Природознавство 5 клас. Різноманітність організмів. Гриби.

Про матеріал

Розробка відкритого уроку з природознавства у 5 класі. Різноманітність організмів. Гриби. У розробці уроку використано сучасні педагогічні технології. Урок орієнтований на використання технічних засобів навчання. Акцент зроблено на ігрові технології. Враховано вікові та індивідуальні особливості учнів 5 класу.

Перегляд файлу

Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» ім. В. М. Підгорбунського

Козятинської районної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку 

з природознавства

 у 5 класі на тему:

 

 

 

                     Сікалюк Ганна Володимирівна

вчитель біології та природознавства

спеціаліст І категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предмет - Природознавство

Клас - 5

Тема : Різноманітність організмів: гриби

Мета: продовжувати формувати біологічну картину живої природи, дати

            уявлення про будову та різноманітність грибів, розглянути

            їх відмінності від рослин та тварин, роль у природі та житті людини,

            навчитись відрізняти їстівні та отруйні гриби;

            розвивати логічне мислення учнів, навички порівнювати та самостійно

            роботи висновки;

            виховувати зацікавлення до дисциплін природничого циклу,

            відповідальне користування природними ресурсами  та ставлення до

            власного здоров’я

Обладнання: підручник; комп’ютер; набір муляжів  шапинкових грибів

           «Отруйні гриби», «Їстівні гриби», «Гриб –трутовик»; таблиці «Будова

            шапинкового гриба», «Різноманітність грибів», «Найпоширеніші гриби

            Козятинщини»; роздаткові матеріали.

Тип уроку:  комбінований

Форма уроку: урок з використанням елементів гри

Методи і прийоми: інформаційно-рецептивний метод (словесний, наочний), активні та інтерактивні методи;

Очікуванні результати:

             учні повинні мати уявлення –  про будову та різноманітність грибів;

             учні повинні знати  відмінності грибів від рослин та тварин, роль

             грибів у екосистемах та житті людини;

             учні повинні вміти –  розпізнавати їстівні та отруйні гриби

Основні терміни та поняття: плодове тіло, грибниця, шапинкові гриби, їстівні

             гриби, отруйні гриби, цвілеві гриби, гриби-паразити, дріжджі

 

План – конспект уроку

 

І Організаційний момент

       Привітатись. Налаштувати учнів на роботу.

ІІ Перевірка домашнього завдання

       Гра «Впіймай правильну відповідь»

      Учитель пропонує учням твердження, якщо воно відповідає дійсності учні плескають у долоні, якщо ні – піднімають руки догори.

  1. Тваринам притаманні процеси дихання, живлення, росту та розвитку, розмноження +
  2. Більшість тварин здатні до активного руху +
  3. Тварини самі собі синтезують поживні речовини -
  4. Тварин, що живляться рослинами називають хижаками -
  5. Корова, заєць, кінь відносяться до рослиноїдних тварин +
  6. Тварин, які живляться іншими тваринами  називають хижаки або м’ясоїдні +
  7. Зубри, олені та лосі відносяться до м’ясоїдних тварин -
  8. Тварин, що можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею називають всеїдні +
  9. Ведмідь, свиня, пацюк відносяться до всеїдних тварин: +
  10.  За кількістю клітин тіла тварин поділяють одноклітинні та багатоклітинні +
  11. Багатоклітинних тварин поділяють на хребетні та безхребетні +
  12.  комахи, павуки, раки відносяться до хребетних тварин–
  13.  птахи, риби, звірі відносяться до безхребетних -
  14. За температурою тіла хребетних тварин поділяють на холоднокровних та теплокровних +
  15.  Риби, ящірки, змії відносяться до теплокровних тварин -
  16.  Птахи та звірі відносяться до холоднокровних тварин -
  17. Тварин приручених людиною називають свійськими +
  18. Тварин, які вільно живуть у природі називають дикими +

 

ІІІ Мотивація навчально – пізнавальної діяльності

     Перегляд відеофрагменту «ТСН. На Вінничині дві родини отруїлися грибами»

      Питання до учнів

  1. Про що іде мова у сюжеті телевізійних новин?
  2. Хто з «анти-героїв» сюжету почувається найгірше?

     Слово вчителя

     Найвразливіші перед отруйними грибами саме діти. Для того, що не потрапляти у такі прикрі ситуації, не ставити під загрозу власне життя та здоров’я потрібно знати найзагальніші риси грибів та вміти відрізняти їстівні гриби від отруйних. Ми здобуваємо на уроці знання не просто так, а щоб використовувати їх у повсякденному житті.

      Оголошення теми, мети уроку, очікуваних результатів та плану

План

  1. Відмінності грибів від рослин та тварин.
  2. Будова грибів
  3. Різноманітність та значення грибів.

 

       Слайд 1,2,3

ІVАктуалізація опорних знань учнів

      Питання доучнів

1. Де у природі можна зустріти гриби? (у лісі)

2. Які гриби вам відомі? (лисички, опеньки, білий гриб, печериці та інші)

3. До якої групи живих організмів відносять гриби – до рослин чи тварин? (до окремої групи живих організмів «Гриби»)

       Слово вчителя

       Давайте розбиремося з вами, чому гриби відносять до окремої групи живих організмів

V Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

 

1. ВІДМІННОСТІ ГРИБІВ ВІД РОСЛИН ТА ТВАРИН

      Демонстрація схеми «Загальні ознаки грибів» та визначення спільних ознак з рослинами та тваринами

Слайд 4

      Слово вчителя

      Давайте визначимо, які з перелічених ознак притаманні рослинам, а які грибам? (Учитель зачитує загальні ознаки грибів, учні визначають, які зних притаманні рослинам, а які тваринам)  

     Орієнтовна відповідь учнів

      Ознаки тваринного організму: споживають готові речовини та не містять хлорофілу.

      Ознаки притаманні рослинному організму: ведуть прикріплений спосіб життя, притаманний необмежений ріст.

      Слово вчителя:

Отже гриби мають ознаки, як тваринного організму, так і рослинного організму. Тому вчені віднесли гриби у окрему групу живих організмів.

 

2. БУДОВА ГРИБІВ

      Розповідь вчителя з елементами бесіди

     Слово вчителя:

     Рослини мають корінь, гілля та листки. Тварини мають лапи голову та тулуб.

А яка будова гриба, з чого він складається?

     Орієнтовна відповідь учнів:

     Гриб складається з шапинки та ніжки

     Слово вчителя. Демонстрація таблиці «Будова шапинкового гриба»

     Дійсно гриб складається з шапинки та ніжки. (Підручник с. 163, мал. 136) Разом ці дві частини гриба формують плодове тіло. Але це лише наземна частина гриба. Гриби мають і підземну частину. Вона схожа на корінь рослин, але називається грибниця. Коли людина збирає гриби, вона повинна обережно зрізати їх, щоб не пошкодити грибниці.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

3. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ ГРИБІВ

      Слово вчителя. Демонстрація плакату «Різноманітність грибів»

      Саме у такому вигляді ми і уявляємо собі гриби. Але гриби бувають і іншими, зовсім не такими, як ми до них звикли. Давайте поглянемо на таблицю та визначимо на які групи поділяються гриби. Шапинкові, цвілеві, паразитичні, дріжді.

       Група шапинкові гриби. Це гриби, які мають звичний нам вигляд, ми вживаємо їх у їжу, ними живляться тварини в лісі, різноманітні комахи, білочки, кабани. Ця група грибів поділяється на дві підгрупи – їстівні гриби та отруйні гриби.

      Демонстрація плакату «Найпоширеніші гриби Козятинщини»

      До найпоширеніших їстівних грибів нашої місцевості відносяться: опеньки, лисички, підосичники, підберезники, печериці, сироїжки. До отруйних грибів відносяться бліда поганка, мухомор червоний та пантерний, опеньки несправжні.

      Робота з підручником

      Розглянути мал. 137 с. 164. визначити, чи зображено там гриби, такі, яких немає на схемі. Тобто ті, які не поширені у нашій місцевості.

      Орієнтовна відповідь учнів

      На малюнку крім розглянутих нами грибів, зображено грипи, які поширені на території України, але рідко зустрічаються у нашій місцевості. Це білий гриб та маслюк.

      Повідомлення учнів   

      1. Опеньки слайд 5

      Опеньки – досить поширені у нашій місцевості гриби. Мають коричневате забарвлення та тоненьку, порівняно з іншими грибами, ніжку Часто ростуть на пеньках дерев – від того і пішла їх назва. Використовуються у їжу людиною. Також  опеньками люблять смакувати лісові тварини: комахи, білки, кабани.

      2. Лисички     слайд 6

      Представниками шапинкових грибів являються і лисички. Ці гриби отримали свою назву через яскраво-оранжеве забарвлення. Як у тварини-лисиці. Шапочка лисичок увігнута всеридину. Ніжка не чітко відокремлена від шапочки. Цими грибами живляться тварини. Також лисички входять до харчового раціону людини.

      3. Підосичники та підберезники    слайд 7

      Підосичники та підберезники – це гриби, які дружать з деревами – осикою та березою. Вони приносять користь дереву, а в свою чергу отримують користь і від нього. Їм притаманне взаємовигідне існування з деревами. Підосичник можна зустріти під деревом осика, а підберезник – під березою. Звідки і виникла назва.

       4. Отруйні гриби     слайд 8

        Отруйні гриби – це група грибів, які можуть викликати важкі розлади травлення, отруєння, а інколи і смерть людини. До найпоширеніших отруйних грибів відноситься: мухомор червоний, який має яскраве червоне забарвлення з білими крапками; мухомор пантерний має коричньовате забарвлення шапки з білими крапенками; бліда поганка – гриб коричньового кольору з зеленуватим відтінком; та несправжні опеньки, які найчастіше стають причиною отруєнь людини. Вони схожі на справжні опеньки, але мають яскравіший колір та виглядають більш «тендітними»

       Слово вчителя

      Не існує чітких правил, за якими можна визначити отруйний гриб чи ні. Людина, яка вирушає в ліс по гриби має знати на вигляд отруйні та їстівні гриби своєї місцевості та дотримуватися основних правил (правила висвітлені на плакаті):

1. Не клади до кошика невідомих тобі грибів!!!

2. Не збирай гриби біля дороги, залізниці, підприємств та заводів!!!

3. Не бери надто великих чи пошкрджених грибів!!!

4. Дітям до 12 років не рекомендується вживати дикорослих грибів!!!

      Слайд 9. Інша група грибів – цвілеві. Мал. 139 с. 165 «Мукор – цвілевий гриб». Ці гриби можуть оселятися на продуктах харчування та інших поверхнях. Викликають псування харчів. Спори, якими вони розмножуються можуть викликати алергії у людей. З пеніцилових грибів виробляють ліки – антибіотик пеніцилін.

       Слайд 10. Мал. 140-141 с. 165. «Трутовик, сажковий гриб» Паразитичні гриби. Наприклад сажка та трутовик – живуть на рослинах при цьому завдаючи їм значної шкоди.

       Слайд 11. Дріжджі – це гриби, які людина використовує для своїх власних потреб. Наприклад для випіканя хлібо-булочних виробів. Мал. 142 с. 166

 

VІ Узагальнення і систематизація знань учнів

      Гра кошик

      На магнітній дошці прикріплені пронумеровані макети їстівних та отруйних грибів, один з учів збирає у кошик лише їстівні гриби. Решта учнів виконують завдання у зошиті. Записують номери їстівних грибів.

      Розфарбовка

      Учням пропонується розфарбувати шапинки у грибів. Кожна шапинка має свій номер, який відповідає номеру питання. Кожен варіант відповіді до питання має свій колір. Учень розфарбовує шапинку гриба таким кольором, яким відзначено правильну відповідь.

       Ромашка «Значення грибів» (резервне завдання)

      Учитель вивішає в центрі дошки коло з написом «Значення грибів». Учні називають приклади значення грибів в природі та житті людини. Учитель прикріплює пелюстки з відповідними написами.

VІІ Повідомлення домашнього завдання

      Опрацювати параграф 38, використовуючи набуті на уроці знання  скласти кросворд «Гриби»

VІІІ Підведення підсумків уроку

       Повернуктись до очікуваних результатів та визначити чи досягнуто поставленої мети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки. Слайди презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
11721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку