клімату.
     На півночі материка спостерігається широтна зональність природних зон: вони простягаються з заходу на схід й змінюють одна одну з півночі та південь.
     Однак в середній і південній частинах природні зони витягуються з півночі на південь. Це пояснюється різницею у зволоженні й температурах прибережних та центральних частин материка в межах помірного та субтропічного кліматичних поясів.
     На нерівномірність зволоження східних, центральних та західних частин материка впливають гори: Аппалачі та Кордильєри. Прибережні частини більш зволожені. Там виникають лісові ландшафти. В центрі материка, де опадів менше – степові. Біля півострова Каліфорнія холодна течія спричиняє опустелювання узбережжя. Цим пояснюється меридіональне простягання природних зон в межах помірного, субтропічного та тропічного поясів.

Слайд карта природних зон світу

– Які відмінності в розміщенні природних зон раніше вивчених материків ви помітили?

Слайд із проблемним питанням

? Чому на рівнинній території Пн. Америки деякі зони простягаються меридіонально, а не за законом широтної зональності?

2.Характеристика природних зон (робота в малих групах)

Учні класу об’єднуються в експедиційні загони, кожний загін отримує маршрутний лист, який необхідно оформити працюючи з підручниками, атласами та ілюстративним матеріалом. В групі є головуючий, він же доповідач.

Учитель:

– Я пропоную вам зараз  здійснити уявну подорож природними зонами Північної Америки та скласти їх коротку характеристику

План характеристики природної зони

  1. Географічне положення.

          2. Особливості клімату.

  1. Переважаючі типи ґрунтів.
  2.  Характерні представники рослинного світу.
  3.  Типові представники тваринного світу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

   1. Знайдіть відповідність між природною зоною та рослинами, що в ній ростуть (фронтально)

1

Лісостеп, степ

А

Чорниці, лишайники, вереск, карликова береза

2

Пустелі, напівпустелі

Б

Ялина, ялиця, модрина, туя, секвоя

3

Листяні ліси

В

Ковила, тонконіг, бізонова трава

4

Тундра, лісотундра

Г

Каштан, бук, кипарис, магнолія, карликова пальма, ліани

5

Перемінно-вологі ліси

Д

Каштан, тюльпанове дерево, платан, дуб

6

Тайга

Е

Кактус, полин, агава, юка

      2. Прийом «Хто? Де? »

Розподіліть по природних зонах тварин, які мешкають в одному з американських зоопарків: вівцебик, койот, пума, тушканчик, лемінг, опосум, бізон, песець, полярний вовк, барибал, скунс, полярна сова.

3. Прийом «Шпаргалка»

Назвіть природні зони, для яких характерні типи ґрунтів (на картках)

Природна зона

Тип ґрунту

1.

2.

3.

4.

5.

  1. Підзолисті
  2. Чорноземи
  3. Бурі лісові
  4. Жовтоземи, червоноземи
  5. Сірі лісові

     4.Прийом “Експрес-тест” (самостійно).Яка з природних зон, наведенвідсутня н

1.Яка з природних зон, наведених нижче, відсутня на материку?

а. Степи           б. Тайга        в. Савани         г. Вологі екваторіальні ліси

2.Дерево - довгожитель материка:

а. Мамонтове       б. Дуб       в. Модрина      г. Осика

3.Кліматичний пояс, у якому переважно розташовуються степи:

а. Арктичний КП      б. Субарктичний КП       в. Помірний КП        г. Тропічний КП

4.Частина материка, для якої найбільш характерні області висотної поясності:

а. Західна        б. Східна         в. Північна         г. Південна

5.Найпоширеніша рослина Мексиканського нагір'я:

а. Агава            б. Кактус           в. Сосна            г. Юка

6.Яка рослина зображена на прапорі Канади?

а. Дуб            б. Секвоя           в. Клен            г. Бек

9.Преріями називають зону:

 а. Саван           б. Лісів          в. Пустель              г. Степів

  5 .Прийом  «Географічний диктант»

Учитель читає твердження, а учні позначають, яким природним зонам вони відповідають: арктичні пустелі (1), тундри й лісотундри (2), широколисті ліси (3), лісостепи й степи (4).

  1. Із рослинності в цій природній зоні найбільше представлені мохи, лишайники, карликові дерева.
  2. Для цієї зони характерні різні види дуба, бук, клен, липа, в'яз, платан, горіх, каштан, дикі яблуні.
  3. Із тварин у цій природній зоні широко представлені різні гризуни, зараз її територія є розораною.
  4. Ця зона розташована на південь від тайги й на захід від мішаних і ши­роколистих лісів, у районах із недостатньою кількістю опадів (400 — 500 мм).
  5. Рослинність цієї природної зони надзвичайно бідна, деякі тварини живуть у прибережних водах.
  6. У цій природній зоні в минулому переважав трав'яний покрив із не­великими групами дерев і чагарників.
  7. У цій природній зоні живуть лемінги, песець, північний олень — ка­рибу, полярний вовк, вівцебик, росомаха.
  8. Ця природна зона займає більшу частину Ґренландії та Канадського Арктичного архіпелагу.

Відповіді: 2, 3, 4, 4, 1, 4, 2, 1.

 

VІ. Підсумок уроку, виставлення оцінок

Північна Америка – материк, багатий різними рослинами і тваринами. На метерику присутні такі природні зони: арктичні пустелі,  тундра та лісотундра,  тайга,  мішані та широколисті ліси,  перемінновологі ліси,  лісостеп, степ,  пустелі та напівпустелі,  савани та рідколісся. Змінюються вони згідно закону широтної зональності  та висотної поясності. Але деякі природні зони розміщені не за законами.

VІІ.Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 38 (с. 202-206), підготувати повідомлення про природоохоронні території материка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
9 травня 2020
Переглядів
3178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку