Тема уроку (зміст) Лабораторні дослідження Практичні роботи Навчальні проекти |
|||||
І СЕМЕСТР |
|||||
ВСТУП (7 год.) |
|||||
|
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖ. Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини. Людина – частина природи (ознаки: дихання, живлення, зростання, рух) |
§1 |
|
|
|
|
Джерела знань про природу. П.З. 1 Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів. Людина – частина природи (ознаки: дихання, живлення, зростання, рух) |
§2, ст.11 ознайомитися з проектом ст. 23 |
|
|
|
|
Методи вивчення природи. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи. Вплив діяльності (негативний, позитивний) людини на природу |
§3 ст.14-15, дослід |
|
|
|
|
Обладнання для вивчення природи. П.З. 2 Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень і дослідів. Вплив діяльності (негативний, позитивний) людини на природу |
§4 |
|
|
|
|
Видатні вчені-натуралісти. Значення природничо-наукових знань для людини. Зовнішня будова тіла людини (голова, тулуб (грудна клітина, черевна порожнина) |
§5 тест |
|
|
|
|
Навчальний проект Жива і нежива природа навколо нас. Зовнішня будова тіла людини (голова, тулуб(грудна клітина, черевна порожнина) |
ст.19, ст.20 заповнити таблицю
|
|
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Вступ» Зовнішня будова тіла людини кінцівки верхні, нижні |
§1-5 |
ТЕМАТИЧНА 1 |
|||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (17 год.) |
|||||
|
|
|
|
Тіла навколо нас. Ознайомлення із внутрішньою будовою тіла людини (внутрішні органі) |
§6 Демонстрації зразків природних і рукотворних тіл |
|
|
|
|
Характеристики тіла, їх вимірювання. Ознайомлення із внутрішньою будовою тіла людини (внутрішні органі) |
§6. |
|
|
|
|
П.Р. 1 Вимірювання маси та розмірів різних тіл. Ознайомлення із внутрішньою будовою тіла людини (внутрішні органі) |
§6, ст.28 Демонстрації зразків природних і рукотворних тіл |
|
|
|
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. Дотримання режиму прийому їжі, відпочинку та роботи |
§7, ст.33-34 заповнити таблицюприродознав чий диктант Демонстрації чистих речовин, сумішей |
|
|
|
|
Атоми. Молекули. Організація спостережень. Прогулянки свіжім повітрям, заняття спортом |
§8 заповнити таблицю Демонстрації моделей молекул |
|
|
|
|
Атоми. Молекули. Хімічні елементи. Значення занять спортом для зміцнення м’язів. Попередження викривлення хребта |
§8 |
|
|
|
|
Різноманітність речовин. Поняття про прості, складні речовини. Рідний край на території України. Визначення рідного краю політичній карті України |
§9
|
|
|
|
|
Різноманітність речовин. Поняття про неорганічні та органічні речовини. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас 1» Минуле рідного краю |
§9 знайти д/і
§6-9 |
ТЕМАТИЧНА 2 |
|||||
|
|
|
|
Чисті речовини і суміші. Минуле рідного краю. Джерела знань про рідний край |
§10 Демонстрації чистих речовин, сумішей |
|
|
|
|
Способи розділення сумішей. Історичні традиції, обрядові свята, промисли, будівлі, страви рідного краю |
§11 тест |
|
|
|
|
П.З 3 Розділення сумішей фільтр... П.З 4. Дослідження залежності швидк. випаровування рідини від темпер. та площі поверхні. Історичні традиції, обрядові свята, промисли, будівлі, страви рідного краю |
природознавчий дииктант Демонстрації способів розділення сумішей |
|
|
|
|
Явища природи. Господарство твого краю |
§12, ст.55 заповнити таблицю Демонстрації фізичних явищ |
|
|
|
|
Фізичні явища, їх різноманітність. Промисловість нашого краю |
§13 знайти д/і |
|
|
|
|
Фізичні явища, їх різноманітність. Сільське господарство нашого краю |
§13 тест |
|
|
|
|
Хімічні явища, їх ознаки. Організація спостережень за явищами природи. Транспорт і шляхи сполучення міста |
§14 Демонстрації хімічних явищ |
|
|
|
|
Гниття. Горіння. Повторюваність і взаємозв’язок явищ у природі. Наша Батьківщина. |
|
|
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас 2». Визначення України на глобусі, карті світу, півкуль і Європи |
§6-14 |
ТЕМАТИЧНА 3 |
|||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год.) |
|||||
|
|
|
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. Навчальний проект. Наш дім - Сонячна система. Київ - столиця України. Сучасний промисловий, освітньо- культурний центр |
§16 знайти д/і Проект-ст.193 Демонстрації карти зоряного неба; моделі Сонячної системи; фотографій галактик, планет, приладів для вивчення Всесвіту |
|
|
|
|
Зорі. Поняття сузір’я. Природні умови на території України |
§17 Демонстрації карти зоряного неба |
|
|
|
|
П.З. 5 Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. Природні умови на території України |
ст.79 тест Демонстрації карти зоряного неба |
|
|
|
|
Загальна будова Сонячної Системи. Поняття про Всесвіт. |
§18 ст.82 завд. 5,6 тест знайти д/і Демонстрації моделі Сонячної системи, фото графій планет,Місяця |
|
|
|
|
Всесвіт та його складові. Поняття про Всесвіт |
§19, знайти д/і Демонстрації карти зоряного неба, фотографій галактик |
|
|
|
|
Астрономія - наука, що вивчає Всесвіт. Земля - планета Сонячної системи |
§20, ст. 92-93 ст. 91 тест |
|
|
|
|
Навчальний проект. Наш дім - Сонячна система. Земля - планета Сонячної системи |
знайти д/і |
|
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Всесвіт». Рух Землі навколо осі та навколо Сонця |
§16-20 |
ТЕМАТИЧНА 4 |
|||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||
Тема 2. Земля як планета (15 год.) |
|||||
|
|
|
|
Форма Землі. Глобус і фізичні карти півкуль |
§21 П.§1 знайти д/і Демонстрації глобуса, фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів |
|
|
|
|
Розміри Землі. П.З. 6.1 Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків. Населення Землі |
§22 П.§2 ст.100 Демонстрації глобуса |
ІІ СЕМЕСТР |
|||||
|
|
|
|
Внутрішня будова Землі. Раси (зовнішні ознаки людей різних рас) |
§23 П.§3 знайти д/і ст.103 |
|
|
|
|
Рухи Землі. Пори року. Взаємозв’язки у природі |
§24 П.§4 знайти д/і тест Демонстрації обертання Землі навко ло осі,обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія |
|
|
|
|
Розподіл сонячного світла і тепла на поверхні Землі. Організація спостережень за повертанням листків рослин до Сонця. Сезонні і добові зміни у природі, їх причини |
§25 П.§5 ст.111-112 дослід Демонстрації залежності освітлення від кута падіння соняч них променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року |
|
|
|
|
Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. Взаємозв’язки у живій та неживій природі (між організмами і навколишнім середовищем, між природними умовами на певній території та господарською діяльністю людини) |
§26 П.§6 знайти д/і Демонстрації Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення |
|
|
|
|
Способи зображення Землі. Природні угрупування: ліс, луки, прісна водойма, болото тощо |
§27, П.§7 ст.120, заповнити таблицю |
|
|
|
|
Масштаб. П.З. 6.2. Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу. Особливості природи материків |
§27 П.§8 тест
|
ТЕМАТИЧНА 5 |
|||||
|
|
|
|
Ґрунт, його значення і властивості. Утворення ґрунту. Догляд за ґрунтом. Особливості природи океанів |
§28 ст.124 П.§9 заповнити таблицю. Демонстрації дослідів, що демонструють властивості ґрунту |
|
|
|
|
Повітря - суміш газів. Значення повітря. Охорона і збереження природи. |
§29 П.§10 Демонстра ції дослідів, що демон струють властивості та рух повітря |
|
|
|
|
Властивості повітря. П.З. 7 Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. Форма Землі. |
§30, ст.127 П.§11 |
|
|
|
|
Вода на Землі. Різноманітність форм поверхні Землі |
§31 П.§12 знайти д/і скласти таблицю |
|
|
|
|
Властивості води. Вода – розчинник. Поверхня нашої місцевості (гори, рівнини) |
§32 П.§13 пр. диктант скласти таблицю. |
|
|
|
|
П.З. 8 Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії). Гори (підніжжя, схил, вершина) |
П.§14 §21-32, ст.138-139 Демонстрації дослідів, що демонструють розчинність речовин |
|
|
|
|
Підсумковий урок. Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Земля як планета». Кримські гори (рослини, тварини). Карпати (рослини,тварини) |
П.§15 тест |
ТЕМАТИЧНА 6 |
|||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (17 год.) |
|||||
|
|
|
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. Навчальний проект. Рівнини. Плоскі, горбисті, височини (горби), низини. |
§33 П.§16 Проект-ст.193 Демонстрації клітинної будови організмів |
|
|
|
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини.Організація спостережень за основними властивостями живих організмів. Екскурсії: для ознайомлення з формами рельєфу навколишньої місцевості |
§34 П.§17 ст.151-дослід знайти д/і біодиктант Демонстрації; колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій |
|
|
|
|
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії. Практична робота Моделювання з вологого піску, глини, пластиліну рівнин, гір, ярів |
§35, ст.156 П.§18 заповнити таблицю |
|
|
|
|
Отруйні рослини, тварини, гриби. Корисні копалини |
§36 П.§19 |
|
|
|
|
Визначення організмів за визначниками. Корисні копалини рідного краю |
§37 П.§20 |
|
|
|
|
П.З. 9. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. Визначення, склад, походження, використання |
П.§21 (провести в бібліотеці) |
|
|
|
|
П.З. 10 Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій. Охорона земних надр і поверхні суші |
П.§22
|
|
|
|
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище Чинники середовища життя. Ґрунти рідного краю. Їх використання і охорона |
§38 П.§23 заповнити таблицю тест |
ТЕМАТИЧНА 7 |
|||||
|
|
|
|
Пристосування організмів до періодичних змін середовища. Води рідного краю |
§39, ст.172 П.§24 заповнити таблицю |
|
|
|
|
Наземно-повітряне середовище життя організмів. Вода в найближчому оточені: джерело, колодязь, струмок, річка |
§40 П.§25 |
|
|
|
|
Водне середовище життя організмів. Промислове значення води для людей, тварин, рослин у вашій місцевості |
§41 П.§26 |
|
|
|
|
Ґрунтове середовище життя організмів. Охорона води від забруднення |
§42 П. §27 біодиктант |
|
|
|
|
Взаємозв’язки між організмами. Угруповання організмів. Співіснування організмів. Повітря |
§43 П.§28 біодиктант
|
|
|
|
|
Екосистеми. Погода. Метеорологічні служби і прогноз погоди |
§44 П.§29 |
|
|
|
|
Навчальний проект. Вирощування найвищої бобової рослини. Стихійні явища. Погодні явища характерні для нашої місцевості |
П.§30 заповнити таблицю |
|
|
|
|
Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості» (відповідно до місцевих умов) (віртуальна) Рослинний і тваринний світ рідного краю |
П.§31 |
|
|
|
|
Контрольна робота ІІ. Назви і використання найхарактерніших рослин рідного краю |
П.§32 |
ТЕМАТИЧНА 8 |
|||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (6 год.) |
|||||
|
|
|
|
Людина - частина природи. Екологічні проблеми та їх розв’язування. Свійські і дикі тварини рідного краю. Назви, використання |
§45,46 П.§33 Робота над проектом Демонстрації відеома теріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи,природоохоронні території України |
|
|
|
|
Охорона природи. Червона книга України. Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості.Охорона рослин і тварин |
§47, П.§34 ст.206, завд. 5 Демонстрації відеома серіалів про охорону природиприродоохоронні території України |
|
|
|
|
П.Р. 2. Складання Червоної книги своєї місцевості. Населення нашого краю. Національний склад населення нашого краю |
§47 П.§35 (нац. парк) Демонстрації зобра жень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України |
|
|
|
|
Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі. Видатні діячі. |
§48 П.§36 (нац. парк)т скласти таблицю Демонстрації відеома теріалів про охорону природи,природоохоро нні території України |
|
|
|
|
П.Р. 11 Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. Основні пам’ятні місця (дати) і освітньо-культурні заклади нашого міста |
§48, ст.216 П.§37 (нац. парк) тест |
|
|
|
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти». Контроль навчальних досягнень учнів з теми «Людина на планеті Земля». Пам’ятники, парки, бібліотеки, музеї, театри, та інше нашого краю |
П.§38 (нац. парк) |
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 год.) |
|||||
ТЕМАТИЧНА 9 |