Природно - географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Розвиток арабо-мусульманської культури.

Про матеріал
Мета: розглянути історію створення Арабського халіфату і виникнення ісламу, ознайомитися з найяскравішими досягненнями ісламської культури; формувати навички самостійної роботи з історичними джерелами; вміння аналізувати і оцінювати факти.
Перегляд файлу

Тема: Природно - географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Розвиток арабо-мусульманської культури.

Мета: розглянути історію створення Арабського халіфату і виникнення ісламу, ознайомитися з найяскравішими досягненнями ісламської культури; формувати навички самостійної роботи з історичними джерелами; вміння аналізувати і оцінювати факти. Виховувати вміння співробітництва, самостійності.

Обладнання: підручник, презентація, карта «Арабський халіфат», інформаційні матеріали.

Основні поняття: араби, іслам, Коран, халіфат, шаріат

Основні дати та події:

• 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда;

• 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю;

• 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем;

• 732 р. - битва при Пуатьє.

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть:

-         показувати на карті територію Аравійського півострова, Арабського халіфату;

-         розповідати  про арабські племена, що проживають на Аравійському півострові,  життя і діяльність пророка Мухаммеда і наступних халіфів;

-         створити уявлення про внутрішнє життя Арабського халіфату;

-         визначати причини утворення халіфату;

-         висловлювати думку про причини виникнення ісламу;

-         описувати пам'ятки ісламської культури;

Структура уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

III Вивчення нового матеріалу.

IV. Узагальнення та систематизація знань.

V. Підведення підсумків.

VI. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.   

1. Про яку історичну особу йдеться в поданих описах?

 «Походив із бідної селянської родини. Став імператором завдяки своєму дядькові. Імперія за його правління досягла найвищого розквіту. Автор «Кодексу законів». За його правління було споруджено храм Святої Софії».

 

«Її батько ходив за звірами в цирку. Вона була рідкісною красунею та дуже розумною, енергійною, ризикованою жінкою. Стала дружиною імператора та його співправителькою».

2. Охарактеризуйте Юстиніана як імператора та людину.

3.Визначте, що було позитивним у правлінні Юстиніана, а що негативним?

4. Хто такі іконоборці? Чого вони домагалися?

5. Що об’єднує дати 1204 р. і 1453 р.?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель (на фоні східної мелодії ): Ми продовжуємо мандрувати середньовічними країнами, вивчати їх природні умови, географічне положення та спосіб життя за звичним алгоритмом. На минулому уроці ми відвідали Візантію. Скажіть, а яка сучасна назва цієї держави? (Туреччина). Із Візантії ми потрапляємо далі на Схід, де навіть зараз живуть факіри, приборкувачі змій, підіймаються мечеті та дме сухий та спекотний вітер пустелі – на Аравійський півострів, де зародилась третя світова релігія – іслам.

Кордони  Візантії на сході проходили  з територією, на якій проживали племена арабів.

Метод «Мікрофон».

-         Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні? (хто такі араби,  звідки  прийшли, чим стали відомі?).

Учитель. Отож, тема нашого уроку - Природно - географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Розвиток  мусульманської культури.

У середині VII ст. в житті арабів відбудуться величезні зміни. Розрізнені племена об'єднаються в сильну військову державу – ХАЛІФАТ. Багато держав будуть її боятися. Чим пояснити раптові успіхи арабів? Ось на це питання ми і постараємося відповісти на цьому уроці.

Проблемне питання: Чим пояснити раптові успіхи арабів? Чому загинула  така могутня держава?

IV. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

1. Аравійський півострів і його населення.

2. Мухаммед- засновник ісламу. Утворення держави.

3. Арабський халіфат за Омейядів та Аббасидів.

4. Культура Арабського світу.

  1. Аравійський півострів і його населення.

Вивчення цього питання можна провести за допомогою методу критичного мислення.

Робота з картою. Учитель пропонує розглянути карту атласу «Арабські завоювання в VII-IX ст. Утворення халіфату» та з допомогою підручника (ст.44)  дати відповіді на питання:

1)Якими були природно-кліматичні особливості Аравійського півострова? (пустеля, сухі степи, неродючі землі, безводна територія...)

2) Якими морями омивається півострів?( Середземним, Червоним, Аравійським).

3)З якими країнами межували араби? (Візантія, Франкська держава, Хозарське царство).

4) Природа та географічне положення могли вплинути на заняття і життя населення? (так).

5) Назвіть заняття арабів (землеробство, скотарство).

6) Чому люди жили по-різному? (все залежало  від наявності води: кочові, осілі).

7) Назвіть заняття, що могло об'єднати арабів (торгівля).

8)Яка тварина була постійним супутником кочового араба і чому?( Верблюд давав молоко, вовну, м'ясо, шкіру. З них робили взуття, сідла, намети).

Робота з термінами:

Бедуїни - жителі пустелі, кочові араби Аравійського півострова.

Вчитель: Одним з найбільших міст була Мекка. Багаті городяни жили в кам'яних будинках, бідняки – в халупах. Мекка - центр караванної торгівлі. Навесні тут проводилися ярмарки. Під час проведення ярмарків у Мецці та її околицях заборонялися збройні зіткнення і сварки. У центрі Мекки розташовувався храм Кааба – святе місце для всіх арабів.

Робота з підручником. Храм Кааба (ст.48)

Проміжний висновок: араби, як і інші народи , займалися розведенням худоби, землеробством, ремеслами, торгівлею, мали свою віру. Але, як і інші народи, вони мали і свої особливості:

-         племена  ворогували, часто воювали, але були хоробрими, сміливо захищали своїх близьких

-         у них існувала  кровна помста

-         араби віддані своєму роду, зрада – тяжкий злочин.

-         життя різне, є багаті і бідні.

-         кожне плем'я поклонялося різним богам, що ще більше посилювало ворожнечу.

Метод «Мозковий штурм»

-         Припустіть, що має статися, щоб племена об'єдналися? ( поява спільного зовнішнього  ворога, створення єдиної релігії).

Вчитель: об'єднанню племен сприяла боротьба із зовнішніми ворогами і нова релігія – іслам.

2.Мухаммед- засновник ісламу. Закони Ісламу.

Іслам – це світова релігія, що сповідує вчення, викладене Мухаммедом. Священною книгою мусульман вважається Коран. Кожен мусульманин зобов'язаний свято дотримуватися приписи Корану.

Повідомлення про Мухаммеда (виступ учня, випереджальне завдання).

Вчитель: Слово  «іслам» арабською мовою означає «покірність», «слухняність». «Немає Бога,  крім Аллаха, і Мухаммед – пророк його» - вчить мусульманська заповідь. Засновником ісламу вважається Мухаммед, за якого відбулося об`єднання арабів (630 рік).

Основні положення ісламу:

- Поділ суспільства на багатих і бідних общинників;

- Терпіння і покірність владі і знаті;

- Влада чоловіків над жінками;

- Відмова від свинини, вина, азартних ігор і лихварства;

- Заклик до « священної війни» проти невірних;

- Ідея безсилля людини перед могутністю Аллах

- Аллах створив світ за 6 днів, він створив Адама і Єву. А сьомий день – п'ятниця у мусульман – став днем відпочинку.

В самих перших проповідях Мухаммед говорив про наближення Страшного суду і покарання грішників – муках пекла, а також про відплату праведникам у раю, з водою і садами(мрія всіх кочівників)

Мухаммед закликав багатих допомагати сиротам, бідним, вдовам, звільняти рабів.

Мухаммед зосередив  всю  владу над мусульманами: він став верховним правителем, суддею і воєнначальником.

На Аравійському півострові утворилося арабська держава.

Релігія іслам створила правила поведінки людей мусульман – шаріат.

Згідно з положеннями ісламу, у мусульманина п'ять основних обов'язків:

  1. Вірити, що існує лише єдиний Бог – Аллах, а Мухаммед – пророк його;
  2. У встановлений час молитися п'ять разів на день;
  3. Дотримуватися головного  посту (один місяця в рік);
  4. Благодійність (витрачати п'яту частину доходу на милостиню);
  5. Хоча б один раз у житті здійснити паломництво (Хадж) в священні міста – Мекку і Медину;

І вже пізніше з'явився ще один обов'язок мусульманина: джихад – священна війна проти невірних.

Робота з порівняльною таблицею

 

 

Бог

Священна книга

Піст

Храм

Заповіді

Християнство

Ісус Христос

Біблія

Великий піст

Церква

10

Іслам

Бог Аллах, Мухаммед  пророк  його

Коран

Рамадан

Мечеть

5

 

  1. Арабський халіфат за Омейядів та Аббасидів.

Вчитель: Після смерті Мухаммеда країною почали правити халіфи (заступники пророка). Сама  держава отримала назву Арабський халіфат. Починається доба завоювань.

За 120 років (630 - 750 рр. ) вони зуміли захопити велику територію. Це вдалося завдяки чисельності і рухливості ( мали багато верблюдів і коней), а також ослабленню  сусідів - Візантії та Ірану.

Самостійна робота з підручником. Опрацювати текст підручника (ст.51-52) та скласти узагальнюючу таблицю «Арабський халіфат за Омейядів та Аббасидів».

 

Критерії

для  порівняння

Арабський халіфат

Омейядів

Аббасидів

Роки правління

661-750

 

Територіальні надбання

Візантія, Сирія, Палестина, Єгипет, Піренеї

 

Столиця

 

 

Найвідоміші халіфи

 

 

Причини занепаду

 

 

 

Робота з додатковим матеріалом. Як ставилися араби до завойованих народів, ми дізнаємося, прочитавши документи.

Текст 1. Становище християн у завойованих мусульманами країнах

Коли мусульмани завоювали християн, між ними був укладений мирний договір з умовою, щоб ні храми, ні церкви християн не руйнувалися, щоб їм дарували життя, щоб мусульмани билися за них і захищали їх проти тих ворогів, які чекатимуть на них, щоб вони могли виносити хрести під час їхніх свят.

Але християни сплачуватимуть поголовний податок і не будуватимуть нових храмів і церков, вони вказуватимуть шлях мусульманину, що заблукав, і будуватимуть через річки мости за власний рахунок. Вони надаватимуть притулок подорожнім мусульманам протягом трьох днів, не показуватимуть ворогу на слабкі місця мусульман.

Текст 2. Становище християн у завойованих мусульманами країнах

Під час збирання з християн поголовного податку слід накладати печатки на їхні шиї, доки не буде закінчений огляд. І слід наказати, щоб не допускали жодного з них бути схожим на мусульман одягом та зовнішністю. Зобов’язати їх, щоб вони носили пояс, подібний до грубого шнурка. Щоб їхні шапки були пікейні, щоб заборонили їхнім жінкам їздити на верблюдах. Християнам дозволяти жити у містах і на ринках мусульманських продавати й купувати, причому вони не продаватимуть ні вина, ні свиней та в містах не виставлятимуть напоказ своїх хрестів. Християни зобов’язані дотримуватися такої зовнішності, щоб їх можна було відрізнити від мусульманина.

Цього року (850 р. н. е.) халіф наказав примусити всіх християн: надягати шарфи жовті та пояси, їздити на сідлах з дерев’яними стременами, нашивати на плаття дві жовті латки, які бувають у рабів. Якщо ж хтось із них носить чалму, то чалма його повинна бути жовтого кольору.

Запитання до тексту

1) Назвіть умови, яких мали дотримуватися християни на завойованих мусульманами територіях.

2) Яким було ставлення мусульман до християнства?

3) У чому, на вашу думку, виявилося нерівноправне становище християн?

  1. Культура Арабського світу.

Робота з підручником.  Використовуючи матеріал підручника, заповніть таблицю «Розвиток культури»

 

Культура Арабського світу

Математика

Створено алгебру, введено «0»

Астрономія

-приблизно обчислено розміри Землі.

- вчений Аль-Біруні висловив припущення, що Земля рухається навколо Сонця

- створено обсерваторію

Медицина

Авіццена описав ознаки багатьох хвороб

Географія

складено карти відомих країн та морів

Мистецтво

-спорудження палаців, мовзолеїв, мечетей

-палац Альгамбра

- арабески – складні геометричні орнаменти

Література

«Тисяча і одна ніч», поема «Шах-Наме»-Фурдоусі, поет Аль-Маарі

Освіта

Медресе (релігійні навчальні заклади)

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Історичні перегони

1. Релігія мусульман? (іслам)

2. Ім'я мусульманського Бога? (Аллах)

3. Засновник ісламу? (Мухаммед)

4. Місто, де народився пророк Мухаммед? (Мекка)

5. Храм, розташований в Мецці, древнє святилище? (Кааба)

6. Священна книга всіх мусульман? (Коран)

7. Дата початку мусульманського літочислення? (622р.)

8. Назва держави арабів (Арабський халіфат)

9. Що таке джихад? (священна війна за віру)

10. Яка подія відіграла вирішальну роль в об'єднанні арабів, у створенні єдиної держави? (прийняття релігії іслам).

Які винаходи арабських ремісників і досягнення в сільському господарстві арабів вам відомі?

- відкриття дамаської сталі;

- виготовленні із сталі дзеркал;

- виробництві шовку, вовни, парчі;

- розвиток  садового мистецтва

Як ви думаєте, в чому причини високого рівня культури арабів?

-До складу Арабського халіфату входили найдавніші цивілізації Африки та Азії, а також античного світу.

-Араби засвоювали досягнення підкорених народів і сприяли їх поширенню.

Чому в казках Шахерезади Харун ар-Рашид добрий і турботливий, а історія знає його як жорстокого деспота?( Народ мріяв про справедливого правителя).

Що призвело до розпаду Арабського халіфату?

V. Підсумки уроку.

Вчитель: Аравійський півострів населяли араби, основними заняттями яких були кочове скотарство, торгівля і землеробство. У VII ст. тут зародилася нова релігія – іслам, засновником якої став Мухаммед. Він став на чолі Арабської держави і мусульманської церкви. За правління династії Омейядів територія халіфату розширилася від Атлантичного океану до Паміру. За Аббасидів від Арабського халіфату відокремилися величезні території: Іспанія, Марокко, Закавказзя, Середня Азія, Вірменія, Єгипет. Арабське держава припинила своє існування в результаті монгольської навали в 1258г. Культура Сходу зайняла одне з найважливіших місць в історії світових цивілізацій.

 

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф, скласти сенкан про відомого діяча халіфату.

doc
Додано
10 січня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку